Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Live tv hakker ved optagelse på tuner2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hanien
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har Hauppauge pvr500 og derved to tunere.
Jeg nyder godt af at optage et, men jeg ser et andet program.

Mit problem er nu at når jeg ser live tv, mens jeg optager et andet program, er livetv begyndt at hakke ca. hver 5 minut.
Jeg har forsøgt at rydde op på pc'en og har defragmenteret, det har kun hjulpet lidt.

Kan I fortælle mig hvilken hardwaredel jeg skal opdatere for at undgå dette, er det ram'en der er for lidt af (har "kun" 512) eller er det processorkraften der er for lav (2,93 gHz)?

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er med på en lytter. Jeg har fået de samme problemer som du, efter snart et års brug uden dette. Der er en fejlmeddelelse i logbogen der nævner noget om manglende lyd eller billeddata. Hvis jeg kigger på tv udenom htpc'en er der intet galt. ARGH. Hvad kan have ændret sig?

Konstaterede dette første gang i sidste uge.

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hmm... Har lige defragmenteret min media-disk. Nu virker det fint igen (foreløbig). Hvad har defragmentering med manglende lyd eller billeddata at gøre?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Februar 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Defragmentering kan sagtens hjælpe med alle former for operationer, der relaterer sig til intensiv harddiskaktivitet, selvom jeg personligt tror at jeres problemer og andres problemer(som der løses af defragmentring) skyldes en dårlig opsætning af  bios, windows herunder harddisk controllere, og SPECIELT PAGEFILE. Jeg har aldrig defragmenteret. Og har aldrig haft nogle problemer der relaterer sig til fragmentering.

Sørg for at jeres harddiske kører Ultra DMA Mode 5......I bios.. Ikke noget med PIO Multiword DMA osv....

MHT windows, partitionering osv.

Mine gode råd til en windows (MCE) installation er:

Du skal have to fysiske harddiske: Som eksempel har jeg selv en 120gb seagate sata(I eksemplemt kaldet DISK1, og en 200gb seagate sata i eksemplet kaldet DISK2

Vælg den af dem som du vil have din windows og opdel den som følger

DISK1 (På den første sata kanal)
  • 5gb Primary NTFS Til Windows OG KUN TIL WINDOWS (ALDRIG INSTALLER PROGRAMMER HER) > C:
  • 10 gb Primary NTFS Til Installation af diverse programmer, office osv(Hvis man har Office på sin htpc) D:>
  • 105gb Primary NTFS Til hvad du har lyst til spil, mp3, arkiverede video filer i Divx eller hvad nu. E:>
Forklaring: 5GB Primary NTFS TIL Windows
På denne måde sikrer du at dine systemfiler forbliver på at afgrænset område nemlig C drevet, der vil ikke blive nogen nævneværdig fragmentering, hvis ikke der installeres andet end windows her. Desuden holder man således størrelsen af sin windows installation nede således at det  er nemt og hurtigt at lave/gendanne et partition image hvis man bruger ghost osv.  Se hvad du gør med pagefile senere... Vi holder det hele i PRIMARY NTFS for på sigt at undgå et partitioneringshelvede(som er en anden diskussion)

Forklaring til 10 gb Primary NTFS Til Installation af diverse programmer:
Eftersom alt system relateret ligger på c drevet og er begrænset hertil. skal du på denne partition ligge alle dine installationer. Hvis du så senere ønsker at gendanne dit system med ghost fx ja så har windows installation alle referencer til installationer der ligger på dit nye D: drev. Installationer der ligger på dette drev er således ikke medvirkende til at fragmentere dine system filer og medvirker til easy recovery med ghost. 10gb er rigeligt til alle de programmer du kunne have lyst til...

105gb Primary NTFS Til hvad du har lyst til
Ikke så meget at sige her, andet end det gælder om at holde sit C drev fri for alt muligt l**t der kan skabe intensive hardisksøgninger...Her ville jeg også vælge at indstallere spil hvis man er til det....

Disk2 (På den anden sata kanal)

• 1.5GB Primary NTFS Til SWAP/PAGE FILE (hvis du har 512mb ram) Har du 1gb ram så måke 2.5 GB men aldrig mere end 2,5 x dine fysiske ram. F:>
  • 5GB Primary NTFS Til Ghosting. G:>
  • 190GB Primary NTFS Video H:>
1.5GB Primary NTFS Til SWAP/PAGE FILE
Ja det er altid vigtigtigt at holde sin pagefile på en seperat fysisk disk der IKKE er den samme som den fysiske disk som windowsinstallationen ligger på. Forklaringen til dette skal findes i at Windows når den arbejder, meget ofte skriver og læser fra pagefile'en. Hvis man så flytter den til en anden disk så forgår opslag læsning og skrivning hurtigere fordi at man udnytter Båndbredden og læseskrivekapaciteten på to harddiske.  Dette sikres ved at vi ligger den i starten af vores anden fysiske disk.  Optimalt i videoøjemed er det faktisk bedst at have en Fysisk disk som KUN står for swap eksempelvis en hurtig SCSI disk...Men lad nu det ligge. 

Denne operation relaterer sig stærkt til forklaringen på fragmenterings problemer. Forstil jer et scenarie hvor man afspiller en videofilm 6gb DVR-MS

Windows vil så dels skulle finde og køre alle sine services og  applikationer fra én harddisk(der ligger spredt over 200gb harddisk i fragmenter) + den ville skulle håndtere decoders og disses buffere osv, og samtidig håndtere en 6 gb fil der ligeledes ligger spredt ud over en 200gb harddisk. Det er mange skrive læse operationer.....

Højreklik my computer>properties>advanced>under performance vælg settings>advanced
processor scheduling set = Background Services (Dette er især vigtigt med Hyperthreading)
memory usage set = Programs
virtual memory> vælg change

Klik C: noter dig hvad der står her  og Vælg no pagefile
Klik på den partition som du har lavet til Swap og indtast hvad du noterede dig.> apply >reboot

Forklaring: 5GB Primary NTFS Til Ghosting.
Ikke meget at sige her....I bruger da ghost nu ikke? man behøver ikke en seperat partition til sine ghost images, men det er mest for at holde tingene adskildte. Ved at ligge sine ghost images på en anden fysisk disk end der hvor ens windows partition ligger, så forbereds hastigheden ved gendannelse osv.

190GB Primary NTFS Video H:
Her ligger du dine video filer, DVR-MS osv.

Efter du har fulgt dette. Sikrer du dig at alle dine harddisk controllere, er sat til UDMA 5, og at du har opdateret dine chipsetdrivere, at du kun har én DVD decoder installeret, at du ikke har nogen codec pakke, at du har FFDshow, og du har certificerede drivere til dit grafikkort og tunerkort.

Med denne opstilling har du et fleksibelt og overskueligt miljø der sjældent har brugt for defragmentering....

Jeg uddyber gerne...

Mvh Anders
Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Rigtig god gennemgang. Det er rart at få en overskuelig post der går på Hd administration. Jeg vil dog lige indskyde at disk-defragmentering jo ikke er det store for mig hvis kun jeg skal gøre det 1-2 gange om året. Jeg har jo også kørt MCE2005 i et år nu uden dette problem, så det kan altså sagtens lade sig gøre med et Hd som er partitioneret (som mit er) uden performanceproblemer. Her tænker jeg jo også på at man til HTPC bør tænke på at have så få varmegivende komponenter som muligt. Dette angiber jo lidt din løsning med flere hd'er. Men ikke desto mindre er der fordele og ulemper og det var rart at se et meget kvalificeret bud på hvordan en opsætning kan se ud!

Jeg har da lige et ekstra spørgsmål til hvilken metode du bruger til Ghosting. Jeg har aldrig selv prøvet det, men tit tænkt på hvor lækkert det ville være at ominstallere på få minutter. Måske bare et link kunne udgøre det for dit svar.

Vh, Mikkel

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jag bruger norton Ghost for Windows PE

Windows PE eller Windows preinstallation invironment... er en Oem version af Windows  som i princippet er en advanceret recovery console der kan køre fra en cd eller dvd...i 32 bit ligesom XP, 2000 osv......Den bruges primært af systembyggere på nuværende tidspunkt, men næste version af windows (vista) vil bla bruge Windows PE til installation af windows via en imaging teknik lignende ghost.

Men denne meget fleksible platform har mange muligheder med henblik på recovery.. se blandt andet en udløber og freeware version (samt fremragende dokumentation) på http://www.nu2.nu/pebuilder/

Problemet er tit med almindelige versioner af ghost der kører via diskette og dos boot cd ikke kan håndtere intel og nvidia chipset der skal du over i ghost32...og som navnet antyder skal det køre fra et 32 bit miljø.....

Men du kan finde mange gode ideer og forklaringer på fx http://www.911cd.net/forums//index.php?s=c9204a999f55494 2001723f7adeb2999&showforum=34

mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Tak Anders, jeg vil kigge på det med ghosting.

Well, Haninen siger ikke meget så jeg vil lige komme med en post mere. Jeg har nu fundet ud af at der i min "system" event viewer står følgende "fejl": "Driveren detekterede en controllerfejl på \Device\Harddisk0\D." Hændelses ID 11.

Du havde altså ret Anders, det kan være noget med min hd-kontroller at gøre. Jeg har ingen forstand på hd controller så lidt hjælp ville være rart :)

PS: Anders, du har da vidst fået ny frisure?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

PS: Anders, du har da vidst fået ny frisure?

Så lidt Star Wars idag, da der kun var curling og kvindeishockey.....Det er  er ikke fedt med Denise Dupont.... vel nok forhenværende president for St.Pauli FC's fan klub....så er det bedre med power.... UUUUUNLIMITED POWER!!!

Arj, mja hvilke hardiske har du? SATA/PATA og hvilket bundkort? SATA + PATA combinationen er i første omgang vigtig at indstille rigtigt i Bios.....Derefter skal vi have kigget på dine Harddisk kanaler..... De optræder forskelligt i Device manager, og sidst skal vi have set på dine partitions typer.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun 1 hardisk og det er en Hitachi Deskstar 250Gb S-ATA (se link). Mit bundkort er et ASUS K8N4-E Deluxe (se link). 

http://www.hgst.com/portal/site/hgst/?epi_menuItemID=268b770 f407cc00ae4c0c516bac4f0a0&epi_menuID=8d237906f078b6fd25a d4e8060e4f0a0&epi_baseMenuID=22f0deefa8f3967dafa0466460e 4f0a0

http://dk.asus.com/products2.aspx?l1=3&l2=14

Harddisk kanaler? Hvad er det præcist jeg skal kigge efter i enhedshåndtering? Mht. partitions har jeg 20GB til mit MCE og resten til media. Jeg husker ikke præcis hvilken type jeg har valgt (jeg brugte partition magic husker jeg). Er det noget jeg kan se et eller andet sted?

Vh, Mikkel

Hanien
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

Well, Haninen siger ikke meget ..

Jeg er helt stået af for meget længe siden, det er langt over min forstand, havde håbet på at nogle bare havde sagt "Køb noget mere ram..."

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hov hov! Nu må du ikke give op. Prøv først at se om din MCE eller sytemet logger nogle fejl. Gå ind under kontrolpanel/administration/logbog. Der vil du se loggede fejlmeddelelser som kan indikere hvad der er galt. kig specielt under MCE og system.

Vh, Mikkel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes