Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 06:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DLP’erne kommer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 April 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

...nogle vil så sige at de har været her hele tiden... Men anywayz:

Jeg er generelt kendt for at være varm LCD-fortaler, når det drejer sig om projektorer i den billigere ende. DLP har for mig at se været en teknologi der har potentialet i orden, men som aldrig rigtigt har været udført særligt godt i den billige ende. Lav opløsning, dithering, støj, og pudsigt nok tit et grynet og bare generelt træls billede... Jeg hører f.eks. folk sige at de foretrækker projektorer som Infocus SP4805 frem for LCD'er, på grund af at DLP har mindre hønsenet. Enhver der har set en 4805 og en 1280x720 LCD vil vide at dét er et ret tomt argument. Kort sagt, gode DLP-projektorer har bare ikke været et prismæssigt brugbart alternativ til LCD - og hvis man skal betale den dobbelte pris, så synes jeg ikke rigtigt det er godt nok at få "frem og tilbage" - det er da fint nok at få bedre kontrast, men hvis det er på bekostning af støjniveau og regnbuer, så giver det mig ikke rigtigt lyst til at hive læderet op af baglommen. Og VW100 har i min verden overfløddiggjort DLP i high-end segmentet - når en 1080P 3-chipper kommer under 100.000,-, så kan vi vende tilbage til dén diskussion...

MEN - der sker ting og sager i mellemklassen. Mitsubishi HC3000 var den første DLP der fik mig til seriøst at overveje om regnbuer ikke er noget man kunne leve med, for at få de fordele som DLP-teknologien uden diskussion tilbyder. Der er ingen Lens Shift, så mange vil ikke have praktisk mulighed for andet end LCD-projektorer - men hvis den kan placeres, så tilbyder den nogle ting som LCD'erne ikke kan. Den har dog ikke sådan _helt_ fået mundvandet frem i mig, der er stadig et par quirks. 1:1 kun via VGA, f.eks., og måske derfor er billedet via HDMI lidt grynet. Men kontrasten, dén kunne jeg godt ønske mig i en LCD-projektor... Dem der deltog i seneste Projektor-mekka er formentligt enig med mig i at oplevelsen af kontrast er noget anderledes på sådan en fyr. Så er spørgsmålet bare igen regnbuer - kan man finde sig i dem, eller kan man ikke? Det vil vel altid være individuelt. Jeg vil helst være fri, men for første gang har jeg seriøst stået og overvejet om jeg ikke ville kunne abstrahere fra dem under lidt mere normal brug end butiks-demo'er...

Nu er Optoma HD72 så landet til 20 af de store, og Infocus IN76 er på trapperne til samme pris. Og nu kan jeg ikke løbe fra det længere: Nu begynder DLP'erne for alvor at rykke ind på LCD'ernes territorie. Jeg synes faktisk - sæt bare kryds i kalenderen - at jeg for første gang (eller rettere: For første gang siden Sanyo Z1 fik mig til at gylpe over min Davis...) vil sige at dén projektor under 20.000,- jeg helst ville eje, er en DLP. Jeg er ret følsom overfor regnbuer, ja. Og jeg havde forsvoret at jeg nogensinde skulle eje en single-chip DLP-projektor. Men med de nyeste generationer er der, på det rent billedmæssige, efterhånden ikke ret meget _andet_ end regnbuer at brokke sig over. I lyset af hvor mange fordele der så er overfor LCD - kontrast, farvepræcision, levetid - så har jeg svært ved at forsvare LCD'erne udelukkende på grund af en regnbue-effekt, som de fleste formentligt finder mindre generende end jeg selv? Hvis man rent praktisk kan bruge en projektor uden lens shift, så er det svært ikke at anbefale en projektor som HD72 frem for LCD'erne. Det ER stadig et spørgsmål om fordele og ulemper, så man bør stadig se projektorerne selv - men som en samlet vurdering, tipper det efter min mening til DLP'ernes fordel i øjeblikket.

HD 72 er simpelthen bare en lækker projektor. Den har samme chip som HC3000, dvs. 1280x768, med 4xspeed 7-segment farvehjul (Iøvrigt, en detalje som jeg ikke tror ret mange er klar over: Samtlige Infocus projektorer kører med 4xspeed, på trods af at de skriver 5xspeed i reklamematerialerne... ) Billedet virker bare en del mere skarpt og rent, i forhold til HC3000, og der er ikke noget BS hvad input-signaler angår: Den æder _alt_. Alle opløsninger, inkl. 1080P (ikke at det er specielt vigtigt på en 720P projektor), og tager imod alle refresh rates. 48, 50 og 60 Hz helt flydende, og enhver "skæv" opløsning/refresh konverterer den bare, den viser det hele... Overscan justeringen har en stor fed knap på fjernbetjeningen, så man kan slå overscan fra (og køre 1:1), men hurtigt slå det til hvis man lige ser en enkelt udsendelse hvor der er lidt støj. Sådan skal dét gøres! Kanon kontrast, gode farver, dithering er umiddelbart ikke synlig fra normal afstand. Støjniveauet er acceptabelt (ikke helt Z4 niveau, men det er okay). Det er - heldigvis! - ikke en "lys-kanon", sådan som mange andre DLP'er - der nærmest virker som om de er bygget til 150" billeder...

LCD-fan som jeg er, så virker det underligt at skrive det her, men: Kan man rent praktisk montere en projektor som HD72, og iøvrigt ikke generes mere af regnbuer end at man kan finde sig i det, så bør man nok flytte fokus en smule væk fra LCD-projektorerne, og kigge lidt på hvad de nyeste DLP'ere har at tilbyde. Det virker som om DLP lige nu simpelthen flytter sig mere, om ikke andet så prismæssigt, end LCD.

Det er ikke sikkert at det er særligt overraskende, men jeg må indrømme at det overrasker mig selv at jeg, LCD-fan og regnbue-hystade nummer ét, lige nu faktisk seriøst overvejer at hænge en DLP op i stuen derhjemme... Kort sagt: Med samme sikre røst hvormed jeg tidligere har udtalt at projektor under 25.000,- skal være LCD, vil jeg nu sige at man ikke bør købe en LCD i nærheden af 20k uden at have taget et seriøst kig på en DLP også.

Og så vil jeg iøvrigt fastholde at til prisen kan ingen DLP matche en Z4...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 April 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

...nogle vil så sige at de har været her hele tiden...

Right on . Men selvfølgelig er det glædeligt at DLP'erne nu (endelig) kommer ned i pris og i en kvalitet, hvor en LCD-fan omtaler DLP'erne som et fornuftigt alternativ til LCD .

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 April 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Hej Otto.

Har netop sat et stk. IN76 i loftet Det er bare knivskarpt, faktisk bedere end 7205 modellen til den dobbelte pris. Har skiftet lidt rundt i dlp og lcd pj inden for de sidste par måneder og må bare konstatere at trods lidt højere støj og en regnbue ind imellem så er dlp billedet bare mere dybt/levende at se på. HS60 fra Sony har også været en tur i loftet hos mig, men jeg savner simpelthen noget liv og lysstyrke i billedet, men ellers en fed lcd pj.

Den nye In76 har da stadig en blæser der kan høres, men det er til at leve med. De skriver da godt nok at den er meget støgsvag, men ikke meget mere end 7205 modellen.

Skulle jeg bruge 20k på en pj idag så ville IN76 være et godt bud

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

strong skrev:
Den nye In76 har da stadig en blæser der kan høres, men det er til at leve med. De skriver da godt nok at den er meget støgsvag, men ikke meget mere end 7205 modellen.

Okay? Det synes jeg så er lidt skuffende, Optoma'en ligger ikke meget over LCD'erne. Spørgsmålet er så selvfølgelig om "lidt mindre end 7205" og "lidt mere end HS60" er nogenlunde det samme...? Jeg må vist have fingre i en IN76 og sammenligne...

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Den starter meget lavt ud men efter kort tid kører den højere op i omdrejninger, på hdmi indgangen vel og mærke. Har ikke prøvet på andre indgange endnu.

Prøv evt. at fravælge alle andre indgange end hdmi og prøv så at genstarte den, så fryser den fast, det havde jeg noget bøvl med det meste af aftenen igår Har du hørt om et sådan problem før? Det er vel bare en softwarefejl der kan rettes???

M.v.h. Strong

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 08 April 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har siddet i overvejelser om jeg skulle udskifte min benQ8700+, fordi jeg endnu en gang lod mig lokke af specs. det lyder jo tillokkende når en projektor som fx Z4 har en kontrastratio på 7000:1 frem for min benQ's på 2500:1. Men så så jeg det i virkeligheden, og jeg må sige jeg fatter ikke at det overhovedet er lovligt at oplyse sådanne specs.

Det er muligt at man med dynamisk iris kan komme op på en kontrast på 7000:1 hvis man sammenligninger et helt hvidt og et helt sort still billede, men i realiteten er der ingen tvivl om at både billede og kontrast satdig er langt bedre på min benQ8700+ end på de ny lcd'er

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

HEHEHE. DLP Rocks!

Jeg kan ikke tåle at se på LCD da Verical Banding springer mig i øjnene med det samme. Desuden kan jeg genrelt bedre lide billedet fra DLP da det ikke virker så "pumpet" som LCD.

Jeg har en Optoma H79 og den smider sgu et suverænt billede op på lærredet. Og så larmer den ikke mere end en Z4

MVH WRONG

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Den starter meget lavt ud men efter kort tid kører den højere op i omdrejninger, på hdmi indgangen vel og mærke. Har ikke prøvet på andre indgange endnu.

Prøv evt. at fravælge alle andre indgange end hdmi og prøv så at genstarte den, så fryser den fast, det havde jeg noget bøvl med det meste af aftenen igår Har du hørt om et sådan problem før? Det er vel bare en softwarefejl der kan rettes???

Formentligt, jo. Jeg har ikke haft IN-modellerne i fingrene, så jeg har ikke rigtigt nogen erfaring med det. Jeg har en fornemmelse af at Infocus tager feedback rimeligt seriøst, så send evt. en mail til forhandleren, eller direkte til Infocus.

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Det er muligt at man med dynamisk iris kan komme op på en kontrast på 7000:1 hvis man sammenligninger et helt hvidt og et helt sort still billede, men i realiteten er der ingen tvivl om at både billede og kontrast stadig er langt bedre på min benQ8700+ end på de ny lcd'er

Oliver

Jep, og dette bliver måske en af de nye features man vil til at konkurrere på. Årsagen skal findes i at der er 2 typer kontrast angivelser.
"On-off" kontrast og "ANSI" kontrast.

Hvor "on-off" betyder forskellen mellem et helt hvid og helt sort billede, er ANSI kontrast mere krævende, da den opgiver kontrast forskellen på et billeded, hvor der er BÅDE sorte og hvide felter(skakbræt billedet). I et rigtigt billede, er der jo både mørke og lyse farver, så en pj med bedre ANSI kontrast, vil være bedre til at separere farverne i billedet og dermed give mere "dybde" og skarphed, istedet for mere "mudrede"/"kedelige" farver!   

Edit: Ups, glemte helt at nævne min pointe...(doh)det jeg ville frem til, var at fordi DLP'ere altid har haft bedre ANSI kontrast, syntes billedet bedre defineret/skarp og mere dybt end et typisk billede fra en LCD'er.
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

strong skrev:
Har netop sat et stk. IN76 i loftet Det er bare knivskarpt, faktisk bedere end 7205 modellen til den dobbelte pris.

Jeg har selv været ude i dag og fået demonstreret IN76. Jeg sammenlignede den med Sim2 Domino 30H i A-B test. Altså samme filmsekvenser under samme forhold. Lærredet var et Stewart Studiotek 130 (hvidt lærred med gain på 1,3). DVD-afspilleren var en Onkyo DV-SP503 og de var forbundet med et "standard" komponentkabel. Alt billedebehandling blev foretaget af projektorene.

Det første jeg lagde mærke til var støjniveauet. Støjniveauet på IN76 var _markant_ lavere end på 30H. IN76 kunne godt høres hvis der ikke er lyd til billedet, men ellers vil jeg mene, at støjniveauet i praksis ikke længere er et problem . Det er dog muligt at få mere støj ud af IN76 ved at vælge "high power" i set-up menuen. Men det er der ikke brug for efter min mening (altså mere lys).

Selve billedekvaliten er jeg positivt overrasket over på IN76. 30H´s billede havde en form for mathed over sig sammenlignet med IN76. Mine øjne kunne klart bedst lide billedet fra IN76.

IN76 mangler - efter min mening - nogle features, som ville gøre projektoren ekstra lækker. Den mangler lensshift og elektronisk zoom. Den har en mekanisk zoom drejeknap på toppen, men elektronisk zoom er nu mere praktisk.

At IN76 ikke skulle være mere støjsvag end 7205 står jeg uforstående over for. Tvivler på 7205 støjer mere end 30H.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 April 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende at se havd den nye Optoma 7100 med lens shift og DC3 kommer til at koste. Ved du noget om det Otto?
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
Det bliver spændende at se havd den nye Optoma 7100 med lens shift og DC3 kommer til at koste. Ved du noget om det Otto?

Ikke lige på stående.

Beeblebrox_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Hej Otto

Supernice input. Den lyder altså sprød

Vh,
Claus

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej Gerdes

Havde som den første pj en 7205 og skiftede så til en LCD HS60, men måtte bare ha' DLP igen pga. billedet. Men In76 Støjer altså noget mere end forventet efter min opfattelse (på lav indstillingen). Kan det være fordi der er forskel på hvilken indgang man bruger? Altså højere blæserstøj ved HDMI i forhold til component f.eks.?

M.v.h. Strong   (måske jeg bare er lidt sart med lyden efter HS60 der næsten er lydløs)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

strong skrev:
 Men In76 Støjer altså noget mere end forventet efter min opfattelse (på lav indstillingen). Kan det være fordi der er forskel på hvilken indgang man bruger? Altså højere blæserstøj ved HDMI i forhold til component f.eks.?

Jeg læste noget på AVSforum om at der er rimelig markant forskel på lyden alt efter om den loftmonteres eller stilles på et bord.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Jeg læste noget på AVSforum om at der er rimelig markant forskel på lyden alt efter om den loftmonteres eller stilles på et bord.

Ok, den jeg så i dag var ikke loftmonteret. Måske det gør en forskel. Hvordan er støjnivauet på Optoma HD72i? Altså loftmonteret eller ej.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Ok, den jeg så i dag var ikke loftmonteret. Måske det gør en forskel. Hvordan er støjnivauet på Optoma HD72i? Altså loftmonteret eller ej.

Jeg har kun brugt den loftmonteret. Med lampen i low mode (kan infocus'en have stået i high?), synes jeg at det er fornuftigt. Ikke så lavt som Z4/HS60, men for en DLP er det i den gode ende. Jeg tror det er lidt lavere end Mitsubishi HC3000, men jeg har lige præcis ikke haft chancen for at A/B sammenligne. Lige nu er det den mest støjende projektor jeg har i butikken, men det siger vist mere om de andre... Den eneste DLP jeg har haft i fingrene med lavere støj var Mitsubishi HC2000, som er en Optoma H79 "indeni", og tidligere Optoma modeller jeg har haft i fingrene har også haft et fornuftigt støjniveau, det virker som om de har ret godt styr på det. Dét jeg bemærker mest ved HD72 er at man ikke på samme måde som de fleste andre DLP'er høre farvehjulet hvine, det er en mere behagelig støj end de fleste DLP'er - og dét betyder mindst lige så meget som støjniveauet i sig selv. Desuden har jeg ikke oplevet den hæve støjniveauet efter længere tids brug, som mange ellers gør (når ellers ImageAI er slået fra). Der er en forskel til LCD'erne, men støjen alene ville ikke afskrække mig fra at købe den.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt skulle Infocusen støje _mere_ når den er loftmonteret...

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Iøvrigt skulle Infocusen støje _mere_ når den er loftmonteret...

Ja, det er i fin tråd med det jeg oplevede i dag .

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Ja, det er i fin tråd med det jeg oplevede i dag .

Nu er jeg forvirret, sagde du ikke at den IKKE var loftmonteret?

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes