| Forfatter |
|
MrCase Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine damer og herrer
Jeg har brug for et crash-course i externe D/A Convertere...
Jeg er en stereo-nørd. Jeg er ude efter at lave en fed stereo-løsning. Dvs. jeg har en 100% analog forstærker. Sagen er imidlertidigt den at jeg har et større antal lydkilder af svingende kvalitet, men fælles for dem er at de har en coaxial digital udgang.
For så at få det bedst mulige resultat tænkte jeg at jeg ville købe en ekstern D/A converter så jeg slipper for at f.eks. min skod-komputer laver min D/A konvertering..
Hvad skal jeg så købe? Hvor kan jeg købe det? Hvad er pris-niveauet? Hvor gode er de? Jeg havde tænkt noget der svarer til kvaliteten i en ca. 5k-10k dvd/cd maskine. Sådan cirka...
Og kan man få både surround dekodere og stereo-dekodere.... (Jeg har så brug for det sidste) Og en stereo konverter skal vel så have et PCM stereo signal, right?
Så det er der hvor jeg står. Er der nogen der har noget erfaring med den type produkter (D/A'ere) der kan give mig et lynkursus? 
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjahh...der er ikke specielt mange på markedet, og de der er, er vist allesammen kun til stereo (PCM).
Jeg har faktisk så sent som i går købt een med henblik på at opgradere cd-lyden. Den lyder rigtig godt (så meget jeg har nået at lytte) og koster omkring 5.000.
Den hedder Musical Fidelity X-DAC V3 og lyder nok bedre end maskinerne i det prisleje, du nævner.
Der er to inputs - eet coaxialt og eet optisk, så du kan kun have een coax sat til af gangen.
Hvis du vil have noget billigere må du mig bekendt over i noget brugt.
Endnu dyrere er der en Benchmark DAC1, som er blevet meget rost, men som også koster omkring 9-10.000
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange digitale indgange skal du bruge?? Man ser sjældent nogen med mere end 2 eller 3 indgange. Hvis det ikke er nok, skal du nok selv i gang med loddekolben. Det er til gengæld ikke det store problem at lave flere indgange. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Thomas P Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Kan bakke Vanderlay's indlæg 100 % op. Har netop købt en identisk Musical Fidelity her til eftermiddag, og lige ud af kassen spiller den forbløffende godt. Til prisen et fint produkt. Alternativer kunne være Audio Note hvis du vil rør vejen.
Pas på med omskifter i digital indgangen. Hvis du søger på Lars Nielsen DAC her i forummet, er der én der har skrevet hvordan han byggede sin, men fik hvis probelmer med lydkvaliteten da han eksperimenterede med omskifter i indgangen. Det kræver hvis specielle relæer eller tilsvarende.
mvh
Thomas P
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
En god konverter koster mellem 500 kr og op efter, men det er nok tvivlsomt at du kan få med alle de indgange du har brug for, men så findes der sikkert en del af dine maskiner som har "optisk" digital údgange, og de kan sagten anvendes uden at det er meget ringere end feks. Coax....det er min holdning til det.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
|
Hej...
En god konverter koster mellem 500 kr og op efter, men det er nok tvivlsomt at du kan få med alle de indgange du har brug for, men så findes der sikkert en del af dine maskiner som har "optisk" digital údgange, og de kan sagten anvendes uden at det er meget ringere end feks. Coax....det er min holdning til det.
Mvh
|
|
|
Hej Bradford...
Hvis det er Toslink du tænker på (optisk ud/indgang) vil jeg mene at det er temmelig ødelæggende for lyden. Men hvis man ikke stiller de helt store krav, kan det vel gå an...i en snæver vending.
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Mortensen Forum Bruger


Bruger siden: 04 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Thule DAC200 med 3 ingange har balancerede udgange og alm phono stik spiller super
den er til salg du kan jo skrive en PB hvis interesse
__________________ Audio Analogue puccini SE
Audio Analouge Belini tuner
Audio Analouge Paganini MK2
MIT2 Biwire Højtaler kabel
MIT MI-330 series two til CD
Kimber PBJ til Tuner & Kiss HD Rec
Mirage biopolar 1090i
|
| Til top |
|
| |
MrCase Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de mange svar!
X-DAC V3'en lyder som et meget interessant bud. Jeg mindes også at have set en anmeldese i High-Fidelity af en anden maskine til ca. 10k tror jeg det var, men nu vel. De er jo ret høje i hatten om kvaliteten af dette produkt, så helt slemt kan det vel ikke være.
Hvor meget farver en DAC ? Jeg kunne finde på argumenter for både meget og lidt... Hvor meget påvirker den 'måden' lyden bliver formidlet på? (ikke kun mht. kvalitet bedre-dårligere men farven)
Måske overdrev jeg lidt da jeg sagde at jeg havde et hav af lyd-kilder... Jeg har da flere, men et hav er måske overdrevet. (Den opmærksomme læser havde måske gættet at manden, guderne nåde og trøste ham, har tænkt sig at trække lyd ud af sin computer).
Jeg var faktisk ikke klar over at Thule havde lavet én, men det gør de da vist ikke mere, kan jeg se...
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Bradford skrev:
|
Hej...
En god konverter koster mellem 500 kr og op efter, men det er nok tvivlsomt at du kan få med alle de indgange du har brug for, men så findes der sikkert en del af dine maskiner som har "optisk" digital údgange, og de kan sagten anvendes uden at det er meget ringere end feks. Coax....det er min holdning til det.
Mvh
|
|
|
Hej Bradford...
Hvis det er Toslink du tænker på (optisk ud/indgang) vil jeg mene at det er temmelig ødelæggende for lyden. Men hvis man ikke stiller de helt store krav, kan det vel gå an...i en snæver vending.
Hilsen
Nilau
|
|
|
Hej igen...
Jeg er faktisk slet ikke enig. En god forbindelse med toslink kan i mange tilfælde være bedre end et "digital-kabel" af ringe kvalitet! Jeg bruger selv et Argento coax med hele fire sølvleder istedet for deres normale to. Det spiller da ganske fint, men har man en minidiscmaskine, en DVD osv som har brug for at opgraderer lyden, så er et toslink-løsning helt fint i min hverden. Jeg prioriterer selvfølgelig mit CD-drev har bedst forbindelse, men jeg sidder ikke og krummer tæer når jeg ser film og er bange for at oplevelsen er ødelagt fordi jeg bruger toslink til DVDen! Men jeg kan leve med andre synes jeg er useriøs, blot jeg selv kan se mening i mit makværk!
cheers
Min forfænglighed er let undertrygt af en funktionalistisk tilgang til tingene. Nogle gange må man nøjes med det næstebedste - og det kan også være fint. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal ikke lave selve indgangsvælgeren med hverken omskifter eller relæer. Man skal lave et kredsløb hvor man i nogle digitale kredse vælger indgang. Og det er ganske enkelt... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrCase skrev:
Hvor meget farver en DAC ? Jeg kunne finde på argumenter for både meget og lidt... Hvor meget påvirker den 'måden' lyden bliver formidlet på? (ikke kun mht. kvalitet bedre-dårligere men farven)
|
|
|
En DAC farver hverken mere eller mindre end f.eks. en CD-afspiller. Med andre ord, det afhænger i kraftig grad af hvad det er for et produkt der er tale om - og hvorvidt en ekstern DAC er en forbedring eller ej, afhænger udelukkende af hvilket produkt det skal erstatte. DAC'en udfører jo bare en opgave som du ellers ville lade afspilleren/PC'en gøre selv.
Jeg har haft en X-DAC indtil for nyligt. Om man synes den lyder godt kan jo altid være individuelt, men i forhold til MF's andre produkter vil jeg mene at den ligger et sted imellem A 3.5 og A5 cd-afspillerne, naturligvis afhængigt af hvilken kilde der benyttes (i mine ører er den en svag forbedring i forhold til A 3.5, men en forringelse på en A5). Derfor kan man vel godt sige at lydkvaliteten, alt efter kilden, kan siges at svare til CD-afspillere i 10-15k klassen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
lidsmoes Lukket konto

Lukket konto efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 23 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MrCase Forum Bruger


Bruger siden: 25 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
|
En DAC farver hverken mere eller mindre end f.eks. en CD-afspiller. Med andre ord, det afhænger i kraftig grad af hvad det er for et produkt der er tale om - og hvorvidt en ekstern DAC er en forbedring eller ej, afhænger udelukkende af hvilket produkt det skal erstatte. DAC'en udfører jo bare en opgave som du ellers ville lade afspilleren/PC'en gøre selv.
|
|
|
Ahrem... nu kunne man jo godt gå hen og blive lidt pinlig. Selvfølgelig er det at sammenligne med hvor meget en CD-afspiller farver. Det er jo netop en af CD-afspillerens hovedopgaver, at lave en D/A konvertering (nåh ja, og så læse data'ene). Klart. Det var lige den ti-øre der trængte til at falde...
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejza alle 
Hørte i weekenden lidt på en DAC1. Det lød som om det der "jeg-er-ligeglad-med-jitter-i-inputsignalet" teknologi virkede, for det var den bedste diskant fra en CD nogensinde. Resten var også OK, men det var i fremmede omgivelser. Jeg har dog bestilt en alligevel, da jeg ofte tvangsindlægges til at høre ungernes CDer. Det skulle være lidt ligemeget også, om man fordrer den fra sin 200 kr. Netto DVD spille. Ska' nok melde tilbage, om det er rigtigt.
Hilsen RolfeZ __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
highwaystar Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
|
Tjahh...der er ikke specielt mange på markedet, og de der er, er vist allesammen kun til stereo (PCM).
Jeg har faktisk så sent som i går købt een med henblik på at opgradere cd-lyden. Den lyder rigtig godt (så meget jeg har nået at lytte) og koster omkring 5.000.
Den hedder Musical Fidelity X-DAC V3 og lyder nok bedre end maskinerne i det prisleje, du nævner.
Der er to inputs - eet coaxialt og eet optisk, så du kan kun have een coax sat til af gangen.
Hvis du vil have noget billigere må du mig bekendt over i noget brugt.
Endnu dyrere er der en Benchmark DAC1, som er blevet meget rost, men som også koster omkring 9-10.000 |
|
|
|
| Til top |
|
| |
highwaystar Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MrCase skrev:
|
Mine damer og herrer
Jeg har brug for et crash-course i externe D/A Convertere...
Jeg er en stereo-nørd. Jeg er ude efter at lave en fed stereo-løsning. Dvs. jeg har en 100% analog forstærker. Sagen er imidlertidigt den at jeg har et større antal lydkilder af svingende kvalitet, men fælles for dem er at de har en coaxial digital udgang.
For så at få det bedst mulige resultat tænkte jeg at jeg ville købe en ekstern D/A converter så jeg slipper for at f.eks. min skod-komputer laver min D/A konvertering..
Hvad skal jeg så købe? Hvor kan jeg købe det? Hvad er pris-niveauet? Hvor gode er de? Jeg havde tænkt noget der svarer til kvaliteten i en ca. 5k-10k dvd/cd maskine. Sådan cirka...
Og kan man få både surround dekodere og stereo-dekodere.... (Jeg har så brug for det sidste) Og en stereo konverter skal vel så have et PCM stereo signal, right?
Så det er der hvor jeg står. Er der nogen der har noget erfaring med den type produkter (D/A'ere) der kan give mig et lynkursus?  |
|
|
[/QUOTE]
Er selv ejer af en Benchmark DAC 1 og må sige at den har gode diskantegenskaber, men den skal ikke sættes sammen med højttalere, der har en lys klang, som f.eks Dynaudio.Overvejer at skifte mine nuværende dynaudio`er ud med højttalere med en mere mørk klang.Lige en vigtig bemærkning.Du kan spare ca 2000 kr ved at købe Benchmark´en i USA.Der koster den 975 $.Med fragt og moms bliver det ca 8000 kr.Her er et par links til hvor du kan købe den. www.benchmarkmedia.com www.audioadvisor.com. Du må bare have for øje at sikringerne der sidder i, skal udskiftes til to 0.25 A sikringer af Slo-Blo typen.Så vil den understøtte 230 V.Det er et indgreb du selv kan foretage, ved at åbne containeren bagpå med et klik og udskifte sikringerne.Ruden der viser 110 V på bagsiden skal vendes, så der står 220 V.Det er bare en klods der skal vendes i containeren.Et netkabel, f.eks et computerkabel beregnet til vores lysnet skal selvfølgelig benyttes, i stedet for det leverede kabel.Jeg ønsker dig god fornøjelse med DAC´en, hvis du overvejer at købe den.
|
| Til top |
|
| |
K.Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey. har selv en MAYA EX5 ce. externt lydkort. det koster ca 700,- det sidder mellem pc og forstærker. er det sådan et ?
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
K.Jensen skrev:
| hey. har selv en MAYA EX5 ce. externt lydkort. det koster ca 700,- det sidder mellem pc og forstærker. er det sådan et ? |
|
|
Hvordan er du tilfreds med lyden på det kort - er der forskel, der gør det pengene værd? __________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |