Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 09:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Fujitsu Siemens Scaleo C fryser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hej !

Vi har anskaffet os en fujitsu siemens scaleo c igennem firmaordning (leveret af TDC). Fra starten frøs maskinen efter 1-1,5 times brug. Efter reinstallation af maskinen et par gange og opdatering af framework, mce updates, nvidia drivere (5500) og her for nyligt også Haupauge (1300) driver. er problemet "reduceret" til at ske efter 4-5 timer. Problemet opstår ved livetv (hvor den jo optager i baggrunden) og under optagelse. Skærmen fryser, men optagelsen fortsætter fejlfrit. I samme øjeblik jeg går ind i taskmanageren kommer billedet tilbage og jeg kan fortsætte med at se tv.

Jeg har forsøgt mig lidt med mediaportal hvor timeshifting kan slås fra, og her ser det ud til at kunne køre uden at skærmen fryser - til gengæld oplever jeg så de øvrige problemer man skal leve med når man vælger at køre med betasoftware (godt program - gode visioner, men stadig ikke helt stabilt nok).

Jeg har opdateret drivere til hauppauge kortet og jeg har kørt de nye updates fra microsoft her i slutningen af januar.

Har nogle herinde oplevet lignende med fujitsu siemens scaleo C - og måske fundet en løsning.Jeg selv mistænker at vandkølingssystemet er for dårlig, eller måske er grafikkortet for skrabet ?

Alle bud er velkomne - min kone er ved at opgive ævred - og det er sådan set hendes pc...

Til top Vis Lasse J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse J

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Tag fat I Fujitsu Siemens og spørg dem, det tror jeg vil være det letteste :-)

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe.

Tak for dit svar, - det hjælper bare ikke det store. Der er ingen support fra fujitsu. PC'en er en firma PC-pakke, hvor TDC forestår supporten, og dem har jeg haft fat i. PC'en har sågar været på værksted til gennemmåling, hvor de ikke kunne finde frem til noget. De opdaterede nogle drivere og lod den optage på composite indgangen et par timer om eftermiddagen og så fik jeg den retur. Selvfølgelig kunne jeg spille yoyo med pc'en de næste 3-4 måneder mellem os og tdc, men inden jeg starter det projekt, vil jeg lige høre hvilke erfaringer andre brugere eventuelt måtte have gjort med dette setup. Det er jo ikke så sjældent endda, at vi i diverse forums finder løsninger på problemer som diverse support organisationer ikke har fundet frem til, så det vil jeg lige prøve.

Andre bud ?

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 02 Februar 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Lasse,

Check din private mailbox herinde.. :-)

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er rimelig sikker på at din fejl skyldes din grafikkort driver, fx5xxx serien fra nvidia skal helst køre med 72.14 driveren til MCE ifl mine erfaringer.

Hvis du læser changeloggen som kommer hver gang nvidia udgiver en ny driver, så fremgår det også tydeligt at specielt denne driver adresserer en række bugs vedr fx serien. Nyere drivere kan være for aggresive til at de er stabile til dit forholdsvist beskedne kort (no offense)

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

No offence taken. Det er jo en pakkeløsning der er indkøbt. Lidt spøjst synes jeg dog, at man sælger en pakke med en komponent der ikke kan køre med det medfølgende software... interessant. Jeg vil prøve det af og lade dig vide om det fungerer...

Tak så langt.

Thorsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse,

jeg har selv en Scaleo C med samme spec. som dem du skriver og har oplevet de samme problemer (incl. konen der var parat til at smide maskinen ud af vinduet ). Jeg har ligeledes købt maskinen via en medarbejderordning og efter lang tids diskussion med den tilknyttede support, fik jeg dem til at skifte grafikkortet fra et Nvidia 5500 til et ATI Radeon 9600 XT. Siden udskiftningen har der ikke været problemer med Live-TV der fryser.

Fordelen ved dette kort er, at det har DVI udgang til et eventuelt faldskærm/plasma fjernsyn samt at det er kraftigt nok til at afvikle nyere grafikkrævende spil. Ulempen er helt klart, at det ikke er passivt kølet og derfor larmer en del (Ufedt når maskinen står i stuen).
Summa summarum er at jeg vil anbefale at skifte til et andet grafikkort - via andre forums har jeg erfaret at mange andre i den store store verden har samme problem (og ikke kuun Scaleo C) og at skiftet til et ATI grafikkort har løst problemet for dem. Det behøves ikke at være det kraftigste og dermed aktivtkølede kort - et mindre kan også gøre det. 
Til top Vis Thorsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thorsten

Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej Thorsten

5500 kortet har også DVI-udgang, men bortset fra det har jeg selv gået med de samme tanker og installerede derfor MediaPortal for at teste hvordan det ville opføre sig ved konstant optagelse med timeshift og den har mærkværdigvis ingen problemer med køre på den nyeste nvidia driver - på trods af at det er en betaversion. Den har kørt i 2 døgn uden at fryse, så det er tilsyneladende også et spørgsmål om hvordan de to programmer anvender driveren i drift.

Nu prøver jeg i første omgang Anders' foreslag og går ned på driver V.72.14 og ser om det har nemmere ved at arbejde med MCE. Hvis det heller ikke har nogen positiv indvirkning på afviklingen af livetv i mce, så må TDC på banen igen. 

Thorsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

til orientering:

jeg har ligeledes prøvet driver v72.14 - uden held. Desuden har jeg prøvet med tidligere samt senere versioner - det virkede heller ikke. Men dermed ikke sagt, at det ikke virker for dig

MVH, Thorsten

Til top Vis Thorsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thorsten

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa Thorsten

Jeg er ked af at høre, at mit råd ikke løste dit problem. Jeg føler mig dog stadigvæk overbevist om at det er Grafikkortet der får din pc til at fryse. Først og fremmest  fordi at jeg selv har været udsat for det samme. Jeg tror at jeg prøvede omkring 8-9 forskellige drivere førend jeg fik det til at virke på min Dunk. I øvrigt er der en lang, lang tråd på TGB om dit problem. Hvis ikke du gider at læse den, så skal jeg sige dig , at det er ret tilfældigt hvad driverversion der løste problemet for folk.....Men at mange anbefaler 72.14 hvilken også løste problemet for undertegnede...Desuden kan jeg fortælle dig at jeg ikke har oplevet problemer med den nyeste driver til mce....Jeg kører med et FX5900XT(V)

Jeg tror næsten at det eneste du kan gøre er at prøve dig frem, hvilket er tidskrævende og trælst.

Til yderligere troubleshooting:

Har du mulighed for at fortælle os hvor varm din GPU bliver under brug af MCE? 

Kan du fortælle os om du kører Dualview eller clone i Nview? Dette kan nemlig i visse situationer også skabe problemer, hvilket skyldes nogle problemer med VMR9 og NView(som ifl undertegnedes erfaringer varierer fra driver til driver) VMR9 specs siger nemlig at VMR9 renderingen skal foregå på Primary Display.
Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej - jeg har heller ikke haft held til at få det til at køre hverken med 72.14, tidligere eller senere drivere. Med hensyn til view, så kører jeg kun med en skærm tilsluttet, og den er på dvi primary display. Det du nævner med temperaturen har strejfet mig tidligere. Hvor kan jeg aflæse den henne og hvad er den anbefalede temperatur på GPU'en ? 

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa Igen

Der skulle gerne være en temperaturvisning i dit NVidia control panel. Jeg vil sige at den helst ikke skal meget over 85 grader selvom den kan tage en del mere efter sigende....

mvh Anders

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen...

Jeg kom lige til at tænke på.....

Jeg ved ikke lige hvor meget check du har på pc'ere?!. Men er du sikker på at driveren bliver afinstalleret ordentligt? Prøv evtuelt lige at afinstallere via add/remove programs og så hent og kør programmet Driver Cleaner bagefter (Vælg fjern "nvidia" før du rebooter).  Nogen gange bliver tidligere drivere ikke afinstalleret ordentligt. Så efter du har rebooted skulle du gerne få en 640x480 skærm opløsning der er tegn på at din driver er blevet fjernet fuldstændigt (også de generiske fra Windows)

Prøv så 72.14 eller en anden mce specifik driver.

Regards/mvh
Anders

Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

Jeg er salgskoordinator i en handelsvirksomhed, og har ansvaret for firmaets IT-drift i det daglige, så lidt ide´ har jeg da om det.

Jeg har afinstalleret v.hj.a. add/remove programs, men har dog ikke prøvet Driver Cleaner bagefter, så det kan da godt være der ligger en generisk driver og "støjer" bag ved - det er da værd at undersøge (selvom Microsoft og Nvidia burde have styr på den del).

Når det så er sagt, så har PC'en kørt i LiveTV-mode i 48 timer i træk i MediaPortal uden at fryse en eneste gang på de nyeste drivere, mens de samme og tidligere drivere allesammen crasher indenfor 2-10 timer i MediaCenter. Driverne er ligeledes meget "shaky" overfor den mindste påvirkning under afspilning. Ved at maximere og gendanne flere gange i træk, kan jeg fremprovokere at billedet fryser i MediaCenter (Mediaportal crasher, men det skyldes snarere at det er betaware). I dag lykkedes det for mig at få hele skærmbilledet til at stå og ryste efter at have slettet en tv-recording der var i gang, og kort efter starte en ny. Der kan godt bruges en del programmeringstimer til at stabilisere MCE generelt.

Lige nu kører den på 72.14 driveren og har foreløbig kørt i godt 3 timer uden at fryse, men jeg må indrømme (selvom det lyder tåbeligt), at det virker som om billedet på 72.14 driveren er noget ringere kvalitetsmæssigt, end billedet de nye drivere giver, så jeg er ikke super begejstret for "ned-graderingen"

Jeg er stædig af natur og prøver selvfølgelig dit foreslag - det kunne være interessant at se om det kan gøre en forskel.

mvh/Lasse

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa Lasse

Prøv også lige at se på om du bruger overlay, eller vmr9 i decoder settings. Den skulle helst køre vmr9. Brug enten graphedit eller kør live tv og klik på decoder ikonet i systray.

mvh Anders

Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej Anders.

Jeg er lidt bagud i forhold til de tests du anbefaler.

Jeg kørte en afinstallering af 72.14 driveren, efterfulgt af driverclean, reinstallerede driverne og startede livetv op på infokanalen, hvor der vises ur. Systemet kørte i 8 timer og 15 minutter før billedet frøs.

Så har jeg observeret at nvidia har sluppet en ny driver løs på markedet (v. 81.98). Fulgte ovenstående procedure og måtte se systemet køre fra 17.15-21.35. altså 4 timer og 20 minutter.

Med hensyn til temperaturvisning, er der ingen visning af dette i nvidia softwaren, så jeg kan ikke sige noget om hvor varm gpu'en bliver (belastende!)

Så har jeg checket dekodersettings - den kører vmr9.

Ved du om der findes nogle gratisprogrammer der kan måle temperaturen på gpu'en ?

Lasse J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Afinstallering af drivere og nvidia mediacenterextensions, drivercleaner og installation af 66.93 løste problemet.

ikke særligt optimalt at køre med en så gammel driver, men så længe det kører, så går det jo.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes