Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 05:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: HT-kabler til en tvivler :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 November 2003 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg sidder inde med et anlæg med en samlet værdi på et godt stykke over 10K, og tro det eller ej mine Ht-kabler er de go'e gamle fra silvan eller - et eller andet vilkårligt byggemarked.
Disse påtænker jeg at udskifte med nogle "rigtige" HT-kabler. Jeg agter at bruge max 1000 spir på dette, og jeg skal bruge en 7-8 meter.
Nu har jeg hørt HIFI-entusiaster prædike som var de frelste over den varme osv. et par gode kabler kan tilføre et anlæg. Dette vil jeg gerne erfare.

Det er måske meget smart hvis jeg siger hvad jeg ligger inde med...

Denon DCD-755AR, Denon DRA-1000, Rega Planar 3 & Infinity Reference mkII

Er der nogen der har lyst til at hjælpe mig?
Til top Vis j_gerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_gerd

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2003 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg benytter disse HT-Kabler her:

http://www.hifiklubben.com/dk/show.php?folder=61&product=DALIBLUEWAVE&PHPSESSID=388c3921ff975b17b62f1eda456df171

Dog er det kun Front og Center der bliver fodret med dem, til mine bagHT benytter, jeg det billige fra Harald Nyborg, mener dog selv at jeg kan høre forskel, så det er ikke optimalt....

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2003 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hvad har du af signalkabler? Her er forskellen lie så stor som på HT kabler. Men for 1000 kroner skulle det bestemt være muligt at købt BÅDE HT og signalkabel af en vis kvalitet, hvis du holder øje med markedet og DBA. Personligt har jeg rigtig god erfaring med at holde signal og HT kabel i samme mærke, så man ikke får 2 helt forskelligt lydende kabler ind i anlæget.

Held og lykke med det!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Thomas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2003 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale Supra Ply 3,4/s. Dem har jeg til mit setup. Og wow, de er laaangt bedre end dem jeg havde før, som var noget hifi-klub kabel som jeg købte billigt for nogle år siden ( måske 40 kr. meteren eller deromkring-kan ikke huske det)

Supraen kan vist fåes til ca. 100kr meteren skulle jeg mene!
Til top Vis Thomas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 10 November 2003 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej j_gerd
Som regel er det kabel man køber i Silvan og andre af sådanne steder noget multi-core kabel, altså noget kabel med tynde ledere men til gengæld er der mange af dem, det som jeg vil foreslå, og som jeg også selv anvender, er solid 2,5 kvadrat installationskabel, det kan også fås de steder du plejer at købe højtalerkabel. Mit råd er  at du skal prøve dette før du løber ud og kaster 1000,- efter et eller andet, for det første er det billigt og giver efter min bedste overbevisning det resultat du efterlyser. Hvis dette råd ikke lige kan bruges i dit tilfælde så sørg for "Guds skyld" for, nå ja mest din egen, at du låner noget kabel og får det afprøvet dette før du smider slanterne på disken, eller som minimum får fuld returret.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2003 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Til dit Denon-anlæg vil jeg foreslå 8meter Tara-labs Klara, Nexa eller Omni og 1meter Tara-labs Prism 200, 300, 500 eller 800, så kan anlægget vist ikke bære dyrere kabler, men tilsvarende serier kan købes hos andre Hifi-forhandlere!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Som overskriften hentyder har jeg altid haft en hvis skepsis med hensyn til at købe dyre HT-kabler, så det er noget af et spring for mig at skulle investere "rigtige" penge i det.

Ikke desto mindre har jeg nu lånt et sæt Tara Labs Nexa af en af mine kammerater (til 79,- meteren) og der er altså bemærkelsesværdig forskel på dem, og så mine "silvan'er".

For det første lagde jeg mærke til at der - sammenlignet med mine gamle kabler - næsten ingen signal støj var. Heller ikke selvom jeg skruede - meget - op. Derudover syntes jeg at lyden er mere åben og klar. "opløsningen" i lyden ernærmest højere. Dette skal jeg dog vænne mig til, da mine gamle kabler gav en mere "lunken" udfladet lyd. Jeg kan i højere grad høre mine højttaleres begrænsninger med Tara Labs kablerne

Hvis jeg ikke passer på ender jeg med at blive mere kræsen, og måske føle mig nødsaget til nye højttalere meeen, de penge er der vist ikke endnu

Det kan være jeg også skal prøve nogen andre kabler, men jeg syntes nu at de her er rimlig gode - og også i det prisleje jeg havde forestillet mig.

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Hej <SPAN class=bold>j_gerd</SPAN>
Som regel er det kabel man køber i Silvan og andre af sådanne steder noget multi-core kabel, altså noget kabel med tynde ledere men til gengæld er der mange af dem, det som jeg vil foreslå, og som jeg også selv anvender, er solid 2,5 kvadrat installationskabel, det kan også fås de steder du plejer at købe højtalerkabel. Mit råd er  at du skal prøve dette før du løber ud og kaster 1000,- efter et eller andet, for det første er det billigt og giver efter min bedste overbevisning det resultat du efterlyser. Hvis dette råd ikke lige kan bruges i dit tilfælde så sørg for "Guds skyld" for, nå ja mest din egen, at du låner noget kabel og får det afprøvet dette før du smider slanterne på disken, eller som minimum får fuld returret.

Hej Lasse

Hvor meget koster de kabler du snakker om per meter?

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Hej Lasse

Hvor meget koster de kabler du snakker om per meter?[/QUOTE]

Tja, i værste tilfælde taler vi om 7,- pr.m. men hvis du kender en elektriker så har de altid en rest i overskud. Men husk det skal være solid core, det dur altså ikke med alm. 230 V ledning.

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej Lasse

Hvor meget koster de kabler du snakker om per meter?[/QUOTE]

Tja, i værste tilfælde taler vi om 7,- pr.m. men hvis du kender en elektriker så har de altid en rest i overskud. Men husk det skal være solid core, det dur altså ikke med alm. 230 V ledning.

[/QUOTE]

Hmmm, så er der jo en væsentlig (!) prisforskel...

Det skal da i alt fald prøves

Bruger du så også sådanne billige kabler til signal mellem cd-afspiller og forstærker?

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej j_gerd

Jeg har lavet et kabel hvor jeg her "strippet" et 2,5 kvardrat og stoppet det ind i et snørrebånd og loddet et Bullet plug stik på, kan klart anbefales hvis man ikke springer tilbage i angst for en varm loddekolbe, dette bruger jeg mellem for og effektforstærker.

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 10 November 2003 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

De gange jeg har testet kabler, har jeg ikke kunne høre det mindste. Min cd-afspiller har to udgange, så jeg har forsøgt mig med to kabler fra cd til forstærker, hvorefter jeg kan skifte mellem de to kabler med fjernbetjeningen. Det samme har jeg forsøgt med højttalerkabler, et sæt fra udgang A og et andet fra udgang B. Jeg har forsøgt med Nordost Blue Heaven (8000kr) i den dyre ende, til lidt billigere Kimber 4TC triwire og CableTalk 3.1 biwire - ingen forskel. Med signalkabler er det samme, bare med Red Dawn (4500kr) til det billige der følger med (1kr) - samme resultat. HVIS der er en forskel, er den så uendelig lille, at jeg ikke tillægger det nogen betydning for musikken. Har I forsøgt lignende A-B tests?

villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 November 2003 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium

villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 November 2003 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

villavalium skrev:

<LABEL id=HbSession SessionId="3135504741">Hej J_Gerd !</LABEL>

<LABEL SessionId="3135504741">Har set på Hifilink, at post@magnussen.mail.dk har TaraLabs RSC Prime til salg. </LABEL>

<LABEL SessionId="3135504741">Prismæssigt ligger de over hvad dit oplæg var, men de kabler er altså et HIT !</LABEL>

<LABEL SessionId="3135504741">Har du ikke nogen flasker du kan sælge ??</LABEL>

<LABEL SessionId="3135504741">Mvh</LABEL>

Hmmm, flasker jeg kan sælge (?)

Så tror jeg bedre det kan betale sig for mig at tage en ekstravagt i IKEA

Hvad koster de der signalkabler. Det link der står er vist en mailadresse...

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2003 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Hej j_gerd

Jeg har lavet et kabel hvor jeg her "strippet" et 2,5 kvardrat og stoppet det ind i et snørrebånd og loddet et Bullet plug stik på, kan klart anbefales hvis man ikke springer tilbage i angst for en varm loddekolbe, dette bruger jeg mellem for og effektforstærker.

Hej Lasse

Der vist sådan lidt McGyver over dine løsninger

snørrebånd(...)

Nå, men de er jo væsentligt (!) billigere end de fabrikslavede dyre kabler, så jeg tror faktisk jeg prøver...

De der 2,5 kvadrat du er ret glade for - kan de købes i et byggemarked?

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 10 November 2003 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

villavalium skrev:

Ja, det kunne man tro. Men nu har jeg prøvet med flere forskellige kombinationer af anlæg fra omkring 50k-100k - har haft venner på besøg, som jeg lige ville lave testen sammen med - ikke entusiaster, men hvis der er en TYDELIG forskel, så må de jo også kunne høre det?!

Thomas L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 November 2003 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan kun bakke op om installationskablerne 2,5mm2 til højttalerne.

Der kommer ekstremt meget "hul" igennem. Bassen bliver meget dyb og precis. Til prisen er der ingen konkurrenter. Eneste lille minus er at diskanten og den lyse mellemtone står lidt tilbage for resten. Men det er et meget lille minus i forhold til prisen. Jeg tror det vil passe godt til dit anlæg.

Til signalkabel kan du bruge den tyndere udgave (1,25mm2). Som tidligere beskrevet er snørrebåndsløsningen ofte brugt og lyder fint. Jeg har dog hørt at ydersiden korridere hvorved lyden forringes med tiden. Jeg har forsøgt mig med at beholde isoleringen omkring lederen og så flette/sno kablet og det lød også rigtig godt.

Der er dog også mange andre gode løsninger til billige penge hos elektronikforretninger men ikke til den pris. Jeg bruger p.t. sølvkabel http://www.aanielsen.dk/kabsk0.htm til 88 kr/stereometer med stik fra biltema til 29 sættet http://www.biltema.dk/ art-nr. 35-878  og det er en superløsning men nok for lystklingende til dit anlæg. Men har man udstyret til det har det en fantastisk luft, detaljeringsgrad, dybde m.m.

Jeg kan kun anbefale det.. også til jer der bruger mange penge på kabler. I vil blive overrasket over det hvis I tør prøve  .. en hund for et sæt på 1/2meter.. hvad kan i miste.

Men som med at man begynder at sætte sig ind I er det farligt at begynde... det kan hurtigt udvikle sig. God jagt.

Thomas

Til top Vis Thomas L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas L

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2003 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Hej Lasse

Der vist sådan lidt McGyver over dine løsninger

snørrebånd(...)

Nå, men de er jo væsentligt (!) billigere end de fabrikslavede dyre kabler, så jeg tror faktisk jeg prøver...

De der 2,5 kvadrat du er ret glade for - kan de købes i et byggemarked? [/QUOTE]

Ja, det kan de men husk nu solide ledere.

Lasse Pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 November 2003 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Thomas L skrev:

Til signalkabel kan du bruge den tyndere udgave (1,25mm2). Som tidligere beskrevet er snørrebåndsløsningen ofte brugt og lyder fint. Jeg har dog hørt at ydersiden korridere hvorved lyden forringes med tiden. Jeg har forsøgt mig med at beholde isoleringen omkring lederen og så flette/sno kablet og det lød også rigtig godt.

Det er sandt at kobber vil korodere - og at det kan have betydning for de højefrekvenser, der grundet strømfortrængning vil løbe på lederens yderside. Meeeennnnn ved audio frekvenser betyder det ikke en hujendes!

Så jeg kan kun støtte min navnebror - super kabel til prisen af stikkene - men husk at det skal være Bullet Plugs! Og vær forsigtig ved lodningen, de er hysteriske.

/Lasse

Til top Vis Lasse Pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse Pedersen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes