Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Problemer med lydkort (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Hey.

Som det første vil jeg lige sige at jeg er lidt usikker på om det er det rigtige forum, så flyt det endelig hvis det er forkert!

Nu til mit problem. Jeg har netop idag købt et ESI Juli@ lydkort. Installationen går fint nok, udover at Windows XP beklager sig over at driveren ikke er signeret. Da jeg så vil afspille et nummer i Winamp, sker der ingenting. Søjlerne danser lige så lystigt, men ikke en tone kommer ud. Nu skal det siges at jeg på nuværende tidspunkt KUN har mine meget sølle pc-højttalerer og hvad hører med at kabler. Jeg prøvede at opdaterer alt, kigge på alle lydinstillinger, tage lydprøver som den nægtede at tage, intet virkede. De kabler jeg har nu, kan kun tilsluttes de gamle porte (dem der sidder i bundkortet), er det det der er problemet? Jeg finder det logisk at slutte kablerne til lydkortet, men i såfald, hvordan? Er det muligt at købe et adapter indtil jeg får mine højttalerer? Det ville være super fedt!

På forhånd tak.

Azaruss

Til top Vis Azaruss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azaruss

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Gætter på det er en mini-jack -> jack adapter du skal bruge, og ja, logisk nok kommer der ingen lyd ud af bundkortet gætter på at den selv har disabled det onboard lydkort
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

xuser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Azaruss skrev:
Hey.Som det første vil jeg lige sige at jeg er lidt usikker på om det er det rigtige forum, så flyt det endelig hvis det er forkert! Nu til mit problem. Jeg har netop idag købt et ESI Juli@ lydkort. Installationen går fint nok, udover at Windows XP beklager sig over at driveren ikke er signeret. Da jeg så vil afspille et nummer i Winamp, sker der ingenting. Søjlerne danser lige så lystigt, men ikke en tone kommer ud. Nu skal det siges at jeg på nuværende tidspunkt KUN har mine meget sølle pc-højttalerer og hvad hører med at kabler. Jeg prøvede at opdaterer alt, kigge på alle lydinstillinger, tage lydprøver som den nægtede at tage, intet virkede. De kabler jeg har nu, kan kun tilsluttes de gamle porte (dem der sidder i bundkortet), er det det der er problemet? Jeg finder det logisk at slutte kablerne til lydkortet, men i såfald, hvordan? Er det muligt at købe et adapter indtil jeg får mine højttalerer? Det ville være super fedt!På forhånd tak.Azaruss

Du kan vende toppen, så du kører RCA phono ud. Nu har du mulighed for at koble kortet til en almindelig audioforstærker. De er også nødvendige at benytte, hvis man ikke anvender udstyr med balancerede indgange...

Mvh
Til top Vis xuser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xuser

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for hjælpen!

Muligt jeg kunne få et link til det minijack kable? Så køber jeg et imorgen.

Guldberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Såen en her http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=21768 og så et mini-jack->phono hvis det skal smides til anlæget http://www.av-connection.dk/?ProductNo=CT090-150
Til top Vis Guldberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldberg

xuser
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Azaruss skrev:

Okay, tak for hjælpen! Muligt jeg kunne få et link til det minijack kable? Så køber jeg et imorgen.

Du husker lige på at de jack-stik er til balancerede signaler?

Hvis du ikke har balanceret udstyr at slutte til, skal du vende top-printet (kig i manualen).

Mvh

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Okay, skal lige have styr på det. Hvor mange kabler skal jeg købe i alt? 1 til hver kanal? Og eftersom det kabel der er i mine pc- højttalerer IKKE kan tages ud, hvad kan jeg så gøre? 

xuser
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Azaruss skrev:
Okay, skal lige have styr på det. Hvor mange kabler skal jeg købe i alt? 1 til hver kanal? Og eftersom det kabel der er i mine pc- højttalerer IKKE kan tages ud, hvad kan jeg så gøre?

Den fra Aage Jensen kan du ikke bruge, da jack-udgangen er balanceret (der er ikke stereosignal i de jack-stik, der er et balanceret signal). Du skal vende topprintet på dit lydkort 180 grader som vist i manualen. Du skal bruge RCA phono til dine normale liniesignaler.

- Hvorfor har du købt et semiprof lydkort, hvis du kun har pc-højttalere?

Mvh

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jeg skal da bruge det lydkort når jeg får mine nye højttalerer :) Men lige nu har jeg kun mine pc-højttalerer. Jeg vil vende kortet om, og tjekke det. 

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Endelig fået lyden tilbage! MEN...der er er syg forvrænging på mine små pc-højttalerer, kortet er alt for godt men fik kortet sat til mine små reolhøjttalerer...kanon lyd! Jeg siger tak for hjælpen!

mvh. Azaruss

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Undskylder jeg lige "bumper" min tråd op igen, men jeg syntes det ville være dumt at lave en ny tråd. Jeg har nu fået mine højttalerer til at virke ved hjælp af et 2RCA adapter, og lyden er kanon. Eneste problem der står tilbage er min mikrofon (denne er af den slags der sidder fast på headsets, altså stereo minijack). Headsettet er tilsluttet et 2RCA adapter, men der kommer ingen lyd overhovedet. Jeg er klar over at det er en stereo kanal der går ned i en mono, men der burde idet mindste bare være en lille lyd? Stor tak til dem der har nogle forslag!

Mvh. Azaruss

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Det der headset, er der separate headphone/mic stik ?
Hvilke forbindelser på headset'et er i virkeligheden koblet til 2RCA adapteren, og hvor er denne efterfølgende tilkoblet ?

Der sker intet ved at sammenkoble de to indgange på ESI Juli til mono, men vær opmærksom på, der er tale om linie-indgange, ikke mikrofon-indgange, du mangler altså en pre-amp for at kunne tilkoble mikrofon.

ESI Juli er helt simpelt et linie-signal-lydkort.

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Yup, det er seperate stik. Problemet er jo det 2RCA adapter. Micen er fx tilsluttet venstre kanal, men det er vel uden betydning.
Du siger noget om en pre-amp, nogle links til hvor jeg kan skaffe en? Jeg har læst på denne side og der ser ikke ud som om de bruger en? http://www.digit-life.com/articles2/esi-julia/

Mvh. Azaruss

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hvis du lige nærlæser dit link:

"Functionality of Juli@ and Platinum Pro in terms of a microphone preamplifier and phone-in can be leveled up by adding an inexpensive external analog mixer (about $50) to Juli@,...."

Så finder du ud af, du har brug for en pre-amp, mixer eller lignende for at kunne koble en mikrofon til Juli@

Prøv steder som www.eskildsen.dk og www.aage.dk

Azaruss
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Doh!
Tak KimG jeg tjekker det ud.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes