Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Pseudobalanceret vs. Koaksial (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Hvilken termineringstype giver bedst beskyttelse mod støjindstråling - pseudobalancering eller koaksialterminering?

Jeg ved ikke meget om sagen, så måske er det sådan, at det er bedst beskyttelse mod indstråling i den ene type, hvorimod den anden type forurener mere?

Og måske modsvares lydkvaliteten ikke af det forhold at kablet er det, der er mest resistent?

Grunden til spørgsmålet er, at jeg har problemer med brum

Jeg har været hele turen igennem med isolering af hvert apparat samt vending af netkabler.

Så de tre eneste punkter, hvor jeg nu kan sætte ind, er:

1) Ensretterrør i forforstærker

2) Skærmede signalkabler

3) Jording af mine pseudobalancerede netkabler.

Anyone?

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Brum behøver så absolut ikke komme via indstråling af støj, men kommer som regel nærmere som DC fra lysnettet via dine netkabler, eller muligvis via en stelsløjfe et eller andet sted i dit setup.
Det kan også være 50Hz frekvensen fra lysnettet der støjer igennem.

Nu ved jeg jo ikke hvor meget du har været igennem.
Men prøv evt. at skille det hele fra hinanden og tilslut et apparat ad gangen, når du når til det der brummer kan du prøve at skifte kabler, på denne noget langsomme måde, udelukker du apparater og kabler efterhånden som du skrider frem.

Brum kan værre svært at slippe af med Desværre.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Marts 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Ja, soxen har ret. Ofte kommer brug ikke fra indstråling, men nærmere fra stelsløjfer og dårlige stelforbindelser.

Men når vi nu snakker om pseudo-balancerede kabler, så vil jeg gerne slå et slag for dem. De har nemlig nogle ret geniale egenskaber. Og nej... vi er ikke ude i noget woodoo. Vi snakker ren og skær dokumenterbar effekt.

Når man benytter et koaxialkabel, benytter man skærmen til 2 formål. Den benyttes som stelforbindelse og som skærm. Dvs at støj der moduleres ind på skærmen ikke kommer til signallederen. Til gengæld kan den generere strøm/spænding i stelforbindelsen. Man har jo en leder med en vis længde og jorforbundet i begge ender, hvor støj kan moduleres ind over.

I et pseudo-balanceret kabel har man 2 inderledere. Den ene benyttes til signal og den anden som stelforbindelse. Udenom har man en skærm, der KUN bruges som skærm. Den benyttes ikke som stelreference for ens signal. Og den er KUN forbundet i den ene ende. Derfor kan der ikke løbe strøm i denne skærm. Den kan KUN skærme for støj. Støjen kan til gengæld ikke formere sig videre til signalerne, da skærmen kun er forbundet i den ene ende.

Der er ikke noget fint eller fornemt i det, og det er vist også kun i HIFI branchen man kalder det noget så fint som "pseudo-balanceret". I elektronikbranchen har man brugt det i MANGE år, og det virker.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også have skudt på, at pseudobalanceret var bedre mht. undertrykkelse af ind/udstråling. Men i mit baghoved spøger en artikel, hvori det hævdedes at koaksialkabler faktisk var mere støjresistente

Selvfølgelig kan jeg ikke finde artiklen, selvom jeg mener det var på Pomonas hjemmeside.

Hurtig og soxen - i skriver begge, at brum kan skyldes stelsløjfer og dårlige stelforbindelser: Jeg har været hele turen igennem med at isolere et apparat, for derefter at koble skidtet sammen. Og det lader til at det er min pre der brummer.

Man kan høre transformatoren brumme rent fysisk i kabinettet. Og det lyder som om det er dette brum, der sendes videre i kæden.

Jeg tænkte at det måske var dette brum, der blev opfanget af mine signalkabler?

Hvad vil en "stelsløjfe" sige rent praktisk?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

En stelsløjfe vil sige, at du har forbundet dine stelforbindelser til forskellige stelpunkter. Løber der strøm i denne stelforbindelse, lægger dette sig direkte oveni signalet.
Strømmen kan bl.a. skyldes, at der løber strøm mellem de enkelte apperater, grundet dårligmanglende jordforbindelse.

Den bedste løsning er stjernestel. Så er du fri for stelsløjfer.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

De eneste forbindelser mellem mine tre apparater er via signalkablerne.

Stjernestel er så at man trækker et kabel fra hvert chassis til et fælles eksternt stelpunkt?

Og - imponerende hurtigt svar iøvrigt

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hvis din trafo brummer kan det meget vel skyldes DC på din forsyning. Et DC filter kan hjælpe på dette, men kan desværre også i nogle tilfælde være en dynamiksluger.

Det er jo netop gennem signalkablerne man som regel opnår stelsløjfer.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Noget tyder på, at der er tale om DC. Jeg har et gammelt netstøjsfilter, som jeg har siddende foran min PC. Jeg brugte den engang foran hele forstærkerkæden - det var dumt!

Men jeg prøver lige at koble det foran min pre - og håber det løser problemet.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 15 Marts 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Ja, foran effektforstærkeren er det meget ofte  af det dræber dynamikken i lyden, det kan ligge et låg på lyden.

Så kun foran CD, Tuner, pladespiller og evt. forforstærker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes