Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 01:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vinyl på højere niveau (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Efter at have hørt et high-end Clearaudio setup, hvor jeg nærmest tabte kæben i ren og skær beundring, overvejer jeg at satse mere på analog vinyl, men er lidt i tvivl om hvilken retning jeg skal gå.

I øjeblikket har jeg en Rega Planet 2 med en mellemdyr Ortofon pickup (MC25E) og en clearaudio basic RIAA. Det spiller da også okay, men slet ikke på et niveau hvor jeg er rigtig glad. Lyden er lidt kedelig, tilbagetrukket og med mindre god definering i bassen, nærmest hul lyd (uden at det skal overfortolkes). Arm og pickup skulle være indstillet korrekt.

Mit budget er på ca. 8K (brugt eller nyt), hvor jeg i første omgang satser på at bruge min gl. pickup som kun har spillet ca. 100 timer.

Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?

Jeg har også tænkt på at opstøve gamle klassikere f.eks. Thorens 125.

Nogle anbefalinger?

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Træmanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 153
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Har set at HIFI4You i Esbjerg i øjeblikket har en Thorens 321 med Mørch UP4 arm til salg , jeg har selv haft en pladespiller magen til fra 90 - 92 , husker den som værende virkelig god , der bliver så nogle penge tilovers , måske du skulle overveje at købe en Dynavector 10x5 PU.
Til top Vis Træmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Træmanden
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?

JA!
Jeg er personligt ikke særlig begejstret for Rega, omend jeg selv har en.
Det kan kun blive bedre ved at opgradere (til noget andet generelt).

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?

JA!
Jeg er personligt ikke særlig begejstret for Rega, omend jeg selv har en.
Det kan kun blive bedre ved at opgradere (til noget andet generelt).

Mvh.

 

Hvad er det du oplever ved Rega du ikke er begejstret for? Betyder plint, plade og moter virkelig SÅ meget i forhold til arm og pickup

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 292
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:

Efter at have hørt et high-end Clearaudio setup, hvor jeg nærmest tabte kæben i ren og skær beundring, overvejer jeg at satse mere på analog vinyl, men er lidt i tvivl om hvilken retning jeg skal gå. Fremad . Lyt til noget forskelligt og/eller overvej en af de 'kendte' modeller fx. brugt. Der er altid masser af Linn LP12'ere på eBay og den er massivt bedre end P2 (og P3...), men koster selvfølgelig lidt i forsendelse.

...

Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre? Absolut. Værket betyder efter min mening mere end arm og pick-up (underforstået at arm/PU ikke er "affaldsprodukter"). Da jeg fx. fik en bedre strømforsyning på min pladespiller tabte jeg underkæben og det gjorde min bedre halvdel også, selvom hun ikke er særlig hifi-interesseret. Forskellen var meget større end da jeg for en del år siden investerede nogenlunde samme beløb i en bedre tonearm.

Jeg har også tænkt på at opstøve gamle klassikere f.eks. Thorens 125.

Nogle anbefalinger?

Go' jagt og mange hilsener

RolfeZ



__________________
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
Til top Vis RolfeZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RolfeZ
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en ide: ......genbrug....brug din arm, formentlig RB 250, og din pickup samt din Clearaudio riaa (et higendbargin til prisen...den er der ikke mange der slår) og køb en Clearaudio Champion med armbase til Regaarme....ca. 8000 kr...du kan så stille og roligt med tiden opgradere evt din arm med nye kabler, armstub med nyt kontralod, pickup osv. (armen er nemlig god nok). Du får en grammofon der sparker r.. Check evt. mit link herunder. Du er også velkommen til at sende mig en mail....så skal jeg fortælle dig lidt mere.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 784
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej...

Hvis du alligevel vil genbruge din pick-up så kan du få en Rega Planar 5 med RB700 arm... til 9k 

mvh. Jan



__________________
Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

jeg støtter dr.lyds forslag - med den lille twist at du burde købe en gør det selv grammofon hos high end audio,der har mange sjove dele...på den måde får du mest for pengene!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1779
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Smid derefter din Rega arm på og brug de resterende kugler på en god p.u. i stedet for den Brum & Overstyring du p.t. har.

"dolph"

uddyb lige det for mig...

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

"uddyb lige det for mig..."

læs nu mellem linierne,manden forsøger at være sjov,men er på gyngende grund!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 113
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

skumflum skrev:
Milu skrev:

Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?

JA!
Jeg er personligt ikke særlig begejstret for Rega, omend jeg selv har en.
Det kan kun blive bedre ved at opgradere (til noget andet generelt).

Mvh.

 

Hvad er det du oplever ved Rega du ikke er begejstret for? Betyder plint, plade og moter virkelig SÅ meget i forhold til arm og pickup

Rolfez og Dr.Lyd beskriver det ganske godt, det meste andet er bedre...
Jeg ville ikke vælge Rega igen. Overvuderet omend de billigste er billige!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1516
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Behold rega armen, men ofre en rewiring = bedre kabler end  det Rega tilbyder, og køb et ordentligt værk du kan bygge videre på.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 603
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Tak for alle indlæg

 

Jeg kan fornemme at der er rimelig bred enighed om at RB250 armen er god nok til at bygge over på et godt værk, og at arm og pickup ikke gør alt.

 

Jeg synes dog stadig det virker utroligt at plint og tallerken har så meget at sige, men jeg taler helt sikkert mod bedre vidende.

 

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
ypke
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 71
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Når du nu har tænkt også at lede efter klassikere, så er der jo også Sansui SR-929/838 (begge manaule pladespillere) som er meget robust konstruerede så vidt jeg kan se, eller en Sony PS-X70 skulle også være god, ja eller en Dual golden!

Håber du finder en god pladespiller

Ypke

Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Plint og arm er de 2 vigtigeste elementer i en god grammofon.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

"Plint og arm er de 2 vigtigeste elementer i en god grammofon"

muligt du syntes det - jeg mener nu det er tværsummen af samtlige dele - og uden en rigtig god pickup rykker det ingen steder udover i prisen!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 669
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

"Sammenligneligt skal du op i meget store 5 cifrede beløb for at slå den kombination med en stift ophængt pladespiller"

hvis du har noget at have den slags ammestuesnak i - så prøv at begrunde det sagligt!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon
 
Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 905
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Plint og arm er de 2 vigtigeste elementer i en god grammofon"

muligt du syntes det - jeg mener nu det er tværsummen af samtlige dele - og uden en rigtig god pickup rykker det ingen steder udover i prisen!

mvh/slowon

Det er ikke et spørgsmål om jeg synes det er rigtigt, men et faktum. Uden en god plint og arm får pickuppen ikke gode arbejdsbetingelser. Du kan få en god pickup til at virke fremragende med en god plint og arm, men ikke omvendt. Og så er det rigtig det du skriver.....så er det summen der tæller, men først når plint og arm er kvalitetmæssigt godt nok.

Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes