| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mit projekt, som jeg har haft kørende nu i snart et år, arbejder jeg på metoder til at øge følsomheden på de enheder jeg arbejder med.
(Jeg bruger Thiel & Partner, bånd og Scan-Speak enheder).
Denne øget følsomhed vil jeg udføre mekanisk/elektrisk, og vil derfor gerne have input til metoder til dette.
Som udgangspunkt vil jeg undgå decideret hornløsninger, men arbejder en del på disse områder:
- Baffelbredde (diffraktion).
- Waveguide/let hornladning.
Jeg bruger måleustyr i min fremfærd, og er p.t. igang med udmåling af forskellige løsninger på de to ovenstående emner.
Er der andre der har godt input til emnet, og erfaringer at øse ud af?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvad du gør kan du kun øge følsomhed i et begrænset frekvensområde hvilket er afhængig af metoden - sjovt nok kan man øge følsomheden i dybbassen med ekstra membranvægt og det vil selvfølgelig virke modsat ved højere frekvenser - men vel egentlig meget praktisk
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også kun i et begrænset frekvensområde jeg vil øge effektiviteten.
F.eks. har jeg ikke brug for at mine Thiel & Partner C2 44/8 mellemtoner, kan gengive meget mere end fra 1KHz til 7KHz, ved fuldt niveau. Kunne jeg ændre deres karakteristik så man byttede lidt af frekvensgangen væk for effektivitet i dette område, så er mit mål nået.
Ganske som med basenheder, hvor man kan "ofre" effektivitet og få dybere bas, eller omvendt.
Diskussionen her, er mere ment som en generel diskussion på enheder, med vægt på mellemtone/diskant (over ca.500Hz).
Man kan vha. waveguide øge et frekvensområde, hvilket man egentlig også kan ved at udnytte baffeldiffraktion.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis du kan komme til magnetsystemet som f.eks. bagpladen så prøv med en extra magnet (skal sættes på så den modstrider) eller noget mere jern. Det vil øge Flux mængden i spalten. Den ene måde ved at øge magnet fluxet og den anden ved at nedsætte mætheden i bundpladen.
I delefiltre kan du faktisk godt øge følsomheden nogle gange ved at lade komponenter "kolidere", men det vil jeg ikke anbefale.
Men, hvorfor vil du øge følsomheden ? Er din forstærker for lille ?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne øge følsomheden på de andre enheder, da mit bånd har en følsomhed på 97dB. Og så ud fra en generel betragtning af at højere følsomhed giver mindre belastning for forstærker etc..
Derfor bruger jeg også to Thiel & Partner C2 44/8 og to Scan-Speak 18W4531G00 per side.
Der burde ikke blive mangel på effekt, da jeg bruger et 3-vejs aktivt filter og derfor tre stereo-effekttrin (godt nok "kun" på 2x50W 8Ohm hver, men det burde være rigeligt).
Alternativt vil jeg lave nogle forsøg med Scan-Speaks R2904/7000, men dens følsomhed er også ret høj; over 94dB.
Vil gerne gøre så meget mekanisk som muligt for at øge enhedernes følsomhed - men det skal selvfølgelig ikke være på bekostning af lydkvalitet.
Ekstra magneter er et forslag, som jeg også har undersøgt, men det er ikke meget i forhold til en korrekt waveguide.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ved godt at tråden er lidt gammel.. men har du tjekket http://www.zingali.it/ ud...
de benytter sig af en slags horn/waveguide.. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser ud til at være horn . Men kun i højtonen.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 November 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Adamfelix
De ser ganske interessante ud, og det lader til at være mere hornladning de hælder til.
Men min løsning er måske også en mellemting mellem horn og waveguide.
Resultatet er i hvert fald brugbart, men ikke som en generel følsomhedsforøgelse. Mere som en frekvensområde-udjævner (hvis man kan kalde det det  ).
I hvert fald hæves et frekvensområde og et andet sænkes. Resultatet er waveguide-funktion, og en flot frekvensgang. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
sebl Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
I mit projekt, som jeg har haft kørende nu i snart et år, arbejder jeg på metoder til at øge følsomheden på de enheder jeg arbejder med.
(Jeg bruger Thiel & Partner, bånd og Scan-Speak enheder).
Denne øget følsomhed vil jeg udføre mekanisk/elektrisk, og vil derfor gerne have input til metoder til dette.
Som udgangspunkt vil jeg undgå decideret hornløsninger, men arbejder en del på disse områder: - Baffelbredde (diffraktion). - Waveguide/let hornladning.
Jeg bruger måleustyr i min fremfærd, og er p.t. igang med udmåling af forskellige løsninger på de to ovenstående emner.
Er der andre der har godt input til emnet, og erfaringer at øse ud af?
|
|
|
Et udgangspunkt kunne vel være, at fasekompensere reaktansen væk med en seriekobling - det vil kunne øge følsomheden i et bestemt frekvensområde ved at sænke højttalerens impedans i dette område. I andre frekvensområder vil det naturligvis virke modsat - det kunne muligvis klares, ved at lade kompensationsleddet indgå i en parallelkobling.
Uden nærmere kendskab til problematikken er det svært at komme med mere præcise ideer, synes jeg. __________________ Med venlig hilsen Stig
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mere magnet giver mere power på, men er det nok til at få dem på niveau med din bånd? Måske flere enheder, men det koster jo formue og C2 er ikke den billigeste enhed.
Aktiv delen giver mulighed for at niveau-regulering, men det er selvfølgelig ret omfattende og kræver mere udstyr.
Ellers kunne du få en større forstærker og aksepterer at du må dæmpe enhederne lokalt for at niveau-regulering.
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
|
Hej ved godt at tråden er lidt gammel.. men har du tjekket http://www.zingali.it/ ud...
de benytter sig af en slags horn/waveguide.. |
|
|
det er et tractrix horn driveren er tad 4001 mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@sebl
Hmm... Det er lidt svært at forudsige resultatet, men jeg kunne selvfølgelig forsøge mig med forskellige serie/parallel koblinger. Om ikke andet kan måleudstyret jo vise om det giver den ønskede effekt.
@Bradman
De kommer ikke på niveau med mine bånd der har en følsomhed på målte 99dB (!!) Og efter nærmere forsøg, har jeg yderligere besluttet at "nøjes" med 1 stk Thiel & Partner C2 44/8 og 1 stk Scan-Speak 18W8530G00 per side. Det mindsker unægteligt følsomheden yderligere med de færre enheder, men jeg kunne ikke rigtigt få alle enhederne til at passe sammen.
Dynasonic båndet med to svingspoler på hver 9 Ohm, så her kan jeg "tweake" lidt ved at bruge forskellige koblinger. Men en sugekreds kommer jeg desværre nok ikke uden om.
Indtil videre ser det ud til jeg ender på en samlet følsomhed på 92-93dB... Ikke dårligt, men absolut heller ikke specielt højt.
|
| Til top |
|
| |