Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sprunget højtalere/enheder? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Cerwin-Vega Classic 12 på angivne 300W i 8 ohm. Til disse har jeg spændt en NAD C320BEE på som forforstærker og 2 * NAD 214 (240-400W brokoblet) til effekten. Forforstærker og højtalere er købt gennem Hifi-klubben for et år siden.

Her i weekenden har jeg atter haft kasserne med til fest som så mange gange før, det er jo det de er lavet til. De var stillet i en 40-60 kvm møbleret stue hvor de spillede fint. På et tidspunkt begynder de dog at skratte lidt, også ved lave lydniveauer. Jeg slukker anlægget og tjekker at alle ledninger sidder rigtigt og tjekker varmen på forstærkerne; alt er som det skal være. Indtil videre har vi haft skruet op til mellem kl. 12 og 2 på forforstærkeren.
Vi bliver enige om at spille videre og vi hører ikke mere skratten lige med det samme. Samtidig slår jeg equalizeren fra på forstærkeren, så der ikke er pillet ved bas og diskant. Ved techno/dance kommer der dog nogle UHYGGELIGE knæk-lyde når bassen pumper derudaf: lyder nærmest som om bassen er ved at hoppe "ud" af magneten. Lægger jeg øret til plastikfronten (desværre plastik!) kan jeg høre noget der nærmest ligger og "rasler" rundt inde i højtaleren når bassen slår, og kan stadig ikke finde ud af om det er denne "raslen" fra noget inde i højtaleren eller om det er bassen der er gået amok. Skal lige siges at begge højtalere nu lyder sådan, hvilket de ikke gjorde før festen.

Jeg har før haft sprunget 4 sikringer i højtalerne, men dette skete ikke denne gang. Sikringerne har før været på 4A 250V og de er købt gennem Hifi-klubben. Sidste gang fik jeg dog sikringer på F5A 250V og det er sådanne sikringer jeg har haft siddende i begge højtalere hele aftenen - kan det have haft nogen effekt at de er steget fra 4 til 5A? Dengang sagde de at det var dem der passede til højtalerne.

Nu er jeg så i tvivl om; hvad gør jeg? Jeg vil gerne af med knæk-lyden, men skal jeg bare sige til dem i Hifi-klubben at de larmer? For man kunne vel forestille sig at de vil påstå at jeg har sprunget højtalerne eller jeg har behandlet dem dårligt.
Er virkelig i vildrede!

Til top Vis BikerBirk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BikerBirk

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Kunne godt lyde som om at de har været overbelastet desværre. Lyder bare underligt hvis de sagtens har kunne klare den lyd-styrke før. Det kan være der har været noget særligt belastende musik der har overbelastet dine højttalere, eller måske har du brugt en anden afspiller som har været "tunet" til at give et højere signal end den du plejer at bruge.

De der "knæk" lyde kan tyde på at enheden banker i bund, og det er helt sikkert ikke sundt for en højttaler.

Om det kan være sikringen: Det kan det sagtens vil jeg tro, da den du har fået i kan holde til mere end den anden, det er klart at der så skal mere til at brænde den over, så dine højttalere har fået mere strøm end de ville med de gamle.

Det er hvad jeg vil tro det kunne være, og hvis det er det er der ikke andet at gøre end at tage dem med til klubben og se hvad de kan gøre.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Tror forklaring skal findes i at du skriver at du slog equalizeren med bas/diskant instillingerne fra da det VAR begyndt at lyde mærkeligt.

Tonekontroller er NIX PILLE hvis man vil være god ved sit udstyr.

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Jeg afspiller kun MP3 fra computer og kun det musik der altid har ligget på - der er intet ændret bortset fra nye sikringer.

Hvad angår equalizeren; højtaleren spiller jo bare det den kan spille - og højtalerne er KUN 1 år gamle .

Knæk-lydene kommer allerede ved kl. 9 nu .. Synes det virker meget underligt at det skal med begge på een gang efter nye sikringer. Vil skrive til CW.com og spørge, hvad de anbefaler af sikringer og om de har nogle forslag.

Andre bud/forslag/anden hjælp er stadig meget velkommen!

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Sikringer i højttalere sidder normalt i forbindelse med diskant/mellemtone. Kan du huske om bassen spillede den gang de var sprunget?

Hvis bassen er ødelagt ved at du har spillet for højt, er der sket det at svingspolen er deformeret p.g.a varme og derfor ikke længere kan bevæge sig frit i rillen i magneten. Det kan ses af leverandøren hvis de skærer membranen af. Det vil de måske gøre hvis de får enhederne ind til ombytning.

Hvis du har garanti på dine højttalere skal du selvfølgelig bare indlevere dem til reparation. Hvis de ikke vil reparere dem på garantien får du så bare et pristilbud.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Min lillebror har en NAD116 pre og NAD 270 effekt.

På hans Audiovector Ht ere er det simpelthen ikke muligt at skrue op på kl 2 - allerede på kl. 11 begynder forvrængningen at sætte ind; og forvrængning ødelægger altså højttalere, måske ikke med det samme, men enhederne gider altså ikke mere efter en rum tids forvrængning.

Kan det ikke tænkes, at I bare har spillet alt for (øredøvende) højt?

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Ingen strøm kom til højtalerne når først sikringerne var sprunget; alt gik åbenbart igennem sikringerne. Men skal Hifiklubben dække reparation hvis det er? For jeg har selvfølgelig stadig det sidste obligatoriske år tilbage af 2-års garantien.

Synes bare det virker lidt forrykt at de brænder af af SÅ lidt. Jeg mener, NAD'erne yder som sagt fra 240-400W spidseffekt i brokoblet, men med lidt over halv styrke, burde det så være nok til at brænde højtalerne af?

Har netop nu skrevet til CV.com . Så er det bare at vente og så gå ned til Hifiklubben hvis det er.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

BikerBirk skrev:

Ingen strøm kom til højtalerne når først sikringerne var sprunget; alt gik åbenbart igennem sikringerne. Men skal Hifiklubben dække reparation hvis det er? For jeg har selvfølgelig stadig det sidste obligatoriske år tilbage af 2-års garantien.

Synes bare det virker lidt forrykt at de brænder af af SÅ lidt. Jeg mener, NAD'erne yder som sagt fra 240-400W spidseffekt i brokoblet, men med lidt over halv styrke, burde det så være nok til at brænde højtalerne af? Jeg har ladet mig fortælle at nogle brokoblede NAD-effekter skulle forvrænge forholdsvist meget og ikke give mere reelt headroom, og at brokobling af de billigere NAD-effektforstærkere ikke kan anbefales (ved det dog ikke af egen erfaring, er blot blevet fortalt det)

Har netop nu skrevet til CV.com . Så er det bare at vente og så gå ned til Hifiklubben hvis det er.

MVH

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig oplevet forvrængning tidligere og lige så snart vi hørte noget, skruede vi selvfølgelig ned. Derefter gik der lidt tid og så satte basserne rigtigt ud - kan som sagt ikke skrue særlig højt op.

Tror næppe det er blokkenes skyld.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Du skriver at du kun har spillet med lidt over halv styrke. Det kan du ikke vide. Du kan sagtens have spillet med fuld styrke selv om volumenknappen kun har stået i kl.12 position. Det afhænger af hvor kraftigt signal du sender ind i forstærkeren. F.eks. kan en equalizer hæve styrken væsenligt.

1. Garantien dækker fabrikationsfejl og omfatter reservedele samt arbejdsløn

2. Garantien dækker ikke slid, misbrug, forkert tilslutning, skader opstået under transport som følge af dårlig indpakning, professionel brug eller mangelfuld almindelig vedligeholdelse

Ovennævnte 2 punkter er hentet fra Hifiklubbens hjemmeside og står sikkert også i dit garantibevis. Det afgørende er så om det i dit tilfælde er en fabrikationsfejl eller misbrug ( overbelastning ). Det får du at vide når de har undersøgt dine højttalere.

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hmm . Men hvis de så undersøger dem, og de viser misbrug .. Skal jeg så betale for en undersøgelse ligeså? For så kan det jo hurtigt blive møghamrende dyrt!

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Måske, jeg kender ikke lige Hifiklubbens politik på det område. Det er selvfølgelig normalt at man betaler for undersøgelsen, hvis man siger nej tak til et pristilbud, men spørgsmålet er om de også forlanger det i garantiperioden.

Jeg mener dog ikke at du har noget valg, da det er den eneste chance for at få enhederne byttet på garantien. Det ville jo være ærgerligt bare at kassere et par dyre basenheder som du måske kunne have fået byttet. Det kan jo også være at Cerwin Vega bytter dem for at bevare deres ry som en højttaler der kan spille meget højt.

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at spille med andet end mp3 afspilleren på computeren ?

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

BikerBirk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan selvfølgelig håbe på at CV tager sagen i egen hånd; men må nok ned til Hifiklubben og høre dem ad.

Jeg har haft en Pioneer CD-afspiller på anlægget, der var ingen hørbar forskel (for mit utrænede øre med mine bumbum-højtalere (; )

Men alt i alt; er der nogen der ved om sikringerne har nogen effekt på basenhederne eller er det kun diskanten?

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke lade være med at fremhæve dette citat:

"Her i weekenden har jeg atter haft kasserne med til fest som så mange gange før, det er jo det de er lavet til"

Nej det er de aldeles ikke!

Al respekt. Lyd til enhver smag. CV dur til dem der kan lide dem, og nolge i deres AL serie har været ok efter min smag, men PA højtaler bliver de aldrig!

PA er en hel anden verden, lad være med at bruge hjemme lyd grej til det.

Mvh Thomas

Til top Vis kUmSE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kUmSE

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes