| Forfatter |
|
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan er det med det dersens impedance?, jeg har vidst lidt problemer her.
Jeg har en AX5 der er sat til 6 ohm (det mindste jeg kan vælge) hertil 6xdynaudio i 4ohm, og en center i 6 ohm. de 2 fronter kører gennem preout til 2xNAD 218.
I manualen til NADérne står at HT skal være min. 8 ohm i bridge mode (mono). Jeg har spillet på det i en rum tid uden der er sket noget, og er først blevet opmærksom på problemet nu.
Hvad betyder det egentlig i praksis når det nu ikke stemmer overens? Kan jeg ødelægge noget ved det?
Ville jeg kunne høre væsentlig forskel ved at sætte nogle blokke på der kan give 4 ohm istedet? lad os rent hypotetisk forestille os 2 stk. NAD 218 i 4 ohm, for jeg er jo godt klar over det ville lyde anderledes med f.eks. 2 stk. Mark Levinson.
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, er grunden til at NAD anbefaler min 8 ohm i bridge mode, at når du bridger, parallelkobles forstærkerkanalerne, og højttaleren opfattes som den halve impedans, altså 4 ohm. Hvis du så kobler en 4 ohm højttaler på, vil den opfattes som 2 ohm, og hvis den endvidere har nogle grimme dyk på impedanskurven, kan den nemt komme under 1 ohm når forstærkeren brokobles.
Når det er sagt, tror jeg ikke du får nævneværdige problemer med 6 ohms højttalere, NAD 218 er en solid sag.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
|
Når det er sagt, tror jeg ikke du får nævneværdige problemer med 6 ohms højttalere, NAD 218 er en solid sag.
/Præsten
|
|
|
Hej Præst.
Det er kun centeren der er 6 ohm, de 2 fronter der er tilsluttet 218érne (contour 3,3) er 4 ohm.
Skal jeg forstå det sådan at der ikke er forskel i lydbilledet, men der kan være en minimal chance for at brænde en effekt af?
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan. Jeg tror ikke den brænder af, den er vel kortslutningssikret? Men hvis dine Contourer ryger under 2 ohm i den normale frekvenskurve, kan NAD'en muligvis komme til at lyde lidt anstrengt.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
|
Hej Jan. Jeg tror ikke den brænder af, den er vel kortslutningssikret? Men hvis dine Contourer ryger under 2 ohm i den normale frekvenskurve, kan NAD'en muligvis komme til at lyde lidt anstrengt.
/Præsten
|
|
|
i hvilke situationer kan det forekomme at de ryger ned under 2 ohm? er det når volumeknappen står på kl. 9 og huset er ved at vælte, eller er det ved extrem lave Hz, eller høje Hz... jeg er helt blank på det her område.
|
| Til top |
|
| |
jholesen Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej

Som du kan se på den optrukne linie så kommer impedanskurven kun undtagelsesvis ned omkring 4 ohm, resten af vejen ligger den tættere på otte ohm. Faseudsvinget (stiplet) er heller ikke voldsomt, så da 218 er en ret solidt bygget forstærker har den sikkert ikke de store problemer med at klare belastningen selv i brokoblet tilstand
MVH Jacob
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg googlede lige ham ohm, men han er sq død. Han døde i 1827 mere end 150 år før mine forstærkere overhovedet blev opfundet.
Vil det sige der er størst "fare" omkring 50-100 Hz?
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jacob: Lige hvad der var brug for 
Jan: Ja, men jeg tror ikke det er et seriøst problem. Så vidt jeg husker målte HiFi&Elektronik vist NAD 218 til at kunne give 1158 W ved lave impedanser (2ohm?). Så spil du bare højt 
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super! tak præst og Jacob. I har givet mig ro i sindet igen.
Det havde nu også været trist hvis det var slut med film, og det eneste musik jeg kunne lytte til var 2 personers band bestående af én stortromme og en skrighals.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 07 Marts 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
-jan- skrev:
|
Super! tak præst og Jacob. I har givet mig ro i sindet igen.
Det havde nu også været trist hvis det var slut med film, og det eneste musik jeg kunne lytte til var 2 personers band bestående af én stortromme og en skrighals.
|
|
|
Det må vist være White Stripes? 
Det var så lidt.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |