| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
D´apilito opbygning udtryg for?
Har det noget at gøre med afstivning, vinkler eller hvad er det?
Michael
|
| Til top |
|
| |
DaHui Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er hvis man placere en enhed over og en under diskanten. det gør at de tre enheder kommer til at spille bedre sammen, fordi det bliver svære at hører overgangen mellem diskant og mellemtone/basen..
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pyha, håber der er andre der vil påtage sig at lave den teknikske beskrivelse, men en D'appolito skal som en af betingelserne have 2 stk. bas/mellemtone monteret over hhv. under diskanten. Men bare fordi der er 2 bas/mellemtoner omkring en diskant behøver det ikke være en ægte D'appolito. Nedenstående kunne f.eks godt være sådan en, men det er det sikkert ikke ?

__________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
DaHui skrev:
det er hvis man placere en enhed over og en under diskanten. det gør at de tre enheder kommer til at spille bedre sammen, fordi det bliver svære at hører overgangen mellem diskant og mellemtone/basen..
|
|
|
jep.. kaldes vidst også MTM (midrange tweeter midrange)
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak. Jeg har netop haft kig på en ht som har denne "beskrivelse". Derfor var jeg interesseret i at vide hvad det var*S*
Michael
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
|
Pyha, håber der er andre der vil påtage sig at lave den teknikske beskrivelse, men en D'appolito skal som en af betingelserne have 2 stk. bas/mellemtone monteret over hhv. under diskanten. Men bare fordi der er 2 bas/mellemtoner omkring en diskant behøver det ikke være en ægte D'appolito. Nedenstående kunne f.eks godt være sådan en, men det er det sikkert ikke ?

|
|
|
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at det ikke nødvendigvis er en "rigtig" D´apilito. Idét, hvis jeg forstår det ret, så er en D´apilito hvis en diskant er monteret mellem de to andre enheder. Det ser det da umiddelbart ud til at den er på billedet? :-o
Michael
|
| Til top |
|
| |
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men man kan jo også bygge en højttaler som ser sådan ud, men som har et 2½ vejs delefilter, sådan at f.eks. den nederste af de 2 basser kun spiller de helt lave frekvenser, mens den øverste spiller helt op i mellemtonen. Og det er ikke en ægte d'appolito. Her skal de 2 enheder dække det samme område. Lidt teoretisk måske,.
Forøvrigt så er D'appolito også en mand, og han ser sådan ud:

Og den højttaler er nok en ægta D'appolito
__________________ hilsen sjorslev
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjorslev skrev:
|
Ja, men man kan jo også bygge en højttaler som ser sådan ud, men som har et 2½ vejs delefilter, sådan at f.eks. den nederste af de 2 basser kun spiller de helt lave frekvenser, mens den øverste spiller helt op i mellemtonen. Og det er ikke en ægte d'appolito. Her skal de 2 enheder dække det samme område. Lidt teoretisk måske,.
Forøvrigt så er D'appolito også en mand, og han ser sådan ud:

Og den højttaler er nok en ægta D'appolito
|
|
|
Nååå ja, sådan havde jeg ikke lige set på det, men det er da rigtigt. Det kan jeg godt se. Tak for billedet af den aldrende bedstefar 
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke noget med, at konstruktionen bl.a. skal opfylde, at
bølgelængden for den højeste frekvens de 2 bas/mellemtoner skal spille,
skal være længere end afstanden mellem disse 2 enheder, for at kunne
kaldes en ægte D'apoolito konstruktion? (og for at kunne summere
ordentligt). Jeg synes ihvertfald at huske noget i den stil....
I så fald giver det jo nogle begrænsninger i retning af, hvor store
disse bas/mellemtoner kan være, i og med en delefrekvens ved 3400 hz
giver en maksimal afstand mellem bas/mellemtoneenhederne på 10 cm.?!
Måske er det ikke helt sådan det er alligevel?
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
Er det ikke noget med, at konstruktionen bl.a. skal opfylde, at bølgelængden for den højeste frekvens de 2 bas/mellemtoner skal spille, skal være længere end afstanden mellem disse 2 enheder, for at kunne kaldes en ægte D'apoolito konstruktion? (og for at kunne summere ordentligt). Jeg synes ihvertfald at huske noget i den stil.... I så fald giver det jo nogle begrænsninger i retning af, hvor store disse bas/mellemtoner kan være, i og med en delefrekvens ved 3400 hz giver en maksimal afstand mellem bas/mellemtoneenhederne på 10 cm.?! Måske er det ikke helt sådan det er alligevel?
|
|
|
Hej Gumle
Det lyder godt nok teknisk. Hvordan kan man se på en ht om den så er "ægte". Det kan man vel nærmest ikke så eller hvad? :-o
Michael
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Det lyder godt nok teknisk. Hvordan kan man se på en ht om den så er "ægte". Det kan man vel nærmest ikke så eller hvad? :-o |
|
|
Hmmm....Jeg er løbet lidt med en halv vind  Det viste sig ved nærmere undersøgelse på 'nettet, at D'appolito konstruktionen vist nok "bare" drejede sig om
- Vertikal symmetrisk placering af enhederne (f.eks. Mellemtone/Diskant/Mellemtone)
og
- Brugen af et ulige-ordens delefilter mellem disse enheder (åbenbart oftest 3. ordens delefilter).
Ovenstående kan med lidt god vilje udledes af
denne
og mange andre steder på nettet.
Men så kommer
denne
artikel og påpeger nogle problemer ved D'appolito konstruktioner,
og det er åbenbart her, der defineres en max afstand mellem de 2
bas/mellemtoner for at minimere destruktiv interferens (udfasninger),
men den artikel er lidt langhåret, så jeg har valgt den nemme
løsning.....at referere til den, uden at overveje om der er hold i
indholdet  Men efter
denne oversigt
over artiklerne på Biro technology skulle den nok ikke være helt
ude i skoven, da der står følgende om den:
"Adapted from a
paper presented at the 100th Convention of the Audio
Engineering Society, 1996 May 11-14, in Copenhagen,
Denmark. Analysis and simulations show that the "woofer-tweeter-woofer"
or "midrange-tweeter-midrange" array found in
many high-end loudspeaker systems may not be such a good
idea after all. (Long.)"
Håber det gav lidt svar
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
rattanhuset skrev:
|
Det lyder godt nok teknisk. Hvordan kan man se på en ht om den så er "ægte". Det kan man vel nærmest ikke så eller hvad? :-o |
|
|
Hmmm....Jeg er løbet lidt med en halv vind Det viste sig ved nærmere undersøgelse på 'nettet, at D'appolito konstruktionen vist nok "bare" drejede sig om
- Vertikal symmetrisk placering af enhederne (f.eks. Mellemtone/Diskant/Mellemtone)
og
- Brugen af et ulige-ordens delefilter mellem disse enheder (åbenbart oftest 3. ordens delefilter).
Ovenstående kan med lidt god vilje udledes af denne og mange andre steder på nettet.
Men så kommer denne artikel og påpeger nogle problemer ved D'appolito konstruktioner, og det er åbenbart her, der defineres en max afstand mellem de 2 bas/mellemtoner for at minimere destruktiv interferens (udfasninger), men den artikel er lidt langhåret, så jeg har valgt den nemme løsning.....at referere til den, uden at overveje om der er hold i indholdet Men efter denne oversigt over artiklerne på Biro technology skulle den nok ikke være helt ude i skoven, da der står følgende om den:
"Adapted from a paper presented at the 100th Convention of the Audio Engineering Society, 1996 May 11-14, in Copenhagen, Denmark. Analysis and simulations show that the "woofer-tweeter-woofer" or "midrange-tweeter-midrange" array found in many high-end loudspeaker systems may not be such a good idea after all. (Long.)"
Håber det gav lidt svar
M.V.H. Søren
|
|
|
Hej Søren
Mange tak for dit nye svar. Der bliver noget at sætte sig ind i, så mon ikke mit arbejde kommer til at se mig lidt senere imorgen tidligt end vanligt, nu skal der læses 
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
|
Hej Søren
Mange tak for dit nye svar. Der bliver noget at sætte sig ind i, så mon
ikke mit arbejde kommer til at se mig lidt senere imorgen tidligt end
vanligt, nu skal der læses  |
|
|
Hej Michael
Velbekomme 
Så håber vi bare dit arbejde kan se samme vigtighed af at granske D'applolito konstruktionen 
Men jeg vil da se frem til nogle gode løsningsforslag fra din hånd til
forbedring af konstruktionen, da ham D'appolito åbenbart ikke heeeelt
havde forstået det hele 
God læselyst.
Søren
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej rattanhuset,
Vær opmærksom på at en del D'appolito konstruktioner kan være kritiske ht. din placering for et optimalt lydbillede! Tit skal man lytte lige på diskanten og rykker man lidt op eller ned så "vælter" det hele.. men det kan også laves så det ikke er helt så galt ;o) DCA 1.0 lyder faktisk OK uden for sweet spot bare for at nævne en som næsten ingen har hørt ;o) (endnu).
Mvh
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe nu er jeg ikke den store selvbygger, tror jeg.....Har endnu ikke prøvet. Men hvis jeg skulle starte hel fra bunden, så tvivler jeg nu på at jeg ville kunne finde på noget der er bedre, med mindre det er prøvet i forvejen og der kan hentes en tegning af dette et eller andet sted 
Det lyder faktisk ud fra hvad folk skriver, at det er et "l**te system", så er jeg er da noget i tvivl om hvorvidt det ville være smart at købe disse ht alligevel, nu jeg sandsynligvis ikke har de store muligheder for at mingelerere rundt med dem i hele stuen, som der måske kræves for at få dem til at yde det som de reelt kan.
Michael
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 28 Februar 2006 kl. 02:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ægte D'Appolitto skal opfylde visse tekniske betingelser, da formålet er, at få de 3 involverede enheder til at opføre sig som en (tilnærmet) punktkilde, i alle planer. I praksis stiller dette ganske store krav til enhederne, som kan være svære at opfylde. Derfor findes der osse kun få konstruktioner, der opfylder kravet.
De fleste højtalere med diskanten placeret i midten, mellem to identiske bas/mellem-enheder, er IKKE D'Appolitto. Men det betyder naturligvis ikke, at de ikke kan have en god lyd!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
- men deres udstrålingsmønster vil altid være lidt anderledes, fordi mellemtonen svarer til en stor "oval" med begrænset vertikal spredning.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men det er faktisk en ønsket egenskab i en D'Appolitto - især den første reflektion fra gulvet dæmpes på den måde. Den egenskab har andre MTM konstruktioner så osse.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
- men det giver en lidt markeret mellemtone, methinx
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Den er nu god nok med, at afstanden mellem diskanten og mellemtonerne (basser) forholder sig til delingsfrekvens(er) og lydens hastighed. Der findes relativt få ægte D'appolito konstruktioner og i mine ører er det lettest, at realisere princippet i en tre-vejs konstruktion med en større dome-diskant og relativt små mellemtoneenheder. Den ægte vare spiller godt, men er ganske følsom for lytterens placering. En anden ulempe - i mine ører - er, at delefrekvenserne placeres i det område, hvor hørelsen er mest følsom... Men det er absolut ikke et l***e system og især en tre-vejs konstruktion kan noget med MEGET RELATIV uafhængighed af lytterummet, som andre principper ikke helt har samme held med - især hvis konstruktionen er høj
Mvh Mike
|
| Til top |
|
| |