Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektorlærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wardrugs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg har en Hitachi PJ-LC9 projektor, og jeg er på udkig efter et lærred til den, men jeg er ikke inde i hvilke typer, der egner sig bedst, og hvilken kvalitet der er nødvendig. Afstanden fra projektor til lærred er 4 meter, og der vil nok mest være mørklagt i rummet, når projektoren anvendes. Når jeg har googlet mig frem til projektorlærreder, har jeg set de fås til omkring 1000 kr. Det lyder umiddelbart som en god pris, men jeg ved ikke, hvordan et lærred skal være for god billedoplevelse, og hvilket lærred der dermed er fordelagtigt at anvende.
Til top Vis Wardrugs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wardrugs

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Uden at have testet det så vil jeg tro et lærred til 1000kr er noget hø.. man får som regl hvad man betaler for.

Jeg har personligt selv valgt et Dalite Deluxe high contrast 77" det koster ca 3000kr og er efter min mening et rigtig godt mellemklasse lærred. Man skal manuelt selv trække det ned men det genere ikke mig. motordrevetlærreder er jo som regl meget dyrer.

Nicolai

ps mit dalite lærred har jeg købt i hifiklubben...

Wardrugs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2006
Sendt: 03 April 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har heller ikke noget mod selv at skulle trække det ned. Men 3000 kr er klige i overkanten i min økonomi. Jeg vil godt vide hvad jeg skal kigge efter? og hvilke egenskaber ved lærredet, der gør hvad ved billedkvaliteten?
Til top Vis Wardrugs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wardrugs

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 03 April 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej,

Du skal bl.a. se efter hvilken gain lærredet har. Gain tallet fortæller noget om hvor meget lærredet reflektere det lys der bliver kastet mod det.

Et højt gain tal betyder at lærredet reflektere lyset kraftigere, giver billedet noget mere power, dog på bekostning af evnen til at vise sort.

Nogle sværger til en gain på 0,8 til LCD projektorer (her er lærredet over i det grå), men da

din projektor har 500:1 i kontrastforhold, det er ikke så meget, så skal du nok ikke gå alt for langt ned i gain. Nok ikke længere ned end til 1.0.

En anden god ting er at lærredet er afgrænset med en sort kant, det giver en bedre afgrænsning af billedet.

Du kan evt. kikke lidt på    http://www.projectorcentral.com/Hitachi-Illumina_PJ-LC7-proj ection-calculator-pro.htm

Det er ikke helt den samme projektor som du har, men det kan da være med til at give dig en ide om hvad du skal kikke efter (PJ-LC7 har lavere kontrastforhold end din projektor).

Hvis du syntes 3.000kr er i overkanten - så kik efter et brugt. Da jeg gik over til fastræmmelærrede solgte jeg et Projekta rullelærrede med en gain på ca. 1,2 og sort kant til ca. 1000kr. Det kostede et sted mellem 3 og 4.000kr fra nyt og fejlede intet. Et sådant lærrede ville ikke være helt forkert til din projektor.

God jagt.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

dan.mp skrev:

Nogle sværger til en gain på 0,8 til LCD projektorer (her er lærredet over i det grå), men da din projektor har 500:1 i kontrastforhold, det er ikke så meget, så skal du nok ikke gå alt for langt ned i gain. Nok ikke længere ned end til 1.0.

Jeg er ikke med på din konklusion her. De grå lærreder bruges jo for at give en bedre sort, så en lavere kontrast taler netop for et gråt 0,8 gain lærred.

Wardrugs:
Hvis du er lidt fiks på fingerne, kunne du lave dit eget fastramme lærred. Fastramme lærreder er klart at foretrække men også noget dyrere hvis du ikke vil lave det selv. Du kan så købe noget hvidt lærred (billigere end grå) i meter mål og selv lave rammen.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 03 April 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hej Bluesky,

OK - Jeg kan godt se at jeg har fået formuleret det lidt uheldigt (læs hovedet under armen).

Det jeg mener er at med de data PJ-LC9 nu en gang har og hvis billedet skal brojekteres de 4 mtr. som Wardrugs nævner vil det være en fordel at gå efter en gain på omkring 1,2 da det er mindre følsomt for ambient light. I fald man vælger et lærrede med 0,8 i gain skal du være meget sikker på at du kan lukke alt andet lys 100% ude, da kombinationen af denne projektor og et lærrede med 0,8gain vil være ekstrem lysfølsom.

Det kan afhjælpes lidt ved at gå op på f.eks.1,2 i gain - så går du et par skridt op i brightness.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Nu er der nok ikke et endegyldigt svar på om det skal være gråt eller hvidt, de har hver deres fordele og ulemper.

Jeg kender ikke det egentlige lys niveau for denne projektor og det kan ikke læses ud af specs. Men mon ikke den er lidt i niveau med f.eks. en Sanyo Z1. Der var da mange der brugte grå lærreder til en Z1. Så jeg er ikke nødvendigvis enig med dig i at han ikke kan bruge et grå lærred til denne projektor. Men det er vel alligevel ikke løsningen her, da det ligger udenfor budget.

Selv brugte jeg et hvidt 1.0 til min Z1, og det var nu ikke fordi den ikke var lys kraftig nok til et gråt, at jeg ikke brugte et gråt lærred.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes