| Forfatter |
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
jeg har en masse 15mm spånplade som jeg tænkte på jeg kunne lave nogle kabinetter af, kan man få et godt kabinet i spånplader? jeg kan jo lime to sammen så det bliver 30mm.....eller kan jeg det? og hvis så hjælper det meget at lave seperate kabinetter til bas, og et til mellemtone og diskant?
|
| Til top |
|
| |
Prima Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er ikke noget i vejen for at bruge spånplade, selvom de fleste foretrækker mdf, fordi det er lidt mere lyddødt og er lettere at arbejde med. Der er heller ikke noget i vejen for at lime to plader sammen - det vil blot gøre konstruktionen mere lyddød, da overgangen plade-lim-plade er med til at reducere viberationer. Men med mindre det er store højttalere du vil lave, der 30mm måske lidt overkill. Husk blot godt med afstivere.
Det vil nok hjælpe lidt at lave separate kabinetter, men vi er så langt ude i petitesser, at det vel dårligt kan betale sig. Du får mere glæde af at bruge din tid på at tweake delefilteret, når du kommer dertil.
Korrektion: Kommer lige i tanke om, at mine egne selvbyg er med en 48 mm frontbaffel, så "overkill" om 30 mm er nok ikke det rette ord. Desuden benyttes der ofte 22 el. 25 mm mdf til højttalere. Men du kan sagtens lave et par 2-vejs'er ud af 15 mm spånplade. __________________ mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, hvis jeg bare gerne vil have noget der spiller GODT og designet er en mindre ting  hvor mange mm skal jeg så op i til en 2 vejs for at det ikke hjælper mere? jeg har vel, hmm... ca. +100m2 15mm, så det er intet problem, er der evt et forslag til enheder og delfilter hvis jeg har ca. 1.5k til hver højtaler, exl. kabinet? plus minus.....
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Banz
Hvis du har mod på det, kan du jo prøve med en sandwich eller en lagkage konstruktion (se nedenstående link). Du skal blot være obs på at arbejdet vil kræve en del spartelmasse (og dertilhørende slibearbejde) da spånplade en noget porøs (i forhold til MDF)
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35709&P N=2
Mvh
Kim __________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der ikke en af jer der har en god ide til et kit, eller bare nogle enheder? de skal mest bruges til rock... og størrelsen er ligegyldig, bare det spiller godt, og helst også lidt højt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Peter Holms højtalerbog - fra engang omkring 1980 - fremstillede han en masse forskellige højtalere ud af spånplade - nogle små reol ht. og nogle store til rock og nogle til disco
han tog udgangspunkt i danske enheder - peerles og scan speak - de skulle kunne skaffe bogen hjem på dit lokale bibliotek
jeg tror den hed højtaler bogen og var lavet i samarbejde med hifi og elektronik - du skulle nok kun få dig en griner af billedet der er taget af disco højtaleren in action
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, jeg tror allerede de har den.  men jeg bryder mig mere om nutiden.  er der ikke en ide til et godt kabinet, gerne stort,  men det skal spille godt, og koste ca. 1500stk, færdigt, men enheder og delfilter... self. plus minus hvis der lige er noget godt
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 04:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spånplade kan sagtens bruges - og til din pris er det svært at slå! Spånplade er stift og stabilt, men bryder sig ikke om fugt (men det gælder stort set alt træbaseret materiale), og er ikke slagfast, især kanter kan være sarte. Desværre 'døver' det osse værktøjet, men i praksis er det et mindre problem. Du kan sagtens lægge pladerne dobbelt, især frontbaflen (hvor enhederne sidder) vil drage fordel heraf.
Henvend dig til en af selvbygger butikkerne - Dansk Audio Teknik, Frequence, Q-sound, Jumon... Der er flere, men de har ofte tilbud, der kunne passe til dit behov.
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der virkelig ikke nogen der har viden eller erfaring med noget lignende?  hvor stort laver man generalt et 2-vejs kabinet, jeg havde tænkt mig enten 6.5 tommer mellemtone-bas, eller 7 tommer, men jeg er MEGET åben over for andre forslag.....
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
så lige VP6-XT/kit nogen der kender den? så kan man jo senere opgradere med et 'side-kick' modul...
|
| Til top |
|
| |
Gammelfar Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 14 Februar 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Banz
Jeg tror det er en god ide at starte ud med et færdigt kit. Jeg fornæmmer det er et at dine første selvbygger projekter, men jeg kan jo tage fejl
Vedr. lyden af VP6-XT tror jeg du skal overveje det lidt. Jeg har ikke selv hørt den, men udfra Frequence's egen beskrivelse og de enkelte enheder ville jeg nok vælge VP6 eller VP5. Grunden til dette er den bevidst skæve frekvensgang - den er OK til rock, men duer ikke til ret meget andet (der er bedre alternativer). De andre to vil være mere all round højttalere der nok på sigt vil give bedre valuta for pengene. Hvis man savner bas og diskant kan man jo bare give den lidt på tonekontrollerne (hvis forstærkeren er udstyret med sådanne ) og så kan en senere udviddelse med et sub-system gøre underværker med sådan et par højttalere
Uanset hvad du vælger: Held og lykke med projektet
Mvh
Kim __________________ Det bedste måleinstrument er ørerne...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, hvis man har noget spån-plade (15mm) og noget krydsfinér (ca. 3mm) hvordan kan man så lave buede kanter? syntes nemlig at der ser vildt godt ud.  jeg ved godt hvordan man kan gøre, men ikke hvad der er bedst for lyden.... andre forslag til et byggesæt?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ret godt ud med kanter i ægte træ - du kan få rundede trekantlister - profilister m.m prøv at se på http://www.jetrae.dk/default.asp?page_id=4 det er hornbæk lister - de føres af de fleste tømmerhandler - så kan du evt hvid pigmentere din krydsfiner og mørk bejdse dine kanter - så ligner dine kasser en million - hvis du altså gør dig umage.
HVis du er til high tek kan du få fat i noget skuret rustfrit stål fra en køkkenbutik og sætte på siderne før du afslutter med lister som f.eks kunne være i sort lak - det er nemmere at male en liste flot en en stor flade
Jeg tror jeg ville gå efter en lille stativ højtalere og så til gengæld brug rigeligt materiale og gode enheder - og så når du får råd supplere med en sub
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, det lyder godt  , men det jeg mangler er lidt hvilke enheder, er det der kit det bedste til prisen? og hvor store skal jeg lave dem? og hvordan laver jeg buede sider?
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
der står den skal være på 17.4 liter, er der så nogen der kan lave et forslag til hvordan jeg kan få det med 30mm plde, gerne meget dybt, og ikke så højt.  og med en masse afstivning, det skal man vel tælle med, jeg kender ikke rigtig nogle formeler til at udregne dette, så har brug for lidt hjælp.....
|
| Til top |
|
| |
popeye_2k Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
højde x bredde x dybde = rumfang 
Så er det bare igang med og regne...
10cm x 10cm x 10cm = 1000 det tal dividere du lige med 1000 og så har du antal liter.
Husk det skal være det indvendige mål.
One last time: (H) 30cm x (B) 15cm x (D) 30cm = 13.500 (/1000) = 13,5 liter
mvh
Søren
PS: Det kan selvfølige også regnes baglæns: (13.500 / den ønskede bredde) / den ønskede højde = den nødvendige dybde.. __________________ Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
arrgghhhh.  jeg ved ikke hvad det er, men jeg kan ikke få det til at passe, de har opgivet målene (udvendige) til h*b*d= 39*22*31, i 19 mm træ. så skal jeg vel bare trække 1.9cm fra alle målene og burde få 17.4liter...men det gør jeg ikke, hvad er der galt? de siger man skal lave et kabinet på 17.4 liter men laver selv noget andet.  er det enhederne der fylder det ekstra...eller?
|
| Til top |
|
| |
popeye_2k Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det passer godt nok med 17,4 liter, husk at du skal trække 1,9cm fra på begge sider 
Så reelt er det 1,9 x 2 du skal trække fra de ydre mål.
/Søren __________________ Denon, Yamaha og DIY Speakers
Se hjemmesiden for billeder osv
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
popeye_2k skrev:
|
Det passer godt nok med 17,4 liter, husk at du skal trække 1,9cm fra på begge sider 
Så reelt er det 1,9 x 2 du skal trække fra de ydre mål.
/Søren
|
|
|
ok, tak for hjælpen. det er jo logik når man lige tænker sig om. gør det noget, tror du hvis man laver det en lille smule større?
|
| Til top |
|
| |