| Forfatter |
|
Lars E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey!
Jeg har lavet en lukket konstruktion med en Peerless SDS 134 enhed, men jeg synes desværre at den lyder lidt skidt i den øvre mellemtone.. Specielt saxofoner og guitarer kan lyde irriterende, som om at der er nogle resonanser eller noget.
Jeg har lyttet til enheden med en 2.2 mH spole i serie, hvor jeg har koblet disktanten fra samtidig, så jeg på denne måde er sikker på at det ikke er en fejl i filteret..
Kabinettet er 12.5 liter (ca. 14.2 liter med dæmpemateriale), hvilket giver et samlet Q på 0.82. Kabinettet er fyldt løseligt op med MDM-3 dæmpemateriale, hvilket skulle være rigtig godt.
Jeg ved ikke hvad problemet kan være. Kan det virkelig passe at Q-værdien er for lav, så lyden bliver klemt for meget op i mellemtone-området??
Der er en gummi-ring imellem enheden og kabinettet, for at holde kabinettet tæt. Jeg har også vinklet kanterne af indvendigt (så enheden ikke sidder i et lille "rør"). Enheden sidder ca. 5-6 cm. over bundpladen i kabinettet.
Jeg håber at der er nogen, som har nogle forslag til hvordan jeg kan forbedre problemet!
Tak
/Lars
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jamen for sulen da - så få da det Q opad.
En enhed af den størrelse og parametre skal i praksis ikke have mere end 5 liter for at spille ordentligt - glem alt om teori og ideelt Q på 0,7.
Se f.eks Audio Physics der anvender den samme enhed i deres Kara Monitor http://www.audiophysic.de/yara_monitor/index_e.html Max 5 liter og det lyder fremragende.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd
Ok, så Q-værdien kan godt gøre udslaget i sig selv?? Selv om alt andet er "i orden".
vh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har du tonekontroller - så prøv at skru helt ned for bassen 
Der kan selvfølgelig også en peak som du skal fjerne med filteret - men den grundlæggende balance er super vigtig.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 01 April 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Jeg har prøvet at sætte et højpas filter på for at dæmpe de lave frekvenser, men det hjælper ikke rigtig. Tror du jeg kunne øge Q'et ved at sætte en port i kabinettet, og så løse problemet sådan?
vh. Lars
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
.. Jeg ved at Sonus fabers Cremona har en port til mellemtonen, hvor enheden er skåret af nedadtil. Måske det er for at få et højt Q i kabinettet så mellemtonefrekvenserne ikke træder så kraftig frem??
/ Lars
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 02 April 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
du skal have målt din højttaler ud med noget måleudstyr. Hvis du kommer forbi Randers, så giv besked. Jeg har Clio stående klar til målinger. Det tager kun 5 min at måle den igennem. Clio er det samme som fabrikkene bruger.
Hvor har du købt det ? Har de ikke kunne hjælpe dig med problemmet ?
|
| Til top |
|
| |
Lars E Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Syncroniq!
Tak for tilbudet, men kommer desværre meget sjældent forbi Randers..
Det er egentlig ikke fordi de ikke lyder godt, jeg er bare Meget kritisk når jeg selv laver noget.
Tak, vh. Lars
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor bredt er kabinettet? Har du lavet baffelstepkorrektion? Lydtrykket falder med 6dB under en frekvens, der bestemmes ved 115000/bredde i cm - og besøg så Syncroniq. Du slipper ikke for en måling.
Hvad er enhedens T/S parametre? Q på 0.84 lyder da perfekt, så hvis det passer, er det IKKE kassen, der er problemet.
|
| Til top |
|
| |