Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Denon DL 103 Hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan.bas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Søger hjælp, har købt en Denon DL 103.Vil en Ortofon t 20 være Ok sammen med Denon 103??

Andre der har bud på bedre  MC Transformer eller Mc step up...

Mvh jan

Til top Vis jan.bas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan.bas

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Har ikke prøvet netop denne kombi, men jeg kan ikke forestille mig at der skulle være nogle problemer med det.

Har selv brugt T20 sammen med forskellige pickupér og har aldrig oplevet bøvl med det.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.

Det tror jeg desværre ikke på at du får til at virke. For det første er T 20 ikke en specielt fremragende enhed, selv hvis den anvendes med Ortofon pickups, og for det andet så passer den ganske enkelt overhovedet ikke til din Dl 103 rent elektrisk.

Din DL 103 har en impedans på 40 ohm, og skal derfor helst belastes med 100 Ohm. T20 er lavet til de gamle Ortofon piclups som havde en impedans på kun 3 ohm, og jeg vil derfor forvente at den belaster pickuppen med en impedans på ca. 10 ohm. Det vil sige at du får en belastnigsimpedans som er forkert med ca. faktor 10. Du vil med andre ord være tæt på at kortslutte din pickup. En DL 103 har i forvejen ikke voldsomt meget top, men hvis du kommer tæt på at kortslutte den, så kan du godt regne med en noget mudret lyd.Endvidere har T20 et gain på ca 30 db, hvilket er noget i overkanten til en DL 103 som har betydeligt højere output end de pickups som Ortofon lavede dengang.

Jeg har selv prøvet at sende en DL103 ind i een Ortofon T3000 (Den er lavet til MC 3000 som har en impedans på 5-6 ohm). Det lød ganske besynderligt.

Den eneste transformator som jeg kender som jeg mener kan anbefales til DL 103 er Audio Note AN-S7. Den er dog desværre ganske dyr. Jeg vil anbefale en aktiv løsning. Hvis det skal være billigt, så vil jeg sige, Denon Ha500, Denon Ha1000, Electrocompaniet MC2 (Gerne MC2A), eller Hiraga Pre-pre. Hvis det gerne må koste noget, så vil Gryphon utvivlsomt være et fremragende valg. De fleste moderne riaa/stepups har mulighed for at køre med 100 ohm, så der er uden tvivl også mange fine muligheder på det marked.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Hej Jan.

Det tror jeg desværre ikke på at du får til at virke. For det første er T 20 ikke en specielt fremragende enhed, selv hvis den anvendes med Ortofon pickups, og for det andet så passer den ganske enkelt overhovedet ikke til din Dl 103 rent elektrisk.

Din DL 103 har en impedans på 40 ohm, og skal derfor helst belastes med 100 Ohm. T20 er lavet til de gamle Ortofon piclups som havde en impedans på kun 3 ohm, og jeg vil derfor forvente at den belaster pickuppen med en impedans på ca. 10 ohm. Det vil sige at du får en belastnigsimpedans som er forkert med ca. faktor 10. Du vil med andre ord være tæt på at kortslutte din pickup. En DL 103 har i forvejen ikke voldsomt meget top, men hvis du kommer tæt på at kortslutte den, så kan du godt regne med en noget mudret lyd.Endvidere har T20 et gain på ca 30 db, hvilket er noget i overkanten til en DL 103 som har betydeligt højere output end de pickups som Ortofon lavede dengang.

Jeg har selv prøvet at sende en DL103 ind i een Ortofon T3000 (Den er lavet til MC 3000 som har en impedans på 5-6 ohm). Det lød ganske besynderligt.

Den eneste transformator som jeg kender som jeg mener kan anbefales til DL 103 er Audio Note AN-S7. Den er dog desværre ganske dyr. Jeg vil anbefale en aktiv løsning. Hvis det skal være billigt, så vil jeg sige, Denon Ha500, Denon Ha1000, Electrocompaniet MC2 (Gerne MC2A), eller Hiraga Pre-pre. Hvis det gerne må koste noget, så vil Gryphon utvivlsomt være et fremragende valg. De fleste moderne riaa/stepups har mulighed for at køre med 100 ohm, så der er uden tvivl også mange fine muligheder på det marked.

Mvh. Lars.

Glimragende forklaring! Jeg kører min DL103 gennem en Holfi Vitalus MC-/RIAA, som kan indstilles til flere forskellige belastninger via dipswitches, bl.a. 100 Ohm. Den koster under 2000.- og lyder fremragende.

mvh

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart ville jeg da prøve det først, for t20 er altså ik så dårlig som den ser ud til, har selv en, har dog ik prøvet den sammen med denon dl 103.

Men har en denon trafo som jeg bruger sammen med en ortofon, det kører fint.

Der er jo klart forskled på at bruge trafo eller forstærke elektrisk, så prøv dig frem!

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

jeg bruger en Vitreus Gradus sammen med min 103, kan være lidt svær at finde men jeg syntse den er glimrende den er også aktiv og kan let justeres til forskellige imp.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

http://www.audiocubes2.com/category/Vinyl_Amps,+Stages,+etc/ product/Denon_AU-300LC_MC_Cartridge_Boosting_Trance.html

eller...

http://www.audiocubes2.com/category/Vinyl_Amps,+Stages,+etc/ product/Denon_AU-S1_Audiophile_MC_Step-up_Transformer.html

Hvorfor kan jeg ikke få "Tilføj hyperlink" til at virke?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes