Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Retningsbestemt kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zutsko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt at kablet (signal og højttaler) ikke må vendes når der har været brugt første gang. Efterfølgende skal kablet vendes samme vej hver gang det monteres.

Hvorfor har signalet indflydelse på kobberet i kablet? Eller har det?

Til top Vis Zutsko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zutsko

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Det har noget med magnetfelter at gøre, så meget ved jeg. Altså der dannes en vis magnetisme i kablet afhængig af retningen.

Tror dog ikke skaden er permanent hvis man vender det, blot tager det noget tid før magnetismen er vendt om.

- folk med teknisk kundskab kan måske uddybe (eller korrigere!?!) det?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Det har noget med magnetfelter at gøre, så meget ved jeg. Altså der dannes en vis magnetisme i kablet afhængig af retningen.

Tror dog ikke skaden er permanent hvis man vender det, blot tager det noget tid før magnetismen er vendt om.

- folk med teknisk kundskab kan måske uddybe (eller korrigere!?!) det?

Godpæntognydeligtaften i tråden,

Jeg vil da godt vove den ene bolle

Den magnetisme der nævnes løber modsat strømretningen, uden på lederen, og modsat strømretningen. Som det måske kan ses, så kræver en strømretning en strøm, og feltet er derfor kun eksisterende, så længe der løber en strøm i lederen.

Lidt forenklet, så er det derimod ordningen af krystalstrukturen under tilspilningen af lederen, der er årsagen til, at ledere er direktionelle (retningsbestemte) - i hvertfald når det kommer til audio.

For at illustrere det lidt firkantet og meget simpelt, så kunne dette være en utilspillet leder, hvor pilen angiver strømretningen og stregerne krystallernes position:

-> ||||||||||

Ser man så på en tilspillet leder, vil det se således ud:

-> //////////

Sender man således strøm i den modsatte retning, så svarer det populært sagt til, at stryge dyret mod hårene

Elektronflow'et påvirkes nemlig af bl.a. krystallernes placering, og det er hørbart.

Jeg er endnu lidt i tvivl om, at det evt. skulle have betydning for den hørbare kvalitet i den almindelige netforsyning, men det ville egentlig ikke undre mig, og en del tyder da også på det.

Hørbar betydning i et audiokabel har det i alle tilfælde.

Tilspilningsprocessen er reversibel, men over et så stort antal år, at ikke engang Sührlingen kan være med rent aldersmæssigt Derfor er en "nulstilling" af en leder til audiobrug kun af teoretisk/akademisk interesse.

Med høflig aftenhilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Vi snakker vekselstrøm... Og med mindre det er deciderede dårligt mastered indspilninger, så går der lige meget energi i begge retninger.. Altså om man vender det er fuldstændigt ligegyldigt andet end for placebo effekten.
Der er dog undtagelser, men så er det pseudo-balancerede kabler hvor skærmen kun er forbundet i den ene ende. Disse skal for at fungere bedst vendes så skærmen er forbundet i kildens ende af kablet, men har man vendt det forkert behøver man altså ikke sove dårligt om natten, så vender man det blot om og nyder at skærmen nu fungerer mest optimalt.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

g&s ved åbenbart ikke hvad vekselstrøm betyder: at elektronerne skifter retning svarende til den gengivne frekvens - i alle tilfælde vandrer de frem og tilbage, og kommer ikke ud af stedet...

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Vekselstrøm eller ej.

-Jazzman, har du prøvet, eller konstaterer du bare?

Om G&S´s teori er rigtig eller ej (Har hørt den før andetsteds) skal jeg ikke kunne sige, men manges erfaringer siger dem altså at der er noget om det...

-Har endnu ikke forsøgt mig selv, men man bør vel ikke afvise noget blankt uden at have prøvet det...

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 Marts 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

"man bør vel ikke afvise noget blankt uden at have prøvet det"

- vil du så også forlange at komme på besøg på den internationale rumstation for selv at konstatere, at jorden ikke er flad? Manges erfaringer siger, at et ekstra bogstav i ens fornavn gør en lykkelig. Men tror vi på det?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Bare fordi det ikke kan forklares kan det godt være sandhed.

Hvor var vi idag hvis ikke folk registrede og derefter forsøgte at forklare. Vi ville være begrændset af den grændse vores til tidspunktet forståelse ville give os og ganske enkelt gå med skyklapper gennem udviklingen.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

jeg er bestemt ikke nogen fysiker-expert (faktisk meget langt fra!!), og derfor dette spørgsmål:

Det er vel ikke et vekselstrømssignal der kører fra henholdsvis cd til amp og fra amp til HT!? Så vidt jeg umiddelbart kan regne ud, må dette være et alm linjesignal (jævnstrøm af en art) og dermed burde retningsbestemte kabler have sin berettigelse.. eller hvad!? Modsat hvis det var strømkablerne der var tale om, hvor det helt åbenlyst ikke giver mening at retningsbestemme kablerne, pga netop vekselstrøm

Men ovenståend er helt uden baggrund i fysikken!! blot en (for mig) logisk antagelse
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Jo, det er 100% vekselstrøm. Det er bare ikke så statisk som de 50 Hz vi har på lysnettet. Signalet svinger i styrke og frekvens og mange frekvenser er blandet sammen - men vekselstrøm er det, det kommer man ikke uden om.

Når højttalerterminaler er markeret med +/- er det alene af den årsag at det er for at gøre det nemt at få højttalerne til at være i fase (begge bevæge sig udad når forsynet med plus og indad når forsynet med minus på signalindgangen, centeren i phono-stikket). Strømmen til højttalerne er præcis ligeså meget vekselstrøm som i signalkablerne - bare større i strømstyrke og evt. spænding afhængig af hvor højt der skrues op.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 12 Marts 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Mercury har ret: vi skal ikke tro, at vor viden er perfekt. Men som udgangspunkt er teorien om et retningsbestemt kabel far out. Det er jo meget sigende, at g&s kommer med en laang teknisk forklaring, som desværre ingen mening giver, da der er tale om vekselstrøm! Lav en blindtest - så får vi ro

Til Mortus (tak til McAllan) kan jeg supplere: forestil dig en mand, der drejer et vandret cykelhjul frem og tilbage vha. et tov, som han holder i begge ender, en i hver hånd. Tovet er lagt om fælgen. Han trækker skiftevis med hø. og ve. hånd, hjulet kører frem og tilbage, men der er ingen nettotransport af tov fra mand til hjul, selvom han overfører effekt til hjulet. Giver det mening? Det er "mekanisk" vekselstrøm.

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Lyd er absolut ikke nødvendigvis vekselstrøm før den når højttaleren.....

Mine hjemmebyggede højttalere har special designet delefilter som absolut ikke behøver vekselstrømssignal men blot et positivt signal, men som rigtig nok bliver omsat til vekselsstrøm i højttalerenheden som mit filter omdanner endnu engang til positiv energi som elektrolytterne og stel lettere optager inden i forstærkeren, altså minus ved forstærkeren.....mit filter gør altså højttaleren langt langt nemmere at trække......

Nogle menneskers holdninger er meget vekslende på en ret jævn måde.....

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

g&s ved åbenbart ikke hvad vekselstrøm betyder: at elektronerne skifter retning svarende til den gengivne frekvens - i alle tilfælde vandrer de frem og tilbage, og kommer ikke ud af stedet...

Jamendogda, så det ved han ikke...? Var der noget, der ikke passede ned i de små jazzkasser?

Læs mit indlæg igen. Læg denne gang mærke til udtrykkene lidt forenklet, lidt firkantet og meget simpelt.

Gør også venligst rede for hvorhenne der beskrives, at der specifikt skulle være tale om A/C eller D/C...?

Kom dernæst med en velfunderet begrundelse for, hvorfor det ikke forholder sig således - din ovenstående kommentar synes jeg nemlig er noget begrænset, så det ville være fint, om du også kunne komme med noget konstruktivt.

jazzman skrev:

Men som udgangspunkt er teorien om et retningsbestemt kabel far out.

Jeg er bange for din uddannelse her virker som en begrænsning. For et stykke tid siden var du jo også en af dem der galpede op om, at kabler ikke skal tilspilles. Men det skal de, som det også blev dokumenteret.

Og næj, det er den slags udgangspunkter som det ovenstående, der er "far out". De passer nemlig kun ned i nogle få, bestemte små kasser

Som revideret udgangspunkt kan jeg oplyse, at der sker langt flere ting i et kabel, end blot "ordningen" af krystallerne. Nogle er mekaniske, nogle er kemiske, andre er en kombi af andre ting. En hel del af disse processer er også forekommende ved påvirkning fra A/C.

jazzman skrev:

Det er jo meget sigende, at g&s kommer med en laang teknisk forklaring, som desværre ingen mening giver, da der er tale om vekselstrøm!

Så er jazzmanden vidst ikke vant til lange tekster, hwa'ba'?

At det ingen mening giver for dig gør det ikke nødvendigvis forkert. En smule faglig nysgerrighed ville her være klædeligt, selv for en jazzmand. Som indledende læsetræning anbefales derfor diverse stof indenfor fagene metallurgi, kvantemekanik og kemi Et startsted kunne eksempelvis være noget i stil med "high purity metals under stress". De kan andet end at kaste med kniv og gå i sauna, de finner

Vær i samme forbindelse opmærksom på, at hvad der i ét fag antages som "værende korrekt", ikke nødvendigvis er den endegyldige, universelle sandhed. Heller ikke selv om det skulle postuleres bag et kateder

Kom nu med noget konstruktivt i stedet for det andet dimseri - også selv om det skulle blive en laang tekst på mere end to-tre linjer

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

G&S: Du sprang let henover det fundamentale i vekselstrøm: elektronerne bevæger sig lige meget begge veje i kablet! Hvordan er det så lige, at du vil argumentere for en strukturel basis for retningsbestemte kabler? Det er et meget konstruktivt argument. Tag fat i det, inden du påkalder dig al metallurgien og numerologien....

"Jeg er bange for din uddannelse her virker som en begrænsning".
Det har du helt sikkert ret i. Min uddannelse gør, at jeg - i modsætning til andre - ikke er villig til at tro på hvad som helst.

Wizard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

G&S:

Hvis strømmen lidt forenklet, lidt forkantet og meget simpelt kun løber ud til højttaleren, hvad så med den strøm som højttaleren "kaster" tilbage i kablet, har den ingen indflydelse på kablet/lyden eller....?

Zenon
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 29 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

En anden ting som er vigtig angående elektronik er at elektroner kan vandre hvorhen de end vil blot de bliver erstattet af en ny elektron, de havner altså i en cirkel......men materialets molekyler kan ikke erstattes men svinger blot i takt til varmepåvirkningen.

Så jeg kan egentlig godt forstå retningspåvirkningen på ledninger......man kan jo i og for sig sammenligner det med påvirkningen som når man optog på gamle dat-bånd, spolebånd og sågar LPér......metallet indretter sig efter strømmens påvirkning.....Der må jo opstå et magnetisk kraftfelt når disse molekyler gnider sig mod hinanden.....

Til top Vis Zenon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zenon

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

G&S: Du sprang let henover det fundamentale i vekselstrøm: elektronerne bevæger sig lige meget begge veje i kablet! Hvordan er det så lige, at du vil argumentere for en strukturel basis for retningsbestemte kabler? Det er et meget konstruktivt argument. Tag fat i det, inden du påkalder dig al metallurgien og numerologien....

"Jeg er bange for din uddannelse her virker som en begrænsning".Det har du helt sikkert ret i. Min uddannelse gør, at jeg - i modsætning til andre - ikke er villig til at tro på hvad som helst.

Metallurgi må ikke omtales her, da du ikke ved noget om det?

Nu er det lidt svært, for ikke at sige umuligt, at omtale retningsbestemthed i ledere uden også at komme ind på bl.a. metallurgi, da vi ellers får netop de enøjede argumenter og forklaringerpå bordet

Strøm er andet og meget mere end blot elektroner og deres vibrerende bevægelser , så meget burde en ægte jazzman da vide

Og nu bliver det næste vel, at der heller ikke er lydmæssig forskel på kabler med det argument, at strøm er strøm? ;-D

Søg og du skal finde - det gør ikke engang ondt

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke have et bredere blik end ens horisonter giver en lov til. Desværre er der mange som definerer og proklamerer indenfor en ret så begrændset videnshorisont. Det ser vi til overflod i denne og lignende diskussioner. Nogengange er man nødt til at acceptere at den teori man har lært er behæftet med fejl og mangler, men i 99,99% af tilfældende forklarer den almindelige hverdag.

Tag feks. kvantefysikken, her er man udemærket klar over at de teorier man benytter som langt mere detaljerede forklaringersmodeller end de relativt enkle der bliver kastet i manegen her. De lader ikke tingene stige en til hovedet men leder frejdigt videre.

Den som tror han ved alt ved intet, det er et postulat som ihvertfald 3 af deltagerne her i debatten nok burde dukke sig lidt for........

Er det sandt fordi det står i en bog, eller er det status quo på viden?

Hvis vi kender sammenhængene er der så ikke grobund for en yderligere landvinding inden for området?

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

tak til mercury for genuint udfordrende tanker.

Til ham og Suhr vil jeg ydmygt henlede opmærksomheden på min cykelhjulsanalogi på vekselstrøm. Af den skulle det gerne fremgå, at 1. der foregår en transport af energi fra forstærker (mand) til højttaler (hjul), men elektronerne (tovet) bevæger sig i begge veje uden at komme ud af stedet.

Kan vi til en start blive enige om ovenstående afsnit?

"Er det sandt fordi det står i en bog, eller er det status quo på viden?"  Næ, det er sandt på den måde, hypoteser "ophøjes" til teorier: de opstiller teorier, der forudsiger observationer. Men teorier er til for at blive revideret, og det skriver jeg under på. Der skal bare kød på bordet og ikke bare overtro.

herlig jazzhilsen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

tak til mercury for genuint udfordrende tanker.

Til ham og Suhr vil jeg ydmygt henlede opmærksomheden på min cykelhjulsanalogi på vekselstrøm. Af den skulle det gerne fremgå, at 1. der foregår en transport af energi fra forstærker (mand) til højttaler (hjul), men elektronerne (tovet) bevæger sig i begge veje uden at komme ud af stedet.

Kan vi til en start blive enige om ovenstående afsnit?

"Er det sandt fordi det står i en bog, eller er det status quo på viden?"  Næ, det er sandt på den måde, hypoteser "ophøjes" til teorier: de opstiller teorier, der forudsiger observationer. Men teorier er til for at blive revideret, og det skriver jeg under på. Der skal bare kød på bordet og ikke bare overtro.

herlig jazzhilsen

Hej Jazzman...

Der skal 'kød på bordet' og ikke bare 'overtro'. Det gør du bedst ved at være en stenaldermand og sørge for at få nedlagt noget vildt! Prøv selv at udfordre alt det 'overtroiske' og se om du ikke er i stand til at genkende noget af alt det 'mystiske' der skrives om på (bl.a) hifi4all.

Det er min erfaring at éns ører (i samarbejde med hjernen) er endog særdeles følsomme instrumenter som er i stand til at opfange ting og sager, som ikke er beskrevet i nogen lærebøger!

Jeg har gennem lang tid ageret 'stenaldermand' og en hel del 'overtro' har (for mig) vist sig (i virkeligheden) at være hårde facts! Men jeg er også dybt subjektiv!

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum