| Forfatter |
|
BBak Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor stor en komprimering skal der til for at man kan høre at musikken ikke lyder lige så godt som fra en alm. cd og ligeledes fra en HDCD?
Hvis man konvertere til WMA eller MP3 that is..
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
uhh... det kommer hvis an på hvor godt du hører, og hvad du hører det på. Hvis man komprimerer en normal .wav fil ned til 192 khz .wma er det ikke svært at høre det på et godt anlæg.
|
| Til top |
|
| |
Japer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 890
|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
192 kan du roligt køre med. Det lyder fint
|
| Til top |
|
| |
BBak Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså med det frekvensområde et menneske kan høre, i hvilken kvalitet kan man ikke længere høre forskel rent teoretisk.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mennesket kan høre fra 20-20000 Hz nomalt. Men det kommer jo også an på hvor gammel du er. Teoretisk burde man jo ikke kunne høre forskel MP3 og .wav da Mp3 bare klipper alt over 20000 Hz. Men alt hvad vi ikke kan høre påvirker i høj grad også lyden. Og så vidt jeg ved er der ikke rigtig andre medier eller lydformater som skærer de hørbare frekvenser i hver ende, andre end kasettebåndet.
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Matervol skrev:
<snip>
Mp3 bare klipper alt over 20000 Hz
<snip>
|
|
|
Det er ikke det eneste, der bliver fjernet, da der i høj grad også
fjerne de dele af musikken, som "alligevel ikke kan høres p.g.a.
maskering af andre dele af musikken" - Se f.eks.
denne Wiki-artikel om mp3
og denne om
psykoakustik
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
MP3 begrænser slet ikke frekvensområdet. Hvor høj en bitrate der skal til før at man ikke kan høre forskel afhænger af mange ting: Hvem der lytter, hvilket udstyr der lyttes på, og hvilken musik der er tale om. Så det kan man ikke sige noget håndfast om. Husk på at CD-formatet i sig selv er en begræsning af kvaliteten, at det er ukomprimeret betyder ikke at det er perfekt. En CD (eller en HDCD) kan i sig selv betragtes som en komprimeret version af master-båndet - dog en mere primitiv komprimering end MP3.
Personligt finder jeg 128 kbit generelt uegnet, jeg generes voldsomt af især den "fnidder" som komprimeringen efterlader i toppen. 192 kbit kan gå an, men jeg bliver generet af komprimeringen ved længere tids lytning. Ved 256 kbit spotter jeg ikke altid komprimeringen hvis det ikke lige er en A/B sammenligning eller jeg sidder koncentreret og lytter, og i mange tilfælde lyder det "bare" som om jeg bruger en ringere CD-afspiller, den karakteristiske komprimerings-"fnidder" er ikke så udtalt. Musikken kan komprimeres tabsfrit til ca. 800-1000 kbit, og det giver i sagens natur ingen forringelse i forhold til originalen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 09 Marts 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil ikke give noget bud på, ved hvilket bitrate det er et acceptabelt kvalitets tab eller ej... Men i visse tilfælde kan 64kbit WMA jo lyde fremragende, og andre gange kan 192kbit MP3 jo lyde elendigt, men en ting jeg selv har lagt meget mærke til, især efter jeg er begyndt at bruge mine egne DIY DACs, så foretrækker jeg i visse tilfælde en MP3 udgave at et stykke musik, frem for cd udgaven, bla. pga. lydkortets anderledes karakteristik i forhold til de cd afspillere jeg nu råder over... Det kan self. diskuteres i uendelighed over hvad der er af afspillings muligheder, men med det lydkort jeg bruger i øjeblikket, der er lyden flere "grader" varmere end selv min rega planet cd. Så i visse tilfælde vil jeg også sige at pc'en som afspiller, kan give sin helt egen kvalitet, selvom den som lagringmedie, måske kan være teknisk dårligere, men i ørene giver sin helt og "måske" bedre nuance...
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... i hvilke tilfælde har du været ude for at 64 kbit WMA kan lyde godt?
|
| Til top |
|
| |