Emne: mods på B&W dm640 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 662
|
| Sendt: 24 Marts 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle, jeg er ny her på hifi4all, men som alle jer andre lytter jeg selvfølgelig til noget musik.
Hmm, jeg har lige byttet mine B&W dm630 ud med et par Dm640i.
Jeg har læst mig frem til, at det er samme enhedder som i 802s3, blot samlet i een kasse og med ringere finish.
Nå, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogen derude som har nogle råd og/eller erfarringer med tweaks af denne højtaler. Jag må lige indsparke, at jeg godt kan lodde, men ved ikke rigtig noget om elektronik, eller for den sags skyld om højtalerbygning.
I nogle par år har jeg haft en Rega3, samt en teac vrds10, som jeg satte en lclock i plus kraftig dæmpning med bitumen og et sæt spikes. Det er ok. Den spiller via taralabs rsc reference, til min højt skattede Musical fidelity a1, og herfra via 2 sæt taralabs prism omni3, som altså er blevet til biwire med et sæt wbt bananer.
ellers er det på en gammel target reol med spikes. Jeg har spikes på kork under b&w'erne.
Tidligere har leg skiftet interne kabler ud til Supra ply2.0 i de gamle dm630'ere med en lille forbedring til følge, a la lidt større klarhed. Da jeg skildte dm630'erne ad, var de samlet med noget uspecificeret megatynd ledning og hæslige galvaniserede kabelklemmer lige som i en bil...
Det samme gælder dm640i'erne, her er der blot en anden intern ledningsføring med påstemplet "b&w kvalitetskabel". Kan ikke lige huske det præcist, da de er samlet igen. Ligeledes er de store terminaler bagpå, synligt anderledes inden i højtaleren, end udenpå. Indeni er der blot en meget tynd lille forniklet plade som fungerer som stik til føromtalte "bilstik".
Hvad kan jeg gøre ved dette? Er det en god idé at lodde alle vegne, frem for stikkene? (indeni). evt. sølvloddetin?
Skal der bedre kabel til? Tykt? tyndt? sølv/kobber, eller...?
På delefilteret er der en række komponenter, som jeg godt kunne tænke mig kunne være i bedre kvalitet. Men herfra til hvad det lige skulle være, er et åbent spørgsmål for mig, som ikke har nogen erfarring ud i dette. Man kan jo læse meget om mundorf og tusinde andre ting, men jeg aner ikke noget om det.
Hvad med et par kraftige terminaler som går igennem kabinettet's plastikplade, og som har samme kvalitet hele vejen?
Ja, jeg ved godt, at der er nogle af jer der sværger til meget tynde bananrør, men her taler jeg terminaler. Jeg vil ikke opgive terminaler, da jeg ellers blot kunne lodde ledningerne ind til delefilteret (tatalabs'ne).
Jeg spiller altid uden frontstof, da jeg ikke vil have noget filter foran højtaleren, andet end mine (ny-)rensede ører (ha ha). Undtagen når lille xxx kommer på besøg, og har pilfingeren fremme, så kommer der stof på, med lysets hastighed.
Der er matrixafstivninger inden i kabinetterne, men kan man forbedre disse? hvad med endnu et yderkabinet for at fjerne yderligere egenlyd fra selve kassen? eventuelt med bilumen imellem de to "kasser"? så kunne jeg i samme monent lige lakere dem i tyk sort pianolak, hvilket vil højne waf'en :)
Der er i kassen et separat innerkabinet til kevlarmellemtonen, som måske kunne ændres til det bedre? Er der nogen som har erfarringer her?
Hvad med selve dæmpningsmaterialet? Nu sidder der noget gråt skum, som man måske kunne skifte ud med acustilux, eller fårreuld, som jeg vist engang læste om en anden højtaler. Er det kun til mellemtone? Jeg har tilfældigvis en flok af disse mageløse dyr på mit arbejde, som jeg kan "skrælle" en gang om året...
Der er indsat nogle gummiringe foran på kabinettet, enten for syns skyld, eller for at lave en glat overgang mellem enhedderne og kassen. Er der måske nogle som har et par gode råd til disse?
De gamle dm630 jeg havde før (nu i soveværelset), kippede jeg lidt bagover, og det synes jeg lød bedre, sammen med nogle sugerør i basporten. Men Dm640i er lidt højere, og diskanten er lige i ørehøjde, og det er vist fint, eller hvad? (jeg synes at de spiller godt, men vil jo gerne mase noget mere ud af dem).
Så fandt jeg lige en artikkel fra nettet om et par modstande på 0,5 Ohm og 47 (eller 75) Ohm som man skulle lodde ind i delefiltret, for at forhindre basserne i at "gå til DC og generere lavfrekvent forvrængning, uden for deres linære arbejdsområde". Hmmm.... Jeg ander ikke hvad det betyder, men her er den anden ændring: en 47 eller 75 Ohms modstand parallelt monteret med en kapacitor i delefilteret, som skulle balancere dem bedre til mellemtonen, og fjerne noget mudder og boomeffekt. Dette sammen med et meget kort refleksrør, skulle rydde op i bassen, samtidig med at den skulle spille dybere og mere rent. Fedt tænkte jeg, lige indtil jeg så et andet indlæg om at det er en dårlig idé at sætte en modstand parallelt ind, som ovenfor... Jeg ander ikke hvorfor, måske er der nogen der kunne forklare mig det, eller om det er en god idé, inden jeg laver ændringerne...
Jeg takker på forhånd for alle svar, og håber, at I vil bære over med alle de "dumme" spørgsmål, og at jeg altså kun fattes penge til et så lille anlæg. Jeg prøver blot at få en god lyd som jeg kan lide, til en billig penge. At blive rippet for 10.000 vis eller 100.000 vis af kroner er jo den nemmeste sag i verden ;)
Det er også sjovt at kunne lave lidt selv.
Med HiFi-venlig hilsen fra Jacques.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En beundringsværdig energi. Men, men..da det nu rykker i dig for at få håndværktøjet frem, hvorfor bygger du så ikke selv fra starten? Så er det dit EGET produkt, og du kan sælge dine B&W (hvilket du IKKE kan, hvis du f**ker up )
Prøv at kigge på http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Der finder du mange interessante projekter, hvoraf nogle garanteret slår dine ellers udmærkede højttalere!
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 28 April 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen alle,
Ja nu har jeg lige været oppe på en bjergtop i en måneds tid, så jeg har ikke lige været i nærheden af en pc. Men som sagt kunne jeg godt tænke mig at ændre lidt på standardopbygningen af mine dm640i. Og derved få lidt erfarringer inden jeg senere kaster mig ud i noger mere avanceret selvbyg.
Jeg starter derfor med at spørge lidt igen, denne gang omkring delefilteret, som måske kunne være et oplagt sted at starte, med at forbedre. Nogle bedre komponenter koster jo lidt, men det er ok med mig. Højtalerne har jeg købt brugte, selvsagt, og det giver jo lidt overskud på forbedringskontoen ;)
Hvad med de ændringer til delefiltrene, som jeg beskrev i mit første indlæg??? Kunne det ikke give noget? Er der ikke et par delefiltereksperter herinde, som kan give et par gode råd til disse to ændringer?
Med venlig hilsen Jaques.
ps: Lige nu, hvor de stadig er standard, synes jeg at en gammel plade med John Lee Hooker - chill out, lyder ganske medrivende og fedt på mit anlæg, men men, det må altid gerne lige få en lille tand til, her og der.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabinettet er det sted, hvor du får mest ud af forbedringer. Ekstra afstivninger kan måske gøre noget. De der delefiltermodifikationer er rent gæt. Du har ingensomhelst garanti for ekstra udbytte.
|
| Til top |
|
| |
vongel Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 29 April 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vongels link indeholdt dette tip: "A few issues back we told you how the new B&W DM640 loudspeaker could be improved with minor adjustments to its bass crossover network. All it needs is a one-half ohm resistor in series with the bass inductor to cut the response off short of DC (so the woofers cannot be driven out of their linear range with sub-sonic non-musical garbage) and a 47 ohm resistor in parallel with the woofers to attenuate their response a small fraction of a dB and to better match them to the cabinet."
Men det holder ikke en meter: en modstand i serie med bassen vil ikke filtrere subsonisk støj væk, men derimod øge det elektriske Q, så bassen bliver mere "fed". Er det det, I vil have??
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman og Vongel,
Takker for tippene. Næh, det er sådan set ikke en federe bas, den er der nok af, men en forstæker i A-drift - eller i hvert fald noget der ligner, samt de her B&W dm640i. Da jeg også har 2 sæt Taralabs Omni3 kabler i biwireing, så er der sådan set bas nok, blot er B&W efter min mening lidt buldrene i bassen. Jeg kunne f.eks. godt tænke mig lidt mere stramhed eller huritghed om man vil. I forhold til de tidligere dm630, spiller dm640i langt bedre. Mere stram bas, dybere, og en langt bedre mellemtone, som udtrykker stemmer langt bedre end 630-modellen. Nå, men Jeg har også selv læst de delefiltermods, med ved intet om emnet, så da jeg læste dem, tænkte jeg, at ideen i dem er at gøre refleksporten kortere, som jeg har forstået skulle bevirke at den spiller dybere. Dette har jeg fået bekræftet ved at tage røret ud. Den spiller dybere, men også med mere mudder, eller men mindre kontrol, hvis man kan sige det sådan. Hertil kommer, at jeg efterfølgende i forsøget har rykket rundt med dem, for at ændre afstanden til muren bagved, og til siden. Min stue er også dæmpet med tæpper, lærred på væg, planter, gardiner o.s.v. i fornuftig mængde, så rummet ikke spiller med.
Den anden idé i papiret er, at modificere delefilteret så det bedre skærer basserne af nedad for at undgå at de spiller uden for deres frekvensområde og måske som følge heraf mere ukontrolleret. Samt opad mod mellemtones, for at den øverste bas ikke skal spiller for meget ind over mellemtonens frekvensområde, så der på denne måde måske skulle kunne spilles lidt mere rent i mellemtonen. Nå, men det var i hvert fald hvad jeg forstod. Måske er der en delefilter-gut, som kan forklare mig om dette holder vand eller hur? Og hvad man måske i stedet kunne gøre (bedre komponenter eller hardwire sit delefilter på en anden plade end et print, eller noget helt andet)??
Vongel: ja, det er tydeligt at høre ved bankning på siden af kabinettet, at det ikke er lyddødt på midten af siderne. Okay, jeg ved godt, at der er nogle højtalere som er beregnet til at arbejde sådan, men i mit tilfælde med Dm640i'erne, tror jeg nu mere at der er tale om besparelser ved højtalerbygningen. Der er til gengæld en enormt tyk sandwich frontbaffel, som jeg ikke lige vil ændre på. På de gamle dm630 som er lavere, men ellers samme ide i yderkabinettet, er problemet ikke så stort, da den jo som sagt er lavere.
Der er matrix-opbygning i begge- dm630 og nu dm640i.
Derfor skrev jeg i starten af denne tråd, at man måske kan lave nogle nye sider, evt buede a la helicon, Sonus faber eller andre, og så sætte bitumen imellem lagene. Den buede form skulle udvendigt altså selvsagt ikke ændre stående bølger inden i, men alene afstive på en eller anden iregulær måde, samt min ide med sandwichlag. Måske er der nogle der har en kommentar til dette?
Senere kunne man jo lave en lidt buet form indeni, men 1 ting ad gangen, ellers kan jeg ikke sige, hvad som bevirker hvad.
Tak til alle, og jeg venter i spændig på inputs.
Hej fra Jacques.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er lige et lille indlæg om de mods jeg gerne vil prøve at lave på mine B&w dm640i.
Jeg har skrinlagt et avanceret ydre, og sprøjtelakerer yderkabinettet med sort pianolak. 2 lag grundfarve, 3 lag sort, hvor det yderste får 10% klarlak i og så 5 lag klarlak. Tørring i 3 døgn, og så håndpoleres hele molevitten i laaaang tid. Så vi må se hvordan det spænder af. Måske smider jeg et billede herinf, hvis jeg kan finde ud af det.
Når de kommer op i stuen igen, så vil jeg overveje forsøg med spikes, kork, og andre fødder, som det første.
ps: hvor køber I alle de lækre kondensatorer og andre godter, I sætter i jeres elektronik?
Hej så længe
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2006 kl. 02:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepper, så er mine B&W tilbage i hjemmet, og nu med en masse lag sort polyurethan maling. Det blev en anden løsning end først nævnt, men dette skete udelukkende fordi maleren sagde, at det ville blive endnu bedre. Der er i alt 8 lag.
Arbejdsgangen var som følger:
Først slibes kabinetterne med korn 120, derefter 180, så 240, så 320, så 400, så finérstrukturen er usynlig.
Dernæst sprøjtes 4 lag speciel hæftebund på, som også fungerer som filler. I Disse lag, er iblandet sort farve, for at gøre bunden sort, før maling.
Dette hærder så i 2 dage.
Så slibes højtalerne fra korn 400 op til korn 1000.
Dernæst sprøjtes 4 lag sort speciel polyurethan lak på, og dette skal så hærde i 3 dage. Denne lak er langt stærkere end autolak, og kendes fra bl.a. nogle specielle køkkendesigns.
Herefter slibes med korn 1000 op til korn 2000.
Lakkes hviler herefter 1 dag.
Så maskinpoleres lakken med en speciel blanding af autovoks og polerpasta. I dette arbejde holdes pauser, hvor lakken køles af med vand, da denne polering kan blive meget varm.
Herefter er det tid til håndpolering med samme materiale.
Så hviler lakken i en dag, og sluttelig vokses højtalerne med 8 til 10 lag speciel canuba-voks i hånden.
Manner, der kommer lidt flere billeder, men de yder slet ikke højtalernes udseende retfærdighed.
Det har taget ca. 15-16 arbejdstimer pr. højtaler for en professionel. Den sidste canubavoks, har jeg selv påført hjemme, da jeg gerne ville gøre dette selv, og spare lidt penge :)
Nu mangler de blot at blive renset i kanter og på bagside og front. Det er kun top, bund og sider der er lakeret, samt en tynd kant bagpå, hvor fineren sidder indenunder.
Herefter fremstår højtalerne med en enormt dyyyyb sort farve, som ligner en tyk sort glasplade. Den er samtidig så glat, at absolut intet kan hænge fast eller blive liggende, end ikke støv.
Opgaven er løst, WAF'en er hævet flere klasser - hjemmestyret er nu glad for højtalernes udseende ;)
Flere billeder følger, og senere flere modifikationer af kabinet og elektronik.
Man skal nok lige overveje, før man starter på dette, om det er det man vil, og vil give 4500 lak og arbejde, for der er jo en del timer i det. Men jeg selv er meget tilfreds, og kan kun anbefale det.
Kommentarer og gode forslag modtages meget gerne.
hilsen Jacques/Red Fox.
ps: Hvis der er nogle på forum'et der vil forklare mig her, hvordan de sætter billeder ind, så skal jeg gerne gøre det, da jeg ikke fatter det lige nu. Jeg skal angive et link til en hjemmeside, men jeg har ingen hjemmeside. Kan jeg så ikke sætte et par billeder ind? Anyone?
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Maj 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|