Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 20:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Så er kabinetterne færdige! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
banz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1217
Sendt: 20 December 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

de er virkelig flotte, kunne du lige lave sådan nogle til mig....hehe
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 21 December 2005 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Kunne du afse en time på et tidspunkt i løbet af eftermiddagen på søndag ?

Det var faktisk indgangsordene til en oplevelse ud over det sædvanlige.

Som så mange andre var jeg naturligvis fuld af beundring over hvad Bech & Nørd har lavet, og meget interesseret i selv at høre resultatet. Reaktionen fra min hustru da jeg fortalte at jeg havde i sinde at køre fra Esbjerg til Ålborg for at lytte til et par højtalere i en time, og dernæst at vende bilen og køre hjem, var ikke uventet "Sig lige det igen" kom der ud af munden på hende, medens øjnene febrilsk ledte efter det visuelle tegn på at "nu er manden da blevet fuldstændig .........."

Hvorom alting er, havde jeg fornøjelsen at besøge Bech søndag d. 12/12, medbringende en cd med numre jeg kender til hudløshed.

Finishen på højtaleren vil jeg ikke skrive så meget om, det er der mange andre der har gjort og jeg kan kun bekræfte roserne. Et resultat ud over det sædvanlige.

På med cd' en. Første nummer "Have you ever loved a woman" er fra Claptons live optagelse fra 2001 "One more car one more rider" hvor Nathan East's 5 strengede bas er mixet meget højt. Det kan bevirke tendens til resonans i nogle systemer. Hvad jeg hørte var en højtaler der allerede meget få øjeblikke inde i nummeret kvitterede med en usædvanlig sammenhængende lyd hvor alt passede sammen. Tro mig, usædvanlig sammenhængende er nok vestjysk beskedenhed.En defineret bund, ikke afgrundsdyb, men med fornem transientgengivelse og lige præcis den vægtning der tillader autoritet, uden at spille for meget op i mellemtone området. I samme nummer er der en klaver/flygel passage i solostykket. Meget musikalsk og nærmest lidt forfinet taget det robuste blues nummer i betragtning Dette blev gengivet med fornem dynamik, igen vægtning i klangen og masser af luft omkring de enkelte toner. Over det hele svævede diskanten, tilstedeværende, måske knap så velopløst som jeg er vant til fra bånddiskanter, men på ingen måder klemt, agressiv eller upassende. Den var hvor den skulle være, og gengav lige præcis det den skulle.

De næste numre,

Stings - "It's probably me", Peter Gabriels "Sledgehammer", Oscar Peterson's "Georgia" fra Night Train optagelsen, Lynyrd Skynyrds fornemme akustiske cd "Endangered species", plus mange flere, samt Bech' s eget "støjrock", og Nørd's lettere pop, bekræfte blot konstruktionens alsidighed og flotte dybde- og bredde perspektiv.

Konklusion:

Dette er næppe verdens bedste højtaler, for hvorledes defineres rammerne for noget der er underlagt så subjektiv en opfattelse?  Til gengæld er der et unikt og fornemt eksempel på hvad der kan skabes ved nysgerrighed, forståelse for mediet, håndværk, udholdenhed og ægte kærlighed til musik - og er det ikke lige netop den kærlighed der får "tilnærmelsesvis" normalt begavede mennesker til at tilbringe 6 timer i en bil en søndag eftermiddag og aften, for at lytte til musik i én time ?

Bech & Nørds konstruktion formår at suge lytteren derind hvor man pludselig forstår budskabet, som kunstneren prøver at overbringe. Og det er faktisk slet ikke så ringe endda.

Thomas P

Tak for tilbagemeldingen.
At kalde Madrugada støjrock er nok lige at stramme den lidt rigeligt!!!!

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 21 December 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg hørte altså også noget støj

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Så skal der ske noget igen - vi kan jo ikke bare hvile på laurbærrene.
I stedet for nye kabler....

købte jeg M-Cap Supreme til diskantdelefiltret
(Jeg dyede mig: I slipper
for at se et indlæg med et billede af en postkvittering og en lukket kasse!).

Sammenlignet med Monacor med samme værdi ser de jo rimeligt voldsomme ud.
De er noget større end jeg havde forventet, så det krævede lidt omtanke at gå fra det første filter......

....til det nye filter (og her slipper I for at se billeder af de gule, grønne & blå kabelstrips jeg købte):

 

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Spændende! Det er blevet noget trangt med pladsen efter opgraderingen. Hvad står Duelund-modstanden i af kroner øre?

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 2671
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Og en ret væsentligt detalje, kan du høre forskel på højttaleren efter de nye komponenter? Og er det til det bedre?

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:
Og en ret væsentligt detalje, kan du høre forskel på højttaleren efter de nye komponenter? Og er det til det bedre?

- BR

Duelundmodstandene kostede kr. 50 pr. stk. og kan kun anbefales. Jeg har beskrevet dem ift. standard-modstande et eller andet sted i denne tråd.

Mundorf kondensatorerne har givet en klar forbedring - bl.a. sprødhed, luft, detaljer, bedre balance mellem forgrund og baggrund - og har ikke ændret klangbalancen i højttaleren.
Se i øvrigt dette link: http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Jeg har den klare opfattelse, at optimering af delefilterkomponenter i et DIY-projekt kan overvejes, NÅR man har et 100% gennemarbejdet delefilter.

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hvor er det velnok et flot stykke arbejde  De højtalere ligner jo noget til 50.000+ kr. pr. sæt! Og det er simpelthen fedt at de åbenbart også lyder sådan 
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen
 
nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3481
Sendt: 05 Februar 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Hej der !

De der M-Cap Supreme har jeg også prøvet men da jeg prøved med en Jensen kondensator så skete der noget, et bille her, det er ikke så godt. Dem man ser her er på 5,6uF.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Obelix skrev:

Tak for oplevelsen.......

Jeg har just haft en meget lærerig oplevelse. Nørd og Bech var så venlige at lade mig lytte til deres "barn" en god times tid en eftermiddag. Og til alle de indlæg der berømmer byggekvaliteten: Ja, den ER flot. Men det der imponerede mig mest var lyden fra denne lille elegante sag.

Efter selv at have gået gruelig meget igennem med både selvbyg og købehøjtalere, også i den mere eksklusive ende, må jeg blankt erkende at jeg er dybt imponeret, og har egentlig meget lidt lyst (læs:evner) til at pille oplevelsen fra hinanden i seperate beskrivelser,,, men et eller skal der udtrykkes hvis nogen skal få en svag ide om hvad jeg mener. Der var bare så meget hul igennem, så meget perspektiv og rum og en fantastisk evne til at forsvinde. Dette på en helt anderledes måde end jeg er vant til, uden at fokusere på et bestemt område, uden at overdrive nogetsomhelst. Jeg har nok isoleret set hørt mere luft, mere "opløsning" mere dybbas etc. Men aldrig noget så "klart" og rigtigt. Og de kan guddhjælpe mig også spille bas ! Nuanceret, med definition. Og uden at der hang for hundreder af tusind kroner udstyr i hverken elektronik, kabler eller delefilterkomponenter i "den anden ende"

Min dybeste respekt og beundring !

Du har haft nøjagtigt samme oplevelse af højttalerne som jeg havde. Det jeg bed mest mærke i, var diskant-gengivelsen som konstant fik mig til at tænke i retningen af bånd. Aldrig bliver den trættende eller hidsig, men bare kontrolleret og behagelig, uden at gå på kompromis med detaljeringen.

Som det nuværende setup er, lyder højttalerne lidt for meget som en stander-højttaler, men efterhånden som der blev smidt bedre komponenter ind i kæden voksede de bare til en større enhed - der kom mere bund, anslagene blev bedre og stemmer blev en bedre optegnet. Perspektivet var der heller intet at sætte fingre på, men der er ingen tvivl Bech - skal du udnytte potentialet i de højttalere, er du nød til at hive foret frem og investere i nye grejer - det vil du være bedre tjent med i længden. Det ville være trist at gemme de gode sager væk, når man ved hvor lidt der skal til for at vække dem!

Det er uden tvivl en værdig konkurrent til mange færdige systemer et godt stykke oppe i pris, og har man mod på det, så er dette et godt valg hvis man vil forsøge sig med at bygge selv.

Så er der efterhånden gået 3 år siden der er sket noget i denne tråd og det er tid til en lille update.
Siden sidst er stort set hele mit set-up blevet udskiftet og bestå
r nu af:

  • Restek Vector / Event
    (har senere fået en Event mere, så jeg kan brokoble)
  • Min gamle Pioneer PDS707 (som drev) og en Monarchy M22C DAC.
    (Pioneeren er senere udskiftet med et Theta Pearl drev)
  • En Infinity Cascade 12 subwoofer.
  • En skilletrafo (nederst – ved siden af sub’en – med de eksterne strømforsyninger til de 2 Restek ovenpå).

På trods af, at højttalerne ER vokset meget med bedre udstyr, er vi så småt begyndt at diskutere Bech+Nørd v2.   

Selvom det sikkert bliver svært , må vi se om vi kan gøre det endnu bedre!!!

 

 

-------------------

Update:

Så blev jeg færdig med en fod til vores reol med plads til skilletrafoen og de 2 strømforsyninger:

På reolen kan man også se min lille Argon DAB-radio, som kom til at lyde hæderlig efter jeg fik den tilsluttet gennem min DAC!

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 
Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 324
Sendt: 25 Maj 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Lækker Lækker

__________________
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hej Bech.
Nu vækker jeg lige din tråd til live!
Vil nemlig lige give en stor kompliment til dit anlæg!

Efter at have brugt et par timer i selskab med dine højtalere + dig og Nørd, så må jeg sige at jeg har ændret syn på hvad
der er muligt med ”hjemmekram”.

De er virkeligt behagelige at lytte på! De ting jeg bed mest mærke i var:
Homogenitet, masser af kontrol, og afdæmpet (på den positive måde). Utroligt perspektiv med dybde og 3D i verdensklasse.
Instrumenterne stod klart frem og man kom helt tæt på uden at være for tæt.
(til forskel fra min Amphion prio 620 – hvor man sommetider er med på scenen) så var vi har på 4 række i en middelstor
musikstue.
Også fedt at få de tekniske fakta med fra Nørd – om sammenhængen mellem mellemtonen og dennes indflydelse på fx
dybden i lydbilledet!

Og håndværket – det er i en klasse for sig!
Havde jeg ikke lige købt mine amphions – og havde jeg haft 10 fingre (i stedet for 1o tomler) så havde jeg lavet en
tilsvarende udgave i et firkantet kabinet og fået dem sprøjtelakeret i højglanshvid!

Man skal bestemt ikke undervurdere effekten af en højtaler designet 100% efter ens egne præferencer, musiksmag, udstyr,
og ikke mindst rummet.

Jeg er spændt på om de spiller ligeså fedt når i flytter til jeres nye domicil.

Glæder mig allerede til næste gang jeg skal lytte på dem

Vh
Ronni

Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
martin_p
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 401
Sendt: 17 Februar 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hvad siger du til at lave et sæt Jbl everest dd 66000 til mig?
Til top Vis martin_p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin_p
 
NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også lige komme med en lille kommentar

Var forbi Ronnih og lytte igår og han kunne ikke stoppe med at vrøvle om disse højttalere og hans lydoplevelse i din stue
for ikke at tale om Nørds højttaler kompetancer.

Så jeg er da noget nysgerrig og kunne da godt tænke mig et lyt en dag

__________________
walking around in the desert with a bag over my head being bumped into by people who rob me as they bore me
Til top Vis NightRhyme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NightRhyme
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Hej Bech.
Nu vækker jeg lige din tråd til live!
Vil nemlig lige give en stor kompliment til dit anlæg!

Efter at have brugt et par timer i selskab med dine højtalere + dig og Nørd, så må jeg sige at jeg har ændret syn på hvad
der er muligt med ”hjemmekram”.

De er virkeligt behagelige at lytte på! De ting jeg bed mest mærke i var:
Homogenitet, masser af kontrol, og afdæmpet (på den positive måde). Utroligt perspektiv med dybde og 3D i verdensklasse.
Instrumenterne stod klart frem og man kom helt tæt på uden at være for tæt.
(til forskel fra min Amphion prio 620 – hvor man sommetider er med på scenen) så var vi har på 4 række i en middelstor
musikstue.
Også fedt at få de tekniske fakta med fra Nørd – om sammenhængen mellem mellemtonen og dennes indflydelse på fx
dybden i lydbilledet!

Og håndværket – det er i en klasse for sig!
Havde jeg ikke lige købt mine amphions – og havde jeg haft 10 fingre (i stedet for 1o tomler) så havde jeg lavet en
tilsvarende udgave i et firkantet kabinet og fået dem sprøjtelakeret i højglanshvid!

Man skal bestemt ikke undervurdere effekten af en højtaler designet 100% efter ens egne præferencer, musiksmag, udstyr,
og ikke mindst rummet.

Jeg er spændt på om de spiller ligeså fedt når i flytter til jeres nye domicil.

Glæder mig allerede til næste gang jeg skal lytte på dem

Vh
Ronni

Hej Ronni

Dejligt med liv i tråden igen og tak for de pæne ord.

Det jeg lige noterer mig er, at du lagde mærke til roen, kontrol og det afdæmpede - samtidig lagde jeg mærke til, at dine fødder vippede med på melodierne - Et godt tegn (uden at tage det til ekstremerne).

Mvh

Nørd 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

NightRhyme skrev:
Jeg vil også lige komme med en lille kommentar

Var forbi Ronnih og lytte igår og han kunne ikke stoppe med at vrøvle om disse højttalere og hans lydoplevelse i din stue
for ikke at tale om Nørds højttaler kompetancer.

Så jeg er da noget nysgerrig og kunne da godt tænke mig et lyt en dag

Hej NightRhyme

Ja - hifi kan være smitsomt og farligt - bare Ronni ikke også har febervildelser

I skal selvfølgelige være velkommen - så kan vi starte med et kort lyt på mine discount højttalere - hvor delefilteret efterhånden er på plads. Det kunne jo være en eftermiddag i en weekend. Lad os aftale nærmere.

Hifi-hilsner

Nørd

PS: Discount er under 2000 for et sæt gulvhøjttalere inkl. materiaker tíl kabinet. 

 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 587
Sendt: 18 Februar 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

NightRhyme skrev:
Jeg vil også lige komme med en lille kommentar Var forbi Ronnih og lytte
igår og han kunne ikke stoppe med at vrøvle om disse højttalere og hans lydoplevelse i din stue for ikke at tale om Nørds
højttaler kompetancer. Så jeg er da noget nysgerrig og kunne da godt tænke mig et lyt en dag smileys/smiley9.gif">


Hej NightRhyme


Ja - hifi kan være smitsomt og farligt - bare Ronni ikke også har febervildelser


I skal selvfølgelige være velkommen - så kan vi starte med et kort lyt på mine discount højttalere - hvor delefilteret
efterhånden er på plads. Det kunne jo være en eftermiddag i en weekend. Lad os aftale nærmere.


Hifi-hilsner


Nørd


PS: Discount er under 2000 for et sæt gulvhøjttalere inkl. materiaker tíl kabinet. 


 



Det vil vi rigtig gerne !

Altså som jeg skriver længere oppe i tråden - havde jeg ikke lige købt Amphion - så ville jeg sq gerne have haft bygget de
højtalere bech har - bare i en mere "stram" udgave i hvide - det kunne være fedt.

:D
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih
 
heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 19 Februar 2011 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

ganske flot ...er selv ved at bygge højttalere med scanspeak og sb-acousticsenheder (4x26w-2xsb-acoustics 17cm-1xss d3004) i hver side ...også med buede sider ..men har allieret mig med en snedker der ikke er så dyr ...mine bliver så bygge i tre sektioner pr side (2xbas og 1x diskantmellem)de vil blive aktivt delt og drevet af 3xzappulsemoduler pr side og bliver ialt 192 cm høje 60 dybe og 30/40 brede og også beklædt med kirsebærfiner ..siderne bliver små 30 mm tykke ....bare rolig skal nok tage billeder af processen da flere vil se det ...også på speakerbuilder hvor jeg har en tråd kørende

mvh nicolai

ps har nu de fleste dele til dem og er vildt utålmodig med at få pensionen på kontoen så jeg kan få de sidster dele og begynde at betale snedkeren der vil ha 8200 for de 6 moduler + materialer

Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted
 
NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

havde jeg privilegiet at være forbi og dels høre NØRDs hjemmebyggede højttalere samt Bechs Cremona kloner.

Havde lige behov for at fordøje mine indtryk samt lige genlytte mine egne speakers som reference inden jeg kunne udfolde mig om mit lytteindtryk af jeres bedrifter.

helt enkelt sige at jeg er rystet over den vellyd man kan få ud af så billige enheder. Jeg har jo altid været af den opfattelse er der var drastisk forskel på dyre og billige enheder og at størstedelen af forskellen imellem de mange højttalere jeg har lyttet hovedsaglig lå i de benyttede enheder.

Mente f.eks at jeg havde helt styr på lyden af eks.vis Dynaudios Esotar2 diskant og at diskanten i mine egne højttalere nok var verdens bedste diskant hehe. Men kan nu forstå at en stor del af hemmeligheden ligger i delefiltret og må derfor nok konkluderer at min diskant nok blot er veltunet

Der var mange højttalerproducenter der kunne lære et og andet af NØRD og Bech

NØRDS højttalere:

Der er tale om en mindre 2 vejs gulvhøjttaler der i udseende og størrelse mindende (måske lidt mindre) mig om Dynaudio focus 220. Det var vist 2 x 6.5" + en 1" dome diskant fra Vifa. Delefiltret lå stadig på gulvet og var stadig under udvikling. Anlægget bag har jeg ikke helt styr på men en eller anden lækker forforstærker + en kæmpe Onkyo effekt samt en ret lækker Cayin CDP.

Lytterummet var forholdsvist lille. Højttalere var placeret forholdsvist tæt. Måske 1.5m imellem 1.5m til sidevægge og 0,5m til bagvæg og man ca 1.5m fra.

Lyden er for mig lidt svær at beskrive da min lange rejse i forbindelse med at finde højttalere til mig selv har resulteret i en lidt mærkelig udviklet evne til kun at have fokus på højttaleres unoder eller mangler og her var ingen at høre.

Ekstremt veltunede. Nuvel diskanten havde en MY(µ)-tendens til at blive lidt skarp ved et par enkelte numre. Men som NØRD selv påpegede så var det her han pt. fintunede. Lidt dybere bas kunne måske også ønskes men måske var det uden for kabinet/enheders formåen. Eller måske ville det have ubehagelige konsekvenser for åbenheden eller noget.

Deres lydkarakteristika vil jeg beskrive som: velafbalancerede, homogene, ultra transparente, hurtige og i særdeleshed var jeg imponeret af deres evne til at forsvinde totalt i lydbilledet samt deres dybe perspektiv.

Lytterummets små dimensioner samt det at man sad så tæt på bidrog for mig med en fantastisk intimitet og nærvær i hele setup'ets formidling. Ja det er svært at finde på superlativer. Det var intet mindre end fænomenalt. Jeg må nok med al respekt og ydmyghed erkende at NØRDS højttalere imponerede mig mest. Men der er nok blot tale om subjektive lyd præferencer da disse var tunet lidt anderledes end Bechs. Lidt mere fremhævet mellemtone. Men tillægger også den tidligere omtalte opstilling en hvis betydning. Vil personligt gerne have højttalere tæt på.

Ville gerne kunne nævne en højttaler der lyder lidt i stil med disse. Men kan simpelthen ikke komme i tanke om nogen der er sammenligningsværdige.

Men i forhold til potentiel prisklasse i forhold til de købe modeller jeg har lyttet vil jeg da frisk mene de kunne koste en 10k stk.

Bechs Højttalere:

Da Bechs højttalere og anlæg i denne tråd allerede er beskrevet i detaljer vil jeg udelukkende forholde mig til optilling og lytterum.

De var placeret i en ret stor stue med måske 3m imellem, 30cm til bagvæg, 2 meter til sidevæge samt 3m til sweetspot. Lidt svært at vurdere da det var en dejlig stor stue.

Vil også lige rose deres finish. De var bare hammerflotte.

Her var perspektivet lidt mere tilbagetrukket men til gengæld meget bredt og grandiøst. Kunne sagtens genkende slægtskabet med NØRDS speakere. De var imponerende detaljerede. Intet stak ud ja de var igen lækkert afstemt. Men her var der i modsætning til NØRDS en fantastisk bund. Super tight og dyb. Her spiller Bechs biamping sikkert også ind. For jeg oplevede en ret lækker kontrol på bassen. Den forfaldt aldrig til bulder eller at blive mudret men var altid præcis, hurtig, detaljeret og åben. De kunne i den grad levere en bas energi til rummet der bare var en fornøjelse.

I modsætning til NØRDS højttalere var det her tydeligt at vi nu var oppe i mere af en fullrange højttaler.

Bech er vist meget glad for noget electronica og kunne forstå det havde spillet en rolle i afstemningen af delefilter. Det kunne bestemt høres. Her var de klart på hjemmebane og malede, fodret med denne musik, store lækre lydbilleder.

Har jo haft æren af at lytte de originale Cremona M med sikkert langt dyrere enheder. Men de kunne på ingen måde måle sig med disse kloner. Disse var langt bedre afstemt og var i det hele taget bare langt mere engagerende at lytte til. Hmm ja det er besynderligt at en så dyr højttaler som Cremona M får smæk af en langt billigere klon. Men denne lytteoplevelse har jo som beskrevet også været en øjenåbner for mig med hensyn til vigtigheden af afstemning af delefilter.

Men kunne ikke helt slippe tanken og lysten til at flytte lidt på dem og høre hvilken konsekvens det ville have hehe. Jeg ville gerne have haft dem lidt tættere sammen samt lidt længere fra bagvæggen og dermed også sweetspot lidt tættere på. Men om det ville have nogen effekt er jeg ikke i stand til at bedømme.

Ville også gerne her kunne nævne en højttaler der lyder lidt i stil med disse. Men kan simpelthen ikke komme i tanke om nogen der er sammenligningsværdige.

Men i forhold til potentiel prisklasse i forhold til de købe modeller jeg har lyttet vil jeg da frisk mene de kunne koste en 25k stk.

En stor tak til NØRD og Bech for jeres tid og gæstfrihed. Det var bestemt en berigende oplevelse. I siger bare til hvis i skulle have lyst til at komme og lytte mine AudioPhysic. De kan skam også lidt tricks



__________________
walking around in the desert with a bag over my head being bumped into by people who rob me as they bore me
Til top Vis NightRhyme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NightRhyme
 
bech
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Hej NightRhyme (og RonniH)

Tak for besøget og for de pæne ord!

Det er sjovt at få andre ører på min lydmæssige dagligdag og få sat den i perspektiv - og så er det også altid dejligt at høre ny musik.

Hvor meget rum og placeringen betyder ift. dine oplevelser får vi opklaret snart ...
Nørd får hele mit anlæg ned til sig mens vi flytter, så her får vi mulighed for en direkte sammenligning mellem mine 3 vejs og Nørds 2-vejs projekt i samme rum og med samme anlæg!!

 

Til top Vis bech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bech
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes