Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tannoy-erfaring efterlyses (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 April 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Er blevet forelsket i Tannoy som jeg, helt ubegrundet, tror er løsningen for mig.

Især D-500 og D-700 tiltaler mig, men jeg ved ikke om mit rum er stort nok.

Stuen incl. halvåbent køkken er ca 30kvm. Dertil 2 "refleks-porte" i form af døråbninger til værelse og entre.
Som eneboer kan jeg indrette mig som jeg vil og give HT masser af afstand til bagvæggen, men  samme væg er kun 4,85m bred.

Er jeg på gal kurs? Er D-500/700 for store? Erfaringer efterlyses!

mvh
Lars

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 April 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg tror godt du kan finde plads til både D500 og D700, men personligt ville jeg nok holde mig til D500 med den størrelse rum, for at udnytte højttaleren maksimalt. Du kan evt. spørge Ikke Slipsefyr omkring D700, han har dem.

Mine D500 står ca. 75cm. fra bagvæg og ca. 2 m. imellem dem. Jeg ville gerne have dem lidt længere fra hinanden, men det tillader hverken stue eller frue!

Held og lykke med jagten, det er en rigtig lækker højttaler.

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

mog-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 April 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hej Mops

Jeg kan kun anbefale D serien fra TANNOY (jeg har selv D700)

Der medfølger skumgummi propper til at sætte i basrefleksportene hvis man har problemer med at styre bassen

jeg vil dog gøre dig opmærksom på at de er meget strømkrævende og derfor sætter krav til forstærkeren

Til top Vis mog-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mog-

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 02 April 2006 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

hej mog,
herinde er der diverse emner om Tannoys D 500 og D 700 - jeg fandt liget et link du kan kigge lidt på

http://www.audioreview.com/cat/speakers/floorstanding-speake rs/tannoy/PRD_120660_1594crx.aspx#reviews

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Sendt: 02 April 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Hej Mops/ Lars !!!

Hvorfor ikke når du vil spille på Tannoy, så købe noget af det "rigtige " gode gamle

Tannoy istedfor de "plastik Tannoy " som D500 og D700 jo er , for membramer skal være

lavet af pap og kun pap, så jeg vil nu anbefalde du ser dig om efer et et par enten K3838

eller K3808 15" eller i 12" enhedder også selv bygge et kabinet, og som du kan se på mit lille

indlæg fra d. 6/2-2006 om Studie Monitor på Højtaler eller på mit Halvgamle HIFI under Mit HiFi.

og jeg syndes nu at de spiller med mere sjæl og hjerte ( min mening om det)

Hilsen pmoren.

Til top Vis pmoren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pmoren

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 April 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

pmoren skrev:
lavet af pap og kun pap, så jeg vil nu anbefalde du ser dig om efer et et par enten K3838 eller K3808 15" eller i 12" enhedder også selv bygge et kabinet, og som du kan se på mit lille indlæg fra d. 6/2-2006 om Studie Monitor på Højtaler eller på mit Halvgamle HIFI under Mit HiFi. og jeg syndes nu at de spiller med mere sjæl og hjerte

pmoren, hvad er din mening om Tannoys SGM 12"? Hvis du da har en

Jeg spiller nu på nogle Snell E3 med rør og det lyder også fedt nok, men er lidt lun på nogle af de gamle Tannoy. Der skulle jo virkelig være smæk for skillingen i sådan et par.

vh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hej Kenneth K !!!

Tannoy SGM 12" enhedden er jo bare end K3808 i 12 " udgave og du har ret der er meget smæk

i sådan end sjover sær du sådan end i et 100 l kabinet, du bliver nok bange, for når du nu spiller

på et sæt Snell E3. Tannoy SGM12" har end sprød mellemtone og meget fast og ret dyb bas,

passer ret godt til rør da drifteffekten er omkring 2W. men du kan jo læse om dem på mit indlæg

Studio monitor der er link til den meget store Tannoy side www.hilberink.nl med data og ider

til kabinetter og hvis du nu får købt et sæt enhedder, lad så vær med at prøve at modifisere

på dem" Tannoy skal spilles fra fabrikken"

Hilsen Pmoren

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Tak for interessen!

Mit håb til Tannoy's dual-concentric design er at de kan levere perspektiv som en god 2-vejs kombineret med magten som en fler-vejs HT kan byde på. Tager jeg ret eller har jeg fejl?

pmoren:
Du kan ikke lide plastikmembraner. Hvorfor? Er det en generel "fordom" eller kun ift. Tannoy?
Dine HT er meget spændende, men nok lidt for "mægtige" til mit rum. Kan du komme på andre, og mindre, modeller som ville passe til mit areal?
Desværre er DIY ikke en oplagt mulighed. Har hverken værktøjet eller pladsen til det. Viden og erfaring på området kan jeg heller ikke prale af...

mog-:
Ved ikke om min NAD 218THX kan betegnes som strømstærk, men det er hvad jeg har at gøre godt med, indtil der dukker en Parasound HCA-1500A op på brugtmarkedet.

mvh
Lars

PS:
Det er underligt som jeg er blevet hooked på Tannoy. Har aldrig set dem "live". Har aldrig hørt dem spille. "Noget" ved dem tiltrækker mig bare...
Selvom KEF også er på banen med dual concentric-enheder lader de mig helt kold.
Det' fa'me uhyggeligt du...

pmoren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 06:11 | IP-adresse registreret  

Hej Mops/ Lars !!

At jeg ikke kan lide plastik, det er atjeg nu ikke rigtig syndes at de Tannoy har lavet

spiller med den dynamik og sprødhed som ders "gamle pap membramer gør". Og om de

passer til dit rum, det må du jo selv finde ud af og om din forstærkker er strøm stærk nok

det afgøres jo bedest ved at prøve til du får noget andet. Men de 12" skulle nok kunne gå,

og når du ikke har hørt dem live eller set dem, så kan jeg give dig et tips hvor du kam høre dem

i københavn på din pb ??.

Hilsen pmoren

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 April 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen pmoren

Tak for tilmeldingen. Jeg har faktisk set nogle af de billeder.

Ved nærmere eftertanke er de nok for store til mit rum, der er ellers et par 12x i DBA. Jeg fandt nogle indlæg på et forum, hvor de talte lidt om at 12x modellen kræver noget plads og det lyder jo logisk nok med to 12" enheder. Jeg har 12 kvm. og er der noget jeg ikke kan tage, er det en mudret bas og rumlen.

vh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2006 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Det eneste jeg kender til Tannoy er Kingdom-15, en ca. 160 kg bamse i størrelse XXL! Tidligere til salg hos L&B i Glostrup. Brugtprisen var vist et par og 60K, men frygtindgydende,- det var den,- selv uden lyd. 20Hz-44KHz +/- 3dB og en følsomhed på 91dB.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Tak pmoren.
Du har vist allerede sendt tips'et og jeg siger: "Af hjertet tak".

mvh
Lars

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Kan nogen fortælle mig HVORFOR de foretrækker Tannoy?
Hvad kan de som andre ikke kan?

mvh
Lars

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Hvis man vælger noget fra deres Dual Concentric serie, er den oplagte fordel, en helt symmetrisk spredning, uden uheldige udfasninger, og dyk i frekvensgangen, der giver 'huller' grundet fasefejl.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 April 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
Kan nogen fortælle mig HVORFOR de foretrækker Tannoy?
Hvad kan de som andre ikke kan?

mvh
Lars

Det har du jo selv beskrevet meget godt, fremragende perspektiv, stor dynamik, hurtig, fast og dyb bas etc.....Ellers læs hvad Spencer skriver.

En anden ting er at det jo er fuldstændig ligegyldigt hvilke membran materiale der er anvendt hvis ellers de lyder fortræffeligt og det gør de altså, D700 er ikke en højtaler jeg har tænkt mig at skifte ud, den har så fremragende egenskaber at jeg faktisk ikke ved hvad jeg skulle skifte den ud med.

En helt anden ting er at jeg har mine D700 stående i et 13KV.rum, så du burde sagtens kunne spille med en 700 i dit rum, du skal blot lade skupropperne sidde i hvilke de faktisk skal eftersom højtalleren er indmålt med dem i, der er ikke tale om et alm basrefleks system, men noget man kalder en akutisk ventil ( nærmere teknisk forskaring på det må andre mere kyndige komme med) og derfor skal der være propper i. Normalvis kan man ikke fjerne propperne når der tale om akustisk ventil, men det har Tannoy altså valgt at give folk den mulighed hvis de i større rum mangler bas. 

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2006 kl. 02:17 | IP-adresse registreret  

HALLELUJA

Er endelig blevet medlem af Tannoy-klanen.
Torsdag d. 27/4-06 byttede jeg med 5 store sedler for et velholdt sæt D500. Desværre med kun 2 propper som endda ikke kan sidde rigtig fast i hullerne.

Kan roligt sige jeg er positivt overrasket over lydkvaliteten. Nærmest målløs faktisk!
De præsterer som jeg håbede og lidt til, da lyden nu er flyttet helt ud af højttalerne. Er næsten usynlige for øret.
De er stadig meget nye for mig, og er bare sat op hvor mine Jamo Concert 8 stod, så en endelig vurdering har jeg ikke klar. Indtil nu har jeg dog ikke fundet noget at klage over, og hvor tit kan man egentlig sige dét?
_ _ _

Har dog lige et vigtigt spørgsmål til mn1974:

Bruger du propperne i de øverste eller nederste huller? Jeg synes der er stor forskel på mængden af luft som flyttes i de 2 porte.

mvh
Lars

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 29 April 2006 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Jamen et stot tilykke med dem skal da lyde herfra, det er kanon gode højtalere , synd Tannoy ikke producere dem mere.

Du skriver at der desværre kun følger to propper med, der skal ikke følge flere med, et til hver port. D500 er lidt anderledes lige på det punkt ved det at portene sidder for oven og for neden hvor de på min D700 begge sidder oppe ved øverste enhed. Jeg kan derfor ikke råde dig til hvordan du skal køre med den med hensyn til propperne, du må lytte dig frem, med som sagt er det tannoys hensigt at de skal sidde i begge to.

per41
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 April 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Kære mops!

Velkommen i klubben - Tannoy, YES!

Til top Vis per41's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per41

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 29 April 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

mops skrev:
HALLELUJAEr endelig blevet medlem af Tannoy-klanen. Torsdag d. 27/4-06 byttede jeg med 5 store sedler for et velholdt sæt D500. Desværre med kun 2 propper som endda ikke kan sidde rigtig fast i hullerne. Kan roligt sige jeg er positivt overrasket over lydkvaliteten. Nærmest målløs faktisk!De præsterer som jeg håbede og lidt til, da lyden nu er flyttet helt ud af højttalerne. Er næsten usynlige for øret.De er stadig meget nye for mig, og er bare sat op hvor mine Jamo Concert 8 stod, så en endelig vurdering har jeg ikke klar. Indtil nu har jeg dog ikke fundet noget at klage over, og hvor tit kan man egentlig sige dét?_ _ _ Har dog lige et vigtigt spørgsmål til <span style="text-decoration: underline;">mn1974:</span>Bruger du propperne i de øverste eller nederste huller? Jeg synes der er stor forskel på mængden af luft som flyttes i de 2 porte.mvhLars

hej Mops,
jeg har udskiftet mine Tannoy D 500 med et par viennaére, men:

Min erfraing med propper i højttalerne dengang var, at det afhang af hvor lille/ stort rum de spillede i og ikke mindst hvor langt fra væggen de er placeret.

Mit daværende spillerum egnede sig f.eks. bedst til at der var isat propper i de nederste basporte!

Det var et rum på ca. 20 km2!!!

Men ja, de spiller sku rigtig lækkert, må vi se et par billeder af dem?

mops
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2006 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Har opdateret tråden "Mit hifi" hvor højttalerne kan ses:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24246&P N=1&TPN=1

mvh
Lars

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes