Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sony KDF-E50A11E, kan overscan fjernes?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Her er et spørgsmål til alle KDF50A11E ejere, kan overscan fjernes via service menuen??

Hvis den ikke kan reduceres/fjernes via service menuen, er der så nogle der gidder at smide AVIA eller DVE i deres dvd afspiller og måle hvor meget overscan der via Component og HDMI ingangene, gerne ved 480/576p og 720p.

Hvis der er nogle der har XBOX 360 så har jeg diverse 720 overscan test billeder i jpeg som jeg gerne sender via mail så i kan teste

MVH
Dennis
Til top Vis Denner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Denner

MeLVIS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Februar 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har tvet og en Xbox360... men jeg ved ik hvad det overscan er 

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Alle tv er som standart sat til at klippe noget af billedet af hele vejen rundt i kanten, det kan være alt mellem 1 og helt op til 5%, det er pga at tv til at starte med var analogt og at man ikke med et CRT system kan mappe video punkter/pixels 1:1 som man kan på et fixed pixel display så som lcd og plasma. Desuden var optage formerne også analoge og her var der også stor foreskel på billede størrelsen, så for at undgå at folk klagede over deres tv viste sorte kanter rundt om billedet så besluttede "man" at indføre overscan så hele skærmen altid var fyldt helt ud.
Dette var den meget korte og ikke helt præsise forklaring

Dette er jeg ikke interesseret i at mit tv gør når jeg spiller Xbox360 der levere 1280x720 punkter så vil jeg ha 1:1 pixel mapping eller i det mindste se hele billedet i fuld opløsning.
Det samme gør sig gældene når der om et par måneder kommer hd dvd der vil jeg også ha' hele billedet og ikke en overscannet 1216x684 opløsning (hvis fjernsynet klipper 5% af).....

Jeg har som sagt en 1280x720 plate så du kan teste hvor meget af dit billede stjæler hvis du vil?

MVH
Dennis

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis

Jeg har også dette TV. Kan du ikke uploade eller linke til den plate, så kan det være at jeg kan nå at se på det i løbet af imorgen.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

EDIT: Billede gjort mindre, dog med forvræning til følge.
Det originale billede kan ses her:
http://www.tigerdave.com/images/testpatterns/1280x720_oversc an.gif

/admin

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

På www.tigerdave.com ligger der flere forskellige test billeder i forskellige opløsninger så det ville være fedt hvis der var nogen der æige gennemen testede deres tv

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

VW 100 har ikke overscan, hvad er problemet?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hej Otto.

Har en kammy der er interesseret i det oven nævnte tv og han er tyet til mig for at få lidt købs vejledning så det er derfor

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Denner skrev:

Har en kammy der er interesseret i det oven nævnte tv og han er tyet til mig for at få lidt købs vejledning så det er derfor

Nå okay, jeg undrede mig også gevaldigt over hvad du ville med sådan en fætter...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis

Så har jeg fået kigget lidt på det. Jeg har brugt min PC forbundet til TV'et med et DVI-HDMI kabel samt et Component kabel. TV'et er sat til "smart", så det selv finder ud af formatet. Overscan ser ud til at være den samme for DVI og Component. De nedenstående resultater er vurderede og kan derfor være en lille smule unøjagtige.

480p     3%H     6%V         

576p     5%H     7%V

720p     2%H     2%V

Det er muligt at opnå bedre overscan ved 480p og 576p, men så ser det ud til at være på bekostning af aspect ratio. Jeg havde dog ikke lige et testmønster til at kontrollere dette.

Jeg ved ikke om det er muligt at slå overscan fra i servicemenuen, da jeg ikke har koden til denne. Jeg mener dog at have læst et sted, at der ikke er andet end "koder" i servicemenuen, og det derfor ikke er til at ændre i noget.

Min konklusion er, at hvis det ikke er muligt at slå overscan fra i menuen, så er det bedst at bruge en HTPC eller en afspiller der kan scalere til 720p. Man kan selvfølgeligt også bruge en ekstern scaler.

Selv bruger jeg en Snazio 1350 som kan scalere til 720p og 1080i. Den virker rigtigt godt og HDTV ser nu engang rigtigt lækkert ud, både i 720p og 1080i.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Takker for oplysningerne, her er så et lidt mindre billede som du evt kan scalere til de opløsninger du tester

Sony service menu skal du trykke på førlene taster i denne rækkefølge mens tv'er er slukket;
"i+", "5", "vol+" "analog"
Så kommer der en skærm frem med en masse store grønne tal og her trykker du så menu igen og så er du i service menuen
Så vidt jeg kan forstå så er den europæiske menu mere overskuelig end den amerikanske, men kan ikke selv teste før kammy har købt et tv

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Det man lige skal huske på er, at det ikke er helt optimalt at køre med 0 % i overscan. Dette skyldes, at stort set alle tv-kanaler ikke udnytter billedet fuldt ud og at man derfor - hvis man kører med 0 % overscan - vil opleve en sort ramme rundt om sit tv-billede.
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det er helt korrekt men hvis man kun skal se HD materiale på det og gerne vil ha' det hele med så er det klart at foretrække mener jeg

Tv'et skal ikke bruges til tv men til dvd og HD kigning, så lidt overscan som muligt er at foretrække, vil jeg mene, jeg vil hellere ha' lidt sorte borders i kanterne end at miste billede info...

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis

Tak for det sidste billed og tippet til menuen. Det bliver lidt lettere at aflæse det med det billed, end at "gætte" sig frem med de forrige.

Jeg modtaget TV via DVB-T, der burde de udnytte hele opløsningen, men jeg ved det dog ikke med sikkerhed. Må dog sige at jeg er lidt skuffet over DVB-T kvaliteten. Billedet er klart skarpere og mere detaljeret end analog signalet, men desværre kan man tydeligt se komprimering, specielt ved hurtige bevægelser. Håber at de retter på det med tiden.

Denner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hey

Så har jeg testet fjernsynet selv og jeg må sige at jeg er imponeret over den generelle billede kvalitet, på det tv jeg har rodet med er der ca 2% overscan på 720p via HDMI.
Jeg skriver ca fordi billedet ikke er helt centreret så det er lidt svært at bedømme. Dette kan dog centreres via service menuen kan jeg se har bare ikke fået det gjort endnu.
Sort er rædselsfuldt uden Iris funktionen slået til, ved den laveste setting er det ok, ved den mellemste setting er sort på plasma level og med den sat til max er den på Panasonic PV500 level.
Den eneste ulempe ved Iris funktionen er at den ved maks chrusher sort og at det er tydeligt at den skruer op og ned for lyset hvilket er vildt distraherende.
Så Iris på middel ser ummidelbart ud til at være den optimale setting
Tvets største fejl er farve balancen der er helt f**ket, der er en klar dominans af rød i alle højlys og i alle de lave grå toner er der et stærkt green push

Dette kan helt sikkert udbedres via service menuen, der er alle mulige IRE settings både red, blue og green gain, desuden er der sub level ajustments på de forskellige farver så det burdet være muligt

Så alt i alt er det et godt tv prisen og størrelsen taget i betragtning, hvis farvebalancen kan rettes til så vil der helt sikkert blive bedre sort gengivelse og et meget bedre billede der faktisk godt kunne få mig til at købe sådan en svend

MVH
Denner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes