| Forfatter |
|
DFU2006 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt mig et Trust Sc-5250 lydkort med optisk udgang, og et 10meter optisk kabel, og så var meningen at køre surround fra min computer også ind i min surround reciever. Men kan ikke få det til at virke. Er det overhovedet muligt at køre ac3 lyd via en optisk udgang eller skal jeg ha fat i et Koaxialt kabel og så køre det via minijack/spidf udgang???
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagtens lade sig gøre at køre surround i DTS eller Dolby Digital ud optisk. Du skal have noget software der kan sende det ud og det skal sættes op til at bruge SPDIF. Muligvis skal dit lydkort også sættes op til at bruge SPDIF udgangen. (SPDIF dækker over både optisk og koaxial digitale udgange).
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Det kan sagtens lade sig gøre at køre surround i DTS eller Dolby Digital ud optisk. Du skal have noget software der kan sende det ud og det skal sættes op til at bruge SPDIF. Muligvis skal dit lydkort også sættes op til at bruge SPDIF udgangen. (SPDIF dækker over både optisk og koaxial digitale udgange).
|
|
|
Det vil sandsynligvis dække over det samme i indstillingerne, men ellers så er S/PDIF (Sony/Philips Digital InterFace) kun coaxial! Den optiske udgave hedder jo egentlig Toslink eller Toshiba link om man vil... men formatet er jo det samme, så derfor går de jo somregel under samme betegnelse ;-)
|
| Til top |
|
| |
DFU2006 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg indstallerede mit lydkort kom der et program som hedder C-media mixer. Men under indstilling og, S/PDIF output står der "S/PDIF afspilning: Fungerer kun i hovedetelefoner og 2 højttalere.)
Og så står der noget med samplings frekvens.... Plejer der ikke være noget hvor man slår lydkortet over på digital?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Bluesky skrev:
| Det kan sagtens lade sig gøre at køre surround i DTS eller Dolby Digital ud optisk. Du skal have noget software der kan sende det ud og det skal sættes op til at bruge SPDIF. Muligvis skal dit lydkort også sættes op til at bruge SPDIF udgangen. (SPDIF dækker over både optisk og koaxial digitale udgange). |
|
|
Det vil sandsynligvis dække over det samme i indstillingerne, men ellers så er S/PDIF (Sony/Philips Digital InterFace) kun coaxial! Den optiske udgave hedder jo egentlig Toslink eller Toshiba link om man vil... men formatet er jo det samme, så derfor går de jo somregel under samme betegnelse ;-) |
|
|
Det er altså ikke korrekt Toslink er standarden for det optiske kabel. SPDIF standarden kan være både optisk og koaksial og definere protocolen for overførselen af lyd data.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
DFU2006 skrev:
Da jeg indstallerede mit lydkort kom der et program som hedder C-media mixer. Men under indstilling og, S/PDIF output står der "S/PDIF afspilning: Fungerer kun i hovedetelefoner og 2 højttalere.)
Og så står der noget med samplings frekvens.... Plejer der ikke være noget hvor man slår lydkortet over på digital? |
|
|
De 2 kanaler er i forbindelse med f.eks. spil. Lyd i spil er ikke DTS/DD og der kan kun sendes 2 kanaler ukomprimeret lyd over et digitalt kabel. DTS og DD er komprimeret og du kan sende flere end 2 kanaler på et kabel. Jeg vil tro at dit kort kan sende DTS/DD over SPDIF udgangen.
Sample frekvens er 44.1 for stereo music men 48 for DTS/DD.
Hvilken DVD software afspiller bruger du? Den skal også sættes til SPDIF.
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 14 Marts 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kort som er begrænset på den optiske udgang så de ikke kan sende mere end 2 kanals lyd. Jeg har selv haft et:-/
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men denne har pass through, så den burde nu kunne.
|
| Til top |
|
| |
rockmeisster Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis recieveren modtager et signal igennem SPDIF fra pc'en, men der ved DVD og AC3 afspilning stadig kun bliver sendt et stereo signal, tyder det på at det er dvd afspiller softwaren eller dekoderen der ikke er sat op til at kunne håndtere 5.1. I Media center skal man under indstillinger vælge 5.1 højttaler opsætning for at den fatter at sende dolby digital ud.
Hvilken DVD afspiller/dekoder anvender du?
Med mit (ringe) kendskab til HTPC mener jeg bestemt du skal forsøge at få toslink forbindelsen til at fungere frem for at bruge coaxial med den begrundelse at du slipper for DC pops (det hænger vel sammen med at det optiske kabel ikke er strømledende?). __________________ Mit setup:
Samsung LE32R51B LCD
HK AVR 445
Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockmeisster skrev:
|
Hvis recieveren modtager et signal igennem SPDIF fra pc'en, men der ved DVD og AC3 afspilning stadig kun bliver sendt et stereo signal, tyder det på at det er dvd afspiller softwaren eller dekoderen der ikke er sat op til at kunne håndtere 5.1. I Media center skal man under indstillinger vælge 5.1 højttaler opsætning for at den fatter at sende dolby digital ud.
Hvilken DVD afspiller/dekoder anvender du?
Med mit (ringe) kendskab til HTPC mener jeg bestemt du skal forsøge at få toslink forbindelsen til at fungere frem for at bruge coaxial med den begrundelse at du slipper for DC pops (det hænger vel sammen med at det optiske kabel ikke er strømledende?).
|
|
|
Fordelen ved optisk er at du får adskilt din receiver og din computer spændninsmæssigt så det er mere eller mindre som du selv skriver;-)
Er du sikker på at din receiver er sat til at modtage et 5.1 kanals signal via optisk og ikke via coaxial?
|
| Til top |
|
| |
DFU2006 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået det til at virke. Tror det var mit afspiller program. Brugte Bsplayer til at afspille en divx film med ac3, men det virkede i Windvd. Så nu virker det perfekt, og uden den støj på kablet som jeg havde før ved 10meter kabel træk. Men tak for hjælpen alligevel...
|
| Til top |
|
| |