Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 06:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DTS-DD i stereo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Nu sidder jeg her med et stereo system og kigge lidt på de forskellige lydformater. En film har normalt et stereo format og et 5.1(DD el. DTS) format. Er stereo formatet i ligså godt kvalitet som 5.1 eller kan man godt vælge 5.1 selvom man har stereo?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på, hvor meget der er gjort ud af lyden i de forskellige formater! Normalt vil man vælge alm. stero, hvis det er det man spiller over - men, underligt nok, kan man godt få en 'surround' oplevelse af at spille f.eks. 5.1 over et par stereo højtalere! Det kommer simpelthen an på en prøve...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

Nu sidder jeg her med et stereo system og kigge lidt på de forskellige lydformater. En film har normalt et stereo format og et 5.1(DD el. DTS) format. Er stereo formatet i ligså godt kvalitet som 5.1 eller kan man godt vælge 5.1 selvom man har stereo?

Min erfaring er at der er voldsomt stor forskel på dette fra film til film, så det er desværre umuligt at sige på et generelt plan om man bør vælge stereo-lydsporet. Man skal dog være obs på at langt de fleste DVD-afspillere smider LFE-sporet væk når de konverterer til stereo.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

hm ok, men når man vælger surround sender recieveren så bagsignalet ud i front eller går man glip af noget lyd?
Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:
hm ok, men når man vælger surround sender recieveren så bagsignalet ud i front eller går man glip af noget lyd?

Center og bagkanaler lægges i front-kanalerne. LFE-sporet lægges nogle gange i frontkanalerne, andre gange smides den væk - det afhænger af dekoderen. Nogle gange kan man vælge om bagkanalerne skal lægges direkte i fronten eller som et Dolby Surround-kodet signal (hvilket indebærer at bagkanalerne ligger i modfase). Hvilken metode der bruges hvis man ikke har valgmuligheden er jeg ikke helt klar over. Jeg tjekker lige "DVD-biblen", det er sikkert standardiseret (spørgsmålet er så om producenterne overholder standarden...)

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hm, jeg har vist fået min "DVD Demystified" bog lagt lidt for langt væk under flytning... Det må jeg lige vende tilbage til når jeg finder den. Men det korte af det lange er at du på mange DVD-afspillere kan indstille om der skal downmixes til et almindeligt stereo-signal eller til et Dolby Surround stereo-signal.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes