Som DIY. mand fryder det mit hjerte at se nogen der går så grundigt tilværks og opnår så fine resultater!
Virklig fornemt håndværk det der!!..
Hvilke enheder og delefilter løsninger har du valgt?
Bech har spurgt om jeg vil svare på den:
Enhederne er valgt ud fra at de skulle være gode, billige og så må de godt ligne enhederne i Cremonaen lidt. Heldigvis kunne alle kravene opfyldes:
Diskanten er en Vifa XT 25 TG 30 04 - også kendt som ringradiatoren. Den oplagt - da det er den (stort set), der sidder i Cremona. Den er ikke mit første valg, men den er OK uden at skade. Dens største fejl er mangel på "luft", som sikkert skyldes, at den spreder meget dårligt over 10.000 Hz.
Mellemtonen er Vifa TC 14 SG 10 04. Det er en variant af standardmodellen (TC 14 SG 49 04) med helt ucoated membran. Alle Vifa´s 5" bas/mellemtoner med papmembran er fremragende efter min mening. God sammenhæng i hele deres spilleområde og masser af musik !
Basserne er TC 18 WG 49 08. En enhed helt uden konkurrence i forhold til prisen. Kan også anvendes i 2 vejs. Her er 2 af slagsen placeret i hvert sit lukkede kammer.
Delefilter Tjahh - det vides jo ikke endnu. Men processen er: Enhedernes frekvensgang måles i det færdige kabinet - uden filter. Impedansen måles også for hver enhed.
Det hele importeres i CALSOD, der er et højttalersimuleringsprogram. Her opbygges en præcis model af enhederne (parametre, frekvensgang og impedans) og det sættes sammen til en komplet model af højttaleren. Modellen omfatter også den indbyrdes placering af enhederne i forhold til hinanden og et delefilter.
Nu kan man i ro og mag opbygge et delefilter for hver enhed og straks se resultatet i form af frekvenskurver for hver enkelt enhed (med og uden delefilter), samlet frekvensgang, faseforløb og impedans for hele systemet. Man kan også flytte lyttepositionen og f.eks. se hvad der sker, hvis man står op og lytter.
Her kan man ret hurtig se om enhederne vil arbejde sammen. Dvs. passer afrulningen på f.eks. mellemtonen og diskanten sammen. Man kan sagtens komme ud for, at to enheder ikke kan samarbejde - uanset delefilter. Det afsløres meget hurtigt vha. CALSOD.
Vil enhederne arbejde sammen - laver jeg typisk 40 - 50 forskellige simuleringer (topologier og komponentværdier) før det første prototypefilter er klar.
Så skal der lyttes på masser af musik og justeres på delefilteret !
Vha. CALSOD kan man lave en følsomhedsanalyse og finde ud af hvilke komponenter, der giver hvilke ændringer i frekvenskurven - det gør det meget lettere at justere i filteret uden at gå helt i skoven.
Inden en højttaler er færdig er der typisk simuleret langt over 100 delefiltre !
Selvom jeg har et målesystem (Clio) - ville jeg aldrig lave en højttaler (og slet ikke en 3-vejs) uden at bruge CALSOD.
Jeg tjekker altid det færdige resultat med Clio - og det passer altid 100% med det CALSOD har beregnet.
Filosofi Delefilteret bliver er 18/24 dB filter (alt efter hvad enhederne vil). Der lægges stor vægt på, at energien i rummet er den samme ved alle frekvenser (ikke nødvendigvis det sammen som en ret frekvensgang).
Lydmæssigt lægger jeg stor vægt på sammenhæng - både tonalt og dynamisk. Bech bestemmer resten !
Resultatet kan vel høres om 3 - 4 mdr.
Hilsen
Nørd
mvh.
Mike.
|