| Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da min ht trods str. har det med at spolerer lyden kraftigt med noget musik, har jeg overvejet at sætte dem på en gang havefliser for at absobere resonansen til parketgulvet. Men jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal pille spikesne af førs og lade HT står på "flade fødder" på flisen, eller om det er bedre den står på sine spikes dérpå?
Grunden til jeg spørger er, at det er et helvede at få de spikes af der sidder derpå, så hvis nogle har erfarring med hvad der er bedst, så kunne jeg sparer den "Omgang".
Michael
|
| Til top |
|
| |
Absalon Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
Jeg flyttede fra et hus med flisegulv i stuen, til parketgulv!
Har siden eksperimenteret med granit, spikes, pulsar, bløde fødder og kork, enten kombineret eller hver for sig. Jeg fik bla. lavet 2 granitplader (rest fra køkkenbordet).
Det bedste resultat indtil videre (i mine ører) er kork! 3 slibeklodser under hver højttaler. Slibeklodser koster ikke alverden, her kan alle være med.
Med hensyn til granit, har jeg set et setup hos PM Audio i Kristianssand, med 2 granitplader under hver højttaler, hvor hver granitplade, var separeret med bløde fødder. Det lød forøvrigt fantastisk.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 Marts 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billigst at prøve, er de foreslåede korkslibeklodser, 25 mm høje!
De koster 10-20 kroner stykket i eksempelvis Jem & Fix! 
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 393
|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg tager lige dette aldrende emne op igen, da jeg står i samme situation som rattanhuset stod i dengang.
Jeg har store problemer med basgengivelsen i min stue. Enten er den slet ikke tilstede eller også er det bare en gang mudret "buldren". I sidstnævnte tilfælde "danser" trægulvet gevaldigt med, og jeg mistænker dette for at være synderen. Mine højttalere (Dali 606) står på nogle VM Acoustics fødder med spikes, hvorunder jeg har placeret nogle messingfødder jeg selv har drejet.
Her er et billede:

Mit spørgsmål går på, om det ville hjælpe bare at smide korkpropper under mine hjemmefuskede fødder eller skal jeg have fat i en flise til hver højttaler?
På forhånd tak.
MVh Jannik
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik K. skrev:
Hejsa.
Jeg tager lige dette aldrende emne op igen, d ajeg står i samme situation som rattanhuset stod i dengang.
Jeg har store problemer med basgengivelsen i min stue. Enten er den slet ikke tilstede eller også er det bare en gang mudret "buldren". I sidstnævnte tilfælde "danser" trægulvet gevaldigt med, og mistænker dette for at være synderen. Mine højttalere (Dali 606) står på nogle VM Acoustics fødder med spikes, hvorunde rjeg har placeret nogle messingfødder jeg selv har drejet.
Her er et billede:
Mit spørgsmål går på, om det ville hjælpe bare at smide korkpropper under mine hjemmefuskede fødder eller skal jeg have fat i en flise til hver højttaler?
På forhånd tak.
MVh Jannik |
|
|
Som omtalt så mange gange før omkring den her hobby/isme er der sjældent nogle nemme genveje, man kan blive inspireret af andres løsninger, men om det virker hjemme i eget setup kan kun forsøg, forsøg og atter forsøg vise. Granit fliser og de omtalte korkslibeklodser virker fortrinligt på mit skæve gamle trægulv - gudskelov for den afkobling er da til at betale sig fra. Hvad så konen måtte sige -tja............... __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Quad: Tak for svaret. Jeg ved godt at der ikke er en universel løsning på problemet, men det ville nu alligevel være interessant at høre andre folks erfaringer, inden jeg brækker ryggen ved at slæbe to havefliser fra den ene ende af byen til den anden. 
Har også overvejet om jeg skulle prøve med nogle af de dersens vidunder fødder (SD-feet, JJAZ osv) under mine egne messingfødder.
Mvh Jannik
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, det med fødder er i virkeligheden et mekanisk filter Bløde ting svarer til modstande, tunge ting svarer til kondensatorer. Så den største effekt fås ved en blød kobling til noget tungt (spikes til haveflise, fx.), og så en blød kobling til gulvet, fx. en filtplade. Med mindre diverse vidunderfødder er oliedæmpede fjederben eller tilsvarende, så er de næppe pengene værd.
Flisen kan jo erstattes af en marmor/granit/terrassoplade, hvis man vil have noget pænere at se på.
Hans
|
| Til top |
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 295
|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et sæt Mirage OM 6 - det første stykke tid jeg havde dem stod de på spikes ovenpå et par sortmalede havefliser. Synes ikke det var optimalt - og endte op med at tage 8 20 kroners-stykker - lave en kørnprik i midten (det må man godt nok ikke...) - og så op på dem med spikes - se se - det gav lyd - finpudsede med 4 digitalvægte under hver for at optimere trykket på spiksene - og nu har jeg den fedeste bas du kan tænke dig - al vibration fra gulv er væk - er meget tilfreds med resultatet.
EyeOfBeauty
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
EyeOfBeauty skrev:
Har et sæt Mirage OM 6 - det første stykke tid jeg havde dem stod de på spikes ovenpå et par sortmalede havefliser. Synes ikke det var optimalt - og endte op med at tage 8 20 kroners-stykker - lave en kørnprik i midten (det må man godt nok ikke...) - og så op på dem med spikes - se se - det gav lyd - finpudsede med 4 digitalvægte under hver for at optimere trykket på spiksene - og nu har jeg den fedeste bas du kan tænke dig - al vibration fra gulv er væk - er meget tilfreds med resultatet.
EyeOfBeauty |
|
|
Har du ikke et billede at den konstruktion? __________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sidder på mit job - så jeg skal lige hjem og klipse et til dig.
Skal nok huske det! Hilsen EyeOfBeauty
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må vel være køkkenvægte der er tale om - eller noget tilsvarende.
|
| |
EyeOfBeauty Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digitale vægte - ja ja - havde lånt fire stk. af en kammerat der arbejder på en montagefabrik - nogle små fine nogen - 10x10 cm - kan veje op til 50 kg - sådan én under hver spike - og så igang med finjusteringen - da alle 4 vægte viste ens tryk var spiksene justeret optimalt. Ingen vippen - og så op på 4 20-kroners stykker med en kørnprik i midten - dem havde min kammerat osse lavet - det er gjort på en maskine - af hensyn til at de skal have samme dybde - ellers ville det jo være spildt med de der vægte - vi var to mand til at løfte dem på plads. Færdigt arbejde - og optimal bas - ihvertfald hjemme hos mig.
Hilsen EyeOfBeauty
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kun een enkelt ting; man må ikke ødelægge danske penge med kørnerprikker! 
Men jeg sladrer ikke! 
|
| Til top |
|
| |
Absalon Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har netop bestildt 4 granit plader, 2 til hver af mine højttalere, så må vi se om det virker! Ellers får konen dem, til at stille blomster krukker på.
Indtil da bruger jeg kork, suppleret med F.Christians gummigulv.
med venlig hilsen __________________ MusikLab D33 MusikLab D303
SiriuS/GamuT D200
Gradient Revolution Active
Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
|
| Til top |
|
| |
Jannik K. Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Så smuttede jeg ned i Silvan og hentede et par fliser til den nette sum af 32 danske kroner, sammenlagt! Der er desuden lagt noget "anti-slip" filtstof mellem gulvet og flisen.

Og der er faktisk sket en pæn ændring i lydbilledet. Bassen er flyttet rundt i stuen, faktisk hen til min sofa, og væk fra alle mulige hjørner. Den er blevet strammet en del op, selvom gulvet stadig "danser" med. For mit vedkommende svarer dette til et kabelskift i mit system.
Men.... der er jo altid et men; diskanten er samtidigt blev ret så meget femhævet. Jeg har desværre en del originale cd'er, der er dårligt indspillede, og deres dårlige sider er nu meget mere fremme i lydbilledet, øv øv.
Anyways; har skrevet dette indlæg så andre med samme problem måske også kunne finde på at tweake med fliser. Det koster jo ikke alverden .
Mvh Jannik
|
| Til top |
|
| |
Absalon Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Prøv med kork mellem højttaler og fliser, istedet for spikes.
Med venlig hilsen __________________ MusikLab D33 MusikLab D303
SiriuS/GamuT D200
Gradient Revolution Active
Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
|
| Til top |
|
| |
Vellyd Udelukket fra forum

Dobbelt profil: Mr. Antisilver
Bruger siden: 14 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik K. skrev:
|
Hej igen.
Så smuttede jeg ned i Silvan og hentede et par fliser til den nette sum af 32 danske kroner, sammenlagt! Der er desuden lagt noget "anti-slip" filtstof mellem gulvet og flisen.

Og der er faktisk sket en pæn ændring i lydbilledet. Bassen er flyttet rundt i stuen, faktisk hen til min sofa, og væk fra alle mulige hjørner. Den er blevet strammet en del op, selvom gulvet stadig "danser" med. For mit vedkommende svarer dette til et kabelskift i mit system.
Men.... der er jo altid et men; diskanten er samtidigt blev ret så meget femhævet. Jeg har desværre en del originale cd'er, der er dårligt indspillede, og deres dårlige sider er nu meget mere fremme i lydbilledet, øv øv.
Anyways; har skrevet dette indlæg så andre med samme problem måske også kunne finde på at tweake med fliser. Det koster jo ikke alverden .
Mvh Jannik
|
|
|
hvad gør du så med ´diskanten?..leever med den eller kombineret tweaks
|
| Til top |
|
| |