Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 06:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Carl Nielsen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 November 2003 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg synes vor egen Carl Nielsen fortjener sin egen tråd.

Jeg lyttede lidt til Carls 1. symfoni i går, og efter blot 5 minutter har han rystet flere helt utroligt betagende melodilinier ud af ærmet end temmeligt mange nutidige melodismede klarer i løbet af et helt liv.

Han havde så rigt et melodiforråd, at man næsten taber pusten.

Jeg synes derfor det ville være passende om flere skrev lidt om oplevelserne med Carls musik her nedenfor.

Hans første symf. er ganske enkelt "breathtaking"

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2003 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Husk også at du skal montere tågelyget på din Tomos hvis du skal lytte til "tågen letter" - eller måske er det bare røgen fra en dårlig udstødning på din tomos.

D. Bruxtehude rules

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2003 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Lige en fodnote:

Jeg mener at hvis man går de historiske analer igennem så skrev C. Nielsen "Tågen Letter" - da han havde problemer med udstødningen på en meget tidelig model af Tomos.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 November 2003 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Der er lavet en ny dokumentar film om Carl Nielsen.

Fra pressematerialet "Komponisten og forfatteren Karl Aage Rasmussen fortæller den sammenhængende historie om mennesket og kunstneren Carl Nielsen i hel figur i bevægelsen mellem selvtillid og tvivl, følelse og intellekt, ambition og kærlighed.

Samtidig sætter filmen lys på den dobbelthed i hans natur der – som noget næsten enestående i musikhistorien – på samme tid gav ham status som folkekær sangkomponist og eksperimenterende modernist.

Lyset og Mørket uddyber også billedet af hustruen, billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen og ser hendes kunst som både med-og modspiller i Nielsens kunstneriske selvopfattelse.

Filmen er blevet til på baggrund af Deluca Films optaktsudsendelser til Carl Nielsens 6 symfonier – sendt på DR efteråret 2002 og foråret 2003"

Går i Øst For Paradis i Århus i morgen 9/11-03 kl. 13
Senere på året kommer filmen til Ålborg, Odense og Nykøbing Mors.

Selv er jeg vild med Carl Nielsen. Det der for alvor fik mig overbevist var en koncert sidste år med Espansiva. Fantastisk. Men også filmen Min Fynske Barndom og det berømte s/h tv klip fra Sonning koncerten med en intens Bernstein gjorde sit. De var ikke kedelige, Bernstein og Carl.

Absolut god ide. Carl skal have sin egen tråd.
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg går og overvejer og købe Hr. Nielsens selvbiografi. Den har jeg fået anbefalet. Mærkeligt nok er den ikke i handelen fra forlagene. Kun hos antikvarerne.

og så er der den sensationelle brevbog fra fornylig.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 November 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

Selv er jeg vild med Carl Nielsen. Det der for alvor fik mig overbevist var en koncert sidste år med Espansiva. Fantastisk. Men også Min Fynske Barndom og det berømte s/h tv klip fra Bernstein Sonning koncerten gjorde sit. De var ikke kedelige, Bernstein og Carl.

Absolut god ide. Carl skal have sin egen tråd.

Fantastisk stykke musik Espansiva. Den 5 symf. er også ttalt ude af denne verden.

Det er simpelthen bedre end en Tomos på æter ved max omdrejninger.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig 6. til gode. Har den i flere boxsæt både på cd og vinyl men har ikke fået den hørt endnu. Jeg ville meget gerne høre 5. opført. Kan ikke stå for den lilletromme. Der er drøn på drengen.

Man skal prøve at gå til koncert og høre den store musik folde sig helt ud. Jeg prøvede det første gang sidste år og de slog benene væk under mig de kære musikere. Kan stærkt anbefale alle der er fascineret og nysgerrig mht. klassisk at gå til en torsdagskoncert med et af vore fremragende symfoniorkestre. Det er overraskende billigt. Fra 140-175 kr. får man f.eks. en god plads i musikhuset i århus. Nu om dage er der også afslappet dresscode. Så kom nu bare afsted.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 November 2003 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Hej Micjac!

Hvor har du dog ret.

De ægte levende koncerter, gerne med et stort symfoniorkester, er helt utrolige. Hatten skal skrues rigtig godt fast, hvis den ikke skal ryge af.

Og man skal være død som en sten, for ikke at blive ført afsted ud i et klangligt univers, som er ganske uden sidestykke.

Tænk engang at somme tider er de ca. 100 M/K i et orkester, alle instrumenter skal stemme helt og aldeles, rigtig mange af instrumenternes partitur er hundesvært, og kun hvis du har øvet dig helt fra barns ben, har du cahncen for at deltage i orkestret.

Det er stor kunst, ja det er så.

Det er mindst ligeså svært som at få en Tomos helt op at ringe uden at 4 takte.

Prøv det!

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2003 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Nu skal dette jo ikke være et link katalog men jeg kan ikke lade være med at henvise til en spændende artikel om lilletrommen i 5. symfoni.

Dansk Musik Tidsskrift skriver i artiklen "Med alle mulige Opfindelser" - Carl Nielsen som avantgardekomponist en lang og udførlig historie om lilletrommen fra 5. symfoni.

Uddrag: "Det er almindelig kendt, at der er en dramatisk solokadence for lilletromme i 1. sats af Carl Nielsens 5. symfoni. Nogle ved måske, at solisten skal improvisere. Men hvor mange ved, at Nielsen med ord har beskrevet i omrids, hvordan kadencen skal forløbe..."

Læs selv videre.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 November 2003 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2003 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej SES!

Hvad har han ellers skrevet af guldkorn den gode Carl?

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Carl er symfoniker og sangskriver. Kun de to ”musikformer” beskæftigede han sig med hele livet. Symfonien og Sangen (sange, kor, fynsk forår). Men der er meget andet: Strygekvartetter, klaverstykker, 3 koncerter (fløjte, klarinet, violin), 2 operaer, mindre orkesterstykker. Er sikker på at din frue kan spille hans op. 3.

Vigtigst er vel: Blæsekvintetten op 43 (Esbjerg Kammermusik DG), de 4 kvartetter (Kontrakvartetten RCA), Klarinetkoncerten Olle Schill på BIS, Helios overture, Lille suite op1, Maskerade.

Som gammel korsanger har jeg selvfølgelig mange sange og korplader. Frans Rasmussen og Canzonekoret har indspillet alt hvad der er skrevet til kor. (mange sange man hører som kor, er arrangeret af andre). Ikke så kendte men meget fine ting.

Jeg har tidligere nævnt ”mådehold” hermed mener jeg musikalsk, han charmer og lefter ikke i musikken, så solister og kunstnere står såmænd ikke i kø fordi de ikke kan "udfolde" sig selv. (Stå og lave kunstneriske, svedende, og andet humbug). Så bliver man lidt til grin i Nielsen, det skal man bare spille og synge. Nul fis, professor - så kan man sin Nielsen. 

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 November 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Symfonierne og de 3 koncerter er indkøbt.
Kvintetten må jeg så ud at kigge efter.

Jeg tænkte også lidt på de breve han har skrevet.
Er der nogle gode og saftige fynske historier skrevet af Fynbo nummer 2?
(Nr1 ude i verden er selvfølgelig Hans Chr.)

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hej SES, der var en der skrev til mig forleden at der er en kommentarplade med i Unicorn Ole S. sættet. Hvad er der på den?

Ps. Vinylsættet skulle lande hos mig op til weekenden. Mint. 230,- m/fragt.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej micjac. Nemmerlig, den fremragende engelske komponist Robert Simpson var en stor beundrer af Nielsen, og der en skive hvor han kommenterer og fortæller om symferne.

Har hørt nogle af hans egne symfer, og det er interessant.

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2003 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Med fare for at blive sablet ned går jeg hermed til bekendelse..
Jeg er slet ikke velbevandret udi Carl Nielsen, men I har fået mig overbevist om at jeg heller må igang... Hvad skal man lægge ud med for at få en god startup med ham???

Bedste Hilsner
Thomas, som egentlig er ret glad for klassisk, men bare ikke har et kæmpe udvalg....
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 November 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas!

For at få den bedste start med Carl, så er det min mening og opfattelse, at hans 1. symfoni er rigtig god.
Den findes i forskellige indspilninger, men jeg kan da lige kort nævne, at Naxos har alle hans symfonier i et boxed sæt, og de plejer at være rimelige i pris. De seneste år har de endda gjort rigtig meget, for at få kvalien op - og det er delvist lykkedes.
Jeg har selv Blomstedt med alle symfonierne fra Chicago på Decca, den tror jeg ikke på er teknisk bedre end Naxos, men Blomstedt er nu en dejlig Carl dirigent.

1. symfoni er bare flot, den 5. er kanon også. De andre kommer nok lidt efter lidt, den der kommer til at gå længst imellem på min spille er nok 2éren, som hedder de 4 temperamenter. 3. symf. hedder Espansiva og er meget flot.
Jeg ville bare ikke rigtigt undvære nogen af dem, hvis det nu kom til det.

roskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2003 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Om Brahms fik hjælp eller vejledning af Joachim til sin smukke violinkoncert er vist tvivlsomt.  Jeg har ihvertfald læst at Nigel Kennedy betvivler dette.

Carl Nielsens musik er en blandet landhandel - men også udtryk for en enorm bredde og udvikling. Få komponister udviker deres musik så meget som Nielsen gjorde fra den 1. til den 6. symfoni - tag fx. Brahms, han er jo er eklatant eksempel på det modsatte.

Jeg er klart til de første 3, efter 1. verdenskrig bliver hans musik lidt kaotisk. Nogle mener, at hans 6. symfoni nærmest var ment som en morsomhed.

Ellers kan Fynsk forår kan anbefales - friskt og dejligt.

Lars

Til top Vis roskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roskam

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2003 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Så ankom mit 7LP Carl Nielsen vinyl boxset, The Complete
Symphonies, med LSO, dirigent Ole Schmidt, på Unicorn.
Den ene LP er en introduktions plade ved Dr. Robert Simpson.
Se SES's kommentar ovenfor.

Her er et par anmeldelser af Regis's cd udgivelse af dette
berømte sæt.

http://www.musicweb.uk.net/classrev/2001/Nov01/
Nielsen_Schmidt.htm

http://www.classical.net/music/recs/reviews/r/reg03002a.html

Sættet har været ejet af en engelsk radio anmelder som kun
spillede én plade fra sættet én gang. Derfor fremstår det stort
set som nyt selvom det udkom for mange år siden.

Der medfælger et flot hæfte med 18 sider detaljerede
beskrivelser af Carl Nielsen, Ole Schmidt og optagelserne. Trykt
i danmark står der bagpå.

Det skal da vises frem. Her er lidt billeder af dette fine sæt:

(Laver selvstændig posting til billederne da jeg pludselig har
problemer med at indsætte URL og IMG)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 November 2003 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa Micjac!
Har du fået spillet dem?
Lad høre!

Hvad synes du om 1. symfoni?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes