Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: dybbas system med 2 x 2 SEAS excel 8" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Er der en venlig sjæl der vil hjælpe mig med at lave et kabinetforslag til et sæt subs jeg har tænkt mig at bygge?

Jeg har 4 stk Seas Excell W21EX001 8" enheder til rådighed. Datablad

Jeg tænkte mig at det ville være bedst med 2 enheder pr. side - altså to kabinetter.

Hvordan tvinger jeg mest mulig dybbas ud af de dejlige enheder?
Jeg har tænkt mig at de skal deles fra 60-80hz.

Mvh

Lars
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

jeg mener at der er nogle gratisse progammer på internettet der kan den slags ting, jeg ved ikke helt hvad de hedder men det er der jo nok andre herinde der gør? lyder som et fedt projekt, forsyn os med nogle billeder når du kommer igang.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

LspCAD giver følg basrefleks: Vol: 66,5 liter, portlængde: 14,54 cm, port dia: 7,07, portareal: 39,27 cm2, portres: 29,11 hz, -3 db: 28,95 hz. Ved to enheder er det dobbelt vol og dobbelt portareal (eller to porte). Jeg har sat 0,3 ohm i serie med bassen der svarer til kabler og delefilterspole(r). Det forudsætter at enheden har de fabriksopgivne data. Sikkert meget fin bas men en sub er det vel knapt.
Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Marts 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Nafollec:
Er der en større fordel i at anvende 2 enheder pr. side? Alt jeg får ud af det er vel mere lydtryk?
Kan man ikke lave en anden konfiguration end blot "dobbelt op", for så at få systemet til at gå dybere?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hvis du laver et meget lille kammer til den ydre enhed, og lader en indre spille in bag i denne så får du den til at gå dybere.

Princippet hedder compund eller isobarisk kobling.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Marts 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Prøv spørg "Carrotman" - han har vist rodet en del med Seas - dog mest Alu-versionerne

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hej DJ Sjønne,

Jeg ville sige at det var synd at bruge disse dejlige enheder til subwooferbrug. De egner sig ikke til subwoofere, men istedet som almindelige basser og som mellembasser. De har ikke lang nok slaglængde, og kræver alt for meget kabinet volumen. Det bedste bud ville være at bruge dem til et sæt almindelige højttalere, og så købe en mere egnet enhed til subwooferbrug. Peerless XXLS er forrygende til subwooferbrug, og giver dig smæk for skillingen. Jeg er ganske sikker på at der nok er nogen der har en de vil bytte med. Jeg har selv 2 XLS 10" som jeg gerne ville bytte for sådan 4 Seas enheder.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

hifinørden:

Jeg er ved at investere i et par ProAc response 1 sc

Derfor vil jeg lave et system der kan supporte de små kasser(og så matcher enhederne osse.. man skal jo tænke på konen også...). Så decideret subwoofer er det jo nok ikke, men de skal bare hjælpe lidt til med at "pack'e noget punch".

hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Se det er jo en helt anden sag så. De har en fænomenal basprecision, og så ser de stjerne godt ud samtidigt. Hvis du skal have dem til at gå dybt kræver det et meget stort kabinet, men kan du leve med et forholdsvis stort kabinet på omkring 70-80 liter, kan du sagtens få noget virkeligt godt ud af disse enheder. Lav et 75 liter effektivt kabinet, og sæt en Ø10 cm port i bunden af højttaleren, tunet til omkring 30 hz (beregnet til 28 cm), der fyrer ned mod gulvet, så har du noget der rykker. Troels Gravesen har anvendt efterfølgeren (W22) og mener at det er en af de allerbedste basenheder der kan fås. Han har bare en enkelt i et ca. 45 liter kabinet, og han er godt tilfreds. Jeg ved ikke om du har læst ´hans brug af W22´eren, ellers prøv dette: http://www.troelsgravesen.dk/AcapellaSEas.htm

Lad os endelig høre mere om projektet

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Et rigtig godt, nemt og hurtigt on-line program. Jeg satte din enhed ind og gik efter en afstemning, hvor roll-off er jævnt, det vil sige bedre rumtilpasning og mindre fasedrej. Prøv at skrive 50l basrefleks med 28Hz resonansfrekvens - så er der masser af bas med -6dB ved 28Hz. Du vil med garanti ikke mangle noget.
Men med 2 enheder i hver side bliver det 100l - lidt stort, ikke? Så kan du lave et compoundprincip, som Kjeldsen skriver. Det kan beregnes på følgende vis: lad den nye "sammensatte" dobbeltenhed indgå i beregningerne med det halve Vas (altså her 32 l) - på den måde kan du nu nøjes med et baskabinet på 25 l - men du får desværre kun følsomhed svarende til en enhed.

Men, men, men: disse enheder skal deles opadtil! Og det er virkelig ikke let, medmindre du har et elektronisk delefilter. Overvej i stedet en båndpas-konstruktion, der SELV ruller af opadtil. Det sparer tid og komponenter. På ovenstående side - med to enheder boltet sammen a la compound - får vi frontkammer 11 l samt bagkammer 16 l, og -6dB punkter på 30 hhv. 100Hz! Perfekt eller perfekt?

Lad høre, hvad du vælger.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Super med nogle fine svar! :D:D:D

Jeg hælder mest til en basrefleks løsning med 2 enheder i hver side. Jeg skal nok bare overbevise konen om 2 x 100L kasser...

Skal enhederne spille i hver sit 50L kammer, eller kan de bare sidde i et stort?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

De kan godt sidde i et stort, bare de sidder symmetrisk omkring porten(e). Men det skal afstives virkeligt grundigt. Til gengæld behøver du ikke at bruge blygummi eller uld/fiber, da disse dæmpemidler ikke har effekt ved lave frekvenser < 100 hz.

hvordan vil du dele ved 100hz?

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

De kan godt sidde i et stort, bare de sidder symmetrisk omkring porten(e). Men det skal afstives virkeligt grundigt. Til gengæld behøver du ikke at bruge blygummi eller uld/fiber, da disse dæmpemidler ikke har effekt ved lave frekvenser < 100 hz.

hvordan vil du dele ved 100hz?

Tak for svaret,

Jeg tror det bliver et todelt kabinet så.

Jeg arbejder til dagligt med PA-lyd og har derfor adgang til voldsomme DSP-audioprocessorer, delefiltre, eq's osv.
Mener vi har sådan en fætter hjemme, der kan klare jobbet godt nok: http://mia.dk/www/attachments/2039_Fds366T.pdf
Så mester kan se i øjnene at en del af det gear vil have fast lagerplads hos mig. Så må jeg bare lave nogle passive delefiltre til "nød" brug. er det et must at dele ved 100 hz? hvorfor ikke meget dybere? 50-60hz? De små proacs kan sagtens sige noget i det område jo.
Hvis det er nødvendigt at skære 2vejs højttaleren af nedad, må det kunne gøres blødt med en enkelt seriekondensator af god kvalitet.      

nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Sendt: 07 Marts 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Når du har sådan et digitalt delefilter syns jeg du skal bygge lukkede kabinetter så store som muligt og så equalisere til ret frekvensgang. Hvordan er lydkvaliteten i sådan en 366T. Kender du andre f. eks. Xilica DLP-4080HD, XTA-DP428 eller Lake-Contour?

Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Nafollec: hvis der skal eq´es på et lukket kabinet, er det unødvendigt at lave det kæmpestort.

Sjønne: du kan IKKE skære de små HT af med en passiv kondensator. Ved HT´ernes egenresonans vil deres impedans stige, og kondensatorens virkning være lig nul. Det var det jeg mente med "det er virkelig ikke let". Men aktivt er det piece of cake.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

nafollec skrev:
Kender du andre f. eks. Xilica DLP-4080HD, XTA-DP428 eller Lake-Contour?

Nope, hvem sælger det i DK?

Jeg har kun lyttet til BSS'eren en enkelt gang på et stort JBL setup.. det lød ok, det er lidt svært at bedømme dens lydkvalitet på et stort PA system. Men til prisen skal den ihvertfald være MEGET bedre en den populære BEhringer enhed som flere her på sitet benytter.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Sjønne: du kan IKKE skære de små HT af med en passiv kondensator. Ved HT´ernes egenresonans vil deres impedans stige, og kondensatorens virkning være lig nul. Det var det jeg mente med "det er virkelig ikke let". Men aktivt er det piece of cake.

Hvilke analoge aktive delefiltre er "gode nok"? Man kunne evt. lave et simpelt med en god opamp - bare et enkelt trin. Jeg vil helst ikke smide for meget ekstra ind i signalvejen foran Proac'sne

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Altså, her skal der ingeniører på banen, men der behøves nok næppe en opamp. Du kan filtrere passivt mellem pre og power med en enkelt kondensator, hvis du kender ind- og udgangsimpedans (tror jeg nok - korriger mig venligst, orakler!)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes