Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 08:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lipsync - variabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg vil høre om der er nogen som har en forklaring på følgende problem.

Jeg oplever fra tid til anden, at lipsyncen variere fra dvd til dvd. Altså er jeg nød til jævnligt, at justerer dette. Endvidere oplever jeg en sjælden gang, at syncen smutter når der skiftes lag på en film. Det kan variere fra 2-5 ms?

Nogen som har oplevet det, og eventuelt kan forklare hvorfor. Løsning?

Forst: Yamaha DSP2-A2 - Dvd: Yamaha DVD-s657 - Jeg bruger et Coaxial digital kabel (Audioquest VDM-X) mellem de to enheder.

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Hejsa

Jeg vil høre om der er nogen som har en forklaring på følgende problem.

Jeg oplever fra tid til anden, at lipsyncen variere fra dvd til dvd. Altså er jeg nød til jævnligt, at justerer dette. Endvidere oplever jeg en sjælden gang, at syncen smutter når der skiftes lag på en film. Det kan variere fra 2-5 ms?

Nogen som har oplevet det, og eventuelt kan forklare hvorfor. Løsning?

Forst: Yamaha DSP2-A2 - Dvd: Yamaha DVD-s657 - Jeg bruger et Coaxial digital kabel (Audioquest VDM-X) mellem de to enheder.

Sender du et interlaced eller progressivt signal ud fra din dvd?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Det skulle være Progressivscan, hvilken indvirkning skulle det have?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Det skulle være Progressivscan, hvilken indvirkning skulle det have?

Bare et spørgsmål om hvor de-interlacingen bliver foretaget (hvilket altså er i din dvd).

Ser du både R1 (NTSC) og R2 (PAL) film? I så fald, oplever du variationerne når du skifter mellem disse to formater?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Nope jeg har udelukkende R2 film. Så der burde ikke være problemer der.

Nu jeg tænker over det. Kan der så være forskel mellem DD og DTS i syncen? Jeg oplever nemlig en meget stor forsinkelse da jeg fornylig satte Eric Clapton Crossroads på i DTS?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Nope jeg har udelukkende R2 film. Så der burde ikke være problemer der.

Nu jeg tænker over det. Kan der så være forskel mellem DD og DTS i syncen? Jeg oplever nemlig en meget stor forsinkelse da jeg fornylig satte Eric Clapton Crossroads på i DTS?

Koncerter vil typisk være optaget i video på 30 fps (i modsætning til Pal film på 25 fps), hvilket ofte vil resultere i uensartethed fsva. de-interlacingen af henholdsvis video- og film materiale

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hmmm, kunne du uddybe den interlaced/proggresiv teori lidt?

Det lader til, at jeg med kvajebajer kan skubbe det faktum, at jeg har kørt interlaced et stykke tid, ud i glemslen....

Fik lige kigget lidt på maskinen, og har nu fundet den fantastiske danske oversættelse i OSD'en "fremad" som jeg i manglende viden ikke har rørt. På engelsk betyder "fremad" altså "Progressiv". Flot oversat må man sige! Nå hvori ligger forskellen så. Jeg er klar over antallet af linier m.v. forøges i progressiv, men hvorledes invirker dette på lyden?

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Hmmm, kunne du uddybe den interlaced/proggresiv teori lidt?

Det lader til, at jeg med kvajebajer kan skubbe det faktum, at jeg har kørt interlaced et stykke tid, ud i glemslen....

Fik lige kigget lidt på maskinen, og har nu fundet den fantastiske danske oversættelse i OSD'en "fremad" som jeg i manglende viden ikke har rørt. På engelsk betyder "fremad" altså "Progressiv". Flot oversat må man sige! Nå hvori ligger forskellen så. Jeg er klar over antallet af linier m.v. forøges i progressiv, men hvorledes invirker dette på lyden?

Forskellen ligger i om det er din dvd eller projektor der foretager de-interlacingen. At de-interlace et signal er ikke helt let og kvaliteten de-interlacingen afhænger meget af kvaliteten af den brugte chip. At de-interlace 24 fps (typisk NTSC dvd), 25 fps (typisk PAL dvd) eller 30 fps (video) tager altså en forskellige mængde tid. Derudover kan der være fejl i kilden eller et signal kan være "flaget" forkert, hvilket, afhænging af den brugte de-interlacing chip, kan medfører uensartethed i tidsforkydelsen mellem lyd og billede.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

"Fremad"... Længe leve Babelfisk og andre maskinoversættere...

Tanken er nok, at processen der frembringer det progressive signal skal bruge mere tid og derfor kommer til at forsinke billedet.

Men der er forskel fra dvd til dvd. "Aliens" (fra 9-dvd-boxen) er f.eks. helt ude i hampen.

Af og til har jeg også bemærket, at det ændrer sig i løbet af en film, men det kan undertiden rettes op ved at stoppe og genstarte afspilningen. Lidt har man vel lært af at arbejde med PC...

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Af og til har jeg også bemærket, at det ændrer sig i løbet af en film, men det kan undertiden rettes op ved at stoppe og genstarte afspilningen. Lidt har man vel lært af at arbejde med PC...

Ja den er go'. Men hvor sidder Ctrl+Alt+Del på RC'en?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Februar 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:
Boye skrev:

Ja den er go'. Men hvor sidder Ctrl+Alt+Del på RC'en?

På min billige Akai DVD-afspiller, skal jeg bare skifte frem og tilbage imellem interlace og progressiv en enkelt gang, så kommer lyden på plads.

Jeg tror at der er for lidt RAM i afspilleren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes