Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 13:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Delefilter - før sidehøjtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er noget jeg ikke helt har forstået.

Jeg tilslutter en subwoofer ved højtalerterminalerne, og sender højtalersignalet videre fra subwooferen til sidehøjtalerne.

Men dermed har jeg vel ikke fritaget sidehøjtalerne for arbejdet med de dybe frekvenser?

Jeg antager at der skal filtreres på det signal der sendes videre til sidehøjtalerne, EFTER subwooferen. Hvor finder jeg oplysninger om køb/fremstilling af sådanne filtre?

Det er muligt, at dette emne har været omhandlet tidligere. Hvis nogen har kendskab til det, så vil jeg gerne have oplysninger så jeg kan finde "tråden".

Sub'en er en Kenwood SW-305, og højtalerne er hjemmebyg fra Q-sound (8" basser). Det er lydsetup til min PC.

Venlig hilsen: Kaj Schrøder Hansen

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
KimG
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 670
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Den lader til at have variabel frekvens-cut-off, så mon ikke den sparer dine Q-sound for lidt bas, hvis du har koblet det op efter forskrifterne.

http://www.multiweb.cz/kenwood/repro/sw305.htm

 



__________________
Kim
Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret

Jeg er dog stadig usikker på, hvorvidt sub'ens egen frekvens cut-off har nogen indflydelse på, hvad der bliver sendt videre til sidehøjtalerne. I mit setup er det højtalersignalet der først går til sub'en, og derefter fortsætter til sidehøjtalerne.

Når jeg eksperimenterer med at ændre cutoff-værdierne, samtidig med at jeg har skruet ned for sub'en, er der ingen hørbar forskel i sidehøjtalernes lyd i forhold til basbehandling. Det får mig til at antage, at signalet der når frem til sidehøjtalerne, er det samme som bliver sendt fra forstærkeren, uanset at det undervejs har forsynet sub'en med basinformation.

Jeg har til mit "store" stereoanlæg en anden sub (Ace Bass B2-50), som kan kobles ind imellem forforstærkeren og effektforstærkeren. Den sub har indbygget mulighed for dels at justere hvilket område den selv skal arbejde med, og dels at justere hvilket frekvensområde der skal sendes videre til effektforstærkeren (og dermed til sidehøjtalerne). Således virker det på en måde som et aktivt delefilter.

Men på min Kenwood sub er der ikke nogen mulighed for at påvirke hvad der sendes videre - i hvert fald ikke så vidt jeg har forstået. Og jeg kan ikke finde belæg for - i brugervejledningen - at finde mulighed herfor. Jeg tænker fortsat at det måske er nødvendigt med en eller anden form for delefilter - efter sub'en - for at fritage sidehøjtalerne fra arbejdet med de dybeste frekvenser.

Men jeg er stadig i tvivl.

Med venlig hilsen: Kaj

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 
kajshan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

NU har jeg forstået det!

Jeg har fået venlig assistance fra Bent Mortensen.

Det viser sig, at jeg faktisk har været på rette spor. For at ændre det signal der når sidehøjtalerne, må der foretages modificeringer mellem forstærkeren og højtaleren.

Jeg videregiver - efter samtykke fra Bent Mortensen - den fulde ordlyd af hans svar.

Kommer her.

"

Hej Kaj

For en ´begynder´vil man foreslå et 6 db per oktav filter
Eller et 12 db oktav filter.

Et 6 db filter laves ved at lodde en kondensator i serie med højtaleren
Ved f.eks. 125 hz skal kondensatoren være på 150uf.
Bestilling = 1 stk lsc-1500np til kr.89.50 (der er 2 stk i en pose, så
bestil kun en)

Et 12 db filter består af en kondensator i serie og derefter en spole
loddet mellem plus og minus ledningen efter kondensatoren (tættere på
højtaleren)
Ved 125 hz skal kondensatoren være på 120 uf ( 1 stk lsc-1000np kr.
69.95 + 1 stk lsc-220np kr. 44.95) der skal således 2 kondensatorer på
hver højtaler hvor enderne af kondensatorer surres sammen så de sidder
parrallelt, derved skal værdien af de 2 kondensatorer lægges sammen og
de vil give 122uf.
Bestil kun 1 stk af hver.

Spolen skal være på 15mh. Bestilling 2 stk.lsi-15T a kr. 499 kr.
stykket!

Hvis delefrekvensen bliver højere = ingen bas overhovedet så er
værdierne anderledes og prisen billigere. 

Med venlig hilsen

Bent Mortensen

"

Tak for hjælpen:

Jeg vil gerne tilføje: Det VIRKER - og mine sidehøjtalere har kvitteret for at slippe for de nederste frekvenser - med at spille langt mere præcist og åbent - stemmer og akustiske guitarer fornemmes at blive gengivet i en langt højere kvalitet.

Med vnelig hilsen:

Kaj Schrøder Hansen

 

 

Til top Vis kajshan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kajshan
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes