Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 06:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvordan "lyder" hifi-termer irl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Sidder her og lytter på nye HTére (hjemme på prøve) , og prøver at forestille mig hvordan det ellers kunne lyde. Ved godt at svaret ville være: lyt på flere højttalere - men jeg synes det er svært at huske præcis hvordan de lyder, og så er rum og grej man hører det på jo altid anderledes.

Så derfor: de pågældende skulle efter sigende rulle lidt tidligt af - men hvordan forandrer det egentlig lyden? Jeg synes ikke den kommer helt nok ud af kassen, men er det så fordi den ruller tidligt af? Eller har det snarere noget at gøre med at jeg godt vil have lidt mere niveau (som jeg læser som lydstyrke?!) , i diskanten?

Håber nogen kan hjælpe lidt...

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

lars ole
Branchemedlem
Branchemedlem

Hornslet Cabinets

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

hej......

hvis det er nogle højtalere som er helt nye ville jeg nok lige lade dem stå og spille lidt.... nye højtalere skal jo lige spilles til!!!

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

rigtigt - ingen tvivl om det, og tro mig der bliver arbejdet på sagen fra morgen til aften..
 Men jeg har dem jo ikke på prøve evigt, og tror de er ved at være derhenne hvor jeg kan bedømme dem nogenlunde sikkert nu..

S.R

miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det med diskanten kan sikkert godt redes af nogle "lyse" kabler.

med at den ruller tidligt af, så tror jeg det er bassen de mener, altså så dyb bassen ikke kan høres så meget.
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

miklthom skrev:
Det med diskanten kan sikkert godt redes af nogle "lyse" kabler.

med at den ruller tidligt af, så tror jeg det er bassen de mener, altså så dyb bassen ikke kan høres så meget.

Hej miklthom

Nej, det er rigtigt nok diskanten der ruller lidt tidligt af. Det er Dlsr66 (ikke at det skal være en Dls-tråd) , men den har så 6 tommer enheder mod lillebrors 5 tommer. Tror det er fordi diskant skal møde mellemtone længere nede, at den ikke går lige så højt op. Det kan man vel ikke rede med lyse kabler, eller hvad? Den kan jo ikke komme højere op, eller hvordan? - Men okay, måske lyse kabler kunne få lidt mere niveau i diskanten, så det ville have den effekt at den kom mere ud af kassen?!

S.R

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Diskanten rækker så langt som den nu en gang rækker, og det kan intet lave om på! Men i og med at lyst klingende kabler accentuerer diskanten vil du sansynligvis føle det som om at lyden kommer bedre ud i rummet. Det svarer lidt til at bruge tonekontrollen til at skruge op for diskanten, eller bassen for den sags skyld. Jeg har dog ikke hørt Dls r66, så jeg kan ikke udtale mig særligt konkret.

Som der allerede er skrevet: Husk endelig at massere dem ordentligt før du vurderer dem. Jeg har mange gange siddet med samme fornemmelse af at lyden ikke kommer ordentligt ud i rummet grundet manglende tilspilning højttalere. Ved du hvor mange timer de har spillet?

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej Fournais

De har spillet noget der ligner 35-40 timer. I brochuren står der at de mindst skal spille 50 timer inden man kan begynde at lytte kritisk - men jeg har dem jo som sagt ikke på prøve så meget længere...

Hvad sker der typisk når en HTér bliver tilspillet? Jeg går rundt og regner med noget i den her stil: diskanten  bliver mindre skarp, bassen går dybere og  der ryger generelt et par gardiner. Er det korrekt?
 Så det med den manglende tilspilning, kunne altså sagtens være grunden til at jeg synes de er lidt lukkede - godt at høre dine erfaringer..

S.R

miklthom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

fra producentens hjemmeside: Frequenbcy range (-3 dB) : 40 Hz - 25 kHz

så det ser ikke ud til at de ruller specielt tidligt af, mine scan speak diskanter går da heller ikke længere end til 30 khz.

Jeg har ikke de store erfaringer med tilspilning af højtalere, men hovedtelefoner, kabler osv. synes jeg generelt åbner meget mere op efter de har spillet lidt tid. Prøv evt. at lade højtalerne stå og spille imens du er på arbejde.
Til top Vis miklthom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miklthom

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Du kan godt regne med at lyden ændrer sig selv efter 100 timers spilletid, så jeg ville ikke være så bekymret på nuværende tidspunkt. Lad dem spille så meget som muligt i en uges tid, og giv dem så en vurdering! Det er forskelligt fra højttaler til højttaler hvordan lyden ændrer sig, men typisk åbner lyden sig mere op og kommer bedre ud af kassen. Bassen bliver mere markant, diskanten bliver mere udglattet / mindre pågående m.m.

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

he, he - jeg synes allerede naboerne må holde godt for, så jeg forskåner dem altså fra musik når jeg ikke er hjemme .

Nej, 25 khz burde jo være rigeligt - tror "problemet" er at den ligger lidt under niveau fra et stykke længere nede. Det kunne man jo så måske be- eller afkræfte ved at kigge på frekvenskurven, men en sådan kan jeg simpelthen ikke finde nogen steder. Heller ikke i brochuren der følger med HTéren. Lidt skidt...
 Ellers overvejer jeg at kombinere med en marantz 6000 ose cdspille - den skulle efter sigende have lidt rigeligt med diskant, og kunne være lige det der skulle til...

S.R

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:

Så derfor: de pågældende skulle efter sigende rulle lidt tidligt af - men hvordan forandrer det egentlig lyden? Jeg synes ikke den kommer helt nok ud af kassen, men er det så fordi den ruller tidligt af? Eller har det snarere noget at gøre med at jeg godt vil have lidt mere niveau (som jeg læser som lydstyrke?!) , i diskanten?

Nu ved jeg ikke hvor du har oplysningen om at den skulle rulle tidligt af fra - såvel R55 som R66 er konstrueret med et lille hæv i den øverste diskant, så jeg tvivler på det er niveau som sådan du mangler. Ikke i toppen i hvert fald. Det er nok mere et spørgsmål om selve spillemåden som om klangbalance, de har en ret blød diskant, blot med relativt meget niveau. Spørgsmålet er om det ikke nærmere er i mellemtone-området at problemet skal findes, hvis du synes de virker "lukkede". Prøv evt. en R55 i stedet, den kommer efter min mening noget bedre "ud af kassen" end R66, måske som følge af at 5" mellemtone-enheden i R55 ganske enkelt fungerer bedre sammen med diskanten end 6" versionen. Du mister en smule i dybbassen, men det er imho til at leve med, hvis det betyder at man får dét man ønsker mht. åbenhed længere oppe i frekvensområdet.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Tror faktisk jeg har det med at den ruller lidt tidligt af fra jer - men måske jeg har misforstået noget..
 Går selv og overvejer om ikke måske r55 var bedre for mig, og det bekræfter du mig så nok lidt i. Valgte r66 for at få lidt mere bas, men som du rigtigt siger, hellere undværre lidt der, og så få en bedre mellemtone. Hmm - lidt at tænke over... - Ihvertfald gode HTére de laver, Dls..

S.R

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes