Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ferit Kerne til kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Tænkte på hvor man billigt kan købe ferit kerner til kabler. Mener det er det, det hedder. Det er den kerne man kan sætte udenom et analog kabel?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

mictor001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Det kan du blandt andre hos: www.rsonline.dk .

Du skriver billigt. Nu koster de ca. kr. 15,- pr. stk., så der bliver vist ikke meget at prutte om prisen med der.

Forvent ikke, at miraklet sker med dine kabler.

Mvh

Til top Vis mictor001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mictor001

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være det er mig. Men jeg kan altså ikke finde det på den side, men mange tak for responsen! Hvordan finder jeg det?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

http://www.elfa.se/dk/ har også lidt. Søg efter "ferrite", så finder du hurtigt dem til at clipse på ledninger.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Hvad er målet med at sætte ferrit på på dine kabler?? Det giver i sig selv ikke bedre lyd... Nærmest lige modsat.
Når du sætter ferrit på kablerne, indfører man en form for spolevirkning i kablet, der dræber signaler med høje frekvenser. Altså ødelægger man kablets gode egenskaber ved høje frekvenser.
Hvilken frekvens dette sker ved, afhænger af hvilken type og størrelse ferrit man benytter.

Den situation hvor ferrit kan have en positiv indvirkning, er hvis man vitterligt har tydelige problemer med HF indstråling på kablet. et kan man så fjerne, ved at sætte en ferrit på, der netop afskærer den HF støj der måtte give problemet. Men det er så på bekostning af nogle af kablernes gode egenskaber. Det er altså pest eller kolera.

Husk i øvrigt lige på, at ferrit ikke bare er en universal-dims man bare klikker på. Når du har et konkret HF-problem, er du nødt til at undersøge hvilket frekvensområde dette ligger i, og købe en ferrit der angriber i dette område.
hvis du bare tager en tilfældig ferrit, vil du givetvis også komme af med problemet, men typisk vil den så påvirke alt for meget, og derved give mere pest, end den kolera den fjerner.
Folk med kendskab til EMC (undertegnede iblandt) kan nok bakke op om dette.

Forestil dig at du have fået en rift i en finger, men lægen bare valgte en standard-behandling, han var sikker på virkede, og således lagde hele din arm i gips. Nej vel... Behandlingen skal passe til problemet.

For år tilbage blev der solgt såkaldte HF-stopper i hifi-butikkerne, ofte til priser på 250,- for 2 stk og opad. Dette var totalt standard-ferrit, som det man køber hos RS til 15kroner (og branche-folk vil vide, at RS ikke er billige). 250,- for 2 er are et tegn på hifi-branchens ide om, at de kan tage 50 dobbelt pris, ved at pakke standardvarerne ind i flot papir.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg tage til eftertanke. Vil ikke benytte feritkerner.

Det undrer mig bare at Profigold har feritkerner på nogle af deres kabelserier. Jeg har selv Profigold kabler, og de er ikke med feritkerne. 

Vil det sige at på nogle af Profigold serier, ødelægger feritkernen nogle af kablets egenskaber ved høje frekvenser?

Mange tak for responsen, håber på svar

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Ja, hvis de sætter ferrit på, så ødelægger de kablets egenskaber ved HF. Det er hele ideen i at sætte ferrit på. At der så ikke er meget ide i det ved audio, er så en anden sag. Og man kan absolut IKKE lave en standard-løsning der er særlig optimal. Sådan er det bare... woodoo eller ej. Her snakker vi ren og skær naturvidenskab.

Man kan så undre sig over, at Profigold sætter ferrit på... Et bud kunne være, at MANGE tror at ferrit altid er en fordel. Det har tilbehørsbranchen jo prøvet at forklare os, for at sælge noget mere. Og hvis man kan tage et par hundrede mere for et kabel, fordi man har sat ferrit på for en krone... så har man egentlig gjort en god forretning, kvalitetstab eller ej! Her snakker vi ren woodoo-effekt, som man kun kan høre hvis man tror på den!

Lidt ligesom når branchen sælger såkaldte "Audio-kabler" til hundrede/tusindvis af kroner pr meter, og der i virkeligheden er tale om standard kabel fra eks NKT, hvor de har fået trykt deres eget navn på isoleringen. Andre importerer billige kabler fra Kina, hvor de har bedt kineserne om at trykke "Made In U.S.A" på og fortæller at de selv har produceret kablet af særlig fin kobber fra egen kobbermine i austarlien... De blev så knaldet af FBI  Men sådan er HIFI-tilbehørsbranchen... I øvrigt sælger samme firma stadig kabler "Made In U.S.A"!

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Det vil jeg tage til eftertanke. Vil ikke benytte feritkerner.

Det undrer mig bare at Profigold har feritkerner på nogle af deres kabelserier. Jeg har selv Profigold kabler, og de er ikke med feritkerne. 

Vil det sige at på nogle af Profigold serier, ødelægger feritkernen nogle af kablets egenskaber ved høje frekvenser?

Mange tak for responsen, håber på svar

Tror det du har set er deres antennekabler hvor det skulle have en effekt hvis du har et 100Hz TV.

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Takker mange gange for svarerne. Så er man blevet det klogere. Ja HIFI-Branchen er skam lidt korrupt. Så er man blevet det klogere, dropper helt det med ferrit kerner, troede det var et godt tweak, men det er det jo ikke kan jeg forstå. Mange tak for svarerne.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

He he... Du blev reddet i tide, men hvor mange tror du ikke sidder og lytter til ferrit'er og alle mulige andre "vidunder-midler", som HiFi-branchen har prakket dem på?? Det er simpelthen utroligt, så godt branchen har formået at "hjernevaske" et stort udsnit af kunderne.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Så lige denne tråd,jeg har tit set når man åbner låget på cd-dvd maskiner så er der typisk lavet en sløjfe på strømkablet med en sådan fætter sat på fra fabrikken.Der må være noget støj på en eller anden måde som de ikke ønsker ind i strømforsyningen eller ønsker man bare at gå med livrem og seler.

Måske Hurtig eller andre kunne svare på dette.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Det er formentlig fordi der benyttes en Switch Mode forsyning, der forurener HELT vildt! Det kan være nødvendigt at montere en ferrit på netkablet, for overhovedet at kunne få godkendt produktet.
Men så er vi også ude i noget andet... Så er det jo ikke en universalløsning, som udviklerne har implementeret i netop dette produkt, typisk ud fra målinger af EMC.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Ja i de fleste tilfælde er det her jeg har set det,dog har jeg også set det på en Sony cd mask. der var lavet med konventionel strømforsyning.

Men tak for svaret man kan altid lære noget nyt,dejligt med et sådan forum hvor erfaring kan udveksles.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Marts 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

eneste sted jeg vil anbefale det er på netkablerne.....  (havde frritkærner gavnet interconects havde de nok kommet med disse som standard!?)  min for netkablernes vedkommende kan det gøre lidt gavn, dette i nogle tilfælde andre ikke... eneste måde at finde ud af det er at prøve..

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

kUmSE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

En lille sjov oplevelse jeg har haft med ferritkerner.

Jeg pakkede et JVC all-in one surround anlæg ud i 3500kr prisklassen, der medfulgte EN ferritkerne med. Jeg undrede mig meget da alle signaler jo er forbundet internt i sådan et anlæg. Så opdagede jeg en stor seddel der lå ved siden af manualen, hvor der var en udførlig vejledning i at bagkanalernes højtalerkabler + center skulle vilkes en gang om kernen og derefter tilsluttes. skulle placeres maks 10 cm fra apparatets bagside

Jeg er forstående over for ferritkerner har en virkning på signalkabler, men højtalerkabler er dog til at transportere noget mere effekt end linieniveau. og højtalere er på ingen måde så følsomme så de er påvirkelige over for interferens af den slags man nu kunne have i hjemmet

Mvh Thomas

Til top Vis kUmSE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kUmSE

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok IKKE for at undgå støj der trænger ind i højtaleren... I så fald havde man nemlig placeret ferrit lige ved højtaleren. Ellers kunne støjen jo indståles på hele kablet.

Når man placerer den tæt ved anlægget, er det formentlig fordi det sender så meget støj ud, at man ikke har kunnet godkende produktet i henhold til EMC direktivet uden en ferrit. At man ikke har sat den internt, skyldes formentligt, at man først har opdaget fejlen for sent. Det kan derfor ses som en form for lappeløsning, i stedet for at kassere en hel produktion.

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er jo nok IKKE for at undgå støj der trænger ind i højtaleren... I så fald havde man nemlig placeret ferrit lige ved højtaleren. Ellers kunne støjen jo indståles på hele kablet.

Når man placerer den tæt ved anlægget, er det formentlig fordi det sender så meget støj ud, at man ikke har kunnet godkende produktet i henhold til EMC direktivet uden en ferrit. At man ikke har sat den internt, skyldes formentligt, at man først har opdaget fejlen for sent. Det kan derfor ses som en form for lappeløsning, i stedet for at kassere en hel produktion.

Jeg tror snarere det nævnte eksempel gik ud på at forhindre hf-indstråling ad "bagdøren". Et par HT-ledninger er fremragende antenner, og er man uheldig at få indstråling, ( det man i "gamle" dage kaldte"radio Moskva"), så er der netop hjælp at hente ved at vikle tæt på udgangene.

Der er såmænd ikke meget vodoo ved det, fabrikanterne er godt selv klar over, at de i mange tilfælde konstruerer så elendigt, så de "inviterer" til hf-indstråling. Dette kan detekteres på snart sagt enhver diodestrækning, eller blot noget som ligner. ( Jeg snakker AM her ) .

mvh
Ebbe

(som i "gamle dage" har fjernet en del problemer med ferrit-kerner/stave) ;o)

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

Iznogood
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2006
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Kan nogen anbefale, hvilken slags ferrit-kerne jeg skal monterer på et netkabel, for at mindske eller helt undgå et 50hz brum ?
Til top Vis Iznogood's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iznogood

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Er det bedre at fjerne ferritkernerne fra disse Tara Labs Prism 300a kabler ?

http://www.apollon-inter.com/products/Space&Time/300a.jp g

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum