Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2026 | 01:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pick up, Corus Black? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af analogeksperterne, der har kommentarer til denne pick up? Jeg er blevet ret lun på en pladespiller, der har den monteret, men har mere erfaring (lidt) med Dynavector og Ortofon.

vh. Henrik

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Er der ingen der kender den her pick up ?

vh. Henrik 

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Hallo tarup 13, da jeg så billedt tænkte jeg "Grado MM 1006" hvis det er rigtigt er det nemt at udskifte og opgradere nålen for menneske penge, og efter min mening en god slider til rock-plader. Den skivefræser du har kik på er det en Systemdek !... 

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk også en Roksan, der er ret lækker ik'

vh. Henrik

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kender den og mener at det er en fremragende mm-pickup i sin klasse. Den er, så vidt jeg husker fra de tidlige 90'ere, men den modtog flotte anmeldelser på det tidspunkt. Den er tæt på at være identisk med Goldrings 10xx-serie, men jeg kender ikke den nøjagtige relation mellem de to fabrikater.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:
Jeg kender den og mener at det er en fremragende mm-pickup i sin klasse. Den er, så vidt jeg husker fra de tidlige 90'ere, men den modtog flotte anmeldelser på det tidspunkt. Den er tæt på at være identisk med Goldrings 10xx-serie, men jeg kender ikke den nøjagtige relation mellem de to fabrikater.

Det kunne være sjovt hvis der var en der kender lyden, kontra Dynavector 10/5. Hvis den er fra de tidelige 90 ere er der jo nok sket en del siden.

vh. Henrik

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft RR5 med Corus Black, og jeg syntes det var en ganske udmærket pickup. Ligesom Buch har også jeg hørt er den ganske tæt relateret til Goldring 10xx-serien.

Når det er sagt så tror jeg da nok at en Dynavector 10X5 er noget bedre, for den går jo for at være en klasse-pickup til pengene. Corus Black er musikalsk, men jeg vil forvente at 10X5 gør det bedre i alle de fine discipliner som luftighed, fintegning og kontrol.

Hvis du køber RR5 og CB som en pakkeløsning plejer prisen (jeg købte den selv for 7.000 kr.) at være ret så fornuftig, man får vel nærmest pickup'en smidt i nakken. Prøv den, og hvis du kun er mellemfornøjet med den, så prøv en anden og bedre pickup. Jeg selv skiftede til Ortofon Rohmann B, og det var da selvfølgelig noget af et spring, men jeg følte at RR5 kunne klare det.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Buch skrev:

Det kunne være sjovt hvis der var en der kender lyden, kontra Dynavector 10/5. Hvis den er fra de tidelige 90 ere er der jo nok sket en del siden.

vh. Henrik

Der er mere af det hele i 10/5 - først og fremmest er transientbehandlingen i en helt anden klasse.  I det rigtige værk/arm siger et slag på lilletrommen; "smack" på en helt anden måde med 10/5 end du vil få det serveret fra Black. Black er i mine ører en typisk mm-konstruktion, meget homogen og lyttevenlig, men uden den klarhed og attack i mellemtonen som de gode mc'ere formår.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Buch skrev:
tarup 13 skrev:

Buch skrev:

vh. Henrik

Der er mere af det hele i 10/5 - først og fremmest er transientbehandlingen i en helt anden klasse.  I det rigtige værk/arm siger et slag på lilletrommen; "smack" på en helt anden måde med 10/5 end du vil få det serveret fra Black. Black er i mine ører en typisk mm-konstruktion, meget homogen og lyttevenlig, men uden den klarhed og attack i mellemtonen som de gode mc'ere formår.

Efter din beskrivelse, vil jeg klart vælge 10/5, da mit øvrige gear er meget lyttevenligt, lyden fra vinyl skulle helst være med samme attack, som fra min cd spille.

vh. Henrik

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Jeg har selv haft RR5 med Corus Black, og jeg syntes det var en ganske udmærket pickup. Ligesom Buch har også jeg hørt er den ganske tæt relateret til Goldring 10xx-serien.

Når det er sagt så tror jeg da nok at en Dynavector 10X5 er noget bedre, for den går jo for at være en klasse-pickup til pengene. Corus Black er musikalsk, men jeg vil forvente at 10X5 gør det bedre i alle de fine discipliner som luftighed, fintegning og kontrol.

Hvis du køber RR5 og CB som en pakkeløsning plejer prisen (jeg købte den selv for 7.000 kr.) at være ret så fornuftig, man får vel nærmest pickup'en smidt i nakken. Prøv den, og hvis du kun er mellemfornøjet med den, så prøv en anden og bedre pickup. Jeg selv skiftede til Ortofon Rohmann B, og det var da selvfølgelig noget af et spring, men jeg følte at RR5 kunne klare det.

Sunaudio skal ha' 12 K for en RR5 m. cb, det er måske lidt for dyrt efter din mening?

vh. Henrik

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:
Kim Petersen skrev:
Hvis du køber RR5 og CB som en pakkeløsning plejer prisen (jeg købte den selv for 7.000 kr.)

Sunaudio skal ha' 12 K for en RR5 m. cb, det er måske lidt for dyrt efter din mening?

Ja, faktisk... Jeg købte selv min RR5 incl. CB hos Sunaudio dengang de hed Audio Concept. Prisen var som nævnt 7.000 kr., men det var nu også et godt tilbud, som de dog har gentaget et par gange. Det er svært at argumentere for at en pris er for høj når jeg har købt den til tilbudspris, men 12.000 kr. er nok lige i overkanten når man holder in mente at den jævnligt ses til en bedre pris. Da jeg solgte min (1 år gammel) var der sgu' ikke engang nogen der gad købe den for 4.000 kr. så den blev solgt til spotpris.

Hos www.tapeconnection.dk kan du få RR5 uden pickup for 9.500 kr., og så er der rigeligt plads til f.eks. Dynavector 10X5 eller en anden MM eller High-Output MC pickup, medmindre du vil gå efter rigtig MC.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
tarup 13 skrev:
Kim Petersen skrev:
Hvis du køber RR5 og CB som en pakkeløsning plejer prisen (jeg købte den selv for 7.000 kr.)

Ja, faktisk... Jeg købte selv min RR5 incl. CB hos Sunaudio dengang de hed Audio Concept. Prisen var som nævnt 7.000 kr., men det var nu også et godt tilbud, som de dog har gentaget et par gange. Det er svært at argumentere for at en pris er for høj når jeg har købt den til tilbudspris, men 12.000 kr. er nok lige i overkanten når man holder in mente at den jævnligt ses til en bedre pris. Da jeg solgte min (1 år gammel) var der sgu' ikke engang nogen der gad købe den for 4.000 kr. så den blev solgt til spotpris.

Hos www.tapeconnection.dk kan du få RR5 uden pickup for 9.500 kr., og så er der rigeligt plads til f.eks. Dynavector 10X5 eller en anden MM eller High-Output MC pickup, medmindre du vil gå efter rigtig MC.

Hej Kim

Tak for inputsne' det er rart med lidt erfaren hjælp, jeg søger videre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes