Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: (for)gamle forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jeg elsker gamle forstærkere og har tit undret mig over alle der snakker om flade lyttere og originale vs uoriginale transisstorer etc.

Hvordan kan jeg høre om min effektforstærkers lyttere er flade? Kan man høre om den ene kanals transistore er skiftet fra de originale Luxman XXX til Motorola XXX(som sikkert lavede dem til Luxman)?

Hvis trafoen brummer (det gør den i min Luxman CL34 og Luxman M300) hvad kan man så gøre ved det?

Jeg har selv mange gamle forstærkere og synes kun at en enkelt eller to af dem lyder som om de har mistet pusten (Luxman L10 og 5L15)

Mit eget anlæg er B&W 801F, Threshold S500 og Threshold FET NINE, Rega Planet CD og en hjemmebygget pladespiller.

Til top Vis vern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vern

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hvis lytterne er "flade" vil man som regel kunne høre at bunden er meget slap, i forhold til hvad den var tidligere. Om man kan høre forskel hvis man bytter den ene kanals transistorer uden at bytte den anden kanals, vil jeg mene er meget muligt. Da bassen vil blive strammere i den "nye" kanal, og stadigt være slap i den "gamle". Hvis det er en forstærker der ikke er duelmono opbygget tror jeg ikke der rigtigt vil være et problem, da begge kanaler vil lyde ens.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Den teoretiske forklaring på elekttrolytterne er at de med tiden mister kapacitet. Det betyder så at de har vanskeligere ved at holde spændingen når du spiller højt med meget bas. Dermed får du mindre styrke i bassen og din forstærker forvrænger/klipper signalet ved lavere styrke end tidligere. Et andet og større problem ( ofte set i ældre Luxmanforstærkere ) er at elektrolytterne bliver utætte og der løber syre ud i apparatet hvor det kan gøre stor skade. Før dette sker vil man ofte kunne se en "bobble" i bunden af elektrolytterne mellem terminalerne.

Forskellige transistorer kan have forskellige data for støj/forvrængning m.m. selvom det skulle være samme type. Hvor meget du så kan høre er nok svært at sige.

Trafobrum kan skyldes flere ting. Trafoen vibrerer når der er spænding på den. Derved kan der opstå støj hvis der er løse skruer eller der er ledninger eller afskærming eller andet der rører trafoen. Det kan også være selve kernen i trafoen der brummer og så kan det være nødvendigt at udskifte trafoen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Trafobrummet kan jo også skyldes andre ting:

Lytterne har mindre værdi og der skal derfor trækkes mere effekt fra traofen.

Trafoen er beregnet til den "gamle" netspænding på 220V ... i dag har vi mellem 230 og 240 Volt.

DC-spænding på nettet

Biasen står for højt og der trækkes for meget strøm på trafoen.

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nogle gange hjælper det at vende netstikket om, hvis trafoen brummer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes