Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Byggelse af HTPC maskine (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenSJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa! smiley

Nu ligger landet sådan at jeg lige har fået ny computer og har derfor tænkt mig at bruge den gamle computer til en HTPC maskine

Computeren har følgende specs:

Asus P4S800 (motherboard)
P4 1.6ghz @ 2.2ghz
512 mb Appache ram
Geforce 4 TI4200 - TvOut <-- Burde jeg købe et nyt? Hvis ja, hvilket og hvorfor?
Maxtor 200 gb HD

Vil høre om denne maskine kan fungere som HTPC eller er der nogle dele jeg bør skifte ud?

Næste spørgsmål, hvad mangler jeg for at gøre den komplet? Skal ihvertfald bruge et kabinet, men kender ikke rigtig til de HTPC kabinetter der er på markedet så hvis nogen kan anbefale et ville det være perfekt. Det skal dog ikke koste en formue.

Af TV kort har jeg kigget lidt på siden og set at mange bruger Hauppauge PVR-150MCE, er det noget der virker?

Har DVD drev, netkort osv. men mangler dog et lydkort, nogen der kan anbefale et godt?

Hvilke programmer skal jeg bruge og hvad kan jeg gøre for at få den så støjsvag som muligt?

Håber i kloge hoveder kan hjælpe mig med at komme igang! smiley

Mvh Morten
Til top Vis MortenSJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenSJ

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Morten,

Hvis du læser lidt mere i de forskellige tråde så får du faktisk svar på alt hvad du spørger om. I princippet så er svaret ja til alt du spørger om for du fortæller ikke hvad du vil... Ja HTPC men som trådene også fortæller så er det jo forskelligt hvad vi ser som en HTPC. Er det til din projektor? TV? hvad vil du bruge den til og er en tuner nok? jeg savner nogle gange et dualkort mere end det jeg har lige nu. Skal du se HDTV via din 42" plasma??

Så du spørger i vest :-) og får svar i øst og derfor skal du stille dig selv det spørgsmål.. hvad vil jeg bruge den til... lyd, billede, billeder, film, tv, overvågning af huset, radio, vejret.... ja der er masser at ting den kan klare og programmer som MediaPortal, Meedio, Showshifter, Media Center, SageTV er blot nogle af dem. Søg på de forskellige på google og læs om dem og gå i tænkebox. Som udgangspunkt så er det aldrig godt at bruge en gammel pc for alt efter hvad du vil så kræver det ofte kræfter af maskinen. Derudover så er det at samle en maskine til Media Center ofte krævende da tingene skal passe sammen i henhold til MS's krav..

god fornøjelse.

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

MortenSJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeppe,

Det ser vidst ud til jeg ikke har beskrevet det grundigt nok :) .. Det var meningen den skulle fungere som TV optager, DVd afspiller, Radio, MP3, Billede osv. Til mit alm. 21" TV, ikke noget plasama eller noget.

Havde regnet lidt med Windows Media Center, er det noget der virker?

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

:-) jamen så er vi jo godt igang..

Jeg har selv brugt Showshifter da jeg startede for et par år siden. Dengang var det i mine øjne noget af det mest stabile. I dag er der flere spillere såsom Media Center, Meedio og MediaPortal. Om du bruger det ene eller det andet må være op til dig at vurdere. Jeg mener selv at Media Center er det mest stabile i dag. MediaPortal er så en version der giver dig en del flere muligheder for at ændre instillingerne. Jeg mener dog stadig at den er for ustabil. Der er ingen tvivl om at det bliver et godt produkt.

Du skriver selv Media Center og så tager vi udgangspunkt i det. Det skal siges at jeg ikke selv har bygget en maskine op fra bunden. Jeg har taget en alm. pc og sat de enheder i som er kompatible med MCE men at starte helt fra scratch har jeg ikke. MEN det skal ikke afholde mig fra at prøve at hjælpe dig.

Der findes et par sider som fortæller dig hvilke produkter du skal bruge for at få det til at være kompatibel og så du slipper for mindst mulige problemer. Du kan finde dem via google eller kigge forbi min weblog som står nederst i min underskrift.

Når du har kigget på dem vil du se om dit grafikkort er godkendt. Det er vigtigt at du følger disse nøje for ellers får du problemer. Med hensyn til lyd så kan du næsten vælge hvad som helst. Jeg bruger selv Hauppauge PVR500 som er et dual. Jeg kan ikke se hvorfor man skal vælge en single tuner. Du skal dog være opmærksom på, at vi jo snart får mulighed for at køre digitalt hvorfor du skal overveje om du lige nu vil købe et single tuner kort og så investere i et nyt når du får mulighed for at køre digitalt.

Jeg har selv 2 diske i min maskine, en 200Gb og en 300Gb. Min 300Gb indeholder kun optagede programmer. Jeg bruger den funktion meget da jeg så slipper for at være bundet af tidspunkter for hvornår mine favoritprogrammer bliver sendt. Men det kræver masser af plads og min disk er altid mere end halv fuld. Så 200Gb til operativsystem, musik, billeder og tv er måske i underkanten.

Du burde kunne klare dig med en 2.2Ghz processor og 512Mb Ram burde også være ok. Men hvis du vil have en maskine som er stille så er Intel ikke at foretrække. Her bør du kigge efter AMD istedet for.

I mine øjne så skal et media center ikke stå fremme så hvilket kabinet den er pakket ind i er for mig ligegyldigt så længe den ikke bliver for varm. Men jeg ved mange bruger Silverstone kabinetter. Pas på med at pakke den ind i et kabinet der er for lille. Jeg ved godt at mange store producenter har små kabinetter men når man bygger selv så tænker man ofte ikke over hvor mange penge producenterne bruger på at teste varmeforbrug i forhold til kabinettet. Derfor så risikere du at diske brænder af på grund af varme.

Jeg håber du kan komme igang nu.. ellers må du jo skrive igen..  :-) god fornøjelse.

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

MortenSJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe (paqi)

Wuhuh .. sikke en smøre :) Det har hjulpet mig en del, men har godt nok lidt i din blog, men kan ikke rigtig finde noget om hvilke produkter der understøtter Win MCE. Siger ihvertfald mange tak for hjælpen, nu ved jeg hvad jeg lidt om hvad jeg skal ud og invistere i :)

Morten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes