Der har været megen debat her inde vedrørende emner så som : mest rigtig hifi, mest troværdig gengivelse, musikalitet vs. HIFI, og mest rigtig lyd mm.
De fleste debatter er mundet ud i mere uenighed og i mange tilfælde personlige angreb enten på den enkeltes evne til at lytte eller viden om musik eller valg af anlæg mm.
Jeg har selv udtalt min holdning, som er at det hele er ganske subjektivt og et spørgsmål om personlig opfattelse og dette bakkes op af Morten som også har givet sit bidrag til disse debatter og stadig gør det.
For min del har jeg for længst valgt at ikke deltage synderligt meget mere da det intet føre til.
Dog har jeg tænkt lidt over nogle enkelte ting og hvad debatten egentlig har som grundlag for den enkelte.
Hvad er det jeg egentlig selv går mest op i og søger fra det udstyr mm. jeg vælger og har?.
Jonas som jeg så ofte har debatteret med indtil han begyndte at angribe mit udstyrs valg og sætte spørgsmål ved om jeg overhoved kunne lytte og havde forstand på musik, går meget op i forskelle samt hvad han beskriver som musikalske sammenhænge og timing samt rytme, OK! det er hvad han lytter efter.
Hvad er det jeg går efter når jeg har valgt at selv lave mine højtalere og hvad søger jeg når jeg vælger udstyr til at ”trække” disse?
For mig er det vigtigste en troværdig helheds oplevelse af musikken, baseret på min erfaring og hukommelse samt opfattelse af hvordan musik lyder IRL. Under mange forskellige forhold.
Denne troværdigheds oplevelse opnår jeg, når gengivelsen kommer så tæt på IRL fornemmelse som muligt, eller rettere oplevelsen AT VÆRE DER!! lige der hvor det sker!.. uanset hvor det sker..
Altså en så stor tilnærmelse virkeligheden ( som jeg nu opfatter og oplever den ) som mulig, dette uanset om det er en person der sidder i et lille rum / studie med en guitar og synger eller om det er et symfoni orkester i Royal Albert Hall..
Nu er det desværre sådan at intet udstyr magter at gengive musikken 100% som IRL. så man kommer ikke uden om at en del abstraktion er nødvendigt.
Hvad jeg så går efter er at mængden af abstraktion nødvendig fra min side skal være så minimal som muligt!
For at opnå dette er der nogle primære parametre der skal optimeres, dette gælder mest for højtalerne som jeg selv anser for det mest vigtigt.
Har vægter jeg klart perspektiviske egenskaber, altså højtalerens evne til at gengive det rum ”DET” foregår i, uanset hvad ”DET” er, altså igen om det er et lille jazz orkester i en intim jazz klub live, eller om det er en kunstner i studiet eller en gruppe i studiet, eller live, eller igen om det er et kæmpe symfoni orkester i Royal Albert Hall, så skal højtaleren kunne gengive rummet så IRL. som muligt, eller rettere overbevisende og troværdig IRL. som muligt, ( da man ikke ved 100% hvordan det skal lyde og hvor stort det egentligt er osv. osv. ) jo bedre evne højtaleren ( selvfølgelig i samspil med udstyr mm. ) er til at få mit eget lytte rum til at forsvinde og rummet musikken opstod / blev optaget i til at manifestere sig foran eller omkring mig jo bedre.
DETTE ER LANGT DEN VIGTIGSTE PAREMETER FOR MIG! og det der er mest afgørende for at jeg skal opleve det troværdigt og overhoved opnå musik nydelse og fatte interesse.
Her næst og næsten uadskilleligt med det første er DYNAMIKKEN! desværre er det her også næsten umuligt at opnå IRL. dynamik samt lyd tryk ( hvad angår lyd tryk nok for det meste også ikke ønskværdigt!!?) men igen skal dynamikken være så overbevisende som overhoved opnåeligt!..
Her er der desværre en del kompromisser og en del abstrahering man skal overvinde igen, men det der gør at man skal abstrahere fra manglerne mindst muligt er det mest troværdige!
Her efter kommer at musikken live uanset hvor man høre den, har en særlig størrelse og impact! En særlig følelse rent fysisk, denne er praktisktaget også næsten umulig at opnå og gengive, med de metoder vi i dag anvender og især til overkommelige priser samt ikke mindst hjemme i stuen!
MEN!! Som med de to andre faktorer er det igen det der gør at man skal abstrahere mindst muligt der er for mig det bedste!
Dette udmønter sig i et højtaler system der har en hvis størrelse! der skal flyttes meget luft og det skal have det hele med! : 20 – 20000 Hz. mindst!!
Dette udelukker små højtalere og små enheder, jeg har i mange år prøvet et hav af højtalere fra små 2 vejs til støre 2½ og 3 vejs med 5 – 6½ - 8 ja selv 10 tomme enheder, INGEN! har gennem tiderne givet mig det jeg søgte.
Først med enheder over 12 tommer til bassen og en gengivelse der går helt i bund f-3 under 20 Hz. Har jeg nærmet mig det jeg altid har søgt!..
De systemer jeg har støt på med 12 / 15 tomme enheder og en lyd / soundstage der for mig kom tæt på det jeg har søgt og ønsket har været enten uopnåelige rent økonomisk eller også af mere eller mindre PR. kvalitet, altså hvor de finere nuancer mangler!
Så der har kun været EN! Mulighed og det var DIY.
Først nu! har jeg kommet tæt nok på det jeg opfatter som det vigtigste og det primære for mig, for at opnå en troværdig musik oplevelse gennem gengivelse fra udstyr.
Perspektiv, dynamik, soundstage og frekvens udstrækning er de primære parametre for mig, for at opnå det jeg vil have for at opnå troværdighed, og her igennem musik nydelse.
Selvfølgelig er parametre så som detaljering og opløsning vigtige!! man skal have renhed i lyden og så meget som muligt skulle gerne med!
Det er også en nødvendighed for at de perspektiviske egenskaber skal være i orden! ( Sammenhænge / homogenitet og timing lige så!! i øvrigt!! )
Og for at opnå en så stor tilnærmelse det der rent faktisk nu er på pladerne uanset hvad det er? og uden at 100% vide hvad det er og hvordan det faktisk egentlig skal lyde mm.
Så er en så ret frekvensgang som muligt og opnåeligt, det vil sige uden bakke dale, peaks, eller toppe og fremhævninger eller igen undertrykkelse af bestemte tone område,. afruldning i enderne ( for tidligt ) mm. ønskværdigt at tilstræbe.
Klang balance og andet er faktisk mindre betydningsfuldt, ligeledes alle mulige små detaljer og nuancer og andet i gengivelsen, man kan sidde og debattere om hvor rigtige eller forkerte og i hvor stor grad de skal være der hvor de er eller ej og hvordan de skal lyde mm. meget af det aner vi ikke meget eller noget om alligevel!!..
Jeg har min præference hvad gælder klang balance udfra hvordan jeg høre musik under forskellige forhold og opfatter at det skal klinge mm. hvor rigtige de er aner jeg ikke?? men sådan opfatter jeg det og syntes at det virker mest overbevisende samt derfor troværdigt i forhold til de referencer jeg nu har, og så er jeg ret ligeglad med hvad andre syntes om det!!
Men alt dette summeret op i en helheds gengivelse med vægt på de omtalte vigtigste parameter her er hvad der giver mig størst troværdighed i gengivelsen samt derfor største mulig musik nydelse.
Jeg kan aldrig opnå troværdig oplevelse fra eks. Jonas ( som jeg & Morten mf. jo har debatteret meget med ) Linn Espekker, det magter de ganske enkelt ikke, de spiller ikke på en måde der gør at jeg bliver forført eller fanget af musikken uanset hvad man lytter efter eller på!?!
Det samme gælder 99.9% af alle gængse højtalere de fleste af os nogensinde har eller får råd til!!
Derfor må jeg selv lave dem!..
Af højtalere & højtalersystemer jeg gennem tiderne har fundet nogenlunde overbevisende, er følgende: ProAc response 4, B&W Nautilus 801 & 800, Wilson GrandSlam & MAX, JMLab Grande Utopia, Dali Megaline, MartinLogan Statement, Wisdom Audio Infinity Grande, Infinity IRS., Speak & Abyss, Samt div. DIY. systemer med enorme bassystemer, blot for at nævne nogle eksempler ( og der findes faktisk flere!! Men udaf de gængse ting man ser / høre og kan økonomisk opnå er de et få tal!!)
Ingen af disse har dog været en reel mulighed og mange af dem har ikke været overbevisende nok på alle områder men kun ”der hen af”…
Så for mig er en helheds oplevelse det vigtigste og denne skal være baseret på de her omtalte faktorer og parametre.
Hvis eks. Jonas syntes at hans ”små” Espekker viser ham flest forskelle og er mest rytmiske og musikalske mm. så er det fint! de er det ikke i mine øre! da de ikke magter opgaven at reproducere noget jeg finder troværdigt, de spiller sikkert ganske fint og rigtigt og musikalsk mm. inden for de rammer de nu arbejder under, men de er for snævre for mig, i lighed med som sagt langt de fleste andre højtalere af begrænset størrelse og ydelse.
For at noget musik skal virke både troværdigt og MUSIKALSK samt rigtigt og godt i mine øre skal der mere til! og andre vigtige parametre.
Af denne grund vil Jonas og mig i debat om de emner her debatteret ”skyde forbi” hinanden og debattere på hvert sit grundlag, og aldrig opnå fælles forståelse og enighed.
Vi ønsker forskellige ting og opfatter forskelligt hvad der skal til og hvornår noget er både troværdigt samt musikalsk.
Hvad angår udstyr så er jeg faktisk ikke så vildt kritisk overfor dette, bare det får højtalerne til at gøre hvad jeg vil de skal!..
Alt det ”flueknæpperi” der er om klang og små nuancer i lyden og hvad der er mest rigtigt og troværdigt her, går jeg faktisk mindre op i.
Det meste highend og det meste i den prisklasse jeg selv operere i, har alt den opløsning og detaljering samt dynamik mm. som jeg kan høre og kan ønske.
Om jeg skulle have LcAudio forstærkere eller Densen eller Linn, Vincent, Cayin, Electricompaniet eller andet godt og vellydende grej er næsten underordnet!.. nu har jeg blot valgt det jeg syntes giver mig mest for pengene og flest muligheder.
Om jeg skulle have Linn Klimax, Classe Omega, Marklevinson, Krell eller andet grej stående ( skulle jeg vinde i lotto ) er næsten for mig underordnet!!.. det lyder ganske fint alt sammen!..
Jeg kan ikke sætte finger på noget der er bedre eller dårligere!.. der er forskelle jo vist!! Men hvad der er mest rigtigt eller bedst, skal jeg ikke udtale mig om! Aner det ikke!!.. alt er godt men alt har også begrænsninger og fejl eller svage sider!..
Kabler kan jeg bruge til at rette til så jeg uanset hvad jeg har opnår DEN! klang og klang balance jeg selv personligt finder mest overbevisende for mig og bedst lydende!..
For mig er højtalerne vigtigst!!!..
Det er HER! hele fundamentet min musik oplevelse skal bygges på!.. og om det holder eller ej!??
Det er klart at der er forskel på dyrt og mindre dyrt grej! og at Linn Klimax serien er bedre end mine egne LcAudio forstærkere.. det er også bedre end Densen eller Primare eller NAD, Vincent, Cayin, eller eller eller ( alt i samme priskalssse!! ) det er bedre på de fleste områder end alt andet end hvad der er i samme prisklasse som ”det selv”.
Det er både indlysende og ganske hørbart!! men forskelle mellem eks. Densen og det jeg har i næsten samme prisklasse er for mig pisse lige meget!.. giv mig et af dem og det er ok!! ville leve lykkeligt med dem begge! uden at bemærke den store forskel i dagligdagen.
De lyder lige musikalske og lige detaljerede og lige dynamiske i mine øre.. der er smmå klanglige forskelle og begge har styrker og svagheder!!
Hvad der er mest rigtigt og bedst mm. f**k knows!??? jeg syntes det lyder fint begge dele inden for de begrænsninger og rammer der nu er kvalitets mæssigt og økonomisk!..
Jeg har personligt som sagt, valgt det jeg syntes gav mig mest for pengene og størst muligheder, samt samtidig lød ganske fornuftigt overbevisende til prisen, og som jeg fik det bedste tilbud på på pågældende tidspunkt jeg skulle købe det!..
Mine højtalere er udviklet med dette, men også ( selvfølgelig ) med meget andet grej! og lyder fortrinlige med dette også!!.. jo bedre grej jo bedre lyd!!..
Jeg har så god lyd selv nu som jeg nu har råd til!… men det kan sagtens lyde bedre! også med de højtalere jeg har og arbejder på.
Når jeg har den lyd og lyd oplevelse jeg nu har med mine højtalere og det udstyr jeg nu har så er det det mest troværdige og derfor mest musikalske for mig..
Alt jeg går efter er at det skal lyde overbevisende ( troværdigt) og det opnås kun med et så realistisk soundstage som muligt så god dynamik som muligt og når det hele er med!! ( frekvens udstyækning samt detaljering )
Og generelt når disse parametre er i orden er de andre ( sammenhænge, homogenitet, timing, mm. ) det som regel også!..
Og så er det MUSIKALSK!! og rigtigt i mine øre og derfor troværdigt!..
Altså : PERSPEKTIV, SOUNDSTAGE og DYNAMIK!!!..
Længer er den ikke!!..
Mvh.
Mike.
Ps.
Dette kan man så være enig i eller uenig i eller have andre preferancer og prioriteter!??... og det er jo helt iorden!!.. jeg gider ikke at argumenter i mod nogle af dem! for de kan være lige så gode som mine!!..
Dette er bare min mening og mine prioriteter og hvad og hvor meget der skal til før jeg finder noget troværdigt og musikalsk!..
Det er hvad jeg går efter!..
Hvad andre går efter?? står dem jo frit for!!
Jeg syntes det jeg har er godt , rigtigt & troværdigt og derfor MUSIKALSK!!
Jonas syntes at DET! han har er ditto..
Andre igen ligeledes!!...
Hvad der er mest rigtigt??? jeg er pisse ligeglad!! for det JEG!! har lyder godt og rigtigt i mine øre!.. og det er mig der skal lytte til det!..
Og sådan er det for alle andre også!..
Resten er kun "pisse længst Konkurrence "!!... mit er rigtigere end dit æv bæv.... og ÆVL!!!!!.
Alt dette er sådan set ikke ment som noget debat oplæg eller så`n noget!!.. men nærmere en forklaring af mit bevæg grundlag indenfor musik gengivelse og hifi samt hvad jeg prioritere.. og i det ligger der ingen ultimative sandheder eller påstande her om!!....... blot hvad der får mig til at tænde!...