Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: 9V batteri i diskantfilter ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har med succes kørt med et 9 V batteri i mit diskantfilter i flere år, formålet er forladning af de bipolare kondensatorer. Kan varmt anbefales, se medfølgende illustration.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Specs på højttalerenhederne:

SPH-135 KEP http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102410/

DT-119 http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/101410/

Filterets komponenter består af InterTechnik, Audyn-Cap og Duracell.

Billede af fronten, bestykket med Monacor SPH 135KEP og mod. DT-119.

...har lige pillet mine Scanspeak D2010 ud, de skal nemlig over i en anden konstruktion.

Og her bagsiden, med både bas/mellemtone og diskanttilslutninger ( Bi-wiring )

Og her et af filterene.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Har du indberegnet batteriet som en konponent i delefiltret eller hvad? Forstår fint teorien med at have forspændt kondensatorene, men selve batteriet må jo virke som en kondensator i sig selv også...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hej John Kramme.

Batteriløsningen er absolut en god ide !

Man kan jo tænde og slukke for strømmen og lytte på forskellen. Selv har jeg brugt gode lytter (polare, også med forskellige værdier) med de negative poler forbundet til minus på batteriet.

I større filtre kan man bruge samme batteri til alle kondensatore ved at bytte om på batteri og modstand (i forhold til tegningen) En modstand til hvert kondensatorpar. Batteriet kan så monteres udenpå sammen med terminalerne.

Kondensatorenes kvalitet spiller dog stadig en stor rolle for lydkvaliteten og man må opveje forbedringen mod den dobbelte pris og sammenligne med EN kondensator til den samme (dobbelte) pris.

Venlig hilsen. 

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Moderator, administrator ...vil i venligst slette de tre indlæg hvor der ikke er noget indhold ...tak !  ( hvis i kan )

micma18 skrev:

Har du indberegnet batteriet som en konponent i delefiltret eller hvad? Forstår fint teorien med at have forspændt kondensatorene, men selve batteriet må jo virke som en kondensator i sig selv også...

15 k ohm modstanden sørger for at batteriet ikke fungerer som en decideret kondensator ( nødvendig begrænsning ), men i teorien har du ret.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hackenberg skrev:

Hej John Kramme.

Man kan jo tænde og slukke for strømmen og lytte på forskellen. Selv har jeg brugt gode lytter (polare, også med forskellige værdier) med de negative poler forbundet til minus på batteriet.

I større filtre kan man bruge samme batteri til alle kondensatore ved at bytte om på batteri og modstand (i forhold til tegningen) En modstand til hvert kondensatorpar. Batteriet kan så monteres udenpå sammen med terminalerne.

Kondensatorenes kvalitet spiller dog stadig en stor rolle for lydkvaliteten og man må opveje forbedringen mod den dobbelte pris og sammenligne med EN kondensator til den samme (dobbelte) pris.

Venlig hilsen. 

Hej

Havde ikke lige tænkt på ideen med alm. elektrolytter, men så længe samme polarisering vender imod hinanden vil det jo bare blive en bipolar, så fint nok . Mht pris kvalitet, har jeg ikke regnet på, vi snakker også marginaler af bedre lyd, men den er der ...no doubt

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Hackenberg skrev:

Hej John Kramme.

Venlig hilsen. 

Nysgerrighed, hvor stor en modstandsværdi har du imellem batteriet og kondensatorerne ?

Selv har jeg tænkt på at udskifte 15 k ohm til eks. 4,7 k ohm, da der er utrolig lang levetid på batteriet. ( mere end 1 år )

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

jeg bruger 8 stk duelunds 1 uf i parallel og det lyder da milevidt bedre end det der!!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet at forspæde Duelunds filter? f.eks. med 2 x 8 x 2 uF og 9V i midten - der skal måske 8 stk. 9V til?

Det kunne jo være skægt at prøve

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

jeg har prøvet med de sorte Mcaps og batteriet i midten - konklusionen er som anført..de duelund giver en nærmest vægtløs diskant uden opstart eller slip markeringer...by the way koster dit forsøg en mindre formue...

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

jeg bruger 8 stk duelunds 1 uf i parallel og det lyder da milevidt bedre end det der!!

mvh/slowon

Lidt fantastisk at konkludere at noget lyder "milevidt" bedre end noget andet du ikke har hørt.

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Marts 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg skulle lige en tur i arkivet for at finde mine noter til batteriforspændingen. Det viste sig at være 1Mohm modstande jeg brugte. Værdien var et tip jeg fik fra en ven og det virkede.

Ang. lydkvaliteten kan jeg sige at de benyttede, rimeligt billige, lytter lød lige så godt som div. "supercaps" til 10x prisen. Problemet blev værdierne!!! Der er store spring mellem de værdier der kan realiseres med to alm. lytter! De blev derfor brugt til at erstatte store, dyre kondensatore (over ca. 20 mF) Løsningen lød (og lyder stadig) bedre, fylder mindre og er billigere. 

Med hensyn til Duelund-lytter og dito modstande så er det noget af det bedste jeg har arbejdet med, nogensinde! Men jeg mener faktisk at f.eks. kobberfolielytter eller tilsvarende kvalitetslytter vil kunde give et næsten lige så godt resultat med forspænding. Der skal bare eksperimenteres med en masse typer. Desuden afhænger det jo af de valgte højttalerenheder, hvilke lydmæsige karakteristika delefilterkomponenterne skal have, for helt uden bidrag kan de nok aldrig fås.

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes