Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 13:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: micromega stage 1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2006 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

hej jeg har været så heldig at få fat i en micromega stage 1 på qxl til en meget fordelagtig pris. supervelholdt.
Det er et lille projekt for at se om den slår min Marantz CD63 med en lclock opgradering og sænket undervogn .
Som jeg er meget tilfreds med og som også er fyldt ti år. altid uden problemer tager alle cder. jeg har bare renset den ca hvert tredje år..... jeg bøjer mig i støvet.. jeg har efterhånden et meget personligt forhold til den ;-) 10 år med masser af cder hver dag det kan man vist sammenligne men en benzin bil der har kørt 3 millioner Km.? og ingen ældningstegn er unoder. :-)
men man kan jo altid blive klogere.
Den har faktisk også samme drev som min marantz. det borger jo for kvalitet.
Jeg har altid hørt om Micromega's ud af kroppen lyd og drive og musikalitet.
men det er svært at finde en ordenlig test af den,
jeg har læst en i et gammelt HiFi blad og og lidt her det er tæt på hvad jeg kan finde.

Er der nogen der kan beskrive de lydmæssige kvaliteter/egenskaber og unoder ;-) ?
For flot er den jo.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Stage 1 har jeg ikke hørt, men jeg har netop anskaffet mig et MICROMEGA STAGE 3 II drev i en byttehandel.

vilmann har stage 2.

Unoderne i mit stage 3 drev er at den kan finde på at sige "No disc" selv om der er disc i. Der er også udfald i lyden en gang imellem.

Jeg har dog ikke prøvet at rense laseren eller få smurt drevet - havde tænkt på silicone spray.

Men den lyder fantastisk (til prisen) - så jeg håber at jeg får den op og spille. Fantastisk differenceret bas og detaljeret i det hele taget. Dejlig maskine...

Det bliver spændende at høre den op imod en 3560'er!
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 April 2006 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Uden at skulle nedgøre Micromega; så tror jeg altså at din Marantz CD63 vinder på graden af vellyd, vredet ud af Philips OEM´s!

Micromega´en kan selvfølgelig opgraderes til (hvad) stage 6, så måske den overhaler Marantz´en hen ad vejen!?

http://www.audioreview.com/cat/digital-sources/cd-players/mi cromega/PRD_117269_1586crx.aspx   Her er der lidt review´s på stage 3

http://cgim.audiogon.com/cgi-bin/bb.pl?micromega&1&l istmodls&3&4&zz&zz   Audiogon´s "Blue book"

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 April 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Ja, det var nogle fine maskiner - Havde selv en Micromega Logic i gamle dage

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Spændende projekt du har taget hul på der, 747DK!

Jeg har faktisk selv planer om noget i samme retning - også mod en Marantz (6000 KI) . Har simpelthen hørt så meget godt om Micromega, at jeg bliver nødt til at høre det selv ! Synes dog ikke jeg har hørt, at et godt drive er en af dens forcer - snarere at der er meget hul igennem, og at den er utrolig behagelig at lytte til.

Mener dog også at der er noget med at ophænget af drevet (er det vist), er meget skrøbeligt bygget - så den skal transporteres yderst forsigtigt.. - Ville nok være en rigtig god ide om den ikke blev sendt med pakkeposten, men at du selv afhentede guldklumpen...

-Men det kan Kaptajnen måske af- eller be-kræfte?

Skriv endelig hvad du synes, når du engang får dyret op at køre - kunne virkelig godt tænke mig at høre hvordan den falder ud i sammenligning med en Marantz !

mvh S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Stage 1 har jeg ikke hørt, men jeg har netop anskaffet mig et MICROMEGA STAGE 3 II drev i en byttehandel.vilmann har stage 2.Unoderne i mit stage 3 drev er at den kan finde på at sige "No disc" selv om der er disc i. Der er også udfald i lyden en gang imellem.Jeg har dog ikke prøvet at rense laseren eller få smurt drevet - havde tænkt på silicone spray.Men den lyder fantastisk (til prisen) - så jeg håber at jeg får den op og spille. Fantastisk differenceret bas og detaljeret i det hele taget. Dejlig maskine...Det bliver spændende at høre den op imod en 3560'er!

hej det lyder spændene men det må være noget af en forskel fra en Denon 3560 til en micromega. jeg tror knapt nok en direkte sammenligning er mulig det er nok mest smag eller behag.
har du prøvet at rense laseren ? min marantz havde aldrig kørt problemløst så mange år uden rensninger desuden er en beskidt laser på ekstremt overarbejde. det tager kun mig fem min og så kører jeg en 4-5 år med meget bedre lyd til følge.
En rensning gør underværker og er uhyggeligt overset.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 April 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

747DK skrev:
ppp_dk skrev:
Stage 1 har jeg ikke hørt, men jeg har netop anskaffet mig et MICROMEGA STAGE 3 II drev i en byttehandel.vilmann har stage 2.Unoderne i mit stage 3 drev er at den kan finde på at sige "No disc" selv om der er disc i. Der er også udfald i lyden en gang imellem.Jeg har dog ikke prøvet at rense laseren eller få smurt drevet - havde tænkt på silicone spray.Men den lyder fantastisk (til prisen) - så jeg håber at jeg får den op og spille. Fantastisk differenceret bas og detaljeret i det hele taget. Dejlig maskine...Det bliver spændende at høre den op imod en 3560'er!

hej det lyder spændene men det må være noget af en forskel fra en Denon 3560 til en micromega. jeg tror knapt nok en direkte sammenligning er mulig det er nok mest smag eller behag.
har du prøvet at rense laseren ? min marantz havde aldrig kørt problemløst så mange år uden rensninger desuden er en beskidt laser på ekstremt overarbejde. det tager kun mig fem min og så kører jeg en 4-5 år med meget bedre lyd til følge.
Hvordan renser du laseren?
Med en vatpind uden noget som helst?
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

747DK skrev:
ppp_dk skrev:

Hvordan renser du laseren?Med en vatpind uden noget som helst?

jeg bruger isopropylalcohol 35% kan købes i matas og på apoteket koster vel max en 50er og så har du til ti års brug
Det er nøjagtigt det samme som værkstederne bruger.
du må absolut ikkke bruge alm. husholdnings sprit eller rensebenzin. det er alt for skrapt.
jeg dupper bare med en bomuldsvat pind og gør det af to gange så så den første gang løsner skidt og fedt anden gang tager det sidste.

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2006 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Spændende projekt du har taget hul på der, 747DK!

Jeg har faktisk selv planer om noget i samme retning - også mod en
Marantz (6000 KI) . Har simpelthen hørt så meget godt om Micromega, at
jeg bliver nødt til at høre det selv
! Synes dog ikke jeg har hørt, at et godt drive er en af dens forcer -
snarere at der er meget hul igennem, og at den er utrolig behagelig at
lytte til.

Mener dog også at der er noget med at ophænget af drevet (er det vist),
er meget skrøbeligt bygget - så den skal transporteres yderst
forsigtigt.. - Ville nok være en rigtig god ide om den ikke blev sendt
med pakkeposten, men at du selv afhentede guldklumpen...

-Men det kan Kaptajnen måske af- eller be-kræfte?

Skriv endelig hvad du synes, når du engang får dyret op at køre - kunne
virkelig godt tænke mig at høre hvordan den falder ud i sammenligning
med en Marantz !

mvh S.R

ja og prisen jeg gav er til at græde over 540Kr. . så er der råd til at dumme sig. Det er korrekt at der var problemer med de tidlige micromegaer's drev men det var pga. en dårlig smørefedt i drevet der blev stift med alderen og den fejl er rettet. jeg betragter på ingenmåde philips 12.xxx drev som skrøbeligt tværtimod.
Jo spillelyst musikalsk og drive er også nogle af de forcer den er beskrevt med men også stor gennemsigtighed og meget veldifinere bas.
Men jeg skal nok melde tilbage med resultatet her i tråden

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Lyder godt 747DK - glæder mig til at høre om den spiller Marantz'en af banen, eller hvad  !

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Uden at skulle nedgøre Micromega; så tror jeg altså at din Marantz CD63 vinder på graden af vellyd, vredet ud af Philips OEM´s!

Micromega´en kan selvfølgelig opgraderes til (hvad) stage 6, så måske den overhaler Marantz´en hen ad vejen!?

http://www.audioreview.com/cat/digital-sources/cd-players/mi cromega/PRD_117269_1586crx.aspx   Her er der lidt review´s på stage 3

http://cgim.audiogon.com/cgi-bin/bb.pl?micromega&1&l istmodls&3&4&zz&zz   Audiogon´s "Blue book"

hej tak for linkene de var en del mere brugbare end det jeg fandt.

Du kan ganske udemærket have ret jeg mener stadig at min CD
63 kan give langt dyrer konstrutioner kam til deres hår.min Lclock opgradering gav lige det sidste men krævede en del burnin.
jeg har tidligere testet Cd afspillere for en HiFikæde og brugt min som reference. jeg mødte en som virkeligt var lidt bedre til det samme som min og den kostede 8000 flot klaret af en afspiller til 2300 med en lclock til 200(fik den meget billigt )
og nej det med sænket undervogn er ikke en joke ;-)
But anyway min Cd63 går ind i sit 12 år og jeg bliver nødt til at holde mig åben. jeg kan jo ikke tillade at forvente mig at det bliver ved med at gå godt. og pt villle jeg ikke ane hvad jeg skulle gå efter.
så jeg snuser lidt rundt.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg føler med dig, 747DK!

Gårsdagen hifi kan holde til evig tid (ellers kan det renoveres) og lyder dejligt!

Klart at forvrængningen er minimeret over årene og allehånde "fantastiske" nyopfindelser har jo set dagens lys undervejs!

I teknik-ræset har de bare glemt een ting; sjælen!

(Nybagt ejer af et Edison-rørsæt! )

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg føler med dig, 747DK!

Gårsdagen hifi kan holde til evig tid (ellers kan det renoveres) og lyder dejligt!

Klart at forvrængningen er minimeret over årene og allehånde "fantastiske" nyopfindelser har jo set dagens lys undervejs!

I teknik-ræset har de bare glemt een ting; sjælen!

(Nybagt ejer af et Edison-rørsæt! )

jeg kan kun til en vis grad give dig ret glem nu ikke hvor meget hø der blev lavet førhen ....man glemmer det let idet det ikk
e bliver brugt af nogle mere
. men du har ret i at der tit blev lavet produkter hvor det simpelthen var et bevis på hvor dygtigt firmaet var. på trods af at de aldrig ville komme til at tjene penge på netop dette produkt.

mit anlæg er en blanding af nyt og gammel men jeg mener selv at min forstærker er et levende bevis for at de gamle dyder bliver opretholdt. den erstatede et gammel hæderkronet Yamahasæt med klasse A forforstærker. Min marantz PM7200 spiller r**** ud bukserne på yamahaen når det gælder sjæl musikalitet og lytteglæde, ihverfald når det gælder mit nuværende setup.
jeg gider slet ikke gå efter dataer mere spiller det som en drøm er jeg bedøvende ligeglad med om det er klasse Å
Men ok min Denon pladespiller og min onkyo tuner støtter din teori
Tilykke med dit lækre Edison sæt. det er et sæt med sjæl. enig

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Jeg retter gerne, så alle misforståelser er ryddet af vejen: Gårsdagens HIFI er tit meget bedre end det hø de overstrømmer markedet med i dag!

Langt de fleste penge går til marketing og nye kabinetter i smarte former: Se, lidt smartere og med de nye gadgets er lyden også MEGET bedre! (Snork! )

Jamen nogle komponenter er altså blevet bedre og mere støjsvage!? Nemlig, så prop dem i dit yndlingsapparat og vupti; 10 års vellyd! (Igen)

Jeg savner dog min forholdvis ukendte ITT-Schaub-Lorenz Fantasia 2000 (7 IC´s inside). Trods sine 12 watt DIN-norm spillede den langt bedre, end mine skolekammeraters skod-anlæg! Nogle af deres forældres Marantz, Revox og Tandberg gav dog mit anlæg kam til håret, men dem med Dux, Philips, Saba og bambusanlæg kunne godt pakke sammen!

Og hvem husker ikke de store spole-båndoptagere, Nakamichi´s Dragon kassette-båndoptager? Nåh; det gør de unge ikke!

Hvad er der galt med en 15-20 årig Krell eller ML? Graff? Leak? Ja, selv Snell i første version!

Hvorfor kan man igen få 80´ernes Audiolab igen?

Næh; vi ligger under for et teknikhelvede, hvor ingen (næsten) kan gennemskue hvad forbedringerne egenligt er godt for; de er så minimale!

Hvad der ikke er minimalt er indtjeningen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes