Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DBmåler radioshack (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en DB-måler fra Radioshack (soun level meter).

Hvordan skal den bruges, og hvordan skal instillingerne være på den? Jeg er klar over at den skal placeres sweetspot og ørehøjde. Men hvad ellers?

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Du skal vel bare vælge vægtning (A er vel det mest almindelige - noget med den relative belastning/opfattelse - skal dog ikke gøre mig klog på det) og læne dig tilbage i stolen. Så lige vælge hvilken opløsning den skal bruge, altså inden for hvilket område skal den vise dig 0-+10db. Jeg plejer lige at checke der hvor jeg sidder, blot for at undgå at jeg lytter over >80 db i længere tid.

Vi har tidligere haft en god tråd om høreskader og hvad der anbefales, http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21319

Hvis du skal bruge den til at måle højtalere med står jeg af her men det er en god invistering til at passe på ørebøfferne.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hej Don

Radioshack måleren kan bruges på flere forskellige måder.

1) Som Zorglub skriver kan du bruge den til at checkke at du ikke spiller for højt og dermed ødelægger din egen hørelse.

2) Har du et surround-setup kan du bruge den til at justere så alle højtalere passer i niveau.
Sæt surr.forst. til at afspille "test signal/støj" i en højtaler ad gangen og juster så niveau passer.

3) Og endeligt kan den bruges til at måle frekvens-responsen af højtalere/lytterum på din lytteposition.

Dertil skal du dog bruge en CD med et kendt frekvenssweep.
- Fx. Rives Audio Test CD2. Den indeholder testfrekvenser fra 20Hz til 20KHz i 1/3 oktav spring.
http://www.rivesaudio.com/software/TestCD.html

Så sætter du simpelt hen Radioshack metret i lyttepositionen,
afspiller test CD'en og noterer lydniveauet ned for de forskellige frekvenser.
Efter at havde tegnet en graf med resultaterne kan du se hvordan dit anlæg+lytterum ter' sig.
- Er der frekvensafsnit der stikker af (er dæmpet eller hævet i niveau) i forhold til resten
kan du så eksperimentere med at flytte rundt på højtalere, ommøblere stuen, hænge dæmpeplader/tæpper etc... op for at afbedre problemet.

God fornøjelse med projektet

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

-CK- skrev:

3) Og endeligt kan den bruges til at måle frekvens-responsen af højtalere/lytterum på din lytteposition.

Yeps, om hvis man vil gøre det helt perfekt, så skal man kompensere for, at Radioshack måleren ikke er lineær over hele frekevensområdet. Omregningstabel og erfaringer med Radioshack måleren findes i denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27545&K W

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Yeps, om hvis man vil gøre det helt perfekt, så skal man kompensere for, at Radioshack måleren ikke er lineær over hele frekevensområdet. Omregningstabel og erfaringer med Radioshack måleren findes i denne tråd:

Jeps og det er netop det smarte ved Rives test-CD'en.
Der er lydsporene med de forskellige frekvenser allerede kompenceret for RadioShack målerens ulinearitet.

Smart ikk´ ? 

*Alternativt kan man med et pc program som fx. CoolEdit selv generere
sit eget frekvenssweep og så brænde en CD.
- Men så skal man kompencere som Perejvind skiver...

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge den til at opsætte mit surroundsystem, så det er ikke noget rocketscience over det.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Den hurtige

1) Sæt lydmåleren der hvor du normalt sidder.
2) Start testtonegeneratoren/højttaleropsætningen på din receiver.
3) Indstil højttalerniveauerne således at meteret måler samme lydniveau fra alle højttalere. husk at indstille afstanden til højttalerne først!

/U.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes