Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Strømforburg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Falch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg syntes nu jeg har ledt hele forummet igennem for ting der kan hjælpe mig i sammensætningen af mon HTPC.

Jeg skal have bygget en HTPC som har de primære formål at den næsten ikke bruger noget strøm!! den kan larme ligeså tosset den vil da der er boret igennem til et skab i et andet rum.

Hvad kan bedst betale sig

Pentium M

eller en celeron mobil processor

eller er der nogen af amds processorer som er strømbesparende ??

Eller har jeg misforstået et eller andet og skal heller køb noget andet!

Håber i kan hjælpe

Mvh

Jesper Falch

Til top Vis Falch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Falch

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Det er da en fin tanke, men hvis det udelukkende er pga. strømforbrug og ikke pga. lydniveau, så glem det.....

De penge du bruger på at købe mobile CPU'ere frem for fx. en standard AMD Athlon som også er rimelig hvad strømforbrug angår, de penge overgår det du kommer til at betale i strøm.

En harddisk bruger typisk ca. den samme mængde strøm, det samme med dit DVD drev, og en masse af det andet.

Hvis vi fx. siger at du bruger 1.500 kr. ekstra på at få bygget en strømbesparende maskine, så skal du hente 500 kr. om året i strøm hvis den skal holde i 3 år.

Min maskine derhjemme kører 24 timer i døgnet med 6 diske, DVD drev, en Pentium 4 HT CPU og en masse ikke specielle strøm ting, og den har jeg målt til at bruge ca. 1.500 kr. i strøm om året ved den brug den nu har, hvor den for det meste står stille - det er når alting ikke går i dvale.

Hvis jeg kørte med én harddisk ville den måske bruge 1.100-1.200 kr., og så er du næsten ude at skulle halvvere strømforbruget for at det kan betale sig - det kan du ikke...

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på en lytter, da jeg har de samme overvejelser ang. strømforbrug

Til top Vis Peter21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter21

Falch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar!

Er dog fuldstændig LOST nu

D.V.S

Jeg har en P4 2.66 (en aldi computer cirka 2 år gammel) når jeg krydre den med et hauppage tvkort, så kan jeg sagtens bruge den ???

Troede faktisk mobile processore brugte seriøst mindre strøm,

Til top Vis Falch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Falch

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Falch: Ja, det kan du sagtens - du kan nok lige knapt køre HDTV materiale på den...

Mobile processorer bruger også en del mindre strøm, men hvis CPU'en fx. kun udgører 1/4 af PC'ens forbrug af strøm, så nedsætter du jo ikke forbruget voldsomt ved at halvere strømforbruget (som de ca. kan).

Hvis du før brugte 100 watt i snit, så bruger du måske ca. 85 watt i stedet i snit...

Det er 876 kwh pr. år ved de 100 watt, og 744 kwh pr. år ved de 85 watt.

Hvis du antager en kwh koster 1,50 kr., så har du sparet ca. 200 kr. pr. år ved det...

Over 3 år er det ca. 600 kr., og så kan du spørge dig selv om det er nok i forhold til den pris det koster?

Og så skal der nok være nogle miljø folk der siger at de 130 kwh pr. år er en god besparelse, og det er også rigtigt, men ud fra et økonomisk synspunkt kan det ikke rigtigt betale sig.

Hvis man bygger ny maskine kan man dog godt kigge på det - pt. bruger en AMD Athlon 2/3 strøm af en Intel CPU, og koster det samme eller lidt mindre - så er der jo ingen tvivl om hvilken af de to man bør vælge, men at betale x antal mange kr. for at få en mobile CPU i stedet er tåbeligt økonomisk set.

Hvis ens maskine derimod skal være "lydløs", så er det jo noget man gerne vil betale for, og i det tilfælde giver en mobile CPU mening.

Mvh

Brian Binnerup

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Det må da være muligt at opnå mere end 15 w i forskel på en ”low-power” stationær pc og en "normal" stationær pc. Idet man også kan spare strøm på andre komponenter end processoren.

/Peter

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Peter:

Det kan man jo diskutere, hvor ville du ellers spare? Du kan vælge enten et onboard grafikkort eller et som ikke bruger voldsomt meget strøm, men det er jo mest et spørgsmål om ikke at vælge et der er større end det man skal bruge, altså logik.

Harddisk, tv-kort, dvd drev osv. er jo ikke noget du lige finder i specielle versioner med halvt strømforbrug.

Og du kan måske nok også spare over 15 watt i snit, men min pointe her er at hvis man bygger ny maskine, så tænker man lidt over hvad man køber, men at begynder at købe specielle mobile CPU'ere og lign. kan altså ikke betale sig økonomisk set.

Mvh

Brian

Peter21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, hvor jeg ellers vil spare!  Jeg tænkte blot, at en bærbar pc bruger meget mindre strøm end en normal stationær pc, så der må da være andre muligheder.  

/Peter

jholesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har en HTPC med Pentium M 2,0, 2 3,5" harddiske, slimline DVD, Hauppauge PVR 500 og onboard alt andet; den bruger ca.32 watt i idle og 56 watt ved DVD afspilning (uden postprocessing eller noget andet fancy)

Hvis man bruger 2,5" harddiske kan man sænke både strømforbrug og støjniveau dramatisk hvad diskene angår. Hvis man har alle sine mediefiler på en NAS eller lignende har man jo kun brug for et mindre systemdrev. Hvis man derimod har alt på HTPC'en er det en lidt kostbar løsning. 2,5" diske er også lidt langsommere, dog næppe så meget at det er alvorligt for en HTPC

MVH Jacob

Til top Vis jholesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jholesen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes