Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Måleudstyr. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Jeg anvender speakerworkshop fra audua og er ganske godt tilfreds med det. Programmet er gratis og virker fint og de fejl der er kan jeg som regel komme omkring uden større problemer.

Egentligt er et meningen at man skulle komme igennem målinger med lydkort og forskellige kabler til hhv impedans, frekven, kalibreringshalløjet. Men som det er anbefalet af flere så kan man også bygge det hele ind i en boks og spare sig for meget ulejlighed senere hen. Det gjorde jeg for flere år siden og har ikke fortrudt.

Et billede af mit setup:

Pc plus m-audio lydkort.

Ekstern forstærker: Sort kasse bagerst (hjemmebygget).

Omskifterbox: Sort box.

Ekstern microfonforstærker: Blank metalkasse med byggesæt fra monacor.

Det virker sådan set fint men ind imellem er jeg ved at gå til i ledninger og når tingene virkeligt har drillet, ja så er fejlen alligevel min egen, da et eller andet er tilsluttet forkert. Jeg er derfor så småt ved at starte op på at lave en og kun én box der rummer det hele altså med kun 2 ledninger til at forbinde hele herligheden.

1 netstik til forsyning af indbygget forstærker og micforstærker og 1 usb kabel til at forsyne det i kassen indbyggede lydkort.

Jeg har 2 mikrofoner en behringer 8000 plus en panasonic kapsel koblet op efter en anvisning på linkwitz hjemmeside. De kører begge men jeg har været lidt i tvivl om hvor ens de egenligt måler, så idag testede jeg dem også med henblik på om jeg skulle satse på dem begge i den nye box.

Ideen var at lade dem måle i samme punkt cirka og så med speakerworkshop trække dem fra hinanden for at se forskellen.

Opstillingen så sådan her ud:

Og resultatet:

Sort streg udgør forskellen i db mellem de to mikrofoner. De plus 2.5 dB er følsomheden der er i behringerens favør. Kurven er vel til at regne med ned til ca 300 Hz. En lille niveau forskel plus fase-forskel helt oppe er vel til at leve med.

Hva med bassen?

Ny opstilling:

Med en ny kurve:

Som det ses ikke rigtig nogen forskel før under 20-30 Hz. Hvilken en der gør det rigtigst eller om det overhovedet har noget med lydtryk at gøre dernede ved jeg ikke. Men om ikke andet kan jeg da konkludere at de 2 mikrofoner er rimeligt ens og der vist ikke rigtigt er en der er bedre end den anden. Så de må begge have en indgang på min nye box.

mvh

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Ser rigtigt spændende ud!

Bruger selv LspLAB (LoudspeakerLAB), og også den omtalte ECM8000 mikrofon.
Har kigget lidt på nogle andre mikrofoner, for at kunne måle op til 40KHz, da jeg selv bruger enheder (bånd blandt andet), der kan gå op til 40KHz. Kunne være sjovt at se hvordan de arter sig op i frekvensområdet.

Kunne være sjovt at prøve at sammenligne målinger i dit setup, og i mit setup med samme enheder.

Har selv lavet en lille "sensor"-boks til mit måleudstyr, men bruger dog en færdig mic-amp og amp.

Er du ellers tilfreds med kvaliteten af målingerne?

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels.

Ja jeg er generelt godt tilfreds med de målinger jeg får ud af det. Jeg måler faktisk kun frekvensresponse (og impedansforløb) og det mest med henblik på at få delefrekvenser til at foregå bedst muligt. Heldigt nok ligger de jo altid i et område som sagtens kan klares med de her typer mikrofoner.

Ligesom dig vil jeg meget gerne se hvad der sker på den anden side 20kHz. Mest fordi jeg går og bygger nogle Heildiskanter selv og meget gerne vil se det fulde forløb opad. ECM8000 kan ihvertilfælde ikke anvendes meget højere end 20k. Men der er noget der tyder på at den rå Panasonickapsel (mce 2000) ruller blødere af idet at fasen drejer mindre ved de 20k end for ecm8000. (Prøv at se forskellen i kalibreringsfilerne i LspLAB)

Jeg har en plan om at lave en opstilling med en vifa ring-radiator på en uendelig baffel og så bruge dens frekvensresponse fra databladet som reference og derfra udlede en kalibreringsfil til microfonen. Tænk nu hvis man bare kunne redde 30k hjem, det ville da være en forbedring.

mvh per

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Ja, det er også hovedsagligt frekvensgang jeg måler med henblik på delefilter.
Men jeg har arbejdet en del med at måle på forskeliige frontbafler, for at minimere rippel og diffraktion. Her er det rart med ret præcist udstyr.
Har fået ret gode resultater med waveguide-løsninger.

Jeg har fundet nogle andre mikrofoner, som jeg overvejer at investere i:
http://www.linearx.com/products/ProductsTop.htm

Priser her:
http://www.linearx.com/prices/PricesTop.htm

Den billigeste koster $175, men de virkeligt gode koster $350 - Dyrt, men til at betale hvis det skal være. F.eks. er Earthworks mikrofoner næsten ubetalelige for almindeligt dødelige.

Jeg har lavet en del målinger i uendelig baffel (sådan udmåler jeg alle de enheder jeg bruger), og alle målinger ligger ret tæt på databladene. Men øger jeg præcisionen af målingen, dukker der en del rippel op, som (jeg har fået at vide) skyldes at fabrikanterne faktisk pynter lidt på deres målinger (=glatter dem ud).

Men din ide om at kalibrere efter datablad er ganske god. Skal dog nok prøve et par forskellige enheder - kan jo risikere at enheden afviger en del fra databladet.

Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Daniels

Det bliver nok ikke ultrapræcist med diskant kalibreringen, men vifa har da rimeligt pålidelige datablade. Selvom præcisionen ikke ender med at være +-1dB vil der jo stadigvæk være en del vundet ved at kunne være med på en kigger over 20k.

Tror du ikke de linearx stadigvæk er de samme kapsler som vi bruger i forvejen. Dog kalibreret og korrigeret. Hvilke skulle det næsten ellers være?

Har du leget med målinger af forvrængning? Jeg har ikke selv sat mig ind i det endnu.

mvh

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Specifikationerne på Linearx mikrofonerne ser i hvert fald ret fornuftige ud.
M31 ($175): 20Hz-20Khz +/- 5dB ukalibreret. Kalibreret 10Hz-40KHz +/- 1dB.
Og de kan (i følge specifikationerne) klare lydtryk på 125dB til 170dB (?? Av mine ører!!)

Med kalibreringsfil til ECM8000 kan den gå op til 22-23KHz.
Kapslen jeg har er en MCE2000, men jeg har ikke prøvet den af.

Har faktisk også en kapsel liggende, men fandt det noget nemmere at bruge ECM8000, da der følger en korrektionsfil med i LspLAB, og så er den +/-1dB... Ganske imponerende. Dog stadig ikke meget over 22-23KHz, der er brugbart.

Tænker du på forvrængning ved overbelastning?
Det har jeg ikke haft gang i.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes