Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 06:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV uden komprimering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Det meste software jeg har prøvet indtil nu, har en eller form timeshift eller recording funktion, hvilket egenligt er ok. Problemet er bare, at det billede der vises på skærmen når man ser direkte TV, også er komprimeret, hvilket jeg har svært ved at leve med da jeg har en stor skærm.

Er der nogen der kender et program der kan vise TV signalet direkte fra kortet, uden at komprimere det først?

Jeg har prøvet med DShow, hvilket også giver en udemærket billedekvalitet, men der kan lyden bare ikke virke.

Mit TV kort er et Hauppauge PVR-150.

Til top Vis jokkemokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jokkemokke Besøg jokkemokke's Websted

jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe, at jeg er den eneste der ikke kan leve med den elendige billedekvalitet man får fra MCE og lignende programmer?
Til top Vis jokkemokke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jokkemokke Besøg jokkemokke's Websted

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det ligger så meget i det at TV-billedet komprimeres.

Det ville forøvrigt kræve helt urimelige krav til lagerplads og overførselshastighed i PC-en. Hvis du anvender en codecs som MPIC, hvor hver enkelt billede er komprimeret ligesom fotos, fylder en times optagelse 18-20 Gbyte. (og så er de enkelte billeder ovenikøbet komprimeret) 

Der er to kilder, der kan forringe dit billede i dit setup.

1) Tilslutning mellem HTPC og almindelig CRT-TV kan normalt højst være S-video (=billedforringelse i forhold til ren RGB). Hvis du har TV-skærm med DVI/VGA stik kan opnås et fint billede uden forringelser (forbehold for scaleringsproblemer (pixelmapping) og problemer i forbindelse med kopibeskyttelse ved HDMI) 

2) Anvend DVB-input i stedet for analog input, der sker ingen encoding af TV-signalet først, som der sker i et analog TV-kort. Det er at betragte som data, ligesom fra en DVD. Derfor ingen kvalitetforringelse i dette trin (kvaliteten bestemmes dog af TV-stationen, hvor meget de "fetter" med bittene, analog til problemstillingen ved DAB-radio).

Hvordan er din kvalitet ved afspilning af DVD. Med DVB-input kan opnås næsten samme kvalitet.

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet med Hauppauge's eget WinTV2000 eller DScaler?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens bypasse encoderchippen på hauppauge kortene..... Jeg har ikke bruge for dette, men i hvisse situationer er der folk der kører deres konsol, xbox mv igennem deres HTPC. Så det kan lade sig gøre.....Men hvad skulle pointen være selvom mpeg2 er lossy så tvivler jeg seriøst på at fejlen ligger i kompressionen

Din kvalitet er helt sikkert dårlig pga dårligt skærmede kabler; Lidt det samme som avsh foreslår.....Feks de der bøsninger med de grå hætter som du køber i føtex og fona....de skal væk, dernæst skal du have et antennekabel med dobbelt skærm.....

jokkemokke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Som nævnt får jeg et glimrende billede med DShow, som følger med DScaler, så jeg kan ikke tro at det har noget med mit signal eller kabler at gøre. Jeg kunne godt leve med denne løsning, hvis der havde været lyd på.

Det mærkelige er, at hvis jeg starter MCE og lukker den igen virker lyden i DScaler/DShow indtil næste reboot. I DScalers forum ligger der de første 100 indlæg om problemet, men der er ingen der har svaret på et eneste af dem. Så det har jeg opgivet nu.

Jeg har også forsøgt at installere WinTV2000, men det vælter ind med fejl, når jeg prøver at starte den. Jeg har forsøgt at opdatere driverne til mit tuner kort, men det hjælper ikke. Så det har jeg jeg også opgivet nu.

Findes der ikke en nemmere løsning?

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Wintv2000 bør kunne køre uden problemer.

Hvis ikke, så må din installation ikke være clean, f.eks.  at der har været installeret mange typer codecs m.v. Dit problem med lyd smager lidt af det (usikkerhed om, hvad der reelt anvendes af codecs).

Til top Vis avsh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af avsh

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

@Jokkemokke...Sorry læste ikke din første post godt nok....

Problemet med Hauppauge kortene er sådant set at deres default indstillinger er  optimeret til NTSC, hvilket ret tit giver et meget grimt billede i PAL regioner.....Prøv at få fat på hauppauge tweak tool... og leg lidt med motion blur...huske at gemme og genstøvle hver gang..... Jeg har skruet helt ned på et for motion blur.....på seneste driver står den på 8....hvilket er fint i compressionsøjeme.....Men grimt er det...ligeledes kan static temporal filter sættes til 1 eller 2.....og så kan du give kortet max 9mbit p sekund i MCE ifl MS anvisninger....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes