Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: basgengivelse.på.cd. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

jeg skriver fordi jeg til min store forundring har måtte konstatere at næsten alle cd maskiner af moderne årgange har et problem.med deres basgengivelse.som jeg ikke mener har været der på gamle maskiner.fra før år2000.

har haft 2 maskiner som ikke havde problemer med basgengivelsen.de er begge gamle.

den ene er en denon dcd 3560.fra omkring 1990

og den anden er en pink triangle nominal.1997

kan du evt genkende dette  problem.men  helt moderne typer.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hvad er det helt præcist du mener med "problemer med basgengivelse" ?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Husk på du lytter til hele kædens samspil og apparaternes indbyrdes påvirkning, samt kabler kan sagtens gøre mærkelige ting.

Du kunne jo prøve at definere på hvilke plader du oplever dette fænomen?

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

det jeg oplever er at bastonen er udtværet og boostet.og stikker af fra resten af lydbilledet.og ikke er tør og sætter luften i svingninger.som en korrekt bastone giver.

lidt som en rørforstærker kan give.i basområdet.dette fænomen oplever jeg kun på cd ikke på andre signalkilder.

så det er cd maskinen.

nu har jeg lånt en creek destiny cd til 16000.kr og den er slet ikke lydmæssigt de penge værd.for ikke at sige den skuffe der er på moderne maskiner som er meget tarvelig udført.

på min gamle denon maskine er der i det mindste en gedin og lækker cd skuffe.som macher den kvalitet resten af maskinen har.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

det jeg oplever er at bastonen er udtværet og boostet.og stikker af fra resten af lydbilledet.og ikke er tør og sætter luften i svingninger.som en korrekt bastone giver.

lidt som en rørforstærker kan give.i basområdet.dette fænomen oplever jeg kun på cd ikke på andre signalkilder.

så det er cd maskinen.

nu har jeg lånt en creek destiny cd til 16000.kr og den er slet ikke lydmæssigt de penge værd.for ikke at sige den skuffe der er på moderne maskiner som er meget tarvelig udført.

på min gamle denon maskine er der i det mindste en gedin og lækker cd skuffe.som macher den kvalitet resten af maskinen har.

Jeg har haft en del CD-afspillere og løse D/A-konvertere igennem tiden, og har oplevet lignende problemer fra de konvertere der var baseret på 1-bit teknologi, frem for multibit.

Der har dog også været en sammenhæng imellem strømforsyningernes størrelse/vægt, som jeg tror er meget afgørende. Selv små strømbegrænsninger fra strømforsyningen vil resultere i komprimering i amplituden, og dermed bassen.

Vægten på apparatet afslører gerne en del - det er min erfaring.

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

hej spencer.

jeg er tilbøjelig til at give dig ret.og vil tilføje en lille detalje som jeg tror har en del af skylden nemlig at en denon er en ganske alm 16bit maskine og det er nok vigtigt at den er det.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg vil påstå, at der ikke er problemer med basgangivelsen fra en Densen B400 XS, jeg har ihvertfald en meget fast og powerfuld bas. Der skal vist en god plov til, for at være med.

vh. Henrik

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

tak skal du have henrik måske er det en densen jeg skulle prøve.

mvh kenn

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Februar 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

jeg skriver fordi jeg til min store forundring har måtte konstatere at næsten alle cd maskiner af moderne årgange har et problem.med deres basgengivelse.som jeg ikke mener har været der på gamle maskiner.fra før år2000.

har haft 2 maskiner som ikke havde problemer med basgengivelsen.de er begge gamle.

den ene er en denon dcd 3560.fra omkring 1990

og den anden er en pink triangle nominal.1997

kan du evt genkende dette  problem.men  helt moderne typer.

Og nu tilbage til det igen , og du har hørt alle cd maskiner lavet efet år 2000åtr godt gået .

Mange af de gammel jeg har hørt/haft , har problemer lige med det i bunden .

Jeg har haft alle modeller fra sony af ders topmodel og de blev meget bedre med tiden , også wadia maskiner , hør også krells eller ML , også audio aero har fået et mega løft i bunden fra ders først model til ders sidste model , også de ældre AC jeg har hørt har jeg også oplevet som en mere op pustet bund i forhold til ders nyere modeller .

Der er masse cd maskiner med mega kontrollert bund og dyb .

det er bare at søg og hør .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

JEG SYNTES JERG HAR SØGT MANGE STEDER.EFTER BASS.

man akkk.kun bulderbass.

kan det mon være andre ting i mit anlæg som giver problemet.jeg har MIT shotgun kabler.og de virker ikke fede i bunden.på andre opsætninger.

lidt surt.

skal låne en denon 2560 i aften og se om den lyder anderledes.

nu må jeg se hvad der sker.

malkris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Prov Linn. De har styr på bassen
Til top Vis malkris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkris

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

JEG SYNTES JERG HAR SØGT MANGE STEDER.EFTER BASS.

man akkk.kun bulderbass.

kan det mon være andre ting i mit anlæg som giver problemet.jeg har MIT shotgun kabler.og de virker ikke fede i bunden.på andre opsætninger.

lidt surt.

skal låne en denon 2560 i aften og se om den lyder anderledes.

nu må jeg se hvad der sker.

Nu skal man altid være forsigtig ved det at undertegnede her ikke kender de cd afpiller du omtaler, men MIT kender jeg da og der vil jeg klart sige at de trækker i den retning. Sammenlignet med andre kabler, fesk Kimber 8tc og Kimber Select serien er Mit kabler nærmest to skridt efter, de ejer ikke den hurtighed der skal til for at få en god dyb fast bund og har dit udstyr helelr ikke for fast en bund i forvejen, så går det først rigitigt galt. Prøv nogle andre kabler.  

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hvad er det der gør basgengivelsen god på en cd maskine?

Mvh.

Sven Palvig

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Mvh.

Sven Palvig

F.eks en Denon 3560, som drev, virker subjektivt som om den spiller en oktav dybere end mange andre. Den har en næsten skræmmende dynamik og et virkeligt godt grundtoneområde. Dette bevirker at kraftige udladninger i subbas området kommer frem. Der skal virkeligt noget til at vippe den af pinden. Er det verdens bedste? Næppe, men den besidder nogle slet skjulte kvaliteter som hverken dyere eller nyere afspillere nødvendigvis har! Bemærk at det er kun som drev, analogdelen er ca. som man kan forvente på en 15år gammel afspiller. 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Sven Palvig skrev:

Mvh.

Sven Palvig

F.eks en Denon 3560, som drev, virker subjektivt som om den spiller en oktav dybere end mange andre. Den har en næsten skræmmende dynamik og et virkeligt godt grundtoneområde. Dette bevirker at kraftige udladninger i subbas området kommer frem. Der skal virkeligt noget til at vippe den af pinden. Er det verdens bedste? Næppe, men den besidder nogle slet skjulte kvaliteter som hverken dyere eller nyere afspillere nødvendigvis har! Bemærk at det er kun som drev, analogdelen er ca. som man kan forvente på en 15år gammel afspiller. 

Lige indtil man sætter nogle ordentlige I/V opamps i, f.eks. NE5532A og kastrerer den ved differential opampen (Læs: tapper udgangen fra ben 6 på denne opamp og fører det til den 150 Ohm modstand, der sidder inden udgangen) samt bypasser signalkndensatorerne. SÅ sker der noget, der vipper mangt og meget af pinden og bassen bliver om noget endnu mere skræmmende DYB og FAST!

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2006 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

det som er vigtigt for mig angående basgengivelse er en tør og let tone hvor jeg fornemmer luften sitre.

noget i retning af den tone en kontrabas i virkeligheden har.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

det som er vigtigt for mig angående basgengivelse er en tør og let tone hvor jeg fornemmer luften sitre.

noget i retning af den tone en kontrabas i virkeligheden har.

Netop fastheden sikrer også dette!  Ingen mudder, bare den rene bastone. Let når den skal være det og med smæld og tyngde hvis det ligger i indspilningen.

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes