Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 00:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvike stk værktøj? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Inspireret af alle de rigtig flotte HT projekter folk fremviser her hen over vinteren, er tiden nu kommet til at jeg vil gøre alvor af min trussel om at diy nogle ht selv. Men da jeg lige er flyttet og ikke har noget som helst værktøj pt, vil jeg gerne vide hvilke stk værktøjer folk bruger eller har brugt til at frembringe deres projekter når de laver ht?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Kapsav, boremaskine, overfræser, stiksav, hulbor, grov-fil... og en helt masse sandpapir.

Oven i det, alt det til det elektriske. 

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Kapsav, boremaskine, overfræser, stiksav, hulbor, grov-fil... og en helt masse sandpapir.

Oven i det, alt det til det elektriske. 

Okey, det lyder overkommeligt. Må lige i det lokale byggemarked på mandag og kigge priser.

Michael

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

vi har brugt:

boremaskine, stiksav, overfræser, båndsliber, skruetvinger, loddekolbe, samt diverse skruetrækkere og skævbider etc. det er egentlig ikke så slemt igen, men et er at have værktøjet, noget andet er om man kan finde ud af at bruge det

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

vi har brugt:

boremaskine, stiksav, overfræser, båndsliber, skruetvinger, loddekolbe, samt diverse skruetrækkere og skævbider etc. det er egentlig ikke så slemt igen, men et er at have værktøjet, noget andet er om man kan finde ud af at bruge det

Så så du, nu skal du være sød du!

Tror nu jeg har nallerne rimelig skruet på som sådan, så det skal nok gå. Problemet er bare at jeg pt INTET værktøj har, da mit skur brændte ned til grinden i sommers, så derfor skal jeg ud og finde nyt, og så ville sådan et projekt jo være et godt sted at starte

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Lad være med at spare penge på den uundværdige båndpudser......Den er din ven!

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Kapsav

Hvad sørensen bruger du den til ?

Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

beol skrev:
Frede1977 skrev:

Kapsav

damage control ?? 

Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Control?? Snarere tvært imod ;o)

Den er god til at korte bræder/lister/lægter af i længden i alle mulige vinkler! De billige er specielt gode til de lidt skæve vinkler, men mest når man vil have en lige...

Se en de walt af de større her: http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/el-vaerktoejogtilbeh oer/afkortersaveoggeringssave/afkorteregeringssave/afkortero ggeringssavdw708/

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

hynne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

En værkstedsstøvsuger er en god ting mdf støver af h.. til

Og med alle de maskiner du skal ud og købe så husk høreværn

Til top Vis hynne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hynne

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

beol skrev:
Frede1977 skrev:

Kapsav

Det er mig den er gal med... er vist faret vild i begreberne. Det er selvfølgelig sådan en her jeg mener:

Link

Rundsav er vist navnet. Så er det vist klart hvad den bruges til

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
beol skrev:
Frede1977 skrev:

Kapsav

Det er mig den er gal med... er vist faret vild i begreberne. Det er selvfølgelig sådan en her jeg mener:

Link

Jeps der er da noget af en forskel, kunne heller ikke forstår hvad jeg skulle bruge det andet jævnskab til, men hvad viste man.

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Yes så er jeg med ;-) Jeg må indrømme at trælasten fik lov til og skære mine plader ud
resten må "Kanin pikken" (pendul sav) klare
Til top Vis beol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beol Besøg beol's Websted

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

beol skrev:
Frede1977 skrev:

Yes så er jeg med ;-) Jeg må indrømme at trælasten fik lov til og skære mine plader ud

Kunne aldrig undvære min rundsav! Jeg har desværre haft både gode og dårlige erfaringer med trælasters savefærdigheder

Hvis jeg ikke havde det store behov ville en lille skill sav stå højt på ønskelisten! Ellers helt klart en festool dyksav med førringskinne! Så kan man lave præsision selv med mere end to tommelfingre  Men den koster jo også lidt mere end en skill! Johannes fog og de andre prof butikker har ofte tilbud på en 55'er med førringskinne som den på side 3 her: http://www.johannesfog.dk/log/library/Skurvognuge6.pdf Priser er ex moms desværre. Jeg har selv haft en 65'er i godt 6 år og der er intet der tyder på at den er ved at være slidt...

Mvh

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Plaster og en smule is indtil stumpen kan sys på igen?

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
beol skrev:
Frede1977 skrev:

Kunne aldrig undvære min rundsav! Jeg har desværre haft både gode og dårlige erfaringer med trælasters savefærdigheder

Hvis jeg ikke havde det store behov ville en lille skill sav stå højt på ønskelisten! Ellers helt klart en festool dyksav med førringskinne! Så kan man lave præsision selv med mere end to tommelfingre  Men den koster jo også lidt mere end en skill! Johannes fog og de andre prof butikker har ofte tilbud på en 55'er med førringskinne som den på side 3 her: http://www.johannesfog.dk/log/library/Skurvognuge6.pdf Priser er ex moms desværre. Jeg har selv haft en 65'er i godt 6 år og der er intet der tyder på at den er ved at være slidt...

Mvh

Nu har jeg ikke det store udfoldelses rum så hvis jeg kom med en plade på 2x3 meter så ville jeg ikke kunne få den ind i rummet

Der hvor jeg fik det snittet ud var der ingen problemer .. Jeg haved sælgers ord på at det var +/- 0,25 mm og så har man vel købeloven på sin side hvis der er problemer.

Jeg købte også en krysfinner plade som have en fejl på den "gode" side og der var 0 problemer med og få den byttet selv om de skulle igang med saven igen ..

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

beol skrev:
Granholm skrev:
beol skrev:
Frede1977 skrev:

Mvh

Nu har jeg ikke det store udfoldelses rum så hvis jeg kom med en plade på 2x3 meter så ville jeg ikke kunne få den ind i rummet

Der hvor jeg fik det snittet ud var der ingen problemer .. Jeg haved sælgers ord på at det var +/- 0,25 mm og så har man vel købeloven på sin side hvis der er problemer.

Jeg købte også en krysfinner plade som have en fejl på den "gode" side og der var 0 problemer med og få den byttet selv om de skulle igang med saven igen ..

Jeg får da også stadig savet en del hos trælasten da jeg ikke altid skal bruge en hel plade eller bare syntes det ikke er den del af projektet jeg vil bruge tid på. Men skal det være helt præcist så gør jeg det selv! Og de plejer heller ikke at ville skære andet end vinkelrette snit! Det kan jeg heller ikke klare mig med i længden ;o). Nogen gange får jeg også del en plade i nogle større bider som jeg nemmere kan bakse rundt med hvis jeg er allene om et projekt!

Købeloven er ikke meget værd lørdag aften når man gerne vil være færdig og der er noget der bare ikke passer fordi en eller anden €%&#&" har ødelagt ens træ og oven i købet taget penge for det

Mvh

beol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
beol skrev:
Granholm skrev:
beol skrev:
Frede1977 skrev:

Mvh

Jeg får da også stadig savet en del hos trælasten da jeg ikke altid skal bruge en hel plade eller bare syntes det ikke er den del af projektet jeg vil bruge tid på. Men skal det være helt præcist så gør jeg det selv! Og de plejer heller ikke at ville skære andet end vinkelrette snit! Det kan jeg heller ikke klare mig med i længden ;o). Nogen gange får jeg også del en plade i nogle større bider som jeg nemmere kan bakse rundt med hvis jeg er allene om et projekt!

Købeloven er ikke meget værd lørdag aften når man gerne vil være færdig og der er noget der bare ikke passer fordi en eller anden €%&#&" har ødelagt ens træ og oven i købet taget penge for det

Mvh

Man kan vel altid måle før man køre ..
Men jeg fårstår hvad du mener ...
Har også stået med en plade som styre pind til min kaninpik som nødløsning

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

blackhawk skrev:
Plaster og en smule is indtil stumpen kan sys på igen?

Klart de to vigtigste ting i værktøjskassen!!!

Noget til at beskytte øjnene er måske heller ikk så dumt igen ( ved ikke lige på stående fod, hvor dygtig du er med rundsav  )

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

hynne skrev:

En værkstedsstøvsuger er en god ting mdf støver af h.. til

Og med alle de maskiner du skal ud og købe så husk høreværn

En støvmaske selv om man bruger støvsuger er også et must! Den lim der bliver brugt til at binde MDF sammen med er ikke sund! Og støvet kommer ind alle vejne! Specielt hvis man bruger en overfræser...

Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes