Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. maj 2024 | 02:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Ny 230V udtag - stjerneboks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Så kom der lidt beskrivelse af et lille weekend projekt!

Udskiftning af 1 styk normal LK Fuga stikkontakt med jord. Udskiftes med 6 LK Classic stikudtag med jord (uden afbryder) forbundet i stjerne konfiguration.

Til at starte med faldt jeg over LK udtagene der er lavet som en kopi af et udtag fra 1910 i porcelæn. Da jeg har gode erfaringer med at undgå plastik tiltalte de mig. Desværre viste de sig at indeholde en stor klump plastik inde under porcelænet så umiddelbart forventer jeg ikke at de er anderledes and andre LK kontakter! De er rated til 13A og virker meget gedigne! Umiddelbart har de bedre fat i et stik end den "gamle" stikkontakt de erstattede og der er ingen afbryder så der er så direkte forbindelse som muligt!!.

Den værste det af arbejdet var da der skulle indmures to dåser! Jeg havde selvfølgeligt overset at de underlag der fulgte med LK dåserne ikke var dybe nok til at rumme alle ledningerne og heller ikke er godkendt til at blive monteret direkte på en væg uden at der er en indmurringsdåse indenunder! Jeg har ikke taget nogen billeder af skære arbejdetda jeg ikke vilde udsætte kameraet for de voldsomme støvmængder en 230mm skæreskive på en vinkelsliber laver i en murestens mur ;o) Selv det der var dækket af med afdækningsplast var støvet...

Men her er et resultat efter at støvet havde lagt sig:

Lidt mørtel skal der til! Fandt i øvrigt ud af at min elektrikker ikke havde kørt 2,5mm2 helt ned til dåsen, men sløjfet over til 1,5 i en sløjfedåse på den anden side af væggen så jeg altså "kun" har 1,2mm2 den sidste meter før min nye stjerne udtag - øv! Men stadig bedre end den gamle installation der gik stort set rundt i hele lejligheden igennem to loftrosetter og 8-10 stikkontakter i "usel" 1mm2 gamle stofledninger.

3 kraftige kabelmuffer til 10mm2 kabel blev brugt! De er store ;o)

Men der skal også være plads til 1 ledning ind og 6 ud - alle i 1,5mm2

De underlag der følger med LK udtaget i classic serien passer ikke rigtigt godt ud for en 2,½ modul indmuringsdåse så jeg måtte lige lave lidt ordetlige huller til et par kraftige skruer!

Måske jeg istedet skulle have brugt 3 en modul dåser ?? Men så havde de været helvede at få styr på stjerne forbindelsen.

Her er lidt spaghetti:

 

Og her er det trukket ud og klar til montering af underlag:

Der efter var det bare at montere underlagene! Bemærk i øvrigt den altid nødvendige acrylfugemasse ;o) Man kan ikke lave ordentligt DIY uden...

Her er der monteret de fleste stikudtag:

Og det færdige resultat!

Man kan sagtens diskutere om man kan lide udseendet! Specielt sammen med de mere moderne LK FUGA dåser ligner det noget rod - så nu venter jeg bare på at der kommer et antenne udtag i serien ;o). I øvrigt er jeg ikke så begejstret for alt det messing! Jeg overvejer at enten male rosetterne eller få dem matforcromet.

Pt. har jeg ikke lavet den ultimative løsning som jeg gerne vil frem til, men har stadig min strømskinne sat i et af udtagene. Jeg har dog alligevel bemærket nogle forbedringer og det havde jeg ikke ventet! Om det er fordi de nye udtag er anderledes (eller bedre) end det gamle ved jeg ikke, men der er jo ingen afbryder som strømmen skal igennem (med en kontakt overgang) og det virker som om de nye kontakter klemmer mere om stikket så det kan være der årsagen ligger?!? Måske også fordi de er nye og derfor ikke oxideret så meget endnu!

Nu er målet så at få direkte power fra hvert apperat over til hvert sit vægudtag så jeg slipper for endnu en kontakt overgang i fordelerdåsen! Og kan gøre fuld nytte af stjerneforbindelserne i den nye "dåse". Jeg har 30meter 4x4mm2 skærmet kable liggende der skal leges med de næste par weekender...

Hov glemte lige at sige at jeg havde en elektrikker forbi i onsdags (i andet ærinde) og han synede installationen (rystede lidt på hovedet). At jeg så havde haft strøm på dagen før sagde jeg ikke noget om (der er jo HPFI relæ så...)

Mvh

 

 

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Spændende Granholm.
Og flot ser det ud. Er det solidcore du har brugt internt i stjerneboxen?? Kan forestille mig at det har givet en positiv indvirkning på lyden. Skal det forståes sådan at du har en seperat gruppe til anlægget, som bliver forsynet af et 2,5kvadrat kabel?? Men som er smalet et eller andet sted med en 1,5 kvadrat??

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Jup! Solid core monterings tråd! 1,5mm2. overvejede 2,5mm2, men gik væk fra det af to årsager! Dels har hvert stik sin egen ledning! Normalt når man luser igennem deler dåserne én leder med mange kontakt overgange! Her er der jo 6x 1,5 kvadrat direkte uden kontakt overgange! Og årsag nummer to - det er ikke sjovt at lirke 3x6 ledere i 2,5mm2 rundt i sådan en dåse...

Ang resten af installationen så er der seperat gruppe med 2,5mm to ud til en fordele dåse der sidder under en stikkontakt på den anden side af vægen! Men fra fordeler dåsen og ind er der en meter installationskabel der er trukket i 1,5mm2. Det kan ændres næste gang jeg skal male om i min entre. Jeg ved ikke lige hvad han har tænkt på, men installationen er lavet af to omgange og af to forskellige elektrikkere pga. et større renoverings projekt af lejligheden hvor det viste sig at vi skulle udskifte hele målertavelen da der skulle en ekstra fase ind til en ovn der bruger 3400W 230V = 16A gruppe...

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

ok. Jeg har brugt blød 2,5 kvadrat i min dåse, men overvejer at prøve med noget solidcore. Jeg kan godt se at det let kan give problemer med 21 stk 2,5 kvadrat i en vægdåse!!!! (hvis forsyningen også var 2,5) Jeg vil også have lavet en seperat forsyning i mit nye lytterum, men jeg er stadig i tvivl om jeg skal bruge 3*2,5 eller 5*2,5. Kan godt se at man får et større kvadrat med 5*2,5 - men er større kvadrat så også altid lig med bedre lyd? ved det sq ikke rigtigt..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

ok. Jeg har brugt blød 2,5 kvadrat i min dåse, men overvejer at prøve med noget solidcore. Jeg kan godt se at det let kan give problemer med 21 stk 2,5 kvadrat i en vægdåse!!!! (hvis forsyningen også var 2,5) Jeg vil også have lavet en seperat forsyning i mit nye lytterum, men jeg er stadig i tvivl om jeg skal bruge 3*2,5 eller 5*2,5. Kan godt se at man får et større kvadrat med 5*2,5 - men er større kvadrat så også altid lig med bedre lyd? ved det sq ikke rigtigt..

mvh

Du kan jo altid føre 5x2,5mm2 ud og så vælge at enten blænde de to eller koble dem sammen! De kan jo stadig være forbundet i skabet! Det giver da mulighed for at eksperimentere..

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Det kan du jo selvfølgelig have ret i. Glæder mig i hvert fald til at få det lavet, men der er lange udsigter endnu..

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Lige et billede af det 230V Skærmet kabel jeg skal til at eksperimentere med i de næste weekender!

 

Det bliver lidt besværligt at eksperimentere da det kun er min pre. der har apperat udtag. Jeg er derfor nødt til at åbne de andre "kasser" og lode direkte ind på forsyningen! Det giver selvfølgeligt en stik overgang mindre! Men det er noget sværere at teste forskellige kabler! Der er dog ingen vej uden om. Duer det så er det fedt! Duer det ikke så er det ud..

Jeg har heldig vis allerede haft 3 forskellige kabler på min effekt så her kan jeg rigmeligt hurtigt høre om det er noget der giver noget! Min pre vil nok være den jeg eksperimenterer mest med grundet apperat stikket! men min CD skal helt sikkert også have et kabel af det her med skærm!!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3691
Sendt: 16 Februar 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:

Lige et billede af det 230V Skærmet kabel jeg skal til at eksperimentere med i de næste weekender!

 

Det bliver lidt besværligt at eksperimentere da det kun er min pre. der har apperat udtag. Jeg er derfor nødt til at åbne de andre "kasser" og lode direkte ind på forsyningen! Det giver selvfølgeligt en stik overgang mindre! Men det er noget sværere at teste forskellige kabler! Der er dog ingen vej uden om. Duer det så er det fedt! Duer det ikke så er det ud..

Jeg har heldig vis allerede haft 3 forskellige kabler på min effekt så her kan jeg rigmeligt hurtigt høre om det er noget der giver noget! Min pre vil nok være den jeg eksperimenterer mest med grundet apperat stikket! men min CD skal helt sikkert også have et kabel af det her med skærm!!

Mvh

 

Hej...

...Glæder mig til at høre om det skærmede kabel er noget der duer! Kan du fortælle lidt mere om fabrikat, model, pris osv?

Det ser vældig gedigent ud! ;-)

Hilsen

Nilau

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Kablet er et EMC kabel fra EUPEN type LIMY(ST)CY-JZ 4x4mm2 Yderst er det en blå PVC kappe så en flettet skærm og en folie skærm, der efter en kappe af ferrit der løber i hele kablets længde og inderst de fire ledere. Ferrit kan være lidt no no! så jeg er/var spændt på resultatet! Jeg har nu lavet et kabel med apperat stik til min pre. 2,5 meter kabel med 3 benet slagfast (de grøn/røde fra LK) stik i den ene ende og et Supra apperat stik i den anden ende! De skal laves præsist på længden inden for +/- 10ca, da de er ekstremt stive. Der ud over har jeg skiftet ledningen på min CD spille (indgreb i maskinen da der ikke er netbrønd.

Første skift gav meget mere end forventet! Både godt og skidt. Mere volumniøs lyd med bedre artikulering af bas toner og subjektivt dybere bas. Bedre definition af optage rum - specielt på numre der er mixet af forskellige optagelser syntes de enkelte optagelse at stå tydeligere frem. Lidt betoning af diskant (øvre mellemtone) som ved piano. Måske en effekt af ferriten?? Absolut fuldt hul igennem i øvrigt! Jeg skal klart lege med signal kabler for at se om de negative bidrag ikke kan fjernes med lidt tuning - kan jo være det er "fejl" ved det nuværende (sølv) kable der træder i karakter.

Jeg har kørt nogle dage kun med powerkablet på pre'en skiftet. Hvorefter jeg kastede mig over CD-spillen. Næsten 3 meter kabel skulle der til for at nå over til min nye stjernebox. Slet ikke den samme effekt! Den lidt federe/dybere bas er helt forandret. Nu er den lidt mere tilbage trukket (let). Men den er der når man sidder lige på højtaleren og lytter og træder så lidt væk når man bare går rundt i rummet (måske der skal leges med fasen). Ellers er der kommet mange flere detaljer frem i lyden! Skarpe lyde får lige lidt mere kant og de bløde er stadig bløde (et godt tegn i mine øjne/øre).

Der er et potentiale i kablet, men det er vist ikke bare lige at få det frem. Det er dog imponerende som et 230V kabel kan ændre på lyden så der er helt klart noget der skal eksperimenteres med! PS audio laver også kabler med ferrit i kappen og det har de gode erfarringer med http://www.psaudio.com/products/xstream_power_plus.asp Det er dog en lidt anden måde de laver det på! EUPEN har vist stoppet deres produktion og de 30 meter jeg købte i Danmark var de sidste distributøren havde liggende. Jeg kan godt forstå hvis de har haft svært ved at få det solgt for det var dyrt og når det er så stift som det er er det meget besværligt at arbejde med! Feks kan man ikke dreje stikket en halv omgang hvis ens kontakt ikke lige sider som stikket på kablet vender! Det er som et kobber rør man bruger til vvs installationer!

Det næste bliver på effektforstærkeren! Men da kablet er 18mm tykt skal der lige bores nye huller i kabinettet og jeg har ikke lige et 18mm bor liggende :o(

Når jeg har fundet rigtig fase og længde på kablerne har jeg yderlige en plan om at lime alle kontakter i kablet med ledende lim (sølvholdig epoxy) for at få så lav modstand som muligt og samtidigt få en mere stabil forbindelse der ikke løsner sig med tiden. Det er nu bare en lille krølle som jeg vil se om gør nogen forskel. Mest inspireret af en artikkel af Jon Risch hvor han målte på nogle råkabler og nogle løse stik og derefter på nogle færdige kabler! Modstand i kable og stik skulle gerne være lig modstand i det færdige kabel, men var det i en del tilfælde langt fra! Altså lå der en del yderligere modstand i en dårlig forbindelse i samlingen.

Nå nok for nu! Tager lige et billede eller to en dag i nærmeste fremtid!

PS Hvis nogen vil "høre" kablet og bor i storkøbenhavn så smid bare en pb! Det kræver bare en stikkontakt med jord i ca. 2 meters afstand fra anlæget ;o) Jeg er selv lidt nysgerrig efter at høre det i andre sammenhænge.

Mvh

 

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
steinway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt nok ny her på siden, men jeg er sat helt af her.... Hvad er formålet med de store kvadrater og de mange kontakter?

Mvh.

Jakob - El-installatør



__________________
Statistik - Den eneste sandhed siger 2 ud af 3
Til top Vis steinway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinway
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

steinway skrev:

Jeg er godt nok ny her på siden, men jeg er sat helt af her.... Hvad er formålet med de store kvadrater og de mange kontakter?

Mvh.

Jakob - El-installatør

Jeg forstår din undren og man skulle tro at det var løgn, men man kan faktisk høre forskel .

Jeg har prøvet det på egen krop

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
steinway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

At det kan svare sig at udskifte tilledningen på typisk 0,75 kvd til en fornuftig 1,5 kvd kan jeg godt se fornuften i; når selve forsyningen i stikkontakten ikke er større end 1,5 kvd mener jeg ikke at det tjener noget formål at øge tværsnittet yderligere. Jovist, det er muligt rent matematisk at bevise forskellen på de 2 meter tilledning (eller hvor lang den nu måtte være) i hhv. 1,5 kvd og 4 kvd men den størrelse er så lille at jeg tvivler på at den har nogen betydning.

Det der går mig mest på er dog at gå fra én stikkontakt og via en kronemuffe!?! sløjfe videre til seks stikkontakter... Det ser da nydeligt ud, men rent økonomisk og modstandsmæssigt ville man nok slippe bedre af sted med at konstruere en forlængerledning på 1,5 kvd. med en seks-stikdåse i enden...

Mvh

Jakob



__________________
Statistik - Den eneste sandhed siger 2 ud af 3
Til top Vis steinway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinway
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

steinway skrev:

Jeg er godt nok ny her på siden, men jeg er sat helt af her.... Hvad er formålet med de store kvadrater og de mange kontakter?

Mvh.

Jakob - El-installatør

Hej Jacob,

Store kvadrater er heller ikke altid det der skal til, men for at forstå lidt af hvad der foregår omkring et stereo anlæg så læs evt. moget teori her:  http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm 

Det er bla. fordi en forstærker trækker hovedparten af sin strøm når faseudsvinget er i max grundet at lytterne i forsyningsdelen allerede er ladt op til en hvis spænding og derfor ikke lader før spændingen overstiger denne. Det betyder at peak strømmen kan blive ganske stor hvorfor det ekstra kvadrat kan hjælpe på at undgå unødigt spændingsfald!

Årsagen til de mange stikudtag og stjernefordelingen er for at undgå at et apperat trækker strøm via den samme skinne som i en normal fordeler dåse! Det er godt nok i peditesse afdelingen da de alligevel trækker fra samme hovedledning! men det koster jo ikke ekstra at gøre det og det kan faktisk ofte høres. Kan vel sammenlignes med en vandledning. Hvis du har været under bruseren når der er en anden der åbner for fuld tryk for det varme vand tæt ved så falder trykket og du står tilbage med ståhud og kolde tæer (og det der er værre). Det er godt nok ikke helt det samme med strøm, men alligevel da den jo vælger at løbe der hen hvor der er mindst modstand...

Yderligere mener jeg der kan være en god ide i at der er så lang afstand imellem de enkelte apperater på 230V siden da udstrålet støj dermed er dæmpet så meget som muligt. Det kræver dog kabler der faktisk kan dæmpe HF støj som ovenstående EMC kabel.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6296
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hej Jakob,

Se denne tråd http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34767&K W=optimering der er en masse om netop dette.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

steinway skrev:

Det der går mig mest på er dog at gå fra én stikkontakt og via en kronemuffe!?! sløjfe videre til seks stikkontakter... Det ser da nydeligt ud, men rent økonomisk og modstandsmæssigt ville man nok slippe bedre af sted med at konstruere en forlængerledning på 1,5 kvd. med en seks-stikdåse i enden...

Mvh

Jakob

Hej Jacob,

Jeg overså lige en ting i din kommentar! Hvis du bibeholder en stikkontakt og går videre med 1,5 kvadrat til en fordelerboks så har du jo en kontakt overgang mere i kæden (evt. to hvis du bruger et stik udtag med afbryder)! Den kan godt have en betydende modstand. Hvis du læser artiklerne af Jon Risch så har han regnet (og han har designet HiFi udstyr igennem et langt liv så det er nok ikke kun udregninger han har lavet) på at en kraftig forstærker der jo kun lader i spidserne (grundet den spænding der ligger på lytterne) kan trække op til 80 Ampere i meget korte intervaller! Her betyder impedans meget og en lidt "dårlig" kontakt mener jeg absolut det er værd at undgå!

Det koster i øvrigt ikke alverden at lave sådan en løsning! Faktisk vil jeg påstå at det er billigere end den anden! En fordeler boks i god kvalitet kan nemt koste 800-1200,- og 6 FUGA udtag med jord und alles koster vel omkring 80,- per styk plus 20,- til underlag ug ramme. Det er samlet 600,- Der er stadig penge til elektrikkeren i en times tid før budgettet er "overskredet".

Jeg vil i hvert tilfælde ikke gå tilbage til den gamle løsning efter at have fået lidt erfaring med den anden model!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
steinway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Hej Granholm

Jeg skal ikke så tvivl om at der kan være store lydmæssige forbedringer ved den operation du har foretaget, det er bare måden den er blevet udført på jeg ikke er helt enig i.

Hver gang du har en samling har du en modstand. Så meget kan vi godt blive enige om og vi skal have så lav en modstand som muligt. Jeg mener blot at den modstand du får ved at samle seks ledere i en kronemuffe (hvor hårdt er den spændt?) er større end modstanden ved at sløjfe i de dertil indrettede klemmer imellem. Klem-terminalerne i kontakterne er testet til en mærkeeffekt på 3.3 kVA; dvs. de er bygget til at virke. Når du foretager operationen med kronemuffen har du problematikken om hvor hårdt skruen spænder på kobber-lederne; den er som oftest spændt således at kobberet i de ledere direkte på skruen er mast flade; dvs. tværsnittet er ændret. Lederne er ikke alle spændt lige hårdt fast under skruen så der vil også opstå en modstand der... Der findes sågar firmaer der lever af at kontrollere samlinger for at sikre så små overgangsmodstande som muligt (termografering). Jeg mener at du slipper for alt dette ved at bruge stikkontakterne til at sløjfe med.

Men det er vel egentligt ret simpelt: Prøv for forsøgets skyld at koble kontakterne om således at de bliver sløjfet indbyrdes imellem og se om det giver nogen lyttemæssig forskel? Min påstand er da at såfremt der er en forskel, så vil den vægte imod kronemuffen.

Mvh.

Jakob



__________________
Statistik - Den eneste sandhed siger 2 ud af 3
Til top Vis steinway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinway
 
Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

steinway skrev:

Hej Granholm

Jeg skal ikke så tvivl om at der kan være store lydmæssige forbedringer ved den operation du har foretaget, det er bare måden den er blevet udført på jeg ikke er helt enig i.

Hver gang du har en samling har du en modstand. Så meget kan vi godt blive enige om og vi skal have så lav en modstand som muligt. Jeg mener blot at den modstand du får ved at samle seks ledere i en kronemuffe (hvor hårdt er den spændt?) er større end modstanden ved at sløjfe i de dertil indrettede klemmer imellem. Klem-terminalerne i kontakterne er testet til en mærkeeffekt på 3.3 kVA; dvs. de er bygget til at virke. Når du foretager operationen med kronemuffen har du problematikken om hvor hårdt skruen spænder på kobber-lederne; den er som oftest spændt således at kobberet i de ledere direkte på skruen er mast flade; dvs. tværsnittet er ændret. Lederne er ikke alle spændt lige hårdt fast under skruen så der vil også opstå en modstand der... Der findes sågar firmaer der lever af at kontrollere samlinger for at sikre så små overgangsmodstande som muligt (termografering). Jeg mener at du slipper for alt dette ved at bruge stikkontakterne til at sløjfe med.

Men det er vel egentligt ret simpelt: Prøv for forsøgets skyld at koble kontakterne om således at de bliver sløjfet indbyrdes imellem og se om det giver nogen lyttemæssig forskel? Min påstand er da at såfremt der er en forskel, så vil den vægte imod kronemuffen.

Mvh.

Jakob

Hej Jakob,

Det er da en sund betragtning! Jeg har spændt meget hårdt bare lige for at svare på det spørgsmål! Hvis du sløjfer over vil den sidste kontakt på strengen jo være sløjfet igennem 5 andre kontakter! Det må også give noget forringelse rent modstands mæssigt. Men det er jo nemt at koble om så det kan da forsøges!

Iøvrigt her jeg noget Epoxy med sølv der bruges til rep af printbaner, etablering af stelforbindelse og lode fri lodning af komponenter. Måske det var en ide at smøre det på lederne før de kommer i samlemuffen?! Vil der evt. være noget ulovligt i det?

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm
 
steinway
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hej Granholm;

Umiddelbart vil du ændre på ledningens konstruktion ved at tilføje Epoxy til ledningerne, og så vil du reelt stå som producent af ledningerne; dvs. du skal stå inde for at materialet lever op til de EN og IEC-normer der er for kabler... så det er noget skidt.

Jeg vil naturligvis ikke opfordre til noget, men jeg tvivler stærkt på at du vil brænde huset af ved at prøve....

Mvh.

Jakob



__________________
Statistik - Den eneste sandhed siger 2 ud af 3
Til top Vis steinway's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steinway
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Al den snak om kontaktmodstand i et par samlemuffer....  Brug nu hovedet!!

Hvor stor tror i denne kontaktmodstand er?? Hvor mange milliohm?? Ikke mange! Mit bud er under 10milliohm, hvis man sørger for at stramme skruerne godt, og det gør man vel.

Hvor stor tror i så net-impedansen er?? Altså modstanden af hele kablet fra stikkontakten gennem hele huset og ned i sikringsboksen gennem adskellige kontakter (der ikke er woodoo HIFI typer), gennem sikringer, HFI-relæ og videre ud af matriklen gennem mastsikringen. Videre gennem et jordkabel til nærmeste transformatorstation (der snildt ligger flere kilometer væk) og derfra videre til kraftværket.

Hvor stor ror I så net-impedansen er??? Og hvor meget tror I helt ærligt det hjælper at optimere på noget der ligger under 10 milliohm??? Man forsøger at optimere helt vildt på at eliminere noget der måske kun udgør 1/1000 del af det reelle problem.

Det svarer lidt til at man vil forbedre køreegenskaberne på sin gamle Kebab-Taunus, og derfor ofrer 100.000,- på nogle helt specielle møtrikker til hjulene, som kun vejer det halve af de originale og som er specificeret af NASA til et rumfartsprojekt. Ingen tvivl om, at der vil være en forskel.... Men spørgsmålet er om man kan mærke den, eller den drukner i alle de MEGET større problemer bilen har.

Mit budskab er, at man skal bruge hovedet lidt, og måske tænke lidt over ens prioteringer... Hvorfor benytte alle ens kræfter på at optimere på noget, der reelt set ikke giver noget, fordi man kun kan ændre på et mikroskopisk del af problemet. Brug hellere energien et sted, hvor den virkelig rykker. Hvis man eks brugte tiden på at stille ens udstyr ordentligt op, ville resultatet sikkert være 1000 gange mere hørbart.
Men her kommer så et andet problem... er det reelt det folk ønsker?? For mange tror jeg inderst inde svaret er nej, selvom INGEN vil indrømme det. For mange tror jeg det er vigtigere at kunne fortælle og vise frem, at nu har jeg altså lavet den bedste stikkontakt osv... Her kan man jo tage billeder, der viser at man har lavet noget (og billedet fortæller jo ikke, at man reelt ikke kan bemærke forskellen). Lidt sværere er det imponere folk med, at man har brugt en hel juleferie på at opstille højtalerne 100% korrekt, og at de sidste par millimeter gav så og så meget...
Og når det kommer til stykket, tror jeg det vægter ret meget for mange, at kunne imponere andre. Hvis andre er imponeret, kan man jo et par uger læne sig tilbage med ro i sjælen..



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

  Ja, jeg glemte lige at tilføje, at det er yderst ulovligt selv at lave den slagsinstallationer...Futter huset af, og det viser sig at der har været ulovlige installationer, som er udført med ikke godkendte kabler og samlemuffer.. Så er man på røveren!!
Butt Dance

Og så kan man jo prøve at fortælle ens forsikringsselskab, at det altså var nødvendigt for at få ro i sjælen, og for at imponere gutterne her på siden... De er sikkert græsk katolske!!!



__________________
Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes