Forfatter |
|
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
Sendt: 01 November 2003 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
For et stykke tids siden fik jeg af vide at jeg med min reciever skulle passe på med at spille for højt. Hvis jeg gjorde det, så kunne det ske at mine højtalere sprang, grundet at recieveren ikke er stærk nok!
Derfor har jeg gået og kigget efter en ny reciver, men så er det bare spørgsmålet - Hvor højt kan jeg egentlig spille med min nuværende reciver? Jeg tør nemlig ikke spille så højt når jeg ser film... og det er lidt øv...
Mit udstyr er som følger
Denon 1403 Reciver
Fronthøjtalere: Heybrook HB3 :
Sensitivity 90 dB/Watt
Impedance 6 Ohms
Centerhøjtaler: Heybrook HBC1:
Sensitivity 90 dB/Watt
Impedance 6 Ohms
Baghøjtalre: Eltax Bipolare:
Sensitivity (2,83V / 1M) 86dB
Impedance 4-8 Ohm
Lidt data, hvis I havde brug for det!?!
Men hvor højt kan jeg så spille - I må gerne svare i den størrelse "volume" som vil være forsvarligt! Hvis I forstår hvad jeg mener?!?
På forhånd tak!!!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
Sendt: 01 November 2003 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke den store fysiker og kan derfor ikke fortælle dig hvor højt du kan spille i db, men jeg kan dog fortælle dig at du ikke skal være nervøs for dine højttalere så længe de ikke forvrænger. Sørg samtidig også for at give din forstærker rigeligt med plads så den kan komme af med varmen.
Prøv så ellers at skrue op indtil du kan høre forstærkeren er ved at miste pusten (og skru så ned igen ) Det er klart at du ikke kan konkurrere med CineMaxx så længe du har ovenstående anlæg, men du burde kunne spille tilstrækkeligt højt til langt de fleste situationer...
Du kan også anskaffe dig en aktiv sub og lade den tage sig af de laveste frekvenser - det vil betyde at du alt andet lige kan spille noget højere!
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også en AMC- B1-30 subwoofer... en ordentlig satan! Syntes jeg selv...He he...
Jeg er bare lidt nervøs et eller andet sted! Har nemlig lige købt mine højtalere! Er det meget tydeligt når lyden forvrænger... eller skal man lytte efter for at høre det? Mere om jeg i filmens hede vil opdage at det forvrænger?
Hvis nogen har lignende udstyr... så må i meget gerne skrive hvad I kan "komme op på" af lydstyrke på recieveren!
Men tak søren!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
Azo^ Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 502
|
Sendt: 01 November 2003 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg normalt gir' den gas i hjemmebioen med min Denon AVR-3802 står den på ca. -20 til -18 på displayet ...
|
Til top |
|
|
S.B.P. Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2003 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være meget opmærksom på forvrængningen!! Den kommer lige så stille - ofte kan du også høre det inden forvrængningen indtræffer ved at hele lydbilledet begynder at mudre og rode sammen..
Men husk at være forsigtig når du "tester" anlægget - du skulle jo nødigt ødelægge noget 
Lige et spørgsmål; bliver din forstærker meget varm når du hører musik/ser film? Hvis ikke kunne det tyde på forstærkeren sagtens kan klare noget mere havre
|
Til top |
|
|
madskruse Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2003 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt står recieveren på max -25 hos mig. Recieveren står helt frit. Der er min. 30cm luft rundt om den til alle sider. Så den har nok luft. Men den bliver lidt varmt!
Jeg prøver lige her i morgen og checker hvor langt jeg kan komme op... forsigtigt!!
Men tusinde tak for jeres svar!
Skriver lige igen engang i morgen... men bare fortsæt med at skrive!
MVH
Mads
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 01 November 2003 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den gyldne regel er jo at spille op til hvor man kan høre at det ikke længere lyder godt - problemet er bare at ikke alle kan høre samme forskel, men man tager normalt ikke fejl når man er deroppe omkring.
Du skal forvente at receiveren bliver varmere når den skal yde meget - intet unormalt i det! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 01 November 2003 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører da tit på -10 på min 3802, der er INGEN forvrængning overhoved og det lyder perfekt.. :) !
|
Til top |
|
|
S.B.P. Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2003 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik skrev:
Jeg hører da tit på -10 på min 3802, der er INGEN forvrængning overhoved og det lyder perfekt.. :) ! |
|
|
Nu har Madskruse jo også en mindre forstærker end dig og samtidig spiller højttalerfølsomheden jo også ind på volumenlevel...
|
Til top |
|
|
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
Sendt: 01 November 2003 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.B.P. skrev:
Jannik skrev:
Jeg hører da tit på -10 på min 3802, der er INGEN forvrængning overhoved og det lyder perfekt.. :) ! |
|
|
Nu har Madskruse jo også en mindre forstærker end dig og samtidig spiller højttalerfølsomheden jo også ind på volumenlevel...
|
|
|
Følsomheden på hans og mine ht'ere er stortset ens (89db) så du har ret mht forstærker..
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
Sendt: 01 November 2003 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lån evt en lydmåler eller et wattmeter, så har man noget at forholde sig til
__________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 03 November 2003 kl. 03:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD-afspillerens udgangsspænding kontra forstærkerens indgangsfølsomhed og endelig rummets størrelse har indflydelse. Angående db/m; dine højttalere, for og center, har en følsomhed på 90db, svarende til 4watt´s driftseffekt. Du skal altså bruge 4watt for at spille 96db, sådan er normen. Med 8watt kan du så spille 99db, med 16watt 102db, med 32watt 105db og så rækker din reciever nok ikke til mere i 6ohm og mindre end 1%´s forvrængning. (DIN-norm)!!! Men de 105db er altså målt i fritfelt 1meter fra højttaleren. I 2meters afstand er du tilbage i 102db og i 4meters afstand er du nede i 99db´s lydtryk, men her spiller lytterummets bidrag af inddirekte lyd ind og vil give et indtryk af mere lydtryk. I realiteten er det bare ekko!!!
|
Til top |
|
|