| Forfatter |
|
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 603
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have hørt et high-end Clearaudio setup, hvor jeg nærmest tabte kæben i ren og skær beundring, overvejer jeg at satse mere på analog vinyl, men er lidt i tvivl om hvilken retning jeg skal gå.
I øjeblikket har jeg en Rega Planet 2 med en mellemdyr Ortofon pickup (MC25E) og en clearaudio basic RIAA. Det spiller da også okay, men slet ikke på et niveau hvor jeg er rigtig glad. Lyden er lidt kedelig, tilbagetrukket og med mindre god definering i bassen, nærmest hul lyd (uden at det skal overfortolkes). Arm og pickup skulle være indstillet korrekt.
Mit budget er på ca. 8K (brugt eller nyt), hvor jeg i første omgang satser på at bruge min gl. pickup som kun har spillet ca. 100 timer.
Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?
Jeg har også tænkt på at opstøve gamle klassikere f.eks. Thorens 125.
Nogle anbefalinger? 
|
| Til top |
|
| |
Træmanden Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set at HIFI4You i Esbjerg i øjeblikket har en Thorens 321 med Mørch UP4 arm til salg , jeg har selv haft en pladespiller magen til fra 90 - 92 , husker den som værende virkelig god , der bliver så nogle penge tilovers , måske du skulle overveje at købe en Dynavector 10x5 PU.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?
JA! Jeg er personligt ikke særlig begejstret for Rega, omend jeg selv har en. Det kan kun blive bedre ved at opgradere (til noget andet generelt).
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 603
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
|
Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?
JA! Jeg er personligt ikke særlig begejstret for Rega, omend jeg selv har en. Det kan kun blive bedre ved at opgradere (til noget andet generelt).
Mvh.
|
|
|
Hvad er det du oplever ved Rega du ikke er begejstret for? Betyder plint, plade og moter virkelig SÅ meget i forhold til arm og pickup
|
| Til top |
|
| |
RolfeZ Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
skumflum skrev:
|
Efter at have hørt et high-end Clearaudio setup, hvor jeg nærmest tabte kæben i ren og skær beundring, overvejer jeg at satse mere på analog vinyl, men er lidt i tvivl om hvilken retning jeg skal gå. Fremad . Lyt til noget forskelligt og/eller overvej en af de 'kendte' modeller fx. brugt. Der er altid masser af Linn LP12'ere på eBay og den er massivt bedre end P2 (og P3...), men koster selvfølgelig lidt i forsendelse.
...
Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre? Absolut. Værket betyder efter min mening mere end arm og pick-up (underforstået at arm/PU ikke er "affaldsprodukter"). Da jeg fx. fik en bedre strømforsyning på min pladespiller tabte jeg underkæben og det gjorde min bedre halvdel også, selvom hun ikke er særlig hifi-interesseret. Forskellen var meget større end da jeg for en del år siden investerede nogenlunde samme beløb i en bedre tonearm.
Jeg har også tænkt på at opstøve gamle klassikere f.eks. Thorens 125.
Nogle anbefalinger? 
|
|
|
Go' jagt og mange hilsener
RolfeZ __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 17 Marts 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en ide: ......genbrug....brug din arm, formentlig RB 250, og din pickup samt din Clearaudio riaa (et higendbargin til prisen...den er der ikke mange der slår) og køb en Clearaudio Champion med armbase til Regaarme....ca. 8000 kr...du kan så stille og roligt med tiden opgradere evt din arm med nye kabler, armstub med nyt kontralod, pickup osv. (armen er nemlig god nok). Du får en grammofon der sparker r.. Check evt. mit link herunder. Du er også velkommen til at sende mig en mail....så skal jeg fortælle dig lidt mere.
|
| Til top |
|
| |
hifijan Lukket konto

Dobbeltprofil!
Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Hvis du alligevel vil genbruge din pick-up så kan du få en Rega Planar 5 med RB700 arm... til 9k
mvh. Jan __________________ Holfi Pre NB1 S.E.
Holfi Power NB250
Lyngdorf CD-1
Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg støtter dr.lyds forslag - med den lille twist at du burde købe en gør det selv grammofon hos high end audio,der har mange sjove dele...på den måde får du mest for pengene!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
Smid derefter din Rega arm på og brug de resterende kugler på en god p.u. i stedet for den Brum & Overstyring du p.t. har.
"dolph"
|
|
|
uddyb lige det for mig...
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
"uddyb lige det for mig..."
læs nu mellem linierne,manden forsøger at være sjov,men er på gyngende grund!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
skumflum skrev:
Milu skrev:
|
Af en lokal hi-fi butik fik jeg anbefalet Acoustic Solid Classic Wood som er monteret med en RB 250 arm. Her er der så noget jeg ikke helt forstår. Kan en pladespiller monteret med den samme arm som P2’eren virkelig være så meget bedre?
JA! Jeg er personligt ikke særlig begejstret for Rega, omend jeg selv har en. Det kan kun blive bedre ved at opgradere (til noget andet generelt).
Mvh.
|
|
|
Hvad er det du oplever ved Rega du ikke er begejstret for? Betyder plint, plade og moter virkelig SÅ meget i forhold til arm og pickup
|
|
|
Rolfez og Dr.Lyd beskriver det ganske godt, det meste andet er bedre... Jeg ville ikke vælge Rega igen. Overvuderet omend de billigste er billige!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behold rega armen, men ofre en rewiring = bedre kabler end det Rega tilbyder, og køb et ordentligt værk du kan bygge videre på.
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 603
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle indlæg 
Jeg kan fornemme at der er rimelig bred enighed om at RB250 armen er god nok til at bygge over på et godt værk, og at arm og pickup ikke gør alt.
Jeg synes dog stadig det virker utroligt at plint og tallerken har så meget at sige, men jeg taler helt sikkert mod bedre vidende.
|
| Til top |
|
| |
ypke Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Når du nu har tænkt også at lede efter klassikere, så er der jo også Sansui SR-929/838 (begge manaule pladespillere) som er meget robust konstruerede så vidt jeg kan se, eller en Sony PS-X70 skulle også være god, ja eller en Dual golden!
Håber du finder en god pladespiller
Ypke
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plint og arm er de 2 vigtigeste elementer i en god grammofon.
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Plint og arm er de 2 vigtigeste elementer i en god grammofon"
muligt du syntes det - jeg mener nu det er tværsummen af samtlige dele - og uden en rigtig god pickup rykker det ingen steder udover i prisen!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum


Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 02:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Sammenligneligt skal du op i meget store 5 cifrede beløb for at slå den kombination med en stift ophængt pladespiller"
hvis du har noget at have den slags ammestuesnak i - så prøv at begrunde det sagligt!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
"Plint og arm er de 2 vigtigeste elementer i en god grammofon"
muligt du syntes det - jeg mener nu det er tværsummen af samtlige dele - og uden en rigtig god pickup rykker det ingen steder udover i prisen!
mvh/slowon
|
|
|
Det er ikke et spørgsmål om jeg synes det er rigtigt, men et faktum. Uden en god plint og arm får pickuppen ikke gode arbejdsbetingelser. Du kan få en god pickup til at virke fremragende med en god plint og arm, men ikke omvendt. Og så er det rigtig det du skriver.....så er det summen der tæller, men først når plint og arm er kvalitetmæssigt godt nok.
|
| Til top |
|
| |