| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu igennem 3 måneder holdt øje med netspændingen på mit ydmyge folke-hifi!
Til dette formål indkøbte jeg en Ideline PM200 "energimåler", fundet i den lokale Imerco til bare 50 kroner! (Joh, de andre i rækken var godtenok kun sat ned til 100 kroner, man skal være om sig!)
Nåh; i kontakten med "svinet" og ØV! Der lægges, som sædvanligt, et svag slør over begivenheden. Ikke noget vildt, men alligevel ØV og atter ØV!
Spændingsudsving? Jo-da, men ikke særligt meget! Spændingen har i hele perioden ligget imellem 223 og 237 volt (+/- 7 volt), ganske udemærket!
Hver gang anlæggets dagsform har været ypperlig, har jeg lige kigget efter den aktuelle spænding og (surprise) den kunne ligeså godt ligge på 223 volt som på 237 volt. 
Anlægget er altså fuldstændig ligeglad med under- som overspænding, det må altså være noget andet, som giver u-lyd!?
Energimåleren kan også detektere netfrekvensen, men KUN som værende enten 50 eller 60 hz, så måske hunden ligger begravet der, altså måske!
For voodoo-agtige antagelser om "den himmelske freds indstråling" på mit folke-hifi (Gå væk, Master Fatman!) godtages nok ikke i dette forum! 
Har andre af dette forums medlemmer lavet tilsvarende målinger og fundet ud af det samme, eller noget helt andet!? 
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netfrekvensen skulle ikke gerne svinge nævneværdigt, så det er næppe forklaringen. Til gengæld kan der være forskel på hvor meget DC og HF-
støj der er overlejret netspændingen og det er nok snarere det der er forklaringen
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netspændingen svinger typisk et par volt eller sår´n!
Nogen gange ligger spændingen bare nede omkring 225 volt, andre gange oppe omkring 235 volt!
Klart er det, at DC, HF og måske "den højeste frekvens" er problemet!
Netfrekvensen har vel ikke den store indvirkning på CD-afspillere, hvorimod gramse-phoner er glade for 50,00hz!
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan allerede mærke den dejlige positive energi i de ovenstående indlæg, hvilket gør, at mit anlæg nu spiller bedre end nogensinde. Tusind tak for det.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
Træmanden Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 153
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Mik112]
Jeg kan allerede mærke den dejlige positive energi i de ovenstående indlæg, hvilket gør, at mit anlæg nu spiller bedre end nogensinde. Tusind tak for det.
Mvh/Mik112

hehe........
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netfrekvensen ændrer sig stort set ikke. Og over tid er den ULTRA præcis. Det skyldes, at mange ure benytter netfrekvensen som tidsreference. Hvis du tæller antallet af svingninger på et døgn, og dividerer det med 86400 sekunder (så mange sekunder går der på et døgn), vil du ende med en frekvens på 50Hz +- MEGET LIDT!!
Frekvensen kan dog svinge marginalt i korte perioder. Det korrigeres der løbende for. Men det har INGEN indvirkning på en trafo. Der skal MEGET mere til!
Til gengæld kan der være meget store forskelle på hvor meget støj der er på nettet. Industrimaskiner, hårdtørrere, vaskemaskine, køleskab osv forurener nettet HELT vildt. Derfor vil specielt folk i industriområder erfare, at anlægget lyder bedre om natten, hvor der trods alt kører færre industrimaskiner. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere ting i det hr. Hurtig; jeg bor nemlig slet ikke i et industriområde og hvis der er een, som bruger håndværktøj og vaskemaskine om natten, så er det min natteravn af en underbo! (Ham med en pjut-subwoofer, man kun kan grine af!)
Køle-fryseskabe; det har alle, også jeg!
Jeg har stort set kun dårlig lyd i tidsrummet fra 16-17 og til 21-22, altså der hvor andre mennesker typisk ser TV og laver mad i stor stil. Der falder spændingen typisk til under de 230 volt, men igen: Det er ingen hindring for god lyd på andre tidspunkter! Søndag i fuld sol er normalt det bedste tidspunkt!
Hvorledes med luftfugtighed eller sol-udbrud? (Det er min tråd, så jeg bestemmer selv hvor outtreret det må blive!) Og skal Master Fatman ind over een gang til? 
Hvordan er det nu at reklamen for Energi E2 går? (Med Anders Lund Madsen) 
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må have en astrolog ind over! Send dine optegnelser over god/dårlig lyd med præcis tidsregistrering til Madam Olga og du vil straks få opklaret hvilket stjernetegn der ánsvarlig for de gode og de dårlige vibrationer! Personligt tror jeg ar Orions bælte er lidt for stramt og derfor kan give lidt indeklemt lyd. Mælkevejen er vel egentligt ikek et stjernetegn, men jeg vil tro at den kan give et let slør over lyden og måske også lægge lidt ekstra cremethed over lyden - nå tilbage til overfladen igen
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Til gengæld kan der være meget store forskelle på hvor meget støj der er på nettet. Industrimaskiner, hårdtørrere, vaskemaskine, køleskab osv forurener nettet HELT vildt. Derfor vil specielt folk i industriområder erfare, at anlægget lyder bedre om natten, hvor der trods alt kører færre industrimaskiner.
|
|
|
Computer er vel også en støjsender ?
|
| Til top |
|
| |
ernst_himself Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ F.C
Det apparat du har køb...måler det effektiv værdig, peak værdig...eller måske en blanding? jeg tror du skal tage dit resultat med forbehold. Jeg har engang haft en fluke spæningovervåger...( et scop med log funktion ) med hjem, der kunne jeg se når jeg slukkede mine neorør og når min køleskab tændte osv. På fluken kunne jeg også se både peak og effektiv værdig, og den var på daværende tidspunk meget stabil, det samme var frekvensen. Jeg tror at grunden til anlæget er ligeglad med "overspændingen" er at der højest sansynlig er en kreds, efter trafoen, der regulere spæningen hele tiden, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ernst_himself skrev:
|
@ F.C
Det apparat du har køb...måler det effektiv værdig, peak værdig...eller måske en blanding? jeg tror du skal tage dit resultat med forbehold. Jeg har engang haft en fluke spæningovervåger...( et scop med log funktion ) med hjem, der kunne jeg se når jeg slukkede mine neorør og når min køleskab tændte osv. På fluken kunne jeg også se både peak og effektiv værdig, og den var på daværende tidspunk meget stabil, det samme var frekvensen. Jeg tror at grunden til anlæget er ligeglad med "overspændingen" er at der højest sansynlig er en kreds, efter trafoen, der regulere spæningen hele tiden, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.
|
|
|
Det er mig bekendt sjældent at der er reguleret forsyning (ud over udglatning) i en power amp, men det er der vel nærmest altid på småsignal niveau.
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm; astrologi er ikke særligt svært; det er derimod tydningerne! 
Der findes, ifølge astrologien, også en planet for teknik og videnskab. Jeg mener at det er "your anus", uranus?! 
Hvor tæt denne planet er på jorden, det har jeg ingen anelse om. Men et kig ud af vinduet burde give en ide om hvorvidt den kan ses lige så tydeligt som månen. Kig selv! 
Og ja; vores galakse, mælkevejen, er også et stjernebillede, bare ikke for jordboere!
Ingen bud på solvinde, jordens magnetfelt, luftfugtighed eller det aktuelle åndelige stade? Øh nå!
Lyder det bedre på lønningsdag end den 7. i måneden?
Ernst_himself; den måler effektiv-værdi. http://www.smaa-el.dk/Produkter/Produkt%20data/Ideline/4016% 20Ideline%20Energimaaler.htm Det er IKKE state of the art!
Signalkilder har typisk 12 volt spændingsregulatorer, så de er ligeglade!
Forstærkere har bare deres lytte-bank og er vel også ligeglade, så længe spændingen holder 210-250 volt, sårn cirkus!
|
| Til top |
|
| |
-jan- Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Hvor tæt denne planet er på jorden, det har jeg ingen anelse om. Men et kig ud af vinduet burde give en ide om hvorvidt den kan ses lige så tydeligt som månen. Kig selv! 
Og ja; vores galakse, mælkevejen, er også et stjernebillede, bare ikke for jordboere!
Ingen bud på solvinde, jordens magnetfelt, luftfugtighed eller det aktuelle åndelige stade? Øh nå!
Lyder det bedre på lønningsdag end den 7. i måneden?
|
|
|
F.Christians... jeg har ikke bare et tip , men løsningen på alle dine problemer.
Du skal blande 5 dele saltsyre med 4 dele salpetersyre. Denne blanding giver en væske man kalder kongevand. (den er go´nok). Denne ædle kongevand har en speciel egenskab.... den kan opløse guld. Du tager derfor din vielsesring og smider ned i spanden og rører godt til den er helt opløst. Derefter pensler du elskabet ude i vejkanten med denne ædle kongevæske tilsat ægte guld, og sikke en lyd det giver bagefter...hvis ikke fra musikken, så fra konen..
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Netfrekvensen ændrer sig stort set ikke. Og over tid er den ULTRA præcis. Det skyldes, at mange ure benytter netfrekvensen som tidsreference. Hvis du tæller antallet af svingninger på et døgn, og dividerer det med 86400 sekunder (så mange sekunder går der på et døgn), vil du ende med en frekvens på 50Hz +- MEGET LIDT!!
Frekvensen kan dog svinge marginalt i korte perioder. Det korrigeres der løbende for. Men det har INGEN indvirkning på en trafo. Der skal MEGET mere til!
Til gengæld kan der være meget store forskelle på hvor meget støj der er på nettet. Industrimaskiner, hårdtørrere, vaskemaskine, køleskab osv forurener nettet HELT vildt. Derfor vil specielt folk i industriområder erfare, at anlægget lyder bedre om natten, hvor der trods alt kører færre industrimaskiner.
|
|
|
Mon ikke at vor 50 Hz-frekvens ligger ABSOLUT FAST?..! Vi er 'koblet sammen' med mange forskellige (el)kraftværker - ikke bare hér i landet!
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 06:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Jan-; jeg kender godt kongevand, men jeg blev altså skilt før min 30 års fødselsdag og ringen er smeltet om for lang tid siden. Så langt, så godt! 
Carrotman nævnte DC på nettet og HF-indstråling. Værre endnu er nok RFI og EMI (radiofrekvens- og elektromagnetisk-øf!) Se sådanne ting opstår ikke bare lokalt (her på jorden), men i allerhøjeste grad ude i verdensrummet. Så er vi tilbage til solvinde, gammaglimt, quasarer og sår´n?! 
Luftfugtighed? http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_ id=34&pagestring=Room+Setup+9
Angående netfrekvensen; nok er der cirka 50 udsving pr. sekund, men er de lige lange og er de sinusformede? Lidt jitteragtig opførsel, måske?! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad nu være med at lede efter problemer der ikke eksisterer, bare for at retfærdiggøre jeres endeløse søgen efter tweaks, der alligevel ikke fungerer!De 50Hz kan du intet gøre ved. Om perioderne er lige lange... JA. Ellers ville det give DC på nettet. DC opstår i små mængder, men kan fjernes med et simpelt filter til 300 kroner.
Jittter...   . Ja, og din trafo er sikkert vildt følsom overfor det.... Så tror vi på den, og så den med julemanden.... Men så heller ikke mere!!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| De 50Hz kan du intet gøre ved. |
|
|
Du har helt ret, bare ikke i ovenstående  Men OK det ved du jo nok godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med hr. Hurtig er at han ikke ved, hvad han taler om.
Det er bare en hetz mod tweaking, intet andet 
Støjfyldte og skævvredne sinuskurver ligner noget som er løgn, med problemer nogetledes som gårsdagens DAC-clocks! 
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
batterier er jitterfri
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Problemet med hr. Hurtig er at han ikke ved, hvad han taler om.
Det er bare en hetz mod tweaking, intet andet 
Støjfyldte og skævvredne sinuskurver ligner noget som er løgn, med problemer nogetledes som gårsdagens DAC-clocks!  |
|
|
Jeg ved ikke hvad din baggrund er for at konkludere, at jeg ikke aner hvad jeg snakker om. Men jeg har da papir på, at jeg ved en lille smule om det!
Og nej, jeg er ikke generelt imod tweaking. Tværtom.... MEN!!! Jeg er imod den tendens der er opstået, hvor man panisk leder efter ting at tweake, og hvor man oftest tweaker løs på ting der bare ikke lader sig tweake. Tweak er en fremragende måde at opnå bedre lyd, men man skal lige bruge hovedet lidt, og være lidt kritisk inden man måludpeger!
Jeg synes ofte man ser folk, der i deres paniske kamp for at overbevise sig selv og andre om effekten af et tweak, helt glemmer at lytte, og ofte skader mere end de gavner! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |