| Sendt: 11 Marts 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret 
Jeg er dog stadig usikker på, hvorvidt sub'ens egen frekvens cut-off har nogen indflydelse på, hvad der bliver sendt videre til sidehøjtalerne. I mit setup er det højtalersignalet der først går til sub'en, og derefter fortsætter til sidehøjtalerne.
Når jeg eksperimenterer med at ændre cutoff-værdierne, samtidig med at jeg har skruet ned for sub'en, er der ingen hørbar forskel i sidehøjtalernes lyd i forhold til basbehandling. Det får mig til at antage, at signalet der når frem til sidehøjtalerne, er det samme som bliver sendt fra forstærkeren, uanset at det undervejs har forsynet sub'en med basinformation.
Jeg har til mit "store" stereoanlæg en anden sub (Ace Bass B2-50), som kan kobles ind imellem forforstærkeren og effektforstærkeren. Den sub har indbygget mulighed for dels at justere hvilket område den selv skal arbejde med, og dels at justere hvilket frekvensområde der skal sendes videre til effektforstærkeren (og dermed til sidehøjtalerne). Således virker det på en måde som et aktivt delefilter.
Men på min Kenwood sub er der ikke nogen mulighed for at påvirke hvad der sendes videre - i hvert fald ikke så vidt jeg har forstået. Og jeg kan ikke finde belæg for - i brugervejledningen - at finde mulighed herfor. Jeg tænker fortsat at det måske er nødvendigt med en eller anden form for delefilter - efter sub'en - for at fritage sidehøjtalerne fra arbejdet med de dybeste frekvenser.
Men jeg er stadig i tvivl.
Med venlig hilsen: Kaj
|