| Forfatter |
|
iceman24 Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har en System Audio 175 sub elektro hvor der er 2 indgage L og R, jeg har i al den tid jeg har haft subben brugt L indgangen som jeg fik afvide , da jeg købte den... men jeg har så set på nettet at man kunne få et kabel der gik fra 1 til 2 kabler så jeg kan bruge både L og R indgangen ??? vil det være en fordel ? jeg har et Y-kabel som jeg kan bruge imellem hvis det er ?? er der nogen der har lidt erfaring inden for det område ??
__________________ Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et y-kabel giver som regel noget der svare til 3-5 dB ekstra - men om det er nødvendigt, det er så op til den enkelte.
En længere teknisk forklaring herpå, kan jeg ikke komme med, desværre.
- BR
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 2 signaler (L+R) bliver jo bare mixet sammen inden signalet når subwooferens forstærker. En Y-splitter vil på den måde give dobbelt indgangssignal. Samme resultat kan opnås ved at give den en tand til på volumenkontrollen, så på den måde kan jeg ikke se fordelen.
|
| Til top |
|
| |
iceman24 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har det noget at gøre med et enheden i SA subben har dobbelt svingspole og derved får mere effekt ved brug af begge indgange ?
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
På visse forstærkere kan man køre signalet igennem subwooferen først, og dermed benytte den som aktivt filter. På den måde skal forstærkeren kun tage sig af frekvensområdet over delefrekvensen. Det må være forklaringen på at der er separat højre/ventre indgang. Ellers kan jeg ikke se idéen.
Jeg tror bestemt ikke det har noget med svingspolen at gøre. Jeg vil i så fald mene, at man skulle køre med en balanceret indgang. Jeg har ikke helt styr på hvordan man udnytter en sådan.
Som nævnt før, bliver det højre og venstre indgangssignal mixet i subwooferen før den møder forstærkeren. Sætte man signal på begge indgange vil det blot medføre 6dB ekstra. (20Log(2)).
Edit: Subwooferens netto SPL ændrer sig ikke ved at benytte et Y-kabel. De 6dB+ er blot det signal forstærkeren modtager, men da den stadig vil klippe ved samme udgangseffekt, betyder dette reelt set ikke noget.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
iceman24 skrev:
| Har det noget at gøre med et enheden i SA subben har dobbelt svingspole og derved får mere effekt ved brug af begge indgange ? |
|
|
Nej, men med et Y-kabel tilsluttet får du på visse suboofere summeret indgangene med højere signal til den indbyggede effektforstærke som resultat. Dette betyder ikke at Sub'en kan spille højere, blot at du skal skrue ned for volumen-knappen på sub'en, til samme niveau som brugte du L elller R alene. (håber det forstås)
Men sjovt nok har jeg for ca. 1 års tid siden testet en håndfuld subber her', og resultatet var ret entydigt: Ren lyd = brug kun L eller R, aldrig begge, og glem alt om benyttelsen af HT kabler til subben; her mistes meget let 6-9dB under 30Hz grundet indbyggede filtre på subberne der skal fjerne støj fra eks.v. en 25Vac udgang!!! Meget nemmere med Pre-out, her er signalet ca. 1 Volt
|
| Til top |
|
| |
iceman24 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay Mik112 det vil sige at du anbefaler kun at bruge 1 af indgangene ?? jeg har i et stykke tid kørt med y-kabel og her for et par dage siden resulterede det i at jeg opdagede at min sub forvrængede enkelte gange ? og jeg har her for ca 40 min siden været ved at justere om på den (skruet ned for den )... hvis jeg går tilbage til at kun bruge 1 indgang, er det så lige meget om jeg bruger L eller R indgangen ?
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
iceman24 skrev:
okay Mik112
det vil sige at du anbefaler kun at bruge 1 af indgangene ?? jeg har i et stykke tid kørt med y-kabel og her for et par dage siden resulterede det i at jeg opdagede at min sub forvrængede enkelte gange ? og jeg har her for ca 40 min siden været ved at justere om på den (skruet ned for den )...
hvis jeg går tilbage til at kun bruge 1 indgang, er det så lige meget om jeg bruger L eller R indgangen ?
|
|
|
L & R RCA indgangene burde være identiske. Her' benytter jeg kun L, prøv det.
|
| Til top |
|
| |