| Forfatter |
|
sigaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey!!
Jeg er ved at købe en brugt Infocus x1, og skal derfor bruge et lærred.. Computer city har et lærred på 180 x 180 til 999.-
Er der nogen der har erfaringer med det!!
Desuden, hvor stor vil billedet blive, hvis der er 2,70 m fra linse til lærred.. vil det være for tæt på, da jeg kommer til at sidde lige nede under projekteren..
sigaard __________________ Min Bio..
Min Filmsamling..
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige prøvet beregne efter din Pj og 2,70 til lærred. hmm jeg får det til max 70" med 1.2Xzoom
Gain kan være 0,8 hvis rummet er helt mørkelagt (det er hvad et gråt lærred har) er der lidt lys i rummet skal du vælge lærred med højre gain og det vil typisk være en hvidt lærred.
/Kristian
|
| Til top |
|
| |
sigaard Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm.. jeg har et 42" plasma hængende, og 70" max, med zoom er jo ikke det vilde større.. og går det ikke ud over kvaliteten på billedet når man zoomer.. det kunne være man bare skulle holde sig til sit plasma!! jeg får jo ikke fuld udnyttelse af projekteren..
Min Filmsamling..
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også at zoom er noget man skal bruge så lidt så muligt.
Jeg tror du vil få mere gælde af din plasma og så spare de penge . Men måske er der nogle som har en anden mening end mig  .
Din plasma er måske HD-ready og den er jo i 16:9 perfekt til DVD .
|
| Til top |
|
| |
sigaard Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre ikke HD-ready.. men det kan der jo findes råd for.. tænker på de bokse som kommer på markedet osv.. jeg købte det for 2½ år siden, og der var der ikke mange der snakkede om HD.. Men det er i 16:9.. Og det med zoom, er jeg næsten sikker på forringer kvaliteten.. 
Det kan være du har ret, at jeg får mere glæde af mit plasma.. jeg tror faktisk det samme..
Min Filmsamling..
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt det der skrives om brug af zoom i denne tråd.
Mig bekendt er der ingen synlig forringelse ved at bruge zoomlinsen på en projektor, faktisk er det vist omdiskuteret hvorvidt billedet er bedst zoomet helt ud eller ind.
Så længe der er tale om en optisk zoomfunktion forringer det ikke opløsningen.
Hvis det er zoomfunktioner på dvd-afspiller og den slags er jeg helt med på, at det medfører forringelser. Det svarer til det, man på digitalkameraer kalder 'digital zoom'
Jeg skal ikke kunne sige, om du har mest glæde af plasma eller projektor, men det er altså noget meget anderledes, og ja, der er meget stor forskel på 42" og 71".
|
| Til top |
|
| |
jholesen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
Jeg forstår ikke helt det der skrives om brug af zoom i denne tråd.
Mig bekendt er der ingen synlig forringelse ved at bruge zoomlinsen på en projektor, faktisk er det vist omdiskuteret hvorvidt billedet er bedst zoomet helt ud eller ind.
Så længe der er tale om en optisk zoomfunktion forringer det ikke opløsningen.
Hvis det er zoomfunktioner på dvd-afspiller og den slags er jeg helt med på, at det medfører forringelser. Det svarer til det, man på digitalkameraer kalder 'digital zoom'
|
|
|
Du har nok ret i at der tænkes på digital zoom?
Når vi snakker optisk zoom så er kvaliteten sjældent optimal (svag forvrængning i billedegeometrien eller uskarphed i farverne (chromatisk aberration)) hverken ved længste eller korteste brændvidde, men et sted imellem. Men den effekt er normalt først synlig når vi snakker 5-10x zoom, og her snakker vi 1,2x zoom.
Så ved et fornuftigt konstrueret objektiv på PJ burde det ikke have den store betydning om man vælger den ene eller den anden indstilling. Men en fast brændvidde vil dog altid være bedre end med zoom, bla. fordi den kan konstrueres mere enkelt = mindre kontrasttab).
MVH Jacob
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm jeg tænkte ikke på digital-zoom.
Generelt må man da sige kan du undgå zoom eller andet optisk/mekanisk tilretning af billede må da give det bedste billede eller...?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal billedet jo ud af projektoren for at nå lærredet, så optik undgår man ikke.
Min pointe var blot, at med det kvalitetsniveau af projektorer, vi snakker om her, er den forringelse, der ligger i at bruge optisk zoom, udelukkende teoretisk. Jeg ville være langt mere optaget af ting som regnbueeffekt, støjniveau, panelopløsning versus kiggeafstand osv. før jeg begyndte at se efter den minimale forrringelse, der kan opstå i ekstreme tilfælde.
Jeg kender ikke kvaliteten af optikken på en Infocus, men hvis den er af rimelig kvalitet, mener jeg ikke man burde være bekymret over at bruge zoom.
Det er snarere et spørgsmål, om man på den korte afstand har lyst til at se på så stort et billede, når opløsningen ikke er højere.
|
| Til top |
|
| |
sigaard Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristian T skrev:
|
Hmm jeg tænkte ikke på digital-zoom.
Generelt må man da sige kan du undgå zoom eller andet optisk/mekanisk tilretning af billede må da give det bedste billede eller...?
|
|
|
Det vil da klart også være min overbevisning.. ligemeget hvad, så er filmene jo ikke lavet til at skal zoomes ud.. + at sidde 2,70 fra lærredet er jo heller ikke langt væk, og det hjælper jo ikke, at man skal sidde og dreje hovedet for at læse underteksterne.. ligesom i en tenniskamp..  
Det er sgu en svær beslutning.. for der er jo ikke noget federe end en projektor..
Min Filmsamling..
|
| Til top |
|
| |
sigaard Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
Nu skal billedet jo ud af projektoren for at nå lærredet, så optik undgår man ikke.
Min pointe var blot, at med det kvalitetsniveau af projektorer, vi snakker om her, er den forringelse, der ligger i at bruge optisk zoom, udelukkende teoretisk. Jeg ville være langt mere optaget af ting som regnbueeffekt, støjniveau, panelopløsning versus kiggeafstand osv. før jeg begyndte at se efter den minimale forrringelse, der kan opstå i ekstreme tilfælde.
Jeg kender ikke kvaliteten af optikken på en Infocus, men hvis den er af rimelig kvalitet, mener jeg ikke man burde være bekymret over at bruge zoom.
Det er snarere et spørgsmål, om man på den korte afstand har lyst til at se på så stort et billede, når opløsningen ikke er højere.
|
|
|
præcis.. __________________ Min Bio..
Min Filmsamling..
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigaard skrev:
Vanderlay skrev:
|
|
|
|
præcis..
|
|
|
Jeg gir dig ret Vanderlay.
Afstanden 270cm til lærret kræver et godt lærred og en go PJ. Mit lærred er 100" og forreste rækker sidde ca. 310cm fra lærredet. Jeg syntes det går an, men du vil opleve meget tydeligt hvor forskelligt/dårligt forskellige DVD indspilninger er. Jeg kan jo heldigvis bare sætte mig på bagerste række der er ca. 480cm og der er ingen problemer overhovedet. Min PJ er 5m fra lærredet bare til sammenligning...
Sigaard du nævner jo selv at det bliver nok træls i længden at sidde så tæt på lærredet... hmm det er sku svært, men jeg syntes der nok er flere fordele ved at bruge din plasma og så vente med PJ til du evt. for mere plads.
Håber jeg ikke har skabt mere forvirring end godt er  
|
| Til top |
|
| |
sigaard Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du overhovedet ikke.. Jeg vejrede jo stemningen selv..  Jeg tror jeg bliver ved plasmaet, og bruger pengene på noget andet udstyr!! Jeg tror det vil blive som til en tenniskamp, hvis man skal læse underteksterne.. og det gør ondt i nakken i længden..  Og til sidst gider man ikke at rulle lærredet ned, og bruger plasma`et i stedet.. hmmmm, jeg har godt nok en hel overetage jeg ikke bruger meget af.. men det må blive en anden gang!!
Sigaard
__________________ Min Bio..
Min Filmsamling..
|
| Til top |
|
| |
Kristian T Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigaard skrev:
|
Det har du overhovedet ikke.. Jeg vejrede jo stemningen selv..  Jeg tror jeg bliver ved plasmaet, og bruger pengene på noget andet udstyr!! Jeg tror det vil blive som til en tenniskamp, hvis man skal læse underteksterne.. og det gør ondt i nakken i længden..  Og til sidst gider man ikke at rulle lærredet ned, og bruger plasma`et i stedet.. hmmmm, jeg har godt nok en hel overetage jeg ikke bruger meget af.. men det må blive en anden gang!!
Sigaard
|
|
|
en hel overetage... KAN DU SÅ KOMME IGANG  der er ikke noget bedre en sin egen dedikeret hjemmebio TRO MIG...
|
| Til top |
|
| |
sigaard Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kristian T skrev:
sigaard skrev:
|
Sigaard
|
|
|
en hel overetage... KAN DU SÅ KOMME IGANG  der er ikke noget bedre en sin egen dedikeret hjemmebio TRO MIG...
|
|
|
JA!! Det kunne sgu godt være man skulle overveje endnu engang.. jeg har såmænd fået lov til at lave det, men har hængt lidt i hegnet.. vi har soveværelse i den store del af overetagen (ca 35 km2), og så er der et værelse der er fyldt med skrammel (ca 15 km2).. hmmmmm... jeg går vist lige i tænkeboks igen..
Min Filmsamling..
|
| Til top |
|
| |