Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens problem med hastighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2003 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet nogen modifikationer på min Thorens 320'er.
Jeg har fjernet det flydende ophæng, og istedet indført nogen fastere gummidupper, som plinten viler på, for så på den måde at isolere motoren.
Det virker faktisk ret godt, så godt at jeg faktisk nu kan høre motorens hastighedsafvigelser, specielt ved klaver.
Jeg har tænkt på at lave friktionen meget mindre i motorens remhjul, således at motoren akkurart kan trække talerkenen.

Kan det være motor styringen der er problemet, og kan man eventuelt modifisere den, eller skal jeg finde en helt anden motor?
Der må være nogen af jer der har nogen ider !!!!

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2003 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Ville gerne hjælpe, men det er nogle store spøøørgsmål. Nuvel jeg kiggede lidt på en TD321'er (samme værk)her til aften.... . Thorens valgte i sin tid, at isolere motor vibrationer mv. vha. 'det flydende ophæng' hvilket jeg mener fungere udemærket på dette værk.... . Tager jeg fejl ?

Hvis vi antager, at dit værk spillede 'rent og uden wow' før du ombyggede det. Ja så skulle du måske isolere motoren endnu mere samt evt. kontrollere alle vinklerne i drivsystemet. Hvis 'klaver problemet' var der fra start af er alt muligt lige fra motor + styring over til rem eller centerleje.

Jeg kender det med drømmene om en anden pladespiller, modifikationer kan tit bringe en videre, men med så radikale ændringer skulle du måske vælge kun at genbruge DC motoren + styring og så centerlejet fra dit værk. Du kunne så montere et mindre remhjul på motoren samt evt. et svinghjul, og så drive tallerkenen med en drage tråd ala f.eks de tyske Scheu værker.

Jeg kan se i din profil, at du er mekanik ekspert, så ovenstående skal opfattes som lidt ideer, som måske bringer dig videre i jagten på den elskede vinyl lyd. Håber andre kan bringe denne tråd videre på en måske mere konkret måde.

Vinyl forever... .

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 November 2003 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

du skal indbygge en dc motor med en kvalifiseret styring ala Origin Lives email gli@mail.dk for priser.

The Origin Live Advanced DC turntable motor kit is one of the most cost effective and massive upgrades that you can make to your system see attached reviews. This high grade motor kit is designed as a drop in replacement for almost all turntable motors and has greatly benefited most leading turntables such as Linn Lingo, Roksan, Pink Triangle, Rega, Thorens, VPI, Michell, Heybrook, Opus, Oracle, Well Tempered, Acoustic Research, and Systemdek to name but a few.

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej Gli-,

Hvis jeg forstår dig korrekt mener du med dette indlæg, at Thorens IKKE har en kvalificeret motor styring.... . Du overrasker mig ?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 08 November 2003 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Næ, jeg prøver at hjælpe RP af hans problem, hvis Thorens' gangkonstans varierer, kan en styring med en fornuftig strømforsyning og måske en ny motor sikkert hjælpe.

Jeg siger ikke at Thorens har en dårlig styring, det har jeg ingen forudsætning for. Men det kan da være ret morsomt at dissikrere (det er et svært ord) en Thorens og styringen

Thorens har da sikkert en kvalifiseret motor og styring, men alt kan da gøres bedre, hvorfor er vi ellers i dette forum?

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jamen okay da... . Så er vi bare enige, vi forsøger begge at hjælpe R.P med hans spille... .

Origin motor kit kender jeg ikke, så det vil jeg undlade at vurdere. Hvilken motor model / type anvendes, Gert ?

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 08 November 2003 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke hvilket fabrikat, da motorerne er gummi kapslet for at minimer støj.

Men de har 3 typer: std., DC100 og DC200.

Jeg har selv DC100 på en Rega 3, det er den største tweek jeg har på Rega'en. Ellers har den alt, cardas kabler fra PU til phonostik, akryl tallerken, og dc motor med Ultra styreboks

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Det er dejligt at i har kommet med gode råd, det er nemlig guld værd, for analog aftastning kan man jo virkelig lege og eksperimentere med, og det er altid sjovt at prøve noget nyt.

På sin vis er det flydende ophæng velfundgerende, men hvis man bruger en pladestrammer der kun fungerer ved vægt, opstår der visse problemer med at remmen hopper af i ny og næ, simpelthen forde at plinten hæver og sænker sig ved plade skift, strammeren vejer lidt mere end de 800 gram den originale thorens strammer gør, 950 gram.

Noget andet er at værket står og smådingler meget svagt hele tiden, en af mine bekendte, som tidligere har været ansat i hifi klubben, overbeviste mig om at der ved et flydende ophæng ville være hastighedsvariationer ved freksempel et bashug/ store dynamik udsving, kald det hvad du vil,derfor gjore jeg op med mig selv at nu skulle det laves om til stift ophæng.

Og jeg kan kun sige at nu er lydbillidet blevet meget mere presis, strammere, bedre perspektiv, ja specielt dybdeperspektivet.

Men det er nok også derfor at jeg pluselig kan høre de små hastighedsvariationer nu.

Jeg er faktisk ret sikker på at motoren er for kraftig, for ellers ville enertien i pladetalerkenen jo ikke lade sig styre som det lader til.

Det kunne derfor være sjovt at prøve det der motor kit.Kan man få hastighed nok på motoren hvis man ville have remmen/snoren udvendigt på pladetalerkenen ?

Kan man købe motorerne aflene uden motorstyring?

I øvrigt så synes jeg at thorensen er ret god hvad angår center leje, og talerken, så derfor vil jeg eksperimetere med den oprindelige pladespiller/plint, indtil jeg er tilfreds, derefter vil jeg så lave en ny plint i samme størelse som den originale, for så kan jeg jo stadig benytte støvlåget, så de små pilfingre ikke ødelægger min højt elskede pick up( det bliver en sorgens dag når den er slidt op!). 

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2003 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hej R.P

Som jeg ser det kan du komme i 'mål' på mange måder. Du kunne starte med at lave et remhjul med mindre diameter til din Thorens motor. Så kunne du bruge den til træk udevendigt på pladetallerkenen. Den kunne så placeres i sit eget motor hus fysisk afkoblet fra resten af systemet.

Du kunne også indkøbe en af de tyske DDR motorer fra Scheu i Tyskland. Det er en børsteløs DC motor med indbygget regulering/styring. For et par år siden var prisen omkring 120 Euro direkte fra Tyskland, men den aktuelle pris må den danske agent Vitus Audio kende.

Med hensyn til mængden af motor kraft en der forskellige holdninger. Tom Fletcher med Nottingham værkerne anvender en meget moment svag motor... Andre så som Voyd eller Audio Note anvender op til 3 stk.  AC typer styret med frekvensomformer, dvs. med masser af moment. Overkill måske...,  men begge systemer kan lyde 'som en drøm' selv om deres løsninger er vidt forskellige.

Vinyl forever... .

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 09 November 2003 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

HEj RP

Send en mail til gli@mail.dk

jeg har alle priser og kan levere ASAP (lager)

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 09 November 2003 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

OBS søger du en alternativ clamp?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 09 November 2003 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

PINK skrev:

Hej R.P

Du kunne også indkøbe en af de tyske DDR motorer fra Scheu i Tyskland. Det er en børsteløs DC motor med indbygget regulering/styring. For et par år siden var prisen omkring 120 Euro direkte fra Tyskland, men den aktuelle pris må den danske agent Vitus Audio kende.

Æv, det skulle jeg til at foreslå.....

Umiddelbart vil jeg tro at den bare kan reguleres til at passe til din Thorens pladetallerken, men prøv at sende en mail til Vitus. Det plejer ikke at være service og venlighed han er nærig med.

Prismæssigt er det nok også til at komme i nærheden af. Motor inkl. PSU koster vist lige omkring 700 kr. Og hvis det slet ikke virker, er der et fint marked for Scheu-ting på eBay :)

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2003 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Nej , for jeg er rigtig glad for den strammer/clamp jeg selv laver, den fungerer nemlig kun ved vægt!

Jeg har haft dem der kan spændes, det dur ikke efter min mening, det er både besværligt, og ikke optimalt.

Den jeg har lavet presser akkurart de tyndere plader ned mod den konkave plademåtte, det virker meget fint. Jeg har lavet den i forskellige versioner og matrialer, jeg har lavet en i blybronse, og den spiller bedre end den jeg har nu i rustfri, den er bare meget tungere.

Den der Scheu motor, kan den regules så den passer til den diameter pladetalerken jeg har, altså hastigheden?

Det kunne vare fint om man kunne få fat i en flether motor!!

Ps tak for svar, og jeg sender en mail Gli, og jeg prøver lige at kontakte Vitus for pris af shceu motor også.

Mange vinyl hilsener.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 November 2003 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Den der Scheu motor, kan den regules så den passer til den diameter pladetalerken jeg har, altså hastigheden?

Det er jo svært at sige. Scheu's motorer er jo lavet til pladertallerkener med diameter på 320mm.
Jeg prøvede lige at dreje potmeteret helt i bund. Det er jo en hel del, men om det er nok til en "normale" pladetallerken ved jeg ikke.

/vilmann

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2003 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg er en lille smule tændt på den motor, hvordan er gangkonstansen, er det optimalt?

Og hvis det er en dc motor skulle man jo nok kunne få den til at gå det langsommere, som den skal da min talerken kun er 300 mm.

Er det en motor der har stort eller lille moment?

Mange vinyl hilsener.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 09 November 2003 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Jeg er en lille smule tændt på den motor, hvordan er gangkonstansen, er det optimalt?

Jeg ved ikke hvordan jeg skal tjekke det ud over at bruge mine ører, og kigge på stroboskobet. Og jeg kan hvrken høre eller se noget galt.

Men nu vejer min plade tallerken også 5 kg så der skal noget til at få den til at ændre hasteighed.
R.P. skrev:

Og hvis det er en dc motor skulle man jo nok kunne få den til at gå det langsommere, som den skal da min talerken kun er 300 mm.

Er det en motor der har stort eller lille moment?

Det er en DC-motor. Men jeg her ingen data på den. Måske Vitus kan hjælpe. Ellers prøv at sende en mail til Thomas Scheu. Du kan finde hans adresse på www.scheu-analog.de

/vilmann

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2003 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej R.P,

Nu er Thorens TD-320 værket konstrueret med 2 stk. tallerkener. En lille indertallerken hvor i center spindlen er monteret, samt den store med Ø 300 mm som du også skriver. Hvis denne Scheu motor ikke kan reguleres nok ned i hastighed, (prøver at lokke dig) eller under alle omstændigheder kunne du lave en ny ydertallerken med Ø 320. Denne tallerken vil være med til at sikre dig en endnu bedre gangkonstant, og en tallerken vægt på 4-5 kg skulle ikke give problemer for centerlejet, Ø 10mm.         Jeg mener faktisk, at dette Thorens værk er en oplagt 'doner' til et DIY værk. Hele den nye plint kunne så ophænges i O-ringe (SME) eller stå på fjedre (Goldmund).

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Hej Pink.

Du har ligenettop fat i noget der, men for et par år siden gik jeg faktisk og overvejede og dreje en talerken i bronse, (thorens lavede faktisk et kit med bronse inder og ydre talerken med en vægt på godt 9 kilo, der fulgte selfølgelig andre fjedre med)men bare matrialeprisen var afskrækkende, over 1500 kr i afskåret bronse til en talerken, tænk hvis man lavede en bøf, og emnet var brokket.

Min tanke er at hvis motoren aligevel ikke skal sidde under talerkenen mere, vil jeg skrue 6 stk drejede bronse klodser under, og derved påføre en betydelig merevægt og enerti.

Men det er fedt med ider fra andre vinyl freaks, det er som sagt guldkorn.

Så bare fyr løs med iderne, det kunne jo være at der var andre med en gammel thorens, med lyst til modifikationer!

Det overrasker mig faktisk at se hvor mange der egentlig har en analog aftaster her på forummet, det tyder på at vinylen lever.

mange vinyl hilsener.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Hej R.P,

Din ide med drejede klodser påskruet under tallerknen er egentlig udemærket, men pas nu på der er en faldgruppe. Thorens tallerkenen er afbalanceret, og dette betyder at du skal montere de '6 klodser' meget nøjagtigt. Nu ved jeg godt af nogle ideer er lidt 'letkøbte' når man ikke selv skal styre drejebænken, men en acryl ala Vilmann's ser nu ikke så tosset ud... . Sagde manden som ikke kan dreje andet en rattet i bilen .

Intet ondt sagt om CD'erne, MEN gæt hvad jeg foretrækker !

Vinyl forever... .

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg havde da også tænkt mig at afbalangsere den igen, det glemte jeg at skrive før.

Jeg er ikke til acryl, det er efter min mening noget der skal bruges til støvlåg og forsatsruder.

Det kan blive ganske flot, når man ser hvordan clearaudio brillierer med dette matriale, men som maskinarbejder er det matrialer der gir skarpe spåner der er sagen at arbejde i, så bronse, alu, og rustfrit er mine foretrukne.

Jeg har i øvrigt fundet en dc motor, som stammer fra en video tror jeg nok, den har det fineste remhjul, samtidig med at der er et svinghjul monteret i bunden af akselen.

Så den vil jeg lige prøve at lave et forsøg med inden jeg køber scheu motor.

Hvor er det iriterende at jeg ikke har et digitalkamera, så man kunne ilustrere nogen af de ting man snakker om.

Mange vinyl hilsener.

P.s. jeg tror at jeg vil prøve den drage snor du snakker om, det lyder interesant.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes